دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خوراکی های مفید در درمان اسهال کدامند؟
55
زمان مطالعه: 11 دقیقه
تغذیه برای درمان اسهال: در مواقعی که اسهال دارید، باید از خوردن بعضی از خوراکی‌ها خودداری کنید. در عین حال مصرف بعضی از مواد غذایی یا دمنوش‌ها باعث می‌شود که زودتر خوب شوید و کم آبی بدنتان رفع گردد. در این مطلب با خوراکی های مفید در درمان اسهال آشنا...

درمان اسهال و استفراغ با تغذیه و رژیم غذایی

  • اسهال بر اثر آلرژی یا مسمومیت غذایی، یا به علت یک بیماری مزمن مانند سندرم روده تحریک پذیر یا کرون رخ می‌دهد. رژیم غذایی و اسهال بطور پیچیده‌ای با هم در ارتباط هستند. اگر به مدت طولانی دچار اسهال و ناراحتی گوارشی بوده‌اید، رژیم غذایی‌تان، می‌تواند این مشکل را برطرف کند.
  • زمانی که دچار اسهال می‌شوید، غذا‌های خاصی وجود دارند که با مصرف آن‌ها می‌توانید سیستم گوارشی خود را به حالت اولیه برگردانید. البته غذا‌هایی هم هستند که باید از خوردن آن‌ها پرهیز کنید.
  • اگر دچار بیماری اسهال شدید آرامش خود را حفظ کنید و زیاد نگران نباشید. بعضی از درمان‌های خانگی که در زیر ذکر شده است را امتحان کنید، آن‌ها به شما کمک خواهد کرد که حالتان بهتر شود.

هیدراته بمانید

  • اسهال باعث از دست رفتن آب بدن می‌گردد. در اثر مدفوع و استفراغ، بدن بی آب می‌شود. پس شما باید بسیار بیشتر از قبل آب بنوشید و منتظر نمانید که احساس تشنگی کنید.
  • نوشیدن جرعه‌های کم آب در زمان‌های متوالی، بهتر از نوشیدن زیاد در یک زمان است.
  • همچنین نوشیدن آب کافی به کاهش خستگی کمک خواهد کرد. آب تصفیه شده بهترین انتخاب است، اما بعضی از نوشیدنی‌های خانگی نیز می‌تواند شما را در خلاص شدن از شر اسهال یاری کند.

سایر مایعاتی که می‌توانید استفاده کنید عبارتند از:

  • آب انواع گوشت مانند آب جوجه یا آب گوشت گاو بدون چربی
  • آب میوه مانند آب نارگیل با ویتامین‌ها و الکترولیت (از مصرف زیاد شکر پرهیز کنید)
  • محلول‌هایی مانند پودر‌های الکترولیت پدیالیت که می‌توانند کمبود آب بدن را جبران کنند
  • چای کمرنگ بدون کافئین

نوشیدنی های مفید در درمان اسهال کدامند؟

  • درمان اسهال با کمک چای بابونه

چای بابونه حاوی ماده‌ای است که از اسپاسم‌ها (تشنج موضعی) جلوگیری می‌کند و دل دردتان را تسکین می‌بخشد. اگر دچار مشکل روده هستید به روش زیر برای خود یک فنجان چای بابونه درست کنید.

روش تهیه: یک قاشق چای خوری گل بابونه، یک قاشق چای خوری نعناع، یک فنجان آب جوش را تهیه کنید. گل بابونه و نعناع را به فنجان آب جوش اضافه کنید و آن را برای چند دقیقه کنار بگذارید. سپس در حالی که هنوز گرم است بنوشید. نوشیدن چای بابونه را دو بار در روز تکرار کنید.

  • آب نارگیل

آب نارگیل غنی از الکترولیت و مواد معدنی است که به هیدراته شدن بدن کمک می‌کند. نوشیدن یک فنجان آب نارگیل می‌تواند به شما در رهایی از اسهال کمک کند. دوبار در روز مصرف شود.

  • استفاده کردن از چای پوست پرتقال

نوشیدن چای پوست پرتقال نه تنها بدنتان را هیدراته نگه می‌دارد بلکه سیستم گوارش را بهبود می‌بخشد. زیرا پوست پرتقال حاوی ژلاتین گیاهی است (یک نوع کربوهیدرات) که باکتری‌های مفید روده را افزایش می‌دهد. زمانی که به بیماری اسهال مبتلا شدید، چای پوست پرتقال را به روش زیر درست کنید.

روش تهیه: دو قاشق چای خوری پوست پرتقال خرد شده، ١/٢ فنجان آب جوش، چند قطره آب لیمو و عسل تهیه نمایید. پوست پرتقال خرد شده را به آب جوش بیافزایید و کنار بگذارید تا خنک شود. مقدار کمی آب لیمو و عسل اضافه کنید و این محلول را ٢_٣ بار در روز بنوشید.

  • درمان اسهال با زنجبیل

هر موقع که مشکلات گوارشی را تجربه می‌کنید از قبیل نفخ معده و روده، سو هاضمه یا حتی اسهال، زنجبیل می‌تواند یک درمان مؤثر باشد. زنجبیل به تقویت سیستم گوارشی کمک کرده و از عفونت جلوگیری می‌کند. بر اساس نتایج تحقیقات، زنجبیل برای مقابله کردن با اختلال‌های گوارشی مفید است و می‌تواند به کاهش عارضه‌های گوارشی در موقعی که دچار مشکل اسهال شده‌اید، کمک کند.

ساده‌ترین روش برای مصرف کردن زنجبیل، جوشاندن آن در آب و اضافه کردن مقداری عسل است. اما برای نتیجه‌گیری بهتر این معجون را به روش زیر تهیه کنید.

روش تهیه: ١ قاشق چای خوری پودر زنجبیل، ١ قاشق چای خوری پودر زیره سبز، ١ قاشق چای خوری پودر دارچین، ١ قاشق چای خوری عسل و ١ لیوان آب جوش تهیه کنید. همه ترکیبات را به یک لیوان آب بیافزایید و دو الی سه بار در روز بنوشید.

  • درمان اسهال با سرکه سیب

یکی از خواص سرکه سیب این است که می‌تواند باکتری‌های مضر روده را از بین ببرد و ph معده را تنظیم کند. یک قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و سپس بنوشید. شما باید یک الی دو بار در روز از این روش استفاده کنید.

  • درمان اسهال با چای سبز

چای سبز فواید بسیار زیادی برای سلامتی شما دارد. آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سبز، از عملکرد‌های مفید بدن پشتیبانی می‌کنند. چای سبز همچنین یک عامل ضد میکروبی بوده و به رفع زهرابه یا توکسین (مواد سمی بدن) کمک می‌کند. برگ‌های تازه چای سبز بهتر هستند، اما شما می‌توانید از چای کیسه‌ای هم استفاده کنید.

  • درمان اسهال با روغن نعناع

طبق تحقیقات انجام شده، مصرف روغن نعناع به فرونشاندن علایم سندرم روده تحریک پذیر کمک می‌کند. اما باید به یاد داشته باشید که روغن نعناع را به صورت کپسول استفاده کنید. کپسول روغن نعناع از معده عبور کرده و به روده کوچکتان منتقل می‌شود.

  • رژیم غذایی BRAT

رژیم غذایی شما می‌تواند هم باعث بروز اسهال و هم درمان آن شود. زمانی که اسهال دارید، استراحت کرده و آب زیاد بنوشید و بعد از چند ساعت از غذا‌های BRAT (موز Banana - برنج Rice - سس سیب Applesauce - تست Toast) استفاده کنید.

بعد از یکی دو روز، از غذا‌های نرم مانند سوپ مرغ یا املت استفاده کنید. این رژیم غذایی می‌تواند دوره بهبودی شما را تسریع کند و خیلی زود خواهید توانست آنچه را که دوست دارید، بخورید.
اسهال با حالت تهوع، استفراغ و بی اشتهایی همراه است. زمانی که دچار اسهال شدید باید غذا‌های نرم بخورید. چون هضم این غذا‌ها راحت بوده و آب و فیبر زیادی به بدن می‌رساند. مثل سوپ، سبزیجات، میوه و ...

لیست غذاهای مناسب

غذا‌هایی که در زیر ذکر شده از جمله خوراکی های مفید در درمان اسهال هستند و در این دوران پیشنهاد می‌شوند:

  • ماست

ماست شدت اسهال را کاهش می‌دهد، زیرا یک پروبیوتیک است که حاوی باکتر‌های سالم، چون لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و بیفیدو باکتر می‌باشد. این باکتری‌ها، باکتری‌های مضر را از بین می‌برد و تعادل در معده را به حالت اول برمی‌گرداند. مخصوصا در مواردی که اسهال به علت آنتی بیوتیک‌ها ایجاد شده است. مطمئن شوید از ماست کاملا تازه استفاده می‌کنید (بدون هیچ شیرین کننده مصنوعی و طعم دهنده).

  • موز

موز فواید بسیار زیادی دارد و شما می‌توانید آن را به عنوان یک درمان خانگی برای رهایی از اسهال به کار بگیرید. موز حاوی مقدار زیاد ژلاتین گیاهی (پکتین) است؛ یک فیبر قابل حل و مفید برای گوارش.

این ماده سبب می‌شود حالت آبکی بودن مدفوع کاهش یابد. موز همچنین حاوی پتاسیم است. (الکترولیت‌هایی که بدن به علت حرکت مکرر روده از دست می‌دهد). شما باید دو عدد موز همراه با صبحانه میل کنید.

  • شوربای آرد جو

شوربای آردجو حاوی مقدار زیادی فبیر قابل حل است که آب بدن را حفظ می‌کند. این غذا می‌تواند جایگزین برنج شود. یا می‌توانید آرد جو را با دوغ یا آب جوش مخلوط کرده و دو الی سه بار در روز مصرف کنید.

یادآوری: در یک وعده مقدار زیادی از شوربای آرد جو نخورید. زیرا ممکن است مشکلات گوارشی برایتان ایجاد شود. آن را به اندازه‌های کوچک تقسیم کنید و چندین وعده در روز میل نمایید.
  • سوپ هویج

سوپ هویج اثر ضد اسهالی دارد مخصوصا برای بچه‌ها و کودکان نو پا. خوردن سوپ هویج می‌تواند به درمان اسهال کمک کند.

شما می‌توانید سوپ هویج را به این صورت درست کنید:

نیم کیلو هویج را شسته، تراشیده وخرد کنید. ١۵٠ میلی لیتر آب به آن اضافه کنید و پانزده دقیقه روی حرارت بگذارید تا خوب پخته شود. بعد آن را له کنید تا حالت خمیری پیدا کند. سپس مخلوط را با آب گرم رقیق کنید. مقداری نمک نیز به آن اضافه نمایید. وقتی دچار بیماری اسهال شدید این سوپ را چندین بار در روز بخورید.

  • از رژیم BRAT پیروی کنید

همانطور که گفته شد شما می‌توانید از رژیم غذایی BRAT به عنوان یک درمان خانگی استفاده کنید. در این رژیم مواد غذایی، چون موز، برنج، پوره یا سس سیب و تست جای دارد. این خوراکی‌ها حاوی ترشی کم و شیرینی ساده می‌باشند. این مواد غذایی می‌تواند علائم اسهال را به سرعت کاهش دهد.


چه موقع برای درمان اسهال به پزشک مراجعه کنیم؟

  1. اگر اسهال شما همراه با احساس تشنگی، خشکی زبان و چروکیدگی پوست شما باشد.
  2. اگر با گذشت 48 ساعت، هیچ‌گونه بهبودی در حال شما رخ نداده است.
  3. اگر اطرافیان شما هم به اسهالی مشابه شما دچار شده‌اند.
  4. اگر درجه حرارت بدن شما به 38/5 درجه یا بالاتر رسیده یا مدفوع شما به شدت خونی شده است.
  5. اگر کودک شما دچار اسهال شده است. فراموش نکنید که اسهال ویروسی به ظاهر ساده، هنوز هم شایع‌ترین علت مرگ و میر کودکان شهری و روستایی است. خردسالان به سرعت حجم آب بدن خود را از دست می‌دهند.
  6. اگر شما بالای 50 سال سن دارید و اسهال شما همراه با دردهای شدید شکمی است. به خصوص اگر به تازگی از سی‌سی‌یو یا آی‌سی‌یو مرخص شده‌اید.
  7. اگر در حال مصرف کورتون یا سایر داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی هستید و دچار اسهال شده‌اید.

روش های غیردارویی برای درمان اسهال

  • اسهال و استفراغ در اکثر موارد خود به خود بهبود می ‌یابند. اما لازم است همزمان با این بیماری، آب و املاح از دست رفته ی بدن جبران شود. خوردن مایعات، بهترین روش جایگزینی آب از دست رفته بدن است.
  • بنابراین لازم است فرد در حد تحمل و در فواصل معین از مایعات استفاده کند.در مجموع بهترین اقدام در مورد اسهال و استفراغ، جبران املاح از دست رفته ی بدن است.
  • ضمنا در مورد شیرخوارانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، به هیچ عنوان نباید شیر مادر را قطع نمود، اما برای کودکانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند، طبق تجویز پزشک نوع مناسب‌تری از شیرخشک توصیه می‌شود.

روش های دیگر عبارتند از : استراحت، رژیم غذایی مناسب (مصرف مایعات، غذاهای کم حجم، ولی مقوی و پرهیز از مصرف سبزیجات و میوه‌جات خام) و خودداری از مصرف مواد ملین مثل آلو.


10 میوه و خوراکی دیگر جهت درمان مناسب درمان اسهال

  1. دم کرده یونجه اسهال را درمان می کند. اما مصرف زیاد یونجه توصیه نمی شود، زیرا باعث ایجاد نفخ می شود.
  2. علف هفت بند، برای درمان اسهال خونی، بواسیر و اسهال مفید است.
  3. در طب سنتی هند موز کال، یبوست زا است و در درمان اسهال ساده و اسهال خونی مفید است و در بهبود زخم های روده کاربرد دارد. شیره گل های موز برای درمان اسهال خونی معجزه می کند.
  4. چای ریحان برای رفع بی اشتهایی، درمان اسهال، نفخ و زخم معده به کار می رود.
  5. گشنیز گاهی اوقات به عنوان یک ملین برای درمان یبوست و گاهی برای درمان اسهال استفاده می شود.
  6. خرما در درمان اسهال و اختلالات روده ای نقش دارد.
  7. ماست برای درمان اسهال کودکان مفید است. متخصصان در هنگام مصرف آنتی بیوتیک ها، مصرف ماست را توصیه می کنند، زیرا اغلب آنتی بیوتیک ها باعث نابودی باکتری های مفید دستگاه گوارش و اختلال در کار آن و بروز اسهال می شوند.
  8. گل های خشک شده انبه، برای درمان اسهال، اسهال خونی مزمن و برخی مشکلات مثانه مفید است. مغز هسته انبه، ضد اسهال است.
  9. مصرف ازگیل خام موجب تقویت بدن می‌شود و برای درمان اسهال مفید است.
  10. سیب را می توان برای برطرف کردن اسهال حتی برای کودکان به کار برد. بدین منظور سیب را باید رنده کرد و خورد.

همچنین بخوانید:

دلیل ایجاد مدفوع آبکی چیست؟

آیا دندان درآوردن باعث اسهال در کودکان میشود؟

درمان اسهال شدید در خانه



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (55 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits