دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پروستات مشکل پیران یاهمه؟!
0
زمان مطالعه: 17 دقیقه
پروستات مشکل پیران یاهمه-پروستات -جلوگیری از پروستات -پیشگیری از پروستات -درمان پروستات در مردان-بیماری پروستات از چه سنی شروع می شود-سرطان پروستات

پروستات غده ای است در مردان كه به اندازه یك گردو است. این غده، مایعی ترشح می كند كه هنگام انزال اسپرم به آن اضافه می شود.پروستات درست زیر مثانه قرار دارد. این غده قسمت بالای پیش آبراه را در برمی گیرد.پیش آبراه مجرایی است كه ادرار را از مثانه و از طریق آلت تناسلی به بیرون هدایت می كند.

پروستات مشکل پیران یاهمه؟!


بیشتر مردان از وجود غده پروستات بی خبرند مگر آن كه مشكلی ایجاد كند! چون این غده می تواند منشأ مشكلاتی برای آنها باشد.بسیاری از اختلالات، پروستات را بزرگ می كند كه این امر می تواند موجب مسدود شدن پیش آبراه شود، این انسداد مانع از عبور ادرار شده و سلامتی و گاهی زندگی را تهدید می كند.هر مردی ممكن است دچار این اختلال شود.

در سن ۵۰ سالگی ، پروستات اغلب مردان بزرگ می شود، ولی این اختلال می تواند در مردان جوانتر نیز ایجاد شود. معاینات منظم می تواند تشخیص اختلالات پروستات را آسان كند.معاینه می تواند قبل از بروز علائم به شناسایی مشكلات پروستات كمك كند. وقتی اختلالات پروستات به موقع تشخیص داده شود، درمان قطعی اكثر آنها امكان پذیر است.

ممكن است مشكلات مذكور وخیم باشند و علائم پروستات ممكن است نشان دهنده یك مسأله ساده یا یك سرطان خطرناك باشد.رسیدگی پزشكی فوری گاهی ضروری است. اگر مراقبت پزشكی به تأخیر افتد ممكن است مسأله پروستات بدتر شود.در این زمینه با دكتر مهدی كربلاییان و دكتر امیرعباس شادمان یزدی پزشكان مجرب انجمن حمایت از بیماران كبدی ایران گفت وگویی صورت داده ایم كه در پی می آید.


* پروستات چیست؟
- دكتر كربلاییان: یك عضو عضلانی- غددی است كه درست زیرمثانه آقایان قرار دارد. وزن آن حدود ۲۰ گرم است. این عضو صرفاً در آقایان وجود دارد و ترشحاتی دارد كه از طریق مجرای ادرار دفع می شود و كمك به تكامل و بارور شدن اسپرم در آقایان می كند.


* علائم ناراحتی های پروستات چیست؟
- دكتر شادمان:پروستات می تواند دچار اختلالات و بیماری های متفاوتی شود كه براساس آن بیماری ها علائم متفاوتی نیز دارد كه به طور كلی عبارتند از: ناراحتی مبهم در ناحیه پایین شكم، درد در ناحیه پشت، سوزش ادرار، تكرر ادرار، فوریت در ادرار كردن، تأخیر در ادرار كردن در شروع عمل ادرار، شب ادراری، كاهش قطر جریان ادرار و ادرار قطره قطره را در انتهای عمل ادرار كردن است.سرعت طبیعی جریان ادرار در مردان ۲۵-۲۰ متر در ثانیه است كه در موارد بزرگی خوش خیم یا بدخیم پروستات كاهش می یابد.


* آیا پروستات نیز دچار عفونت می شود؟ و علائم عفونت پروستات چیست؟
- دكتر كربلاییان: پروستات نیز دچار عفونت می شود كه علائم آن شامل تب، لرز، درد كمر به همراه علائمی مثل سوزش ادرار، شب ادراری، تأخیر در ادرار كردن در شروع عمل ادرار كردن. ادرار قطره قطره در انتهای عمل ادرار كردن و تكرر ادرار می باشد. ترشحات چركی عفونت پروستات از طریق ادرار دفع می شود كه می تواند باعث كدر شدن ادرار بخصوص در ابتدای ادرار می شود.


* درد پروستات چه علت هایی می تواند داشته باشد؟
- دكتر كربلاییان: در بعضی از آقایان دردهای پروستاتی و یا لگنی وجود دارد كه علل آن می تواند عفونت پروستات، التهاب پروستات، انسداد گردن مثانه، انسداد پیش آبراه پروستاتی و یا مشكلاتی عاطفی باشد كه براساس معاینه، آزمایشات اداری و یا كارهای تشخیصی بیشتر تشخیص داده می شود.


* بیماری بزرگ شدن پروستات چیست و در چه سنینی رخ می دهد؟
- دكتر شادمان: در ۵۱ درصد آقایان در سنین بین ۶۰ تا ۶۹ سالگی بزرگ شدن خوش خیم پروستات كه هیپریلازی نامیده می شود رخ می دهد كه به دلیل هورمون مردانه در سنین بالا رخ می دهد. به طور كلی هر مردی كه طول عمر كافی داشته باشد نهایتاً دچار هیپریلازی خوش خیم پروستات می شود.

این بیماری یك بیماری مزمن است كه تغییرات ایجاد شده و علائم آن نیز بی سروصدا و آهسته رخ می دهد.علائم این بیماری به دلیل بزرگ شدن پروستات و انسداد مجاری ادراری می باشد. كاهش فشار و قطر جریان ادرار از اولین و ثابت ترین علائم این بیماری است.

پروستات مشکل پیران یاهمه


تردید در ادرار كردن، قطع وصل شدن ادرار، قطره قطره آمدن ادرار در انتهای عمل ادرار كردن و تخلیه ناكامل ادرار، شب ادراری و بی اختیاری ادرار از دیگر علائم هیپریلازی ادرار است.در پروستاتهای بسیار بزرگ ممكن است اشكال در حركت روده (اسهال، یبوست) و كاهش و قطر مدفوع رخ دهد.به دنبال بزرگ شدن مزمن پروستات ممكن است علائم نارسایی كلیه نیز رخ دهد كه علائم نارسایی كلیه عبارتند از:

افزایش فشار خون، بالا رفتن ضربان قلب و عفونت پرده های اطراف قلب، رنگ پریدگی بستر ناخن و مشكلات عصبی است.


*این بیماری را چگونه می شود تشخیص داد؟
-دكتر شادمان: تشخیص این بیماری با معاینه پروستات از طریق مقعد توسط متخصصین مجاری ادراری همراه با آزمایشات ادراری تخصصی و سونوگرافی است.


* درمان بزرگ شدن پروستات چیست؟
-دكتر كربلاییان: چندین روش درمانی برای این بیماری وجود دارد كه براساس شدت بیماری و علائم آن متخصصین مجاری ادراری از این روش ها جهت درمان این بیماری استفاده می كنند.روش های درمانی عبارتند از عمل جراحی جهت برداشتن غده پروستات، گشاد كردن پروستات با استفاده از بالون از راه پیش آبراه، گرم كردن پروستات یا امواج میكرویو، استفاده از امواج اولتراسونه به شدت بالا یا سوزاندن با سوزن از طریق مجرای ادرار.


* سرطان پروستات بیشتر در چه سنینی بروز می كند؟
- دكتر شادمان: سرطان پروستات بیماری سنین پیری می باشد و به ندرت در سنین كمتر از ۴۰ سال رخ می دهد حداكثر احتمال بروز آن در دهه هشتم زندگی است.علت بروز آن مشخص نیست ولی گفته می شود احتمالاً به دلایل اثر هورمونی، عوامل محیطی و تغذیه ای وعوامل عفونی است. اثر هورمون مردانه در ایجاد سرطان پروستات به اثبات رسیده است. به ترتیبی كه سرطان پروستات هرگز در افراد اخته رخ نمی دهد.


* علائم سرطان پروستات چیست؟
- دكتر كربلاییان: سرطان پروستات به طور موضعی به ندرت علامت می دهد و در اكثر بیماران به صورت اتفاقی كشف می شود.گاهی دردهای استخوانی و علائم عصبی ناشی از در فشار قرار گرفتن نخاع می تواند نشان دهنده سرطان پروستات باشد.
در موارد پیشرفته سرطان پروستات علائم بی اختیاری ادراری، وجود خون در ادرار و علائم انسداد مجاری ادرار رخ می دهد. وجود چنین علائمی در سنین پیری باید مورد توجه قرار گیرند و حتماً به پزشك متخصص مراجعه شود.


* آیا سرطان پروستات قابل درمان است؟
- دكتر كربلاییان: در پاسخ باید گفت میزان موفقیت در درمان سرطان پروستات بستگی به میزان پیشرفت این بیماری دارد، چنانچه بیماری زود تشخیص داده شود با عمل جراحی و برداشتن پروستات یا پرتو درمانی شانس زندگی طولانی مدت ۸۰ تا ۹۰ درصد می باشد.


* چند نوع بیماری پروستات وجود دارد؟
- دكتر شادمان: سه نوع بیماری پروستات وجود دارد. رشد غده پروستات تا زمان بلوغ بسیار كند است ولی بعد از بلوغ این غده كم كم بزرگ شده و پس از ۴۰ سالگی رشد سریعتری پیدا می كند. این حالت را «هایپر پلازی خوش خیم پروستات» می نامند. اغلب دانشمندان بر این اعتقاد هستند كه علت بروز این حالت، تغییرات هورمونی در مردان است.

در حدود ۶۰ سالگی، در اكثر مردان، غده پروستات به اندازه ای رشد می كند كه ممكن است مانع از خروج طبیعی ادرار شود. در سن ۸۰سالگی در ۸۰% مردان پروستات بزرگ و متورم می شود. به طور كلی هر چه پروستات بزرگتر شود، فشار بیشتری وارد آورده و خروج ادرار را مشكل تر می كند.

در حالی كه علت اصلی BPH مشخص نشده، به نظر می رسد كه بزرگ شدن پروستات منجر به تجمع DTH (دی هیدرو تستسترون)، در پروستات می شود. این هورمون از تستسترون قوی تر بوده واز طریق پیوند یا گیرنده های آندروژن پروستات موجب تكثیر و بزرگ شدن سلولهای پروستات می شود.


افزایش میزان DTH ، همچنین با خطر افزایش سرطان پروستات و بیماری عروق كرونر همراه است. DTH توسط آنزیمی خاص به تستسترون تبدل شده كه البته این تبدیل برای رشد پروستات لازم است ولی افزایش فعالیت آنزیم منجر به بزرگی غده می شود.آنزیم آلفار دوكتاز


راهكارهای درمانی BPH شامل استفاده از فرآورده هایی است كه موجب مهار این آنزیم می شود. در آلمان و اتریش فرآورده های گیاهی ساخته شده از گیاه گزنه در ردیف داروهای درجه اول برای درمان BPH ملایم تا متوسط وجود دارد كه شامل ۹۰% تمام داروهای تجویز شده برای BPH است.


* عوارض احتمالی چیست؟
- دكتر شادمان: مثانه ضعیف ممكن است متسع و به سایر اعضای بدن فشار وارد كند.

- التهاب مثانه (سیتیت) كه به علت عفونت ناشی از خروج ناقص ادرار ایجاد می شود.

- ممكن است آسیب كلیه وگردش خون تصفیه نشده در بدن به دلیل پس زدن ادرار از مثانه به كلیه به وجود آید.

* علائم ونشانه های این بیماری چیست؟
-دكتر شادمان: نیاز مكرر به تخلیه ادرار بویژه در شب

- نیاز مبرم و اضطراری به ادرار كردن

- دشواری در آغاز ادرار

- جریان كم فشار ادرار

- چكیدن یا قطره قطره آمدن غیر طبیعی ادرار

- احساس پر بودن مثانه ولی ناتوانی در ادرار كردن

* روش درمان چگونه است؟
- دكتر كربلاییان: درمان دارویی به تحلیل رفتن بافت پروستات یا شل شدن عضلات كمك می كند.
- جراحی برای برداشتن بافت اضافی پروستات و كاهش فشار بر پیش آبراه انجام می شود.

- اتساع با بادكنك كه در آن بادكنك در داخل پیش آبراه قرار داده می شود و متورم می شود تا پیش آبراه را گشاد نماید.

- درمانهای جدید شامل جراحی لیزری، جراحی كرایو (منجمد كردن بافت پروستات) و درمان گرمایی با میكرویو (حرارت دادن بافت پروستات یا میكرویو) می باشد.


گوش به زنگ باشید.

این علائم حتی بدوم درمان هم ممكن است در نهایت بهبود یابند. افرادی كه می خواهند گوش به زنگ بوده و آماده باشند باید حداقل سالی یك بار با معاینه عمومی خود را بررسی كنند.

در صورتی كه بیمار دچار عوارض زیر شود باید بلافاصله بررسی شود:
- خونریزی
- عفونت های مكرر مجرای ادرار
- فشار معكوس روی كلیه
- دشواری در ادرار كردن
- پروستات همان التهاب پروستات است
التهاب پروستات می تواند حاد یا مزمن باشد و در هر سنی مردان را مبتلا سازد.
پروستات حاد
وقتی رخ می دهد كه پروستات ناگهان ملتهب شود. گرچه این موارد نادر است ولی می تواند موجب عفونت چركی و بند آمدن ادرار در موارد وخیم شود.

پروستات مزمن
التهاب مكرر یا دراز مدت پروستات است. این التهاب از التهاب حاد پروستات شایع تر است و معمولاً مانند آن وخیم نیست. التهاب حاد پروستات ممكن است به التهاب مزمن تبدیل شود.

علائم و نشانه ها در پروستات حاد عبارتند از:
- فشار
- تب
- ترشح از آلت تناسلی
- تكرار ادرار
دردهای پروستات مزمن عبارتند از:
- درد به هنگام نعوظ آلت یا انزال
- درد در ناحیه شرمگاهی، كمر، كشاله ران و اندامهای تناسلی
- كاهش میل جنسی
- انزال زودرس

*عواقب احتمالی التهاب پروستات چیست؟
دكتر كربلاییان:
- بزرگ شدن پروستات
- تنگی پیشابراه
- كندی یا بند آمدن ادرار
- سایر مشكلات جدی مجرای ادرار
درمان در پروستات حاد عبارت است از:
- آنتی بیوتیك های خوراكی
- تخلیه با سوند
- تخلیه با عمل جراحی (در موارد وخیم)
در پروستات مزمن عبارت است از:
- درمان با آنتی بیوتیك ها
- ماساژ پروستات برای افزایش تخلیه
- جراحی (در صورتی كه داروها و ماساژ اثربخش نباشند)

درمان بسته به بیماری و بیمار تغییر می كند.آمیزش برای افزایش تخلیه پروستات پیشنهاد می شود. لگن آب گرم و مصرف نكردن ادویه جات نیز توصیه می شوند.

* سرطان پروستات چگونه به وجود می آید؟
-دكتر شادمان: «سرطان پروستات» نوعی بیماری است كه در آن سلول های بدخیم از بافت های پروستات نشأت می گیرد و به طور نامنظم و فزاینده ای تكثیر و منجر به افزایش حجم در هر یك از اجزای سلولی غده پروستات می شود.

سرطان پروستات دومین سرطان شایع بعد از سرطان ریه در میان مردان است. اطلاعات آماری و علایم بالینی میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات، مبین سه طیف گسترده روند رشد این بیماری است. سرطان پروستات می تواند دارای رشد آهسته بوده و زمانی طولانی تا بروز علایم بالینی آن داشته باشد.

در مواردی دیگر تومور به سرعت رشد كرده و تهاجم تومور به بافت های دیگر امكان پذیرمی شود. در چنین مواردی مدت فاصله زمانی بین شروع بیماری و گسترش دامنه آن بسیار كوتاه است. مابین این دو طیف رشد، تومورهایی وجود دارند كه سرعت روند رشد آنها در حد متوسطی است.

سرطان پروستات با نشانه های مرتبط با دفع ادرار و یا درد شكم ظاهر می شود. این نشانه ها با علایم بیماری های رایجی مانند عفونت و هیتروفی (بزرگی) خوش خیم پروستات مشترك است.

*علایم هشدار دهنده سرطان پروستات چیست؟
دكتركربلاییان:
- ادرار كردن پی در پی یا سخت
- جاری شدن ضعیف ادرار
- عدم توانایی در ادرار
- بی اختیاری ادراری
- جریان منقطع و ضعیف ادرار
- وجود خون در ادرار
- خروج منی همراه با درد
- درد مداوم قسمت پایین كمر
- سوزش
- ناتوانی جنسی

سبب شناسی: سرطان زایی پروستات

علت ابتلا به سرطان پروستات هنوز ناشناخته است اما تحقیقات آماری بالینی، روند بدخیمی بیماری سرطان پروستات را به این عوامل ارتباط می دهد:

سن: سرطان پروستات اغلب در افراد سالمند دیده می شود و افراد زیر ۵۰ سال به ندرت به آن مبتلا می شوند. مردان بالای ۶۰ سال بیشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان پروستات هستند و باید بیشتر متوجه علایم هشدار دهنده این بیماری باشند.
عوامل ژنتیكی: سابقه ارثی سرطان پروستات عامل مهمی در ابتلا به این سرطان است. وجود سابقه سرطان پروستات بین اعضای نزدیك خانواده از جمله پدر و برادر احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد.


عوامل هورمونی: هورمون های استروئیدی (تستوسترون و آندروژن ها) برای رشد و حفظ و عمل طبیعی آن در مردان بالغ نقش مهمی را ایفا می كند. افزایش میزان ترشح هورمون تستوسترون در خون اغلب موجب تسریع روند بدخیمی سرطان پروستات می شود.
تغذیه: رژیم غذایی دارای اثرات بالقوه ای در پیشگیری و یا پیشتازی ایجاد سرطان پروستات به شمار می رود. مطالعات و تحقیقات علمی ثابت كرده اند كه سبزیجات حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C، E به خصوص گوجه فرنگی، عامل محافظتی در مقابل سرطان پروستات تلقی می شوند، در حالی كه استفاده از مقادیر زیاد چربی حیوانی عامل مستعد كننده و پیشتاز در ایجاد سرطان پروستات شناخته شده است.


مواد شیمیایی: تماس با مواد شیمیایی سرطان زا در محیط مانند كادمیم، كه در تهیه برخی آلیاژها و باتری كاربرد دارد، عامل مستعد كننده و پیشتاز در ایجاد سرطان پروستات است.بیماری مقاربتی: وجود بیماری های مقاربتی احتمال ابتلاء به سرطان پروستات را افزایش می دهد.


الگوهای غربالگر سرطان پروستات
معاینه غده پروستات از طریق معاینه مقعد (examination Digital rectal) از الگوهای غربالگر سرطان پروستات است. در این روش پزشك از داخل مقعد بیمار، غده پروستات را معاینه می كند. وجود سطح خشن و نامنظم بافت از علایم هشدار دهنده سرطان پروستات محسوب می شود.تومورهای سرطانی، آنتی ژن های مشخصی را تولید می كنند كه ممكن است از طریق آزمایش خون كشف شوند.

آنتی ژنی كه به طور كامل توسط غده پروستات تولید می شود، آنتی ژن اختصاصی پروستات (Prostate Specific Antigen, PSA) است. تشخیص سریع سرطان پروستات با اندازه گیری آنتی ژن اختصاصی پروستات از آزمایش های غربالگر این بیماری است. در بیمارانی كه مبتلا به سرطان پروستات هستند، مقدار این آنتی ژن در سطح بالاتری است. البته تنها سطح PSA در آزمایش خون فرد نمایان گر ابتلا به سرطان پروستات نیست.

در برخی از موارد عفونت و یا «بزرگی خوش خیم» حجم غده پروستات می تواند سبب افزایش میزان PSA در خون شود. از این رو، تركیب معاینه مقعد توام با آزمایش، تعیین سطح PSA از طریق خون روش دقیق تری برای تشخیص سرطان پروستات است و برای اطمینان بیشتر در مراحل بعدی آزمایشات دیگری مانند تصویرنگاری باز آوای مغناطیسی (MRI)، سونوگرافی (Utrasound) توموگرافی كامپیوتری (CTSCAN) و نمونه برداری از غده (Biopsy) نیز انجام می گیرد.تشخیص به موقع بیماری، دست كم ۵ سال بیشتر به زندگی مبتلایان به سرطان پروستات اضافه می كند.

توصیه می شود مردان در سنین بالای ۴۰ سال سالیانه مورد معاینه غده پروستات از طریق معاینه مقعد قرار گیرند و در سنین بالای ۵۰ سال، هر سال آزمایش آنتی ژن مخصوص پروستات را انجام دهند.


* درمان سرطان پروستات چگونه باید باشد؟
- دكتر كربلاییان: با در نظر گرفتن شرایط بیمار ممكن است یك یا تركیبی از الگوها تجویز شود:
۱- تحت نظر گرفتن بیماری: در این روش بیمار به طور دقیق تحت نظر پزشك قرار می گیرد، بدون این كه الگوی درمانی بر روی وی اعمال شود. این روش برای بیمارانی تجویز می شود كه جراحی برایشان مفید نیست و یا رشد غده سرطانی پروستات آنها بسیار كند و آهسته است و در درازمدت تأثیر سویی، بر سلامتی او نخواهد گذاشت.


۲- كرایوتراپی (Cryotherapy): استفاده درمانی از سرمای شدید، در این روش سوند (Probe) سونوگرافی به داخل مقعد انداخته می شود تا پزشك تصویر محل مورد نظر را بر روی صفحه ببیند. در این روش پزشك با انداختن سوند درون غده پروستات از طریق شكاف كوچكی بین مقعد و كیسه حاوی بیضه ها نیتروژن مایع را به غده پروستات هدایت می كند. نیتروژن مایع در داخل بافت، منجر به انجماد بافت و انهدام سلول های سرطانی بافت غده پروستات می شود. كرایوتراپی روشی موثر برای درمان مقاطع كوچك ابتلا به سرطان است. احتمال آسیب دیدگی مثانه و التهاب دستگاه تناسلی از عوارض جانبی این روش است.


۳- شیمی درمانی: استفاده از داروهای شیمیایی، منجر به انهدام سلول های سرطانی می شود، عوارض جانبی شیمی درمانی عبارتند از: ریزش موی سر و ابرو، كاهش گلبول های سفید خون، ضعف سیستم ایمنی و دفاعی بدن، عفونت، احساس درد، خشكی دهان و پوكی استخوان.


۴- رادیوتراپی: از آنجایی كه تومور ممكن است بافت های اطراف غده پروستات را در بر گرفته باشد انجام جراحی و برداشتن غده پروستات كافی نیست و هر تظاهری از وجود PSA در آزمایش حاكی از گستردگی تومور است. در چنین وضعیتی الگوهای درمانی وسیع تری مانند رادیوتراپی پیگیری می شود.

هدف از رادیوتراپی كنترل رشد سلول های سرطانی است. تابش اشعه به محل تومور ممكن است به صورت خارجی یا داخلی باشد.رادیوتراپی خارجی: در این روش بیمار در معرض تشعشع قرار می گیرد. اشعه از چند زاویه مختلف از خارج از بدن به تومور هدایت می شود. این روش كاملاً بدون درد است و به مدت ۷ تا ۸ هفته ادامه دارد. ولی بیمار عوارض جانبی مانند تحریك پذیری مقعد، اسهال و خستگی مفرط ناشی از تابش پرتو را گزارش می دهد.

اثرات اشعه ممكن است واكنش های پوستی به صورت التهاب شدن، خارش، سوزش، ترشح یا پوسته پوسته شدن پوست را به دنبال داشته باشد. تهوع، استفراغ، بی اشتهایی و آسیب های عروقی و تنفسی می تواند از دیگر عوارض جانبی رادیوتراپی باشد. همچنین رادیوتراپی ممكن است باعث سركوب سیستم خون ساز بدن و كاهش گلبول های سفید و ضعف سیستم ایمنی بدن و نهایتاً بروز عفونت شود.


۵- رادیوتراپی داخلی یا براكی تراپی (Brachy therapy): براكی تراپی برای رساندن مستقیم مقدار زیادی اشعه به ضایعه بدخیم است. در این روش، در اتاق عمل با استفاده از سرنج های نازك مواد یونیزه در بدن بیمار كاشته می شود.


۶- هورمون درمانی: از آنجا كه هورمون تستوسترون به رشد سرطان غده پروستات كمك می كند، هدف از هورمون درمانی كاهش هورمون جنسی در بدن است. این روش با به كارگیری داروهای ضد تستوسترون انجام می گیرد و شامل تجویز هورمون استروژن به عنوان قرص است كه تأثیر ضدتستوسترون دارد.

عوارض جانبی استفاده از قرص های حاوی استروژن شامل درد در پستان و رشد پستان است كه با قطع مصرف قرص ها از بین می رود.جلوگیری از مرگ و میر ناشی از سرطان پروستات با تشخیص زودرس امكان پذیر است. اكنون با اطلاعات و روش های جدید الگوهای درمانی، برای درصد بالایی از بیماران مبتلا به سرطان پروستات، امكان بهبودی كامل فراهم شده است.

منبع : روزنامه همشهری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits