دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عمل زیبایی کانتوپلاستی (درشت کردن چشم) چیست؟
3
زمان مطالعه: 9 دقیقه
عمل کانتوپلاستی یا درشت کردن چشم برای اصلاح افتادگی چشم و سایر عارضه های چشم کاربرد دارد همچنین برای داشتن چشم گربه ای کشیده نیز به کار میرود.

همه چیز در مورد عمل کانتوپلاستی یا درشت کردن چشم

کانتوپلاستی (درشت کردن چشم) به هر گونه عمل جراحی زیبایی اطلاق می‌شود که در آن جراح متخصص گوشه خارجی پلک را اندکی بالا می‌برد یا افتادگی این بخش از چشم را اصلاح می‌کند. عمل زیبایی کشیدن چشم خواسته‌ی بسیاری برای داشتن چشم‌ گربه‌ای کشیده و با شیب رو به بالا را تحقق می‌بخشد.

همچنین جراحی درشت کردن چشم برای بیمارانی مفید است که سابقاً جراحی پلاستیک پیچیده‌ای مانند بلفاروپلاستی پلک پایین انجام داده‌اند و در اثر این عمل پلک پایینشان رو به پایین کشیده شده، گوشه چشمشان گرد شده و ظاهر ناخوشایندی پیدا کرده است.

کانتوپلاستی عمل زیبایی یا عملکردی است که به منظور ترمیم یا تغییر شکل گوشه خارجی چشم انجام می‌شود. این عمل که به تنهایی یا در کنار اکولوپلاستی انجام می‌شود، باعث می‌شود چشم به شکل زیبایی کشیده شود.

متقاضیان کانتوپلاستی

در جراحی درشت کردن چشم یا چشم‌ گربه‌ای عضله‌های متصل کننده پلک بالا به پایین کشیده می‌شود. این عمل زیبایی انتخابی مناسب برای افرادی است که از افتادگی گوشه خارجی پلک ناراحت هستند و می‌خواهند چشم‌هایی درشت‌تر داشته باشند:

این عمل چشم‌ها را درشت‌تر نشان می‌دهد و حالت خواب آلودگی و خمودگی را از صورت محو می‌کند.برخی بیماران به منظور گربه‌ای کردن چشم‌ها خواستار انجام این عمل هستند تا جراح گوشه چشم‌هایشان را اندکی بالا ببرد.

در این عمل مشکلاتی مانند افتادگی پلک (پتوز) یا بدشکلی‌های ناشی از آسیب دیدگی، پیری یا بیماری اصلاح می‌شود.
نتایج ناخوشایند جراحی‌های قبلی چشم اصلاح می‌شود، برای مثال نتایج جراحی ناموفق پلک پایین در بلفاروپلاستی ترمیمی اصلاح می‌شود.

انواع جراحی چشم‌ گربه‌ای

جراحی بزرگ کردن چشم گونه‌های مختلفی دارد که از آن جمله می‌توان به کانتوپلاستی میانی (روش افقی/ بالا بردن) و کانتوپلاستی خارجی (روش افقی/ پایین آوردن) اشاره کرد. جراحی را می‌توان به صورت ترکیبی از این روش‌ها انجام داد یا مناسب‌ترین روش را برای داشتن چشم‌هایی درشت و زیبا انتخاب کرد.


تفاوت کانتوپلاستی و کانتو پکسی پلک

اغلب درمانگاه های کانتاپلاستی در لندن و بریتانیا واقع شده اند . اصطلاح کانتوپلاستی و کانتو پکسی اغلب با یکدیگر اشتباهی برداشت می شوند و بایکدیگر مخلوط می شوند و برخی فکر می کنند که هر دوی کانتوپلاستی و کانتو پکسی یک روش مشابه جراحی را دارند .

این یک فکر اشتباه است و این دو اصطلاح کاملا با هم متفاوت هستند که در طی این دو جراحی بر روی پلک پایینی عملیاتی صورت می گیرد و همچنین آنها نتایج کمی متفاوت خواهند داشت .

کانتوپلاستی میانی (روش افقی)

جراح متخصص چشم وضعیت چشم را در جلسه مشاوره به دقت بررسی می‌کند، علل بروز مشکل را تجزیه و تحلیل می‌کند و شکل دلخواه چشم را طراحی می‌کند.برش در نزدیکی غده ملتحمه و به موازات آن در چین‌های مغولی ایجاد می‌شود.

جراح پس از ایجاد کوچک‌ترین برش ممکن آن را در سمت داخلی چشم بخیه می‌زند تا جای زخم معلوم نباشد.در پایان چشمی طبیعی و درشت در صورت جلوه‌گری می‌کند.

کانتوپلاستی میانی (روش بالا بردن)

جراح در کانتوپلاستی میانی (روش بالا بردن) پوست گوشه چشم را با زاویه‌ای 45 درجه در محل چین مغولی رو به بالا می‌برد تا خط دوگانه پلک از گوشه داخلی چشم مشخص شود. به این ترتیب با نمایان شدن عنبیه چشم درشت‌تر دیده می‌شود.

جراح متخصص چشم در جلسه مشاوره وضعیت چشم را به دقت بررسی می‌کند، علل بروز مشکل را تجزیه و تحلیل می‌کند و شکل دلخواه چشم را طراحی می‌کند.

برش در نزدیکی غدد ملتحمه و به موازات آن در چین‌های مغولی ایجاد می‌شود و چین 45 درجه بالا برده می‌شود.جراح پس از ایجاد کوچک‌ترین برش ممکن آن را در سمت داخلی چشم بخیه می‌زند تا جای زخم معلوم نباشد.در پایان چشمی طبیعی و درشت در صورت می‌درخشد.

کانتروپلاستی خارجی (روش افقی)

کانتوپلاستی خارجی (روش افقی) نسخه اصلاح شده‌ای از روش قدیمی است که با هدف بزرگ‌تر کردن چشم‌ها انجام می‌شود. این عمل مشکل چسبندگی را نیز به حداقل می‌رساند. پزشک پس از تشخیص و آنالیز وضعیت چشم میزان برش دادن پوست را تعیین می‌کند و بافت‌های چسبنده‌ای را برمی‌دارد که باعث کوچک شدن چشم و نارضایتی بیمار است.

جراح متخصص چشم در جلسه مشاوره وضعیت چشم را به دقت بررسی می‌کند، علل بروز مشکل را تجزیه و تحلیل می‌کند و شکل دلخواه چشم را طراحی می‌کند.جراح پس از ایجاد کوچک‌ترین برش ممکن، بافت‌ها را جدا می‌کند و کناره عضله خارجی مورب چشم را روی ضریع استخوان ثابت می‌کند.

پوست اضافی باقیمانده پس از ایجاد برش بریده می‌شود.برش داخل چشم‌ها بخیه می‌شود تا جای زخم جلب توجه نکند.نتیجه عمل یک چشم مصری فریبنده است.

کانتوپلاستی خارجی (روش پایین آوردن)

جراح لبه پلک پایین را به مقدار بسیار کمی (حدود 1/3) پایین می‌آورد تا چشم ملیح‌تر شود. چشم‌های مورب عموماً حالتی خشن به چهره می‌دهد یا این که بخش خارجی پلک پایین بخش پایینی عنبیه را می‌پوشاند و چشم‌ها را باریک نشان می‌دهد.

جراح متخصص چشم در جلسه مشاوره وضعیت چشم را به دقت بررسی می‌کند، علل بروز مشکل را تجزیه و تحلیل می‌کند و شکل دلخواه چشم را طراحی می‌کند.

برش در سمت داخلی ملتحمه ایجاد و یک سوم بخش خارجی پایین آورده می‌شود، گوشه چشم روی ضریع استخوان ثابت می‌‍شود.جراح برش را در سمت داخلی چشم بخیه می‌زند تا جای زخم معلوم نباشد.در پایان چشمی طبیعی و درشت در صورت می‌درخشد.

روش کلی انجام عمل کانتوپلاستی

روش انجام جراحی درشت کردن چشم یا چشم‌ گربه‌ای برخلاف اکثر عمل‌های زیبایی به مورد خاص هر بیمار بستگی دارد، چرا که موقعیت چشم، میزان افتادگی و مشخص بودن چشم در هر بیمار متفاوت از دیگری است. جراحی کشیدن چشم در مجموع با ایجاد برش در عضله حلقوی و سپس جدا کردن و کشیدن تاندون کانتال پایینی انجام می‌شود.

برش جراحی در گوشه خارجی پلک ایجاد می‌شود. پوست اضافی برداشته و پس از آن پلک مجدداً به گوشه حفره چشم متصل می‌شود. سپس این برش کوچک بسته و با نخ بخیه قابل جذب یا دائمی دوخته می‌شود، بخیه پس از یک هفته کشیده می‌شود. کانتوپکسی نیز عملی مشابه کانتوپلاستی است که در آن تاندون کانتال با زدن بخیه دائمی زیر پلک کشیده می‌شود.

جراحی درشت کردن چشم را می‌توان تحت بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی انجام داد. این عمل زیبایی پرطرفدار نتایج چشمگیری را به دست می‌دهد. پلک پایین کشیده و بالا برده می‌شود تا چشم‌هایی زیبا و جوان چشم‌ها را به خود خیره کند.


مراقبت پس از عمل کانتوپلاستی

کبودی و ورم جزئی پس از عمل طبیعی است و ظرف کمتر از یک هفته برطرف می‌شود. جراح معمولاً مسکن و آنتی بیوتیک برای تسریع روند التیام و به حداقل رساندن خطر عفونت تجویز می‌کند. بیماران غالباً با مشکل خشکی چشم مواجه می‌شوند و باید تا مدتی از قطره چشم استفاده کنند.

به بیماران توصیه می‌شود که از انجام فعالیت‌های درگیر کننده چشم مانند مطالعه، تماشای تلویزیون، استفاده از رایانه و گذاشتن لنز در چشم خودداری کنند. همچنین جراح توصیه‌هایی را برای محافظت بعد از عمل چشم‌ها به بیمار ارائه می‌دهد که از آن جمله می‌توان به استفاده از عینک آفتابی و انجام ندادن فعالیت‌هایی مانند ورزش یا خم شدن اشاره کرد

که باعث افزایش جریان خون در چشم می‌شود. چون جراحی بر روی بخش کوچکی از بدن انجام می‌شود، بیمار معمولاً می‌تواند پس از چند روز در محل کار حاضر شود.

عوارض کانتوپلاستی

پس از تمام عمل‌های جراحی چشم‌ گربه‌ای امکان بروز عوارض وجود دارد، عمل زیبایی چشم‌ گربه‌ای نیز از این قاعده مستثنی نیست. بیمار در موارد نادر واکنش شدیدی به بی‌حسی نشان می‌دهد و گاهی احتمال بروز عفونت افزایش می‌یابد. چنانچه بیمار توصیه‌های مربوط به مراقبت پس از عمل را رعایت کند، احتمال بروز عوارض به حداقل می‌رسد.

از بیماران خواسته می‌شود که از چند هفته قبل از جراحی داروهای ضدالتهاب مصرف نکنند، چون این داروها بر روند لخته شدن خون اثر می‌گذارد. سیگار کشیدن نیز برای عروق خونی مضر است و باعث کاهش خون‌رسانی به بافت‌های بدن می‌شود. بنابراین از بیماران خواسته می‌شود که سیگار را از حداقل دو هفته قبل از عمل ترک کنند.

اگر جراحی به درستی انجام نشود، اتصال بین پلک بالا و پایین بدشکل یا گرد می‌شود یا کشیدگی عمودی نامطلوبی در چشم‌های فرورفته ایجاد می‌شود. اگر بیمار از نتیجه عمل رضایت نداشته باشد یا جراحی اولیه منجر به آسیب‌دیدگی شود، باید عمل جراحی دیگری برای رفع نواقص انجام شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits