دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز درمورد ریتالین
10
زمان مطالعه: 5 دقیقه
ریتالین برای درمان اختلال کم ‌توجهی - بیش‌ فعالی استفاده میشود. ریتالین این کار را با تغییر نسبت مواد شیمیایی درون مغز انجام میدهد.

ریتالین یا متیل فنیدات متعلق به خانواده ای از دارو های میباشد که به آن ها محرک میگویند. ریتالین به شما در افزایش تمرکز و عدم حواس پرتی و کنترل مشکلات رفتاری کمک میکند. ریتالین همچنین برای درمان نوع خاصی از اختلالات خواب نیز استفاده میشود. پیشنهاد میکنم حتما با ادامه این مقاله همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.

divider

قرص ریتالین

نحوه مصرف ریتالین

برای استفاده از ریتالین و یا هر داروی دیگر ابتدا به برگه راهنمایی که در جعبه وجود دارد مراجعه کنید و یا از پزشک داروخانه اطلاعات لازم را بپرسید. حتما توجه داشته باشید که حتی اگر دفعه اولی نیست که دپاکین مصرف میکنید (مثلا قبلا یک دوره از این دارو استفاده کرده اید و الان میخواهید یک دوره دیگر دپاکین مصرف کنید) باید برای مصرف دوباره به پزشک اطلاع داده و از او اجازه بگیرید.

divider

مقدار مصرف ریتالین چقدر باید باشد؟

دوز مصرفی ریتالین

قرص ریتالین

ریتالین یک داروی خوردنی میباشد که معمولا روزانه 2 تا 3 بار باید مصرف شود. بهترین روش استفاده از ریتالین آن است که 30 تا 45 دقیقه قبل از یک وعده غذایی مصرف شود. البته اگر مشکلات گوارشی دارید میتوانید ریتالین را همراه یا بعد از غذا بخورید. اگر ریتالین را دیر وقت بخورید ممکن است باعث بیخوابی بشود.

برای اینکه بتوانید بطور کامل از تاثیرات مثبت ریتالین بهره مند شوید حتما باید این دارو را در زمان های تعیین شده و بطور منظم مصرف نمایید.

دوز مناسب ریتالین بستگی به شرایط پزشکی شما و واکنش بدنتان به درمان دارد. پزشک شما بنا بر دیدگاه خود ممکن است که میزان مصرف دارو را به مرور کاهش داده و یا اضافه کند اما بیاد داشته باشید که هرگز سر خود نباید بطور ناگهانی دارو را قطع کنید و برای اینکار حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو میتواند باعث ایجاد علائم تزلزل روحی شود مخصوصا اگر برای مدت زمان زیادی استفاده شده باشد. برخی از این علائم عبارتند از افسردگی، افکار خودکشی یا تغییرات خلق و خو و حالت های روحی روانی. این علائم اگر بصورت ناگهانی دارو قطع شود ممکن است که ایجاد بشود. برای جلوگیری از این عوارض پزشک بصورت تدریجی دارو را قطع میکند.

ریتالین اگر برای مدت زیادی استفاده شود ممکن است که تاثیر گذاری خود را از دست بدهد. اگر چنین اتفاقی برای شما افتاد حتما به پزشک مراجعه کرده و با او مشورت کنید.

اگرچه که ریتالین به خیلی از افراد کمک میکند، اما در عین حال میتواند منجر به اعتیاد شود. مخصوصا اگر فرد مصرف کننده به چیز های دیگر مثل سیگار، مواد مخدر و یا مشروبات الکی اعتیاد داشته و یا سابقه این مسئله در وی دیده شده باشد.

برای کاهش ریسک اعتیاد به ریتالین، حتما دارو دقیقا طبق دستور دکتر استفاده کنید.

divider

عوارض ریتالین

تداخل دارویی ریتالین

ریتالین

اضطراب، مشکل خوابیدن، از دست دادن وزن، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ و یا سر درد ممکن است بر اثر استفاده از ریتالین بوجود بیاید. اگر هر کدام از این موارد برای شما پیش آمد سریعا به دکتر مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید که دکتر شما این دارو را تجویز کرده چراکه گمان کرده سودی که به شما میرساند بیشتر از عوارض آن است. اکثر مصرف کننده گان ریتالین دچار عارضه خاصی نمیشوند.

ریتالین ممکن است باعث افزایش فشار خون شما شود. زمانی که در حال مصرف ریتالین میباشید بصورت مرتب فشار خون خود را چک کنید و اگر تغییر خاصی را متوجه شدید به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر هر کدام از این عوارض را در خود مشاهده کردید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید: هرگونه مشکل حاصل از تغییرات جریان خون مانند احساس سرما در انگشتان، بی حسی، درد یا تغییر رنگ پوست، زخم های غیر طبیعی بر روی انگشتان دست و یا پا، ضربان قلب غیر معمول، سریع و کند، تغییرات رفتاری (همچون تلاطم، حالت تهاجمی، افکار غیر عادی و افکار خودکشی) حرکت های غیر ارادی ماهیچه ها (مثل لرزش ماهیچه ها) ایجاد و پرش صدا ها و کلماتی که بصورت غیر ارادی اتفاق میافتند و تغییر در میدان دید مانند تاری دید.

از علائم بسیار خطرناک دیگر که در صورت مشاهده آن ها حتما باید به پزشک مراجعه کرد میتواند از: غش کردن، تشنج، علائم حمله قلبی (مثل درد در سینه، فک و یا دست چپ، نفس کم آوردن و تعریق غیر طبیعی) و علائم سکته (مثل ضعیف شدن یک سمت بدن، لکنت زبان، تغییرات ناگهانی میدان دید چشم ها و یا گیجی)

خیلی به ندرت پیش میاید که مردان مخصوصا پسر های نوجوان هنگام مصرف ریتالین و در فاصله زمانی چهار ساعته یا بیشتر پس از مصرف ریتالین، هنگام راست شدن آلت تناسلی احساس درد پیدا کنند. پدر و مادر ها حتما باید مواظب پسران خود هنگام مصرف ریتالین باشند و در صورت وجود این مشکل سریعا مصرف دارو را قطع کرد و به پزشک مراجعه کنید.

بوجود آمدن یک حساسیت آلرژی ناگهانی نسبت به این دارو خیلی بعید است اما اگر رخ داد، سریعا به پزشک مراجعه کنید. علائم یک واکنش آلرژیک شدید عبارت است از : خارش و جوش، خارش و ورم مخصوصا در صورت، زبان و گلو، سرگیجه شدید و مشکل در نفس کشیدن.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. همچنین میتوانید سوالات خود را در قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید تا به سرعت به شما پاسخ دهیم.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (10 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits