دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا ارتباطی بین واریکوسل و باروری مردان وجود دارد ؟
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
یکی از اصلی ترین عواملی ناباروری مردان، وجود مشکلی در سیستم مجاری به نام واریکوسل است. ترمیم واریکوسل به منظور بهبود باروری مردان صورت می‌گیرد. معمولا آن را به صورت سرپایی و با استفاده از بی حسی موضعی انجام می‌دهند.

ارتباط واریکوسل و ناباروری

واریکوسل به مجموعه عروق بزرگ شده (پیچ خوردگی عروق پیچک مانند یا pampiniform) مابین بیضه‌ها به شکم و ناشی از کاهش جریان خون، اشاره دارد.

شاید باور نکنید ولی وظیفه اصلی این عروق، کاهش دمای کیسه بیضه با خارج کردن خون از این ناحیه است. این عروق متورم منجر به افزایش دمای بیضه‌ها (که بیضه‌ها را می‌پزد!) و کاهش کیفیت اسپرم‌ها خواهد شد.

انواع مختلف واریکوسل

واریکوسل بر حسب شدت، درجه بندی می شود و در سه نوع خفیف ،متوسط و شدید نام گذاری می شود. در نوع درجه سه تمامی کیسه بیضه همان طرف پر از رگ های متورم است؛ درست مانند این است که کیسه بیضه از کرم های خاکی پر شده باشد.

واریکوسل و ناباروری مردان

ترمیم واریکوسل به منظور بهبود باروری مردان صورت می‌گیرد. معمولا آن را به صورت سرپایی و با استفاده از بی حسی موضعی انجام می‌دهند.

برش کوچکی در ناحیه شکمی و نزدیک جایی که بیضه‌ها در اصل از دیواره شکمی ایجاد شده اند، زده می‌شود. عروقی که ایجاد کننده واریکوسل هستند شناسایی شده و برای حذف جریان خون به واریکوسل، برش داده می‌شوند.

روشی دیگر که می‌توان از آن بهره جست، آمبولیزاسیون پوستی است که به منظور ترمیم واریکوسل می‌توان آن را به کار گرفت. میله جراحی کوچکی از طریق رگ بزرگی در کشاله یا گردن وارد شده و با استفاده از یک حلقه، بالون یا دارو واریکوسل را می‌بندند.

هیچ سندی بر بهبود نرخ باروری پس از این عمل وجود ندارد. ولی برخی پزشکان عقیده دارند که واریکوسلهای بزرگتر با مشکلات اسپرمی رابطه دارد.

همچنین امکان دارد که عمل وارکوسل کیفیت سمن را بهبود دهد و دیگر روشهای درمانی باروری را ساده تر نماید. واریکوسل‌های کوچکی که تنها با اولتراسوند قابل ملاحظه است، نیازی به ترمیم ندارد.

واریکوسل و ناباروری

علت ایجاد واریکوسل چیست ؟

بیماری واریکوسل دارای سه درجه می‎باشد:

  1. واریکوسل درجه ۱: فقط با معاینه بسیار دقیق تشخیص داده می شود.
  2. واریکوسل درجه ۲: با دست گذاشتن روی بیضه، واریکوسل قابل تشخیص است.
  3. واریکوسل درجه ۳: واریکوسل به قدری بزرگ است که کاملا قابل رویت می‎باشد.

درجه بیماری واریکوسل هیچگونه اثر متفاوتی در کاهش تعداد، حرکت و شکل نطفه‎ها ندارد. همان اندازه که واریکوسل درجه ۳ روی بیضه ها اثر می‎گذارد، واریکوسل درجه ۱ هم ممکن است روی بیضه ها اثر بگذارد.

علت بیماری واریکوسل مادرزادی است. به علت عدم برگشت خون از بیضه و ورود خون به ورید کلیه چپ، باعث تجمع خون در سیاهرگ اطراف بیضه می‎گردد و واریکوسل به وجود می‎آید، به دنبال تجمع خون بیش از حد در اطراف بیضه درجه حرارت بیضه ۲ درجه افزایش می‎یابد و در این شرایط نطفه‎سازی بیضه مختل می‎گردد.

واریکوسل چگونه روی ناباروری تاثیر می گذارد ؟

واریکوسل دمای بیضه را بالا می برد که روی رشد اسپرم تاثیر می گذارد و این افزایش دما دو اثر دارد. اول این که باعث کاهش در تولید تستوسترون می شود که یک هورمون مردانه است و در تولید اسپرم درگیر می باشد.

این کاهش تستوسترون باعث کاهش تعداد اسپرم تولید شده می شود و ممکن است که روی نقص اسپرم ها تاثیر بگذارد و توانایی شنا و حرکت از اسپرم را بگیرد و در نتیجه اسپرم توانایی جفت شدن را نداشته باشد.

افزایش دما همچنین باعث افزایش گونه های اکسیژن واکنشی می شود که دی.ان.ای و غشای اسپرم یا لایه بیرونی آن را تخریب می کند که تمام این اثرات به سلامت اسپرم آسیب وارد می کند.

ارتباط واریکوسل و ناباروری

عوارض بیماری واریکوسل

وجود واریکوسل باعث کوچک شدن بیضه‎ها، افزایش درجه حرارت بیضه‎ها و اختلال در عملکرد نطفه‎سازی بیضه‎ها می‎گردد. بیماری واریکوسل در ۱۵ درصد جمعیت مردان دنیا وجود دارد و در ۴۰ درصد افراد نابارور واریکوسل دیده می‎شود.

در سال اول ازدواج ۳۰ درصد زوجین به طور طبیعی بچه‎دار نمی‎شوند، لذا برای بررسی زوجین بعد از سال های اولیه ازدواج باید آزمایش اسپرم صورت گیرد. در بررسی، ابتدا مرد باید دو بار به فاصله ۱ تا ۲ هفته آزمایش اسپرم را انجام دهد. چنانچه مرد مشکلی نداشت، همسر وی باید مورد بررسی قرار گیرد.

آزمایش اسپرم معمولا باید در آزمایشگاه انجام گیرد، در غیر این صورت مرد می‎تواند ترشحات منی خود را ظرف مدت ۳۰ دقیقه از منزل به آزمایشگاه تحویل دهد.

هر زوج نابارور باید توجه داشته باشند که وجود بیماری واریکوسل در مرد و عمل جراحی آن حتما مساوی بچه‎دار شدن نمی‎باشد.

جراح اورولوژیست ضمن بررسی دقیق دو آزمایش درصد شانس بهبودی بعد از عمل را به زوجین با توجه به موازین عملی توضیح می دهد.

اگر فرد مبتلا به واریکوسل دارای آزمایشی باشد که هیچگونه اسپرم در آزمایش گزارش نشده باشد، عمل واریکوسلکتومی کمک معجزه آسایی را به بار نمی‎‎آورد. چنانچه تعداد اسپرم زیر ۱۰ میلیون باشد در این حالت عمل واریکوسلکتومی شانس حاملگی را ۴۰ درصد افزایش می دهد.

عمل واریکوسل به طور معمول و ایده‎آل با میکروسکوپ و عمل باز می‎باشد. تجربه جراح برای جلوگیری از عود واریکوسل از عوامل مهم این عمل جراحی است.

در یک زوج نابارور ۶۰ درصد مرد مقصر است (MALE FACTOR) که می‎تواند اکتسابی یا مادرزادی باشد. ۷ درصد تمام مردان در طول عمر تولید مثل خود دچار ناباروری می‎شوند، که از نظر شیوع نسبت به بیماری‎های دیگر نظیر دیابت بسیار بالا می‎باشد.

علت واریکوسل و ناباروری

واریکوسل چگونه روی کیفیت پایین اسپرم‌ها تاثیر می گذارد ؟

مطالعات بسیاری از رابطه میان کیفیت پایین اسپرم‌ها و واریکوسل در میان مردان کم بارور خبر داده اند. آثار این مشکل عبارتند از:

کاهش تعداد اسپرم ها، قدرت و شکل آنها. همچنین برخی محققین، واریکوسل را به کاهش عملکرد اسپرم‌ها به این معنا که علیرغم تعداد، قدرتو شکل مناسب، اسپرم‌ها قادر به باروری تخمک نیستند مرتبط نموده اند.با اینحال عامل فیزیولوژیکی دقیق چرایی تاثیر منفی واریکوسل بر باروری مردان مورد بحث محققین است. نظریه‌های اصلی در این رابطه عبارتند از :

تب شدید

دمای کیسه بیضه با کمک عروق، چند درجه از دیگر نقاط بدن پایین تر نگاه داشته می‌شود که برای تولید اسپرم مناسب ضروری است. اگر عملکرد عروق معیوب باشد، کارایی تبادل گرمایی از بین رفته و دمای بیضه‌ها و کیسه بیضه افزایش خواهد یافت. (این دلیل نامیدن واریکوسل از طرف پزشکان به نام پختن درونی بیضه‌ها است).

فشار وریدی

واریکوسل ممکن است منجر به افزایش فشار خون در عروق شود. افزایش فشار می‌تواند از انجام فرایندهای متابولیک بیضه‌ها جلوگیری نموده و همچنین منجر به کاهش تخلیه منطقه و انباشتگی مواد سمی در این بخش شود.

عدم توازن هورمونی

مطالعات متعددی، واریکوسل را به سطوح پایین تر تستوسترون مرتبط نموده اند. یافته‌ها حاکی از آنست که این شرایط بر سلولهای لایدیگ که مسئول تولید تستوسترون هستند، تاثیر می‌گذارد.

گونه‌های اکسیژن واکنش پذیر

تولید گونه‌های اکسیژن واکنش پذیر (ROS) برای عملکرد مناسب اسپرم حیاتی است. با این وجود ازدیاد ROS می‌تواند به ریخت شناسی و قدرت تحرک اسپرم‌ها آسیب وارد نماید. سطح ROS در منی مردان مبتلا به واریکوسل بالاست.

راه های تشخیص ارتباط واریکوسل با ناباروری

پزشک در این شرایط در مورد درمان واریکاسول قبل از بارداری با شما صحبت می کند و علائم شما را بررسی می کند و همچنین دلایل دیگر را از جمله عوامل محیطی و سبک زندگی مورد بررسی قرار می دهد.

سن یکی از فاکتورهای مهم در این امر است که معمولا مردان سن بالا را برای واریکوسل بیشتر درگیر می کند.بنابراین سن و ویژگی های جسمانی همسر شما نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

واریکاسول یکی از راحت ترین تشخیص ها را برای علت ناباروری مردان دارد و آن ها را از درگیر شدن دور می کند. پس حتما درمان و تشخیص به موقع آن را جدی بگیرید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits