دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا از عوارض پوشیدن لباس تنگ آگاه هستید ؟
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
پوشیدن لباس تنگ باعث خیلی از عوارض جبران می شود که در این مقاله از دلگرم شما را با این عوارض آگاه می کنیم

مضرات پوشیدن لباس تنگ :


1. آیا شلوارهای تنگ عفونت‌ها را تشدید می‌کند :

یکی از مشکلات شایعی که شلوارهای تنگ برای خانم‌ها ایجاد می‌کند عفونت‌های قارچی است. این شلوارها مانع از تبخیر می‌شوند و وقتی ناحیه تناسلی مرطوب باشد احتمال بروز عفونت‌های قارچی از قبیل «کاندیدیاز» بیشتر می‌شود. علاوه براین، عفونت‌های میکروبی ناحیه مقعد در محیط مرطوب راحت تر می‌توانند به قسمت جلو بیایند و تکثیر پیدا کنند.

از طرف دیگر این شلوارها به علت سایشی که با ریشه موها دارند به خصوص موهایی که قبلا اپیلاسیون شده اند و کوتاه هستند، ممکن است باعث ایجاد عفونت در ریشه موها شوند. این عفونت «فولیکولیت» نام دارد و به صورت جوش چرکی دردناک خود را نشان می‌دهد.

2. چرا لباس زیر تنگ نپوشیم !؟

لباس زیرهای تنگ و آنهایی که از جنس شیمیایی هستند معمولا ظاهر قشنگ تری دارند اما تنگ بودن و عدم امکان بخار شدن رطوبت و جنس‌های شیمیایی به کار رفته در آنها می‌توانند شما را به دردسر بیندازند. الیاف طبیعی مانند پنبه معمولا خلل و فرج کوچکی دارند که اجازه می‌دهند رطوبت تبخیر شود اما این خلل و فرج در الیاف شیمیایی یا کم هستند یا اصلا وجود ندارند بنابراین عفونت‌ها تشدید می‌شوند.

علاوه براین مواد شیمیایی به کار رفته در آنها ممکن است حساسیت‌زا باشند. درکل لباس زیرهای تنگ می‌توانند فولیکولیت یا همان عفونت ریشه مو و سایر عفونت‌ها را تشدید کنند.

3. آیا شلوار تنگ در تولید قارچ تاثیر دارد ؟

یکی از عادت‌ها یا مدهای آسیب‌رسان امروزی، اصرار به پوشیدن شلوارهای تنگ و چسبان، جوراب شلواری یا گن‌های جمع‌‌کننده ران و شکم در طول روز بین خانم‌هاست. متاسفانه، استمرار این عادت نادرست باعث افزایش تعریق در ناحیه کشاله ران می‌شود.

هرچقدر شلوار، جوراب شلواری، لباس زیر یا گن ما تنگ‌تر و الیاف به کار رفته در آنها، مصنوعی‌تر باشد، شانس تعریق و ایجاد رطوبت در این قسمت‌های بدن هم بیشتر خواهد شد. افزایش رطوبت در ناحیه کشاله ران با بالا رفتن دمای این نواحی از بدن همراه است.

از طرف دیگر، این بخش‌های بدن در معرض نور هم قرار ندارند و در نتیجه با پوشیدن لباس‌های پایین‌تنه تنگ و پلاستیکی، 3 عامل رطوبت، گرما و تاریکی، دست به دست هم می‌دهند تا شرایط کافی را برای ایجاد، رشد و تکثیر قارچ‌های عفونی و پوستی فراهم شود.

به‌همین دلیل هم برخی از خانم‌هایی که عادت به پوشیدن شلوار یا لباس‌ زیرهای تنگ و پلاستیکی دارند، در بیشتر اوقات از خارش ناحیه کشاله ران یا ابتلا به عفونت‌های واژینال شکایت می‌کنند. برای پیشگیری از بروز این مشکل باید استفاده از شلوارهای تنگ و پلاستیکی را به موارد ضروری، محدود کنید.

از شلوارهای تنگ برای محل کار استفاده نکنید. تا جایی که می‌توانید، ساعت استفاده از این تن‌پوش‌ها را کم کنید و اگر شلوار تنگ می‌پوشید، حتما لباس زیر سفید و نخی بپوشید.

آیا لباس تنگ مضر است

4. شلوار تنگ بر بی‌حسی پاها :

یك خطر شایع كه این لباس‌ها به دنبال دارد، بی‌حسی ران یا همان Meralgia پاراستنری است. در این بیماری عصب حسی كه از لگن خاصره منشعب می‌شودو به ران حس می‌بخشد، آسیب می‌بیند.

افرادی كه شلوارهای تنگ می‌پوشند، گاهی اوقات می‌گویند در پاهایشان نوعی بی‌حسی دارند و زمانی كه می‌ایستند، احساس می‌كنند پاهایشان حسی ندارد. دكتر موریسی می‌گوید این شرایط به خودی خود خطرناك نیست، اما اگر افراد به‌طور دائمی لباس‌های تنگ بپوشند و در طول چند روز پشت‌سر هم آن را تكرار كنند، باعث آسیب جدی به اعصاب حسی و محیطی بدن خود می‌شوند.

متخصصان مغز و اعصاب در این خصوص سندرمی به نام سندرم شلوار تنگ را ارائه داده‌اند. افرادی كه از سندرم شلوار تنگ رنج می‌برند، با علائمی مانند درد شكم، سوزش سردل و ریفلاكس معده مواجه هستند.

این علائم بسیار شایع است. شلوار تنگ، روی شكم فشار وارد می‌کند و بنابراین دستگاه گوارش عمل هضم را به خوبی انجام نمی‌دهد. افرادی كه دارای ریفلاكس، سوزش معده یا سوزش سردل مزمن هستند، با پوشیدن لباس‌های تنگ و شلوارهای فاق‌كوتاه به تشدید علائم دامن می‌زنند. بنابراین لازم است به ویژه مردان زمانی كه تلاش می‌كنند كمر شلوارشان را تنگ‌تر كنند، نگران باشند.

پزشكان بیمارستان كانادا هشدار دادند پوشیدن شلوارهای جین تنگ باعث چرخش بیضه‌ها می‌شود، به‌طوری كه یكی از بیضه‌ها در كیسه بیضوی پیچ می‌خورد كه باعث قطع شدن گردش خون و نابودی این عضو می‌شود.

5. شلوار تنگ و اثرات آن بر روی مثانه :

متخصصان همچنین در حال تحقیق بر اثرات منفی شلوارهای تنگ بر مثانه هستند. نتایج بررسی‌های آنان نشان می‌دهد از هر 10 نفر یك نفر به خاطر پوشیدن شلوارهای تنگ احساس ناراحتی دارند. نیمی از این مردان گفته‌اند در قسمت كشاله ران احساس درد می‌كنند. گروهی دیگر مشكل مثانه و عده كمتری دچار چرخش بیضه شده بودند.

روشن است ضعف مثانه، عفونت‌های دستگاه ادراری و كاهش تعداد اسپرم از عوارض پوشیدن لباس‌های تنگ و فاق‌كوتاه است.

شلوارهای تنگ در میان زنان و دختران جوان نیز طرفدار دارند كه باعث بروز مشكلات گوارشی، عفونت‌های قارچی، عفونت دستگاه ادراری و در برخی موارد ایجاد لخته خون می‌شود. به غیر از عوارض گفته شده، این شلوارها باعث كاهش گردش خون در پاها و ناحیه ران می‌شود و باعث تجمع بافت‌های چربی بدشكل شده و سلولیت را تقویت می‌كند و در عملكرد عصب محیطی لترال فمور كه محرك ران است، اختلال ایجاد می‌كند.

این وضعیت زمانی تشدید می‌شود كه گروهی بنا به عادت همیشگی تلفن همراهشان را در جیب جلوی این شلوارهای تنگ قرار می‌دهند.

مطالعات انجام شده توسط متخصصان پوست نشان می‌دهد نزدیك 20 درصد از منافذ پوست بدن در زیر كمر تنگ شلوارها به یك عفونت باكتریایی آلوده است. اگر احساس كردید بدون ابتلا به یك بیماری خاص سردرد و تاری دید دارید، بهتر است لباس‌های گشاد بپوشید. متخصصان می‌گویند مردانی كه پیراهن‌های خیلی تنگ و یقه‌های محکم می‌پوشند با طیف وسیعی از علائم سردرد روبه‌رو هستند.

لباس‌های تنگ باعث فشرده شدن پوست شده و شرایط مساعدی را برای رشد قارچ و عفونت باكتریایی فراهم می‌كند. شلوارهای تنگ به مثانه فشار وارد كرده و محیط را برای رشد باكتری و عفونت‌های دستگاه ادراری مساعد می‌كند. این افزایش فشار به دستگاه ادراری منجر به تكرر ادرار و درد شدید در مثانه می‌شود.

درد شكم و یبوست یكی دیگر از مشكلاتی است كه با پوشیدن شلوارهای تنگ بروز پیدا می‌كند، زیرا این پوشش روند سرعت گوارش را كاهش می‌دهد.مطالعات نشان می‌دهد یك‌سوم مردان و زنان از سندرم شلوار تنگ رنج می‌برند و 40 درصد از مردان گاهی اوقات راحتی و سلامتی را قربانی مد می‌كنند.

6. لباس تنگ سبب افزایش عرق کردن می‌شود ؟

آخرین مشکل ایجاد شده در نتیجه‌ی پوشیدن لباس تنگ را می‌تواند افزایش عرق عنوان کرد که خود سبب ایجاد بوی ناخوش آیند می‌شود.

آیا از مشکلات پوشیدن لباس تنگ آگاه هستید؟

7. لباس تنگ اجازه‌ی تنفس را نمی دهد

فشار وارد شده بر شش‌ها به دلیل پوشیدن لباس تنگ مانع تنفس درست می‌شود.

هنگامی که تبدیل هوا در ناحیه‌ی قفس سینه به گونه‌ی موثر انجام نشود، سبب تسریع روند اکسیداسیون (عمل ترکیب اکسیژن جسم دیگری) حجره‌ها می‌شود. در این حالت تنفس کم عمق به گونه‌ی درست به مغز اکسیجن رسانیده نمی‌تواند که این حالت سبب اضطراب و کمبود تمرکز می شود؛ بنابرین لباس تنگ‌ هیچگاهی سبب آرامش نمی‌شود.

8. لباس تنگ و ارتباط آن با درد پشت :

شاید فکر کنید که لباس تنگ چه ارتباطی با درد پشت دارد. پوشیدن چنین لباس مانع حرکت بدن شما می‌شود که باعث می‌شود مهره‌های پشت شما سخت‌تر از حد معمول کار کند.

لباس تنگ لگن شما را تحت فشار قرار می‌دهد که در این حالت نمی‌توانید وزن بدن‌تان را به درستی انتقال بدهید.

9. سبب آهسته شدن روند هضم غذا می‌شود

زمانی که پتلون و کمربند شما تنگ باشد، به شکم شما اجازه منبسط شدن را نمی‌دهد. پس از غذا خوردن معده اسید پخش می‌کند و نیاز است که برای هضم غذا معده فضای بزرگ‌تر داشته باشد؛ از اینرو لباس تنگ مانع هضم عادی غذا می شود.

divider

بیشتر بخوانید :

شخصیت مردها را از نحوه لباس پوشیدنشان بشناسید!

اصول لباس پوشیدن در دوران بارداری

لباس پوشیدن در تابستان،چگونه در تابستان لباس بپوشیم؟

کاربر گرامی چنانچه در مورد " پوشیدن لباس تنگ " سوالی داشتید. در پائین همین صفحه در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits