دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عامل ورم ملتحمه چشم چیست؟
10
زمان مطالعه: 6 دقیقه
ورم ملتحمه، شایع‌ترین علت قرمزی چشم :التهاب ملتحمه یا کنژنکتیویت (Conjunctivitis) یا قرمزی چشم التهاب غشاء چشم است که بدلایل عفونی یا غیر عفونی رخ می‌دهد. ملتحمه (conjunctiva) غشاء نازک و شفافی است که روی سفیدی چشم (صلبیه) و سطح داخلی پلک‌ها را...

درمان خانگی ورم ملتحمه چشم

انواع کنژنکتیویت

قرمزی چشم در التهاب ملتحمه یا کونژنکتیویت، conjunctivitisاز میان انواع غیر عفونی، شایعترین نوع کنژنکتیویت نوع حساسیتی یا آلرژیک است. این مشکل در افرادی که حساسیت فصلی دارند نیز دیده می‌شود و ممکن است بر اثر حساسیت به موادی از قبیل مواد آرایشی، عطر یا داروها نیز رخ دهد. این نوع از کنژنکتیویت مسری نیست.

نوع عفونی کنژنکتیویت بر دو نوع است. نوع ویروسی که عامل بیماری ویروس بوده و معمولاً با یک سرما سرماخوردگی و گلو درد همراه است. نوع دوم یا کنژنکتیویت ناشی از باکتری (باکتریال) معمولاً بر اثر آلودگی با باکتری‌هایی نظیر استافیلوکوک و استرپتوکوک ایجاد می‌شود و شدت آن به نوع و گونه باکتری بستگی دارد.

علت ورم ملتحمه چیست؟

  • عوامل گوناگونی می توانند سبب ورم ملتحمه شوند که شایع ترین آنها عبارتند از عفونت ها، آلرژی ها و تحریک های محیطی.
  • از آنجا که ملتحمه بافت ساده ای است، به همه محرک ها به یک گونه پاسخ می دهد و قرمز می شود.
  • قرمزی چشم در اثر التهاب ملتحمه
  • ورم ملتحمه ویروسی

ویروس ها شایع ترین علت ورم ملتحمه عفونی هستند. برخی ویروس ها که موجب سرماخوردگی و علایمی مانند گلودرد و آبریزش بینی می شوند نیز می توانند سبب ورم ملتحمه با علایم قرمزی چشم و ترشح آبکی از هر دو چشم شوند. برخی دیگر ممکن است تنها یک چشم را عفونی کنند.ورم ملتحمه ویروسی معمولا با ترشحات آبکی همراه است و یک تا دو هفته طول می کشد تا بهبود یابد.

ورم ملتحمه باکتریایی

عفونت های باکتریایی ناشی از باکتری استافیلوکوک یا استرپتوکوک نیز باعث قرمزی چشم می شوند که با میزان قابل توجهی ترشح و چرک همراهند.

قرمزی چشم در اثر التهاب ملتحمه باکتریایی

در عفونت های حاد، میزان ترشح از چشم زیاد است و مراجعه فوری به چشم پزشک توصیه می گردد.برخی از عفونت های باکتریایی، مزمن تر هستند و ممکن است ترشح ناچیزی داشته یا هیچ ترشحی نداشته باشند و تنها هنگام صبح، پوسته های خفیف و اندکی بر روی پلک ها ایجاد شوند.

نوعی ورم ملتحمه حاد و شدید، در نوزادان تازه متولد شده دیده می شود که با احتمال درگیری سایر قسمت های بدن همراه است و در صورت بروز، باید سریعا به اورژانس چشم مراجعه شود.ورم ملتحمه های عفونی اعم از باکتریایی یا ویروسی می توانند کاملا واگیردار باشند، بنابراین باید از تماس با وسایلی که با اشک بیمار آلوده شده اند اجتناب کرد.شستن دست ها پس از تماس با بیمار به جلوگیری از انتشار عفونت کمک می کند.

ورم ملتحمه آلرژیک

یک نوع ورم ملتحمه که ایجاد ترشح می نماید، در اثر آلرژی ایجاد می شود. برخی از آلرژی ها مثل تب یونجه، سبب خارش شدید چشم می شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تنها قرمزی مزمنی را ایجاد نمایند.حساسیت به قطره های چشمی در بعضی افراد حساس، ایجاد نوعی ورم ملتحمه آلرژیک می نماید که با ورم پلک ها، خارش چشم، ترشح چشم و اگزمای پوست پلک ها همراه است.

  • ورم ملتحمه ناشی از محرک ها
  • علت ورم ملتحمه ممکن است محرک های محیطی مانند دود یا گاز باشند.
  • ورم ملتحمه با خشکی چشم تشدید می شوند.

علل دیگر قرمزی چشم کدامند؟

چندین بیماری چشمی دیگر نیز وجود دارند که باعث قرمزی چشم می شوند و در صورت عدم شناخت و درمان، می توانند به نابینایی منجر شوند. افتراق آنها از ورم ملتحمه بسیار حایز اهمیت است. به همین دلیل ارزیابی و معاینه دقیق قرمزی چشم توسط چشم پزشک، الزامی است.وجود درد، تاری دید و حساسیت شدید به نور از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا این علایم به طور معمول در ورم ملتحمه ساده دیده نمی شوند و ممکن است علامت بیماری آب سیاه (گلوکوم)، زخم قرینه یا التهاب درون چشمی باشند.ورم ملتحمه های عفونی اعم از باکتریایی یا ویروسی می توانند کاملا واگیردار باشند، بنابراین باید از تماس با وسایلی که با اشک بیمار آلوده شده اند اجتناب کرد.

چرا معاینات چشمی منظم برای همه ضروری است؟

بیماری های چشمی می توانند در هر سنی رخ دهند. برخی از این بیماری ها در ظاهر علامتی ندارند، ولی موجب صدمه به چشم می شوند.

بعضی افراد بیشتر از دیگران مساعد صدمه می باشند که باید تحت معاینات منظم چشم قرار گیرند.

این افراد عبارتند از:

  • افراد بالای 40 سال
  • خویشاوندان افراد مبتلا به آب سیاه چشم
  • بیماران مبتلا به دیابت (بیماری قند) یا فشار خون بالا
  • بچه های 3 تا 4 ساله (معاینه چشم کودکان در 3 تا 4 سالگی ضروری است)
  • افراد نزدیک بین با شماره عینک بالای 6
  • افراد دارای سابقه آسیب چشمی عمده
  • مصرف کنندگان داروهای دارای عوارض چشمی، مانند کورتون و کلروکین

پیشگیری از قرمزی و التهاب چشم

از آنجا که انواع ویروسی و باکتریال کنژنکتیویت مسری بوده و براحتی منتقل می‌شوند، پیشگیری نقش بسیار مهمی در جلوگیری از انتقال آلودگی به چشم دیگر بیمار و نیز افراد دیگر دارد. برای پیشگیری مؤثر توجه به نکات زیر لازم است:

شستشوی مرتب دستها و خودداری از مالیدن چشم. آلودگی در بسیاری از موارد بر اثر خاراندن چشم درگیر و انتقال از طریق دست آلوده اتفاق می‌افتد، استفاده نکردن از حوله مشترک، استفاده نکردن از لوازم آرایشی مشترک نظیر خط چشم، سایه چشم، استفاده نکردن از قطره‌های چشمی مشترک، شنا نکردن (بعضی از باکتری‌ها می‌توانند از طریق آب منتقل شوند)، عدم استفاده مجدد از دستمال جهت پاک کردن چشم. بهتر است از دستمال کاغذی و بصورت یک بار مصرف استفاده شود.

درمان کنژنکتیویت

کنژنکتیویت آلرژیک: کمپرس سرد و استفاده از اشک مصنوعی در موارد خفیف کمک کننده‌است. در موارد شدیدتر از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و آنتی هیستامین ممکن است استفاده شود. در بعضی از بیمارانی که دائماً کنژنکتیویت آلرژیک دارند ممکن است از قطره‌های استروئیدی نیز استفاده شود.

کنژنکتیویت ویروسی: نوع ویروسی بیماری مانند سرماخوردگی درمان خاصی ندارد و معمولاً برای آن داروی خاصی تجویز نمی‌شود ولی علائم بیماری را می‌توان با استفاده از کمپرس سرد و اشک مصنوعی تخفیف داد. در موارد خیلی شدید نیز می‌توان از قطره‌های استروئیدی برای کاهش التهاب استفاده کرد. کنژنکتیویت ویروسی معمولاً ظرف سه هفته بهبود می‌یابد.

کنژنکتیویت باکتریال: معمولاً با استفاده از قطره‌ها یا پمادهای آنتی بیوتیک درمان می‌شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (10 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits