دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
رایج ترین سرطان خطرناک بین خانمها و آقایان
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
سرطانی رایج بین زنان و خطرناک برای مردان! - به گزارش خبرگزاری طبنا؛لعبت گرانپایه در نشست خبری-سرطانی-رایج-زنان-خطرناک-مردان

سرطانی-رایج-خانمها-خطرناک-آقایان

لعبت گرانپایه در نشست خبری سرطان پستان به مناسبت هفته سرطان اظهار داشت: بر اساس آمار سال 2004 از هر 7 تا 8 خانم یک نفر در طول عمر به سرطان پستان مبتلا می‌شود که شیوع بالایی است. البته 30 تا 40 درصد به صورت سالانه تشخیص این سرطان در کشورهای غربی افزایش یافته است و از طرف دیگر بیش از 44 درصد مرگ و میر آن با کاهش مواجه شده است. بر این اساس تأکید بر غربالگری بسیار است.

این جراح پستان در ادامه با تأیید این‌که همین آمار در کشور ما نیز صدق می‌کند، بیان داشت: البته در ایران شیوع سرطان پستان 5 تا 10 سال پایین آمده است زیرا هم کشور ما جوان است و هم به دلیل نژاد و سیستم تغذیه‌ای و آلودگی هوا در این موارد تاثیرگذار بوده است کما اینکه پس از حادثه هسته‌ای چرنویل شیوع این سرطان در کشورهای این منطقه از نظر سنی پایین آمده است.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تاثیر شرایط محیطی برای مبتلایان به بیماری سرطان پستان تصریح کرد: مثلا شیوع این نوع سرطان در ژاپن پایین است ولی بررسی شد وقتی زنان ژاپنی به آمریکا مهاجرت کردند، به دلیل شرایط محیطی ایالات متحده آمریکا شیوع این نوع بیماری در آنان افزایش یافت.

گرانپایه با بیان این‌که شیوع سرطان پستان در غرب در دهه سنی 5 و 6 افراد صورت می‌پذیرد ولی در ایران در دهه‌های 3 و 4 است، گفت: براین اساس افزایش سطح آگاهی مردم در تشخیص زودرس این بیماری بسیار مهم است زیرا هرچقدر در مراحل پایین‌تر این بیماری تشخیص داده شود، هم جراحی‌های سنگین کمتر می‌شود و هم هزینه‌ها پایین می‌آید.


وی ادامه داد: در کنار جراحی برای درمان سرطان پستان باید شیمی‌درمانی و رادیوتراپی را نیز عنوان کرد. بنابراین تشخیص زودرس این بیماری در طول عمر بیماران و به خصوص کیفیت زندگی آنان تأثیر دارد به طوری که وقتی هنوز رگ خونی تومور سرطانی تشخیص داده نشده است می‌توان با یک جراحی ساده برای درمان این بیماری اقدام کرد.

این جراح پستان مشکلاتی درباره عدم فرهنگ‌سازی مناسب در بین افراد برای مقابله با این بیماری اشاره کرد و افزود: مثلا ما نمونه‌هایی داریم که بیمار‌هایی به ما مراجعه کردند که سطح سواد آنان پایین نبود حتی فرزندشان نیز پزشک بود و ساکن تهران نیز بودند ولی وقتی به ما مراجعه شد که کل سینه آنان دچار تومور سرطانی شده بود و حتی لانه مگس در آن ایجاد شده بود بنابراین در برخی مواقع ما مشاهده می‌کنیم افراد از ترس جراحی و شیمی‌درمانی بیماری خود را پنهان می‌کنند. در حالی که بعد از ابتلا به سرطان باید هم جراحی شوند و هم شیمی‌درمانی و رادیوتراپی را انجام دهند در حالی که دیگر نتیجه مطلوب درمان را به دلیل دیراقدام کردن نمی‌گیرند. بنابراین احتیاج به افزایش اطلاع‌رسانی به مردم و بالابردن فرهنگ‌سازی در این مقوله ضروری است.


گرانپایه درباره زمان ماموگرافی برای خانم‌ها گفت: خانم‌ها در سن 35 تا 40 سالگی باید حتما نخستین ماموگرافی را انجام دهند و از سن 40 تا 50 سالگی هر دو سال یک بار این ماموگرافی را انجام دهند و از 50 تا 60 سالگی نیز سالانه یک بار ماموگرافی کنند و کسانی که از سن 50 تا 60 سالگی 10 بار ماموگرافی کردند و نتایج طبیعی بود می‌توانند تا آخر عمر فقط هر 3 سال یک بار ماموگرافی کنند.

وی ادامه داد: ماموگرافی یک بخش از مراحل غربالگری است بنابراین 2 بخش دیگر آن معاینه خود شخص و همچنین معاینه توسط جراح است که غالبا زنان تصور می‌کنند متخصص زنان و زایمان و ماماها می‌توانند این معاینات را انجام دهند که صحیح نیست و اشکال دارد.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره سرطان پستان که بیش‌تر خانم‌ها را در برمی‌گیرد و این می‌تواند مردان را نیز دچار کند، افزود: آمار سن این بیماری در بین مردان در کشورهای غربی یک درصد در مقابل 99 درصد زنان است ولی در ایران این آمار در بین مردان کشورمان یک تا 4 درصد در مقابل 95 درصد زنان است. دلیل آن نیز شامل فاکتورهای متعددی از جمله مصرف مواد نیروزا توسط ورزشکاران پرورش اندام و مصرف حشیش، ماریجوآنا و همچنین تجزیه هر دو تا، مشروبات الکلی و دخانیات است.

گرانپایه با بیان این‌که در بین کسانی که اقوام‌شان این نوع سرطان را دارند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند به طوری که اگر فردی از اقوام در سن 40 سالگی مبتلا به این بیماری شده بود اقوام دیگر باید 10 سال زودتر یعنی در سن 30 سالگی تست‌های تشخیص سرطان پستان را انجام دهند.


وی به تغییر مصرف غذاهای چرب و فست‌فودی در مقابله با این بیماری اشاره کرد و افزود: شیردهی یکی از مولفه‌های جلوگیری از این بیماری است به طوری که خانم‌هایی که 36 ماه شیردهی داشتند ابتلا به این سرطان در آن‌ها کاهش داشت. از طرف دیگر مصرف ویتامین‌های D،E،C در جلوگیری از این بیماری تاثیر مثبتی دارد و از طرف دیگر نیز زایمان بعد از سن 35 سالگی از عوامل خطر ابتلا به این بیماری است.

این جراح پستان افزود: مصرف داروهای هورمونی و ضدبارداری در مدت 5 تا 10 سال از عوامل ابتلا به بیماری سرطان پستان است و به نوعی دیگر هرچه سن بالا برود شیوع این سرطان بیشتر می‌شود به خصوص اینکه این سرطان در خانم‌ها بسیار بیشتر رخ می‌دهد.


گرانپایه با اشاره به توصیه‌ای مبنی بر اینکه خانم‌ها باید از نزدیک شدن به مراکز اتمی و همچنین فعالیت‌ در کارخانجات شیمیایی پرهیز کنند، افزود: در زمینه هزینه‌های دارویی بیماری سرطان پستان نیز باید عنوان کنم پوشش بیمه‌ای در این مقوله خوب نیست و فقط بیمه نیروهای مسلح است که پوشش مناسبی دارد، مثلا یک داروی هرسپتینگ که 3.5 تا 4 میلیون تومان هزینه آن است یک بیماری امکان دارد 50 بار آن را استفاده کند، بنابراین هزینه‌ها بالا است و بیماران درمان را نیمه‌کاره رها می‌کنند. از طرف دیگر بیمه‌ها هزینه بازسازی پستان را جزء مقولات زیبایی درنظر می‌گیرند که برابر حدود 8 میلیون تومان هزینه دربر خواهد داشت و به نوعی بیماران با رها کردن درمان به دلیل این هزینه‌های بالا ناقص می‌ماند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که شاید ابتلای سرطان پستان در خانم‌ها بسیار بالا است ولی ابتلای آن در مردها بسیار خطرناک است چون تومور سریع رشد می‌کند و حجم بافت سینه مردان نیز کم است که باعث می‌شود بیماری به سینه مردان سوق پیدا کند و بیماری‌های دیگر را نیز به وجود آورد.


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری سرطان پستان نیز عنوان کرد: همان‌طور که قبلا گفتم پیشگیری و تشخیص سرطان پستان 3 تست معاینه شخص، معاینه جراح و ماموگرافی را دربرمی‌گیرد که در تست نخست به خصوص خانم‌ها در روزهای هفت تا دهم ایام ماهیانه خود در مقابل آیینه بایستند و معاینات را انجام دهند و یا به صورت خوابیده نیز می‌توانند با دست راست پستان چپ را معاینه کنند که سینه مخالف خود را نیز باید به همین روش معاینه کنند که به صورت بسیار ساده می‌توانند این معاینه را فراگیرند و در نهایت در تست دوم نیز با مراجعه به یک جراح بتوانند معاینه کاملی را انجام دهند.

جدا از مشکلات و هزینه‌های بالای درمان سرطان پستان مشکلات عاطفی نیز در این بیماری بسیار شایع است. به طوری که افراد فقط برای همان روز زندگی می‌کنند و این انگیزه و هدف مشخصی برای آینده ندارند. بنابراین افزایش آگاهی مردم در پیشگیری از این بیماری حرف نخست را می‌زند.

گرانپایه در پایان افزود تست نهایی سرطان پستان ماموگرافی است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits