دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
برگ درخت خرمالو و این همه خاصیت !
30
زمان مطالعه: 7 دقیقه
برگ درخت خرمالو حاوی فلاوونوئیدها است که خاصیت ضد فشار خون، ضد سرطان و ضد موتاژن دارد.

خواص شگفت انگیز برگ درخت خرمالو


برگ درخت خرمالو در طب سنتی برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. برگ درخت خرمالو حاوی فلاوونوئیدها است که خاصیت ضد فشار خون، ضد سرطان و ضد موتاژن دارد. برگ درخت خرمالو راه چاره‌ی بسیاری از مشکلات در فصل پاییز است و برگ خرمالو را می‌توان براحتی تبدیل به یکی از دمنوش‌های دارویی رایج کرد. اگر یک بدن حساس با واکنش‌های آلرژیک شدید دارید چاره کار شما مصرف دم کرده برگ درخت خرمالو است.

حکمای طب سنتی طبع خرمالو را گرم و تر دانسته اند. این میوه دارای مقادیر قابل توجهی ویتامین‌های B3 ،B2، B1 و C است، در ضمن این میوه مواد معدنی ضروری برای بدن مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر و پتاسیم و مقداری نیز سلولز دارد. سرشار از ویتامین‌های A ، B و C می‌باشد. میوه ای با کالری بالا است (۱۰۰ گرم آن ۷۰ کالری فراهم می کند) اما در چربی بسیار پایین است.


خرمالو سرشار از دو ماده معدنی بسیار مفید است. این میوه سرشار از پتاسیم و منیزیم می‌باشد که با کلسترول و فشارخون بالا مقابله می‌کند. مزیت دیگر این میوه این است که سدیم (نمک) کمی دارد. اگر دچار بیماری‌های قلبی عروقی هستید و یا چربی و فشارخون شما بالاست از این میوه غافل نشوید. البته اگر مبتلا به دیابت هستید باید حواستان به قند موجود در آن باشد.


شاید یکی از حکمتهای به عمل آمدن این میوه در فصل پاییز تامین ویتامین های مورد نیاز بدن انسان در پیشگیری از بیماریهای فصل سرما باشد. میزان ویتامین C موجود در این میوه قابل توجه است. این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم و ضروری است. اگر در فصل سرما لثه‌هایتان خونریزی می‌کند و همچنین زیاد سرما می خورید، امکان دارد به دلیل کمبود ویتامین C باشد.


باید بدانید که مصرف این میوه بخاطر جذب ویتامین C آن برای بالا بردن استحکام سلامت لثه‌ها موثر است. این ویتامین برای شفافیت پوست نیز مفید است. البته توجه داشته باشید هر چه خرمالو رسیده‌تر و شیرین‌تر باشد میزان ویتامین C آن نیز کمتر می‌شود. مصرف مرتب غذاهای غنی از ویتامین C به بدن در توسعه مقاومت در برابر عوامل عفونی، پاک کردن سموم و رادیکال های آزاد کمک می کند.


خرمالو حاوی فلاونوئید پلی فنولیک آنتی اکسیدان مانند کاتچین و گالوکاتچین علاوه بر داشتن یک ترکیب ضد تومور مهم، اسید بتولینیک است کاتچین خواص ضد عفونی، ضد التهاب و ضد خونریزی دارد. هسته و برگ خرمالو نیز دارای خواص بسیار مفیدی هستند که اکثر افراد از آن آگاهی ندارند.

خرمالو


فواید برگ درخت خرمالو


سال هاست که در کشور ژاپن از این میوه برای درمان استفاده می شود. برگ های آن دارای ماده ای است که مانع از رهایی هیستامین در بدن می شود و در نتیجه برای افرادی که به گرده گیاهان حساسیت دارند، مفید است. همچنین برگ های این میوه بی قراری و ضربان سریع نبض را که ممکن است از علایم حساسیت باشد، برطرف می کند.


این برگ‌ها حاوی فلاوونوئیدهایی‌ست که خاصیت ضد فشار خون، ضد سرطان و ضد موتاژن دارند. (موتاژن به معنی جهش‌زا بودن است. خاصیت جهش‌زایی در ایجاد انواع سرطان نقش بسزایی دارد. زیرا این مواد نه تنها بر روی سلول‌های جنسی بلکه بر روی سلول‌های سوماتیک اثر می‌گذارند و اگر به اندازه کافی با DNA در تماس قرار بگیرند باعث ایجاد تغییر در آن و بروز جهش می‌شوند که این جهش‌ها در بسیاری موارد منجر به سرطان خواهد شد.) بنابراین خوردن دم کرده برگ خرمالو می‌تواند بطور کل برای بدن مفید باشد.


حتی اگر برگ‌ها را دم نکنید و بجوشانید باز هم یک معجون قوی برای کاهش سرفه‌های خشک پاییزی به دست آورده‌اید. بطور کل نوشیدنی به دست آمده از برگ خرمالو فیبر بالایی هم دارد. همین به تنظیم رژیم غذایی شما کمک می‌کند. خصوصا فصل پاییز فصل دست و پنجه نرم کردن با یبوست نیز هست.


از دیگر خواص برگ خرمالو این است که دمنوش برگ خرمالو مانع از بروز سرطان پوست می‌شود. یعنی آنقدر آنتی‌اکسیدان دارد که کلا بدن را از مواد سرطان‌زا محافظت می‌کند.چای برگ خرمالو، روند سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند. جریان خون را افزایش می دهد و فشار خون را تنظیم می کند. این دمنوش همچنین علائم درماتیت و التهاب را در پوست کاهش می‌دهد.

برگ خرمالو


تهیه دمنوش برگ درخت خرمالو


برای تهیه دم کرده برگ خرمالو، برای هر یک قاشق مرباخوری برگ خشک ۲ پیمانه آب جوش اضافه کنید و بگذارید یک شب بماند. روزی یک فنجان میل کنید. مقداری از آن را در شیشه بریزید و روی پوست اسپری کنید تا خنک شود . دم کرده آن را به ژل آلوئه ورا اضافه و با پنبه پوست را تمیز کنید.

خواص چای برگ درخت خرمالو

  • در طب سنتی قدیم از برگ درخت خرمالو نیز برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شد.
  • برگ درخت خرمالو حاوی فلاوونوئیدها است که خاصیت ضد فشار خون، ضد سرطان و ضد موتاژن دارد.
  • در عین حال برگ درخت خرمالو حاوی ماده‌ای به نام astragalin است که خاصیت آنتی‌هیستامینی داشته و واکنش‌های آلرژیک و آبریزش بینی را کاهش می‌دهد.
  • این ماده همچنین علائم درماتیت و التهاب را در پوست کاهش می‌دهد.
  • دم كرده گل خرمالو مقوی معده است.
  • جوشانده برگ‌های آن برای سرفه مفید است.
  • این برگ دارای ویتامین C ، کولین و اسید آمینه لازم است.
  • دم کرده برگ آن برای برطرف کردن یبوست مفید است.
  • باعث کاهش وزن می شود و فیبر بالای آن میزان لیپید را کاهش می دهد.

خواص هسته خرمالو

این میوه‌ پاییزی حاوی میزان قابل‌ توجهی آب و ادرارآور است، بنابراین برای افرادی که از سنگ کلیه و سنگ مثانه رنج می‌برند مفید است. هسته‌ی کوبیده شده‌ خرمالو نیز به دفع سنگ کلیه‌ها کمک می‌کند.

دمنوش برگ خرمالو


روش تهیه دمنوش هسته خرمالو

با استفاده از کوبیده دانه خرمالو بصورت گرد می‌توان سنگ مثانه و کلیه را دفع کرد. بدین صورت که هسته را کمی حرارت داده سپس خرد نموده مانند قهوه دم کرده میل شود.


روغن هسته خرمالو : کوبیده هسته خرمالو را با روغن منداب مخلوط کرده در یک بطری ریخته سر آن را محکم ببندید و در آب جوش به مدت یک ساعت جوشانده، سپس از این روغن می‌توان برای دردهای کمر، مفاصل و نقرس استفاده نمود و همچنین از پودر هسته آن که با حرارت بو داده شده است مانند قهوه دم کرده میل شود.


هشدارها و مضرات خرمالو

اگر چه خرمالو خواص بسیار زیادی دارد، اما خوردن بیشتر از ۱ تا ۲ عدد خرمالوی نارس در روز توصیه نمی شود. ضمن اینکه خوردن همین مقدار از خرمالوی نارس و گس هم برای کسانی که به یبوست مبتلا هستند، مناسب نیست؛ چون تانن موجود در آن یبوست را تشدید می کند.

  • بهتر است کسانی که اختلالات روده ای دارند یا عمل جراحی روده انجام داده اند یا به بیماری سل مبتلا هستند، ازاین میوه پاییزی نخورند یا در مصرف آن محتاط باشند.
  • افراط در مصرف خرمالو موجب افزایش وزن می شود.
  • افراط در مصرف خرمالو موجب انسداد روده می شود.
  • کسانی که تمایل به خوردن خرمالو با پوست دارند، حتما باید پیش از این کار، آن را خوب بشویند و به تکه های کوچک تقسیم اش کنند تا بتوانند هنگام خوردن، آن را خوب بجوند تا مشکلی برایشان پیش نیاید.

divider

بیشتر بخوانید:

۷ مورد از تاثیرگذارترین شیوه های درمانی در طب سنتی

خواص چای سیاه در طب سنتی

خواص دارویی و درمانی عرق بادرنجبویه در طب سنتی

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (30 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits