دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روغن پیاز عنصل چیست و چه خواصی دارد ؟
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
روغن پیاز عنصل یکی از محصولات موثر و تاثیر گذار در طب سنتی از گذشته تا کنون بوده است همچنین این گیاه مدر، قی آور، مقوی قلب و خلط آور است و در عین حال برای مداوای بیماری های گوناگون به کار می رود.

روغن پیاز عنصل

پیاز عنصل گیاهی از خانواده مارچوبه است و در کتب طب سنتی ایران با نام هایی نظیر پیاز دشتی، پیاز موش، اسقیل و بصل الفار شناخته می شود.

مهمترین بخش دارویی این گیاه پیاز های سفید آن است. این گیاه عمدتا در استان های جنوبی کشور و در برخی مواقع در میان جنگل های بلوط غرب یافت می شود.

همه چیز درباره خواص پیاز عنصل یا گیاه اسقیل

پیاز عنصل (Squill) که با نام های دیگری چون گیاه اسقیل و سیل دریایی نیز شناخته می شود، از تیره سوسنیان بوده که پیاز آن بزرگ و در هوای سرد دوام دارد.

برگ هایش شبیه به برگ نرگس است و در فصل بهار هم گل می دهد. پیاز عنصل یکی دیگر از گیاهان دارویی است که البته سمی می باشد و باید در مصرف آن احتیاط کرد.

از عنصل سفید و ترکیبات خالص شده آن به عنوان یک داروی قلبی استفاده درمانی می شود و نوع قرمز آن را به عنوان یک سم حیوان کش می شناسند. حال در این مقاله با خواص روغن پیاز عنصل آشنا شوید.

مشخصات ظاهری گیاه عنصل

عنصل (با نام علمی Urginea maritima) گیاهی است، زیبا از خانواده لاله یا سوسنیان (Liliaceae) و دارای پیاز بزرگ و حجیم که در شنزارهای سواحل دریاها و مکان هایی از این دست می روید.

مشخصه عنصل، این است که قسمتی از پیاز حجیم آن در داخل خاک و قسمتی دیگر معمولا خارج از خاک قرار دارد.

پس از پژمرده شدن برگ ها، ساقه مولد گل از وسط پیاز خارج می شود.

این ساقه منتهی به گل های کوچک، به رنگ های سفید یا سفید مایل به خاکستری است که به طور فشرده در طول محور گل قرار دارد و در قسمت انتهای آن به صورت خوشه دراز ظاهر می شود.

هر گل آن دارای پوششی مرکب از ٦ قطعه بیضوی است و درون آن، ٦ پرچم با بساک مدور و مادگی محتوی ١٠ تا ١٢ تخمک جای دارد.

میوه، پوشینه به رنگ قهوه ای زیتونی، دارای ٣ خانه و محتوی ٣ تا ٤ دانه گرد و تیره رنگ در هر خانه است.

برگ های این گیاه که در بهار پدید می آیند، ظاهری دراز با کناره صاف و منتهی به نوک تیز دارند و قسمت فشرده ای را بر روی پیاز به وجود می آورند.

محل رویش و پراکنش گیاه عنصل

گیاه عنصل در نقاط مختلف سواحل مدیترانه و آفریقای شمالی می روید و در نواحی مدیترانه به صورت خودرو بهره برداری می شود. از رویش آن در استان های جنوبی ایران (خوزستان و فارس) گزارش شده است.

اندام مصرفی گیاه عنصل

اندام مصرفی گیاه عنصل پیاز آن می باشد که دارای خواص دارویی و درمانی است.

عنصل شامل فلس های خشک شده پیاز، بیشتر به صورت خلال، تا طول حدود 5 سانتی متر به رنگ سفید مایل به زرد، براق و شکننده است گه به راحتی پودر می شود.

پودر پیاز عنصل به رنگ سفید کرمی، بدون بو و دارای طعمی تند و تلخ است.

ترکیبات شیمیایی موثر پیاز عنصل

از ترکیبات شیمیایی موثر پیاز عنصل می توان به گلیکوزیدهای قلبی از دسته بوفادنولیدها (١ تا ٣ درصد)، فلاونوئیدها و پلی ساکاریدها اشاره کرد.

خواص درمانی پیاز عنصل

مدر بول و حیض قوی می باشد، یعنی افرادی که باردار هستند نباید مصرف کنند زیرا باعث سقط می شود، مقوی معده، در رفع خون مردگی زیر پوست هم موثر است.

همچنین، برای رفع تنگی نفس، سرفه کهنه، بیماری های سیاتیک، درد مفاصل و نقرس، درد شقیقه و سردرد، صرع، سنگ مثانه و گرفتگی مجاری ادراری مفید است.

نوشیدن دو قاشق عسلی که پیاز عنصل در آن پخته باشد، برای رفع درد معده، سو هاضمه، تقویت معده، یرقان، سرفه کهنه، مشکل دفع بول اثر قطعی دارد.

اگر برگ پیاز عنصل را در عسل بجوشانید و قوام بیاید برای تنگی نفس موثر است و پاشیدن آب برگ های آن یا آبی که در آن پیاز و برگ عنصل را جوشانده اند برای فرار حشرات مفید است.

روغن پیاز عنصل

خواص دارویی روغن پیاز عنصل

روغن پیاز عنصل و تقویت ریشه مو

پیاز عنصل، از نظر طب سنتی خیلی گرم و خشک است اما روغن آن معتدل می باشد. روغن استخراج شده از پیاز عنصل از دسته درمان های گیاهی است که به دلیل بالا بودن میزان گوگرد در آن به تقویت ریشه مو و رفع مشکل ریزش مو ها کمک می کند.

به طور کلی در طب سنتی از خواص روغن پیاز عنصل برای درمان ریزش موی شدید، ریزش قطعه ای مو، درمان ریزش ناگهانی قسمتی از موی سر، صورت یا ابرو و تقویت پیاز مو استفاده می شود.

سایر خواص روغن پیازعنصل

برای تسکین درد سرهای سرد، درد گوش و دردهای سیاتیک مفید می باشد. به خصوص برای ریزش شدید موی سر بسیار نافع است. این روغن برای معالجه سرمازدگی انگشتان دست و پا و بیماری نقرس داروی بسیار خوبی است.

تقویت پیاز مو، درمان ریزش شدید مو، درمان کچلی سکه ای، تسکین درد های مفصلی و عضلانی، تسکین درد سیاتیک، تسکین درد و التهاب مفصلی ناشی از نقرس و سردرد های ناشی از غلبه سردی از مهمترین خواص این روغن گیاهی است.

کاربردی ترین داروی تهیه شده از پیاز عنصل

کاربردی ترین داروی تهیه شده از پیاز عنصل دارویی به نام شربت صدری است که از ترکیب سرکه، عسل و پیازعنصل به دست می‌آید.

این دارو برای درمان تنگی نفس و از بین بردن رطوبت بیش از حد بدن بسیار مفید است.

اگر می خواهید ابروانی پر پشت داشته باشید از روغن عنصل که با استفاده از گیاه پیاز عنصل و در مدت یکسال خوابانیدن این گیاه در روغن کنجد و زیتون به دست می آید، استفاده کنید.

همچنین برای تقویت و تحریک پیاز موی سر نیز استفاده می شود و مصرف آن می تواند موجب تسریع رویش موها و تقویت آنها شود.

دستور مصرف روغن پیاز عنصل

  1. اگر به عنوان تسکین دهنده می خواهید استفاده کنید محل درد را با روغن به خوبی ماساژ دهید و چند ساعتی را روی آن را ببندید.
  2. برای ریزش مو 7 – 8 ساعت قبل از استحمام، چند قطره از روغن پیاز عنصل را بر روی محل مورد نظر ریخته و ملایم ماساژ دهید (حدود 10 دقیقه) سپس به حمام رفته و با شامپو ملایم شستشو دهید.

نکته :

توصیه می شود که همواره پیش از استفاده از روغن های گیاهی، تست و آزمایش حساسیت و آلرژی را انجام دهید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits