دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
برای درمان کف پای صاف به چه دکتری باید مراجعه کرد ؟
9
زمان مطالعه: 7 دقیقه
آیا در هنگام راه رفتن قوس کف پای تان از بین می‌رود و دچار درد می شوید؟ آیا کف پایتان صاف است و قوس ندارد؟ آیا به این مسئله دقت کرده اید ؟ آیا می دانید برای درمان کف پای صاف به چه دکتری باید مراجعه کرد ؟ تا انتها با دلگرم همراه باشید.

دکتر برای کف پای صاف

برای درمان کف پای صاف به چه دکتری باید مراجعه کرد ؟

افراد دارای کف پای صاف، قوسی در پای خود نداشته و یا قوس پای آن ها بسیار اندک است. این قوس فاصله ای در پایین پای فرد است که در هنگام ایستادن او و بلند شدن آرام قوس از زمین، نمایان می شود. که این مشکل را متخصص ارتوپد میتواند حل کند.

سوال خیلی از بیماران این است که برای درمان کف پای صاف به چه دکتری باید مراجعه کرد ؟
افرادی که دچار صافی کف پا هستند می توانند به متخصص طب فیزیکی مراجعه کنند تا اقدامات لازم برای تشخیص و درمان صافی کف پا صورت بگیرد.

چه زمانی به پای فرد عنوان کف پای صاف مورد استفاده قرار میگیرد ؟

شما زمانی دچار کف پای صاف هستید که قوس داخلی کف پایتان از حالت محرب خارج شده، صاف شده و وقتی پا را روی زمین قرار می دهید کل کف پا به زمین چسبد این حالت معمولا به علت عدم تشکیل قوس کف پا در دوران کودکی اتفاق می‌افتد و می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در زانو یا درد کمر به مرور زمان شود چون راستای نرمال قرار گیری مچ پا، زانو و لگن به هم میخورد.

علائم کف پای صاف

بسیاری از افراد علامت خاصی ندارند ولی برخی درد پا به ویژه در کف پا و محل قوس کف پا دارند که با فعالیت، بیشتر می شود تورم مچ پا هم ممکن است اتفاق بیفتد.

علل صافی کف پا

صافی کف پا در نوزادان و کودکان تا حدود سنین ۵ تا ۶ سالگی طبیعی است، چون هنوز قوس کف پا تشکیل نشده است.

برخی افراد تا این سنین این قوس کف پایشان تشکیل می شود ولی افرادی هستند که هرگز قوس کف پا را نخواهند داشت و ممکن است بعدها دچار علائم صافی کف پا شوند.

بعضی کودکان هم قوس کف پای انعطاف‌پذیری دارند، وقتی کودک نشسته یا روی انگشتان و پنجه ایستاده است قوس کف پا را می بینیم ولی با ایستادن قوس کف پا محو می شود. خیلی از این کودکان علامت خاصی ندارند.

پس صافی کف پا دو نوع است:

  1. قابل انعطاف که با ایستادن قرص ندارند ولی در حالت نشسته قوس دارند.
  2. غیرقابل انعطاف کلا قوس کف پا تشکیل نشده و در هر حالتی کف پا صاف است.

چه کسانی بیشتر در معرض کف پای صاف هستند

معمولاً ژنتیکی است بدون علامت خاصی در فرزندان افراد دچار صافی کف پا دیده می‌شود ولی فاکتورهایی که احتمال صافی کف پا را افزایش می دهند عبارتند از: در مواردی که اکتسابی است:

  • چاقی
  • آسیب به پا و مچ پا
  • آرتریت و روماتوئید
  • افزایش سن
  • دیابت
  • صافی کف پا به علت ضعف پایدار کننده پا و مچ پا شلی لیگامانها و مفاصل و ضعف عضلانی مچ پا ایجاد میشود.

تشخیص صافی کف پا

تشخیص با معاینه بالینی پزشک و مشاهده پا در وضعیت ایستاده نشسته و در حالت راه رفتن و قرار گرفتن روی پنجه پا قابل ارزیابی است، دقت به وضعیت کفش بیمار و ساییدگی قسمت داخلی کفش تایید کننده صافی کف پای بیمار است.

اگر درد پا دارید پزشک می‌تواند از روش‌های تشخیصی زیر کمک بگیرد:

  • عکس ساده رادیوگرافی : اگر التهاب مفصل یا مشکل استخوانی باشد مشخص میکند.
  • سی تی اسکن : جزئیات بیشتری از استخوان ها نسبت به عکس ساده را نشان میدهد.
  • سونوگرافی : در صورت احتمال آسیب تاندونی ، سونوگرافی کمک کننده است.
  • ام آر آی : جزئیات بافت نرم و استخوان بیشتر نشان داده میشود.
  • فوت اسکن : فوت اسکن که به دستگاه تشخیص کف پای صاف معروف است، محل های فشار روی کف پا را مشخص می کند و برای درست کردن کفی استفاده می شود.

درمان صافی کف پا

اگر کف پای صاف دارید و در هنگام راه رفتن شما را اذیت می‌کند پزشکتان می‌تواند از راه های درمانی زیر به شما کمک کند.

  1. کفی : باتوجه به نتیجه فوت اسکن و برحسب معاینه بالینی، کفی پا برای شما تجویز می شود که دارای ساپورت قوس کف پا می باشد و قسمت داخلی پا را از ایجاد فشار و آسیب محافظت می کند.
  2. ورزش های کششی : برخی افراد همزمان با کف پای صاف ، کوتاهی آشیل هم دارند که کشش پشت ساق پا به این مسئله کمک می کند.
  3. کفش های محافظتی : صندل و دمپایی برای این افراد مناسب نیست لذا از کفش‌هایی باید استفاده شود که کفی محافظ قوس کف پا را داشته باشند.
  4. فیزیوتراپی : دردهای کف پا و مشکلات کشیدگی تاندون های اطراف مچ پا با روش های درمانی فیزیوتراپی تسکین می یابد.
  5. جراحی : به علت اینکه بسیاری از افراد بدون علامت هستند و اگر علامت دار شوند با روش های غیر جراحی درمان می شوند، جراحی به ندرت استفاده می شود.

چرا باید صافی کف پا را درمان کرد؟

بچه‌های زیر پنج سال که مشکلی ندارند و در اغلب موارد با افزایش سن، صافی کف پای‌شان برطرف می‌شود، اما کسانی که در سنین بالاتر هستند، حتماً باید برای درمان این مشکل به پزشک مراجعه کنند.

دکتر ترکان با اشاره به این مطلب، می‌گوید: کسی که کف پایش صاف است حتماً باید به فکر درمان باشد چون این مشکل ممکن است به علت انحنای مچ پا یا انحنای زانو یا حتی چرخش لگن ایجاد شده باشد که می‌تواند فرد را دچار دردهای پراکنده عضلانی ـ اسکلتی کند.

وی درباره عللی که باعث صافی کف پا می‌شود، توضیح می‌دهد: بدن انسان یک زنجیره بسته است به این معنی که اگر اختلال و چرخشی در استخوان لگن وجود داشته باشد، این چرخش می‌تواند اختلال محور ایجاد کرده و در نهایت ممکن است هنگام معاینه، با صافی کف پا متوجه آن مشکل شویم یا کسانی که چرخش زانو به داخل دارند، زانوهایشان به هم چسبیده خواهد بود و به همین دلیل قوس کف‌پایشان کم شده و فرد دچار صافی کف پا می‌شود.

بنابراین توجه به صافی کف پا و تشخیص آن توسط پزشک متخصص موضوع مهمی است که باید در نظر داشته باشید زیرا در این موارد حتماً باید این زنجیره بسته بررسی و علت اصلی صافی کف پا تشخیص داده و درمان شود.

به گفته وی در صورتی که علت صافی کف پا درمان نشود، هر قدر هم از کفی یا کفش‌های طبی استفاده کنیم، مشکل اصلی بیمار برطرف نخواهد شد.

بیشتر بخوانید :

صاف بودن کف پا : ۱۲ درمان خانگی برای صافی کف پا

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

معمولا صافی کف‌پا نشانه خاصی ندارد و بخصوص در سنین پایین با علامت واضح و مشخصی نمایان نمی‌شود.

دکتر ترکان ضمن بیان این موضوع، می‌گوید: کودکانی که در سنین حدود دبستان هستند، در صورتی که با این مشکل روبه‌رو باشند و کفشی را برای مدتی طولانی بپوشند، به تدریج قسمت پاشنه کفش‌شان به سمت داخل خوردگی بیشتری نسبت به خارج کفش پیدا می‌کند.

بنابراین در این سنین که بچه‌ها توجه کمتری به دردهای پراکنده دارند، چنین علامتی می‌تواند نشانه صافی کف‌پای آنها باشد.

بزرگسالان اما با نشانه‌های دیگری روبه‌رو می‌شوند که به گفته این پزشک متخصص، دردها و گرفتگی‌های عضلانی و خستگی زودرس در اثر پیاده‌روی یا فعالیت‌های ورزشی از جمله این نشانه‌هاست.

وی تاکید می‌کند: در صورتی که صافی‌ کف‌پا درمان نشود، مشکل بیمار تشدید خواهد شد.

بخصوص کسانی که در ناحیه مفصل زانو و لگن‌شان هم با مشکلی مواجه هستند، بتدریج با افزایش سن و زمانی که مسائل دیگری مانند آرتروز هم برای‌شان پیش می‌آید، انحراف مفصل‌شان تشدید شده و در نهایت فشار روی کف‌پا و صافی کف‌پا بیشتر می‌شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

آرزو | ۳ سال پیش
ینی همون متخصص طب فیزیکی ببرمش کافیه ؟
0
0
ثمین گل | ۳ سال پیش
مرسی. خوب بود و کامل
0
0

hits