دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آلودگی هوا و چند راه مقابله با آن در تهران
2
زمان مطالعه: 10 دقیقه
آلودگی هوا و چند راه مقابله با آن در تهران-

آلودگی هوا و چند راه مقابله با آن در تهران

آلودگی هوا و چند راه مقابله با آن در تهران

آلودگی هوا - كارشناسان و مجامع زیست محیطی در عرصه های جهانی به این نتیجه رسیده اند كه در پیش گرفتن راه های موثر حمایت از محیط زیست و منابع طبیعی امری اجتناب ناپذیر و حیاتی است. رمز و كلید اصلی موفقیت در تثبیت اقلیم زمین ، كاهش مصرف سوخت های فسیلی است.


باتوجه به بحران هایی كه در طی سده گذشته از طریق انتشار مواد آلوده كننده در محیط زیست بوجود آمده، مبارزه برای داشتن هوای تمیزتر در چند دهه اخیر همه گیر شده است و این مبارزه بصورت یك واقعیت بین المللی ظاهر گردیده،

زیرا هوا مرزهای بین المللی را به رسمیت نمی شناسد و هیچ كس در مقابل تهاجم هوای آلوده ایمن نیست. در شرایط كنونی مساله اصلی به شهرهای عمده و پرجمعیت و مناطق شهری مربوط می شود.


كارشناسان و مجامع زیست محیطی در عرصه های جهانی به این نتیجه رسیده اند كه در پیش گرفتن راه های موثر حمایت از محیط زیست و منابع طبیعی امری اجتناب ناپذیر و حیاتی است. رمز و كلید اصلی موفقیت در تثبیت اقلیم زمین ، كاهش مصرف سوخت های فسیلی است.

آلودگی هوا و چند راه مقابله با آن در تهران

● راه های مقابله با آلودگی هوا:


▪ از موثرترین راهكارهای كاهش آلودگی، كاهش آلودگی از مبدا است: ساخت و طراحی وسایل نقلیه موتوری كه از حداقل سوخت استفاده كنند، چنانچه در کشور های

پیشرفته این امر تحقق یافته و در صدد موفقیت های بیشتری نیز هستند. همانطور که می دانیم وسایل نقلیه موتوری در ایران نسبت به دیگر کشور ها از بالاترین مصرف سوخت برخوردار هستند.


▪ تبدیل سوخت خودروها به CNG در مقابل بنزین و نیز كاهش واردات بنزین .

آلودگی هوا و چند راه مقابله با آن در تهران


▪ ارایه برنامه های آموزشی در رابطه با كاهش مصرف سوخت از طرق مختلف مانند آموزش تعمیر و نگهداری خودروها، الگوهای رانندگی و عوامل موثر بر میزان مصرف سوخت خودرو.


▪ استفاده از رسانه ها ی همگانی (رادیو، تلویزیون، مطبوعات و... ) و فعالیت های سازمان یافته برای آموزش و افزایش دانش در باره ی تهدیدهای آلوده كننده های

هوا وایجاد آگاهی از اجرای قوانین برضد تمامی آلوده كننده ها بسیار مهم و ضروری است. این رسانه ها یکی از اولین ابزارهای ما برای ایجاد تغییر به شمار می آیند.

آلودگی هوا و چند راه مقابله با آن در تهران


▪ به كودكانمان از همان سنین كودكی آموزش دهیم كه استفاده از وسایط نقلیه همگانی ، دوچرخه یا پیاده طی كردن


▪ مسافت های كوتاه به سلامت هوا كمك می كند؛


▪ خارج كردن صنایع آلاینده از محدوده شهری؛


▪ از رده خارج كردن خودروهای قدیمی و فرسوده با حفظ حقوق صاحبان آن ها.


▪ استفاده از انرژی های تجدید پذیر كه هم اكنون در نقاط مختلف دنیا از آن ها استفاده می شود از جمله انرژی خورشید ،باد، انرژی گرمایی اقیانوس ها ،انرژی امواج آب و انرژیجذر و مد اقیانوس ها ، بیوگاز

(سوخت حاصل از تجزیه میكروبی ماده آلی در غیاب اكسیژن _ بیوگاز سوختی پاكیزه است كه می شود از آن برایپخت و پز ،گرم کردن فضا و آب، روشنایی و حتی فراهم آوردن توان مکانیکی در ماشین آلات کشاورزی و ...)


▪ درختان و گیاهان ریه زمین هستند و یك ضرورت اساسی برای بهداشت زیستی این سیاره. هرچند انسان هوا را از دی اكسید كربن پر می كند و لایه ی اوزون را با مواد شیمیایی

ساخته خود نابود می كند، درختان سیستمی قوی برای تعدیل این تاثیرات ارایه می دهند. به همان اندازه كه درخت جان تازه ای به جوّ می دهد، جنگل زدایی آن را نابود می سازد.

از آن جا كه یك درخت طی دویست سال دی اكسید كربن هوا را جذب و كربن را در چوب خود ذخیره می كند ، وقتی آن را خرد می كنیم و به صورت چوب و یا كاغذ می سوزانیم،

کربن دویست ساله ی در بند خود را بصورت دی اکسید کربن آزاد می کند و در نتیجه تاثیر گلخانه ای را تشدید می كنیم. از این رو ما نیاز به كاشت درخت داریم و باید از قطع درختان خودداری كنیم،

زیرا هر درخت در هركجای دنیا گوهری است پربها.لایه ی اوزون و گازهای گلخانه ای مرز نمی شناسند، پس قطع هر درخت تاثیر جهانی برجای خواهد گذاشت.


▪ استفاده از انرژی ها را درجای خود و به مقدار لازم برای خود مجاز بدانیم.انرژی های خانگی از قبیل :پخت و پز،روشنایی، حرارتی ،الكتریكی، مكانیكی

آلودگی هوا و چند راه مقابله با آن در تهران


●● پس:


درب یخچال را كمتر باز كنیم.از آب گرم برای مصارفی كه حتماً نیازمند به آب گرم است، استفاده كنیم.انرژی برق را برای چراغانی تجملی استفاده نكنیم و ...همه ی این كارها که ساده به نظر می آید باعث می شود

كه هم از اتلاف انرژی جلوگیری کنیم و هم منابع طبیعی را هدر ندهیم و هم در هزینه ی مالی خانواده صرفه جویی کنیم.هوا نعمت بزرگی است كه باید بین همگان مساوی تقسیم می شود .


برخي از متخصصان و مسئولان، از نزديك شدن سونامي سرطان مي‌گويند و برخي ديگر معتقدند گرچه آمار ابتلا به سرطان بالا رفته است اما نمي‌توانيم در مورد آمدن اين سونامي ادعايي داشته باشیم.

آلودگی هوا و چند راه مقابله با آن در تهران

با اين وجود آمارهايي كه دكتر عليدوستي در افتتاحيه نهمين كنگره كلينيكال آنكولوژي اعلام كرده است، حاكي از آن است كه فاجعه در چند قدمي ماست و هر روز كه مي‌گذرد، نزديك‌تر مي‌آيد.

عليدوستي مي‌گويد حدود 60 درصد موارد جديد ابتلا به سرطان در كشورهاي كمتر توسعه‌يافته بروز پيدا خواهد كرد و كشور ما هم از موج سرطاني كه قرار است در جهان به راه بيفتد، بي‌نصيب نخواهد ماند.

به بهانه همين ارقام و آمارها، نگاهي به يافته‌هاي پژوهشگران انداختيم. محققان بر اين باورند كه با اصلاح سبك زندگي و تغذيه مناسب، مي‌توان تا اندازه زيادي غول سرطان را مهار كرد.

آلودگی هوا و چند راه مقابله با آن در تهران

1. انگور قرمز بخوريد


از خواص ضدسرطاني انگور، به‌ويژه نوع قرمز آن هرچه بگوييم كم گفته‌ايم. محققان معتقدند اين ميوه سرشار از آنتي‌اكسيدان‌هايي است كه مي‌توانند خطر ابتلا به سرطان را پايين بياورند. از نظر پژوهشگران احتمال

ابتلا به سرطان‌هاي معده، پوست، كبد، غدد لنفاوي و سينه با مصرف انگور قرمز به شكل قابل توجهي كمتر مي‌شود و گذشته از اين، رنگدانه‌هاي موجود

در اين ميوه مي‌تواند سلامت پوست مصرف‌كنندگان را هم تامين كند.پس تا فصل انگور تمام نشده، با كمك این میوه يك قدم براي كم كردن خطر سرطان‌ برداريد.

2.سیر و پياز را فراموش نکنید


از بوي پياز خام نترسيد و با غذاي‌تان چند پر از آن را مصرف كنيد. از نظر محققان پياز و موسير سرشار از آنتي‌اكسيدان هستند و تركيباتي كه براي توقف رشد

سلول‌هاي سرطاني يا پيشگيري از اين بيماري مهلك لازم است را در خود دارند. پس اگر با پياز خام ميانه‌اي نداريد، لااقل آن را كم تفت دهيد و در غذاي‌تان بريزيد. از طرف ديگر، مصرف سير را هم فراموش نكنيد.

به گفته محققان سير يك داروي طبيعي ضد سرطان است. از نظر آنها مصرف مداوم سير خطر ابتلا به سرطان كولون را تا 50 درصد كاهش مي‌دهد.

3. از گوشت قرمز فاصله بگيريد


افرادي كه هر روز حدود 150 گرم گوشت قرمز مي‌خورند، 13 درصد بيشتر از ديگران با خطر مرگ بر اثر بيماري‌هاي قلبي يا سرطان روبه‌رو هستند. از نظر پژوهشگران زناني كه پروتئين حيواني زيادي مصرف مي‌كنند،

70 درصد بيشتر از ديگران ممكن است به مشكلات مربوط به غدد لنفاوي مبتلا شوند و آنهايي كه چربي‌هاي اشباع شده در غذاي‌شان به وفور ديده مي‌شود،

تا 90 درصد با چنين خطري روبه‌رو هستند. مصرف ماهي به جاي گوشت قرمز و استفاده از روغن زيتون به جاي كره و روغن‌هاي آفتابگردان مي‌تواند تا اندازه زيادي اين خطر را كم كند.

4. كمتر كباب بخوريد


هر وقت مي‌خواهيد خودتان را تقويت كنيد، به جاي درست كردن شام سراغ كبابي‌ها مي‌رويد و دو سيخ كوبيده مي‌خوريد؟ محققان مي‌گويند اين بدترين راهي است كه براي تقويت كردن خودتان انتخاب مي‌كنيد.بررسي‌ها نشان مي‌دهد

مصرف خوراكي‌هاي دودي و مواد غذايي كه روي آتش كباب مي‌شوند خطر ابتلا به سرطان معده را بالا مي‌برند. پس براي حفظ جان‌تان هم كه شده، خود را كمتر تحويل بگيريد و از خير برنج دودي و كباب بگذريد.

آلودگی هوا و چند راه مقابله با آن در تهران

5. 30 دقيقه قدم بزنيد


كار و خستگي را بهانه نكنيد و 30 دقيقه از هر روزتان را بدون فكر كردن به هيچ چيز صرف قدم زدن كنيد. محققان مي‌گويند نشستن‌هاي مداوم مي‌تواند شما را به جمع بيماران سرطاني وارد كند.

بررسي‌هاي آنها نشان مي‌دهد زناني كه هر روز 30 تا 40 دقيقه راه مي‌روند، كمتر با خطر ابتلا به سرطان سينه روبه‌رو مي‌شوند. گذشته از اين، آنها فشار خون

و سطح كلسترول پايين‌تري هم دارند و از آنجا كه هورمون‌هاي‌شان هم تنظيم مي‌شود، در كنار سرطان خطر ابتلا به بسياري از بيماري‌هاي ديگر را هم پشت سر مي‌گذارند.

6. چيپس و پنير ممنوع


وقتي غذاها در درجه حرارت بالا سرخ يا بو داده مي‌شوند، تركيبي سرطان‌زا به نام آكريل‌آميد از آنها آزاد مي‌شود كه مي‌تواند بدن شما را هم دستخوش تغييرات شيميايي كرده

و سلامت شما را به شكل قابل توجهي تهديد كند. بررسي‌هاي محققان نشان مي‌دهد كه آزاد شدن اين ماده، مي‌تواند افراد را با خطر ابتلا به انواع مختلفي از سرطان روبه‌رو كند، پس به جاي سيب‌زميني سرخ‌شده و چيپس، پوره سيب‌زميني بخوريد.

7. در آرايشگاه مانيكور نكنيد


محققان مي‌گويند كارهاي به ظاهر ساده‌اي كه آرايشگران انجام مي‌دهند مي‌تواند شما را با خطر سرطاني شدن روبه‌رو كند. يكي از اين كارها، خشك كردن لاك با كمك دستگاه است.

حتما ديده‌ايد در سالن‌هاي آرايشي براي زودتر خشك شدن لاك از دستگاه‌هايي كه با نور اين كار را انجام مي‌دهند استفاده مي‌كنند. خوردن همان نور به دستان شما كافي است تا با خطر ابتلا به سرطان پوست روبه‌رو شويد.

8. آسپرين بخوريد


اگر پزشك به شما خوردن آسپرين را توصيه كرده، از مصرف كردنش اجتناب نكنيد. محققان مي‌گويند زناني كه هر روز يك عدد آسپرين مي‌خورند، كمتر از ديگران با خطر ابتلا به سرطان تخمدان روبه‌رو مي‌شوند.

البته به‌خاطر چنين يافته‌اي خودسرانه سراغ مصرف اين دارو نرويد. اگر بدن شما براي تنظيم فعاليت‌هايش به آسپرين نياز نداشته باشد، مصرف آن احتمال از دست دادن جان‌تان را بيشتر مي‌كند.

9. شير بنوشيد


بررسي‌هاي تازه نشان مي‌دهد مصرف كلسيم مي‌تواند خطر ابتلا به سرطان كولون را به‌شدت كاهش دهد. از نظر محققان 700ميلي‌گرم كلسيم روزانه، 45 درصد احتمال ابتلا به اين سرطان

را در مصرف‌كنندگانش كاهش مي‌دهد. البته محققان مي‌گويند براي اينكه از اين فايده شير بهره‌مند شويد و در كنارش زياني به بدن‌تان نرسانيد، بايد نوع كم‌چرب آن را ميل كنيد.

10. بيشتر بايستيد؛كمتر بنشينيد


محققان مي‌گويند كساني كه در طول روز بيشتر در حالت نشسته قرار دارند و ميانه‌اي با ايستادن ندارند، 24 درصد بيشتر از ديگران در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان آندومتر قرار دارند.

محققان در بررسي‌هاي ديگرشان دريافته‌اند كساني كه بيننده حرفه‌اي تلويزيون هستند، در مقايسه با آنهايي كه اهل تماشاي برنامه‌هاي تلويزيوني نيستند،54 درصد بيشتر با خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ روبه‌رو مي‌شوند.

آنها توصيه مي‌كنند براي كم كردن خطر ابتلا به سرطان، در هر ساعت چند بار از سر جاي‌تان بلند شويد و حتي اگر كاري براي انجام دادن نداريد، چند قدمي راه برويد.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits