دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سلولیت چیست‌ ؟ آشنایی با علائم و درمان سلولیت
2
زمان مطالعه: 9 دقیقه
سلولیت (Cellulite) ظاهر موجدار پوست است که برخی افراد بر روی باسن، ران و پهلوهای خود دارند.

سلولیت چیست ؟

درواقع سلولیت به تجمع بد شکل چربی‌هایی گفته می‌شود که در سوخت و ساز آن ها اختلال به وجود آمده است. ‌این چربی‌ها به همراه برخی مواد سمی در زیر پوست رسوب می‌‌کنند بیشتر در بدن زنان وجود دارد و بین ۸۵ تا ۹۸ درصد خانم‌ها در سراسر دنیا با هر نژاد و رنگی از رسوب ناخواسته‌ این چربی‌ها شکایت دارند البته با وجودیکه توده چربی هستند اما در بدن افراد لاغر یا آن هایی که از وزن‌ ایده‌آلی برخور دارند نیز ممکن است سلولیت داشته باشند. این توده های چربی، به هیچ وجه ظاهر خوشایندی ندارند.اما مشکل تنها ظاهر نازیبای سلولیت نیست، بلکه مشکل اصلی مبارزه برای از بین بردن آن است.

دلایل بوجودآمدن سلولیت

ظاهر موجدار سلولیت یک نوع طبیعی است یعنی یکی از مدل‌هایی که بسیاری از انسان‌ها با آن، کاملاً طبیعی به نظر می‌رسند. وراثت، ضخامت پوست، جنسیت، میزان و توزیع چربی بدن و سن می‌توانند در میزان وجود و قابل مشاهده بودن سلولیت، تأثیر گذار باشند. سلولیت به علت انقباض یا کوتاه شدن طنابهای بافتی که بر روی پوست قرار دارند، ایجاد می‌شود. در حالی که سلولیت در زنان بیشتر از مردان رایج است، مردان نیز می‌توانند دچار سلولیت شوند. سلولیت در افراد تمام نژادهایی که در سرتاسر جهان زندگی می‌کنند رخ می‌دهد. اگر چه هورمون‌های زنانه نقش مهمی در توزیع چربی دارند، اما سلولیت با هورمون درمانی قابل درمان نیست.

  1. تحرک و ورزش نکردن: تحرک و ورزش باعث بهبود خون‌رسانی به بافت چربی زیر پوستی و سوخت و ساز بهتر چربی‌ها می‌شود.
  2. وراثت: بدین معنی که اگر مادر شما سلولیت دارد شما هم احتمالا”‌ این فرورفتگی‌های بد شکل را در اندام‌های خود خواهید یافت.
  3. نوشیدن ناکافی آب: توصیه می‌شود روزانه شش تا هشت لیوان آب بنوشید.
  4. خوردن غذا‌های چرب و ناسالم از نظر تغذیه‌ای
  5. سیگار کشیدن
  6. جریان ناکافی سیستم لنفاوی
  7. جریان ناکافی خون در ناحیه زیر پوستی
  8. اضافه وزن
  9. برخی از آلرژی‌های غذایی
  10. پیروی از رژیم‌های غلط غذایی به منظور لاغر شدن

علائم و نشانه‌های سلولیت چیست؟

سلولیت سبب موج دار شدن پوست و ظاهر ناصاف در پوست می‌شود. سلولیت می‌تواند ظاهر پوست را شبیه پوست پرتقال کند. این مشکل معمولاً در باسن، ران و شکم دیده می‌شود. گاهی اوقات در سینه‌ها، قسمت فوقانی بازو یا شکم رخ می‌دهد. در سلولیت خفیف، موج‌ها تنها در صورتی که پوست را نیشگون بگیرید ظاهر می‌شوند.

چرا مردان کمتر سلولیت دارند ؟

در مرد‌ان به دلیل طرز قرار گرفتن فیبر‌های بافت همبند در زیر پوست‌شان وهمچنین به این دلیل‌ که پوست محکم‌تری دارند سلولیت یا ندارند.،یا بسیار کم دارند. این فیبر‌ها به جای‌ اینکه به ‌صورت متقاطع قرار گیرند،به‌ صورت عمود بر پوست قرار گرفته‌اند و به همین دلیل تشکیل سلولیتی چربی در زیر پوست‌شان اتفاق نمی‌‌افتد.دلیل دیگر هورمون‌ها هستند.هورمون‌ها یکی از عوامل عمده در تنظیم و تعدیل سوخت و ساز و ذخیره چربی‌ها در زیر پوست می‌باشند.

زنان در دوران بلوغ، سندرم پیش ازقاعدگی،یائسگی و در ماه‌های اول استفاده از قرص‌های بارداری دچار تغییرات هورمونی می‌شوند و به همین دلیل است که اغلب زنان لاغر و یا دارای وزن مناسب هم سلولیت دارند و فقط چاق‌ها و یا زنان دارای اضافه وزن از سلولیت شکایت ندارند.

درمان سلولیت

با وجود راهکارها و تبلیغات بسیاری که استفاده از کرم و ژل های مختلف و همچنین دستگاه های مختلف ورزشی را برای درمان قطعی سلولیت پیشنهاد می کنند، اما با توجه به دلایل تشکیل سلولیت می توانیم با تغییر در نحوه غلط زندگی و رعایت تمام موارد یک زندگی سالم ، در گام اول از بوجود آمدن سلولیت پیشگیری کنیم و در گام بعدی برای از بین بردن سلولیت باید بدانیم که به یک روش درمانی نمی توان اکتفا کنید، بلکه باید با استفاده از ماساژ، ورزش مناسب و اصولی و رژیم غذایی سلولیت را از بین ببرید.

ماساژ و درمان سلولیت

ماساژ به طور ویژه سیستم لنفاوی را به جریان می‌اندازد، به این ترتیب عمل جذب و جرم زدایی بافت ها اصلاح می‌شود. بهتر است که ماساژ را زیر نظر افراد متخصص انجام داد.پزشکان متخصص زیبایی برای درمان سلولیت بیشتر از ماساژهای وردنه وار استفاده می‌کند، این شیوه برای دفع سلول های چربی و کاستن از نواحی سلولیتی مفید است.منتظر نتیجۀ سریع نباشید، باید برای شما حداقل 10 جلسه ماساژ در نظر گرفته شود، تا نتایجی مشاهده گردد، بنابر شرایط افراد مختلف، ممکن است تعداد جلسات افزایش یابد.

کاهش وزن وکاهش سلولیت

اضافه وزن یکی از دلایل بروز سلولیت است پس بهتر است مراقب باشید که وزن تان ثابت بماند. البته اگر اضافه وزن دارید،باید وزن کم کنید. فعالیت جسمی و ورزش به شما کمک می‌کند تا توده های چربی که سلولیت هم جزء آنهاست از بین ببرید. کاهش وزن در افرادی که دچار اضافه وزن و سلولیت هستند، به کاهش ظاهر ناخوشایند سلولیت کمک می کند زیرا وقتی که وزن کم می کنیم، اندازه سلول های چربی کاهش پیدا می کند و سلول های چربی زیر پوستی فشار کمتری رو به پوست وارد می کنند. در نتیجه، پستی وبلندی های ناشی از سلولیت، کمتر دیده می شوند.

تاثیر ورزش و درمان سلولیت

حقیقت این است که هیچ دارو ، کرم ، ژل و دستگاه ورزشی به تنهایی نمی تواند به طور موضعی، چربی ها و سلولیت را از نقاط خاصی از بدن (مثل شکم یا ران ها) را به طور کامل از بین ببرند و در صورت موفقیت با این روش ها بایدبدانید که این روش ها مقطعی نتیجه می دهند و ورزش با برنامه صحیح مناسب هر فرد تنها راهی است که ضمن نتیجه بهتر ، اثر ماندگارتری در از بین بردن سلولیت دارد. البته به شرط آنکه فرد در کنار ورزش از رژیم غذایی صحیح نیز که توسط پزشک و یا مشاوره تغذیه تنظیم شده است، بهره ببرد. زیرا همانطور که گفته شد کم تحرکی و عادات بد و غلط غذایی از جمله مصرف بیش از حد چربی از دلایل تشکیل سلولیت هستند.

ورزش مناسب در درمان سلولیت

با وجودی که ورزش در از بین بردن سلولیت بسیار موثر است، اما انتخاب نوع ورزش و راهنمایی گرفتن از مربیان زبده که به علم تمرین آگاهی کافی دارند،نقش مهمی در موفقیت دارند. در واقع انجام ورزش های هوازی همانند پیاده روی تند، دویدن، ایروبیک ، دوچرخه سواری و..... با وجود مزایای فراوان به تنهایی کمکی برای از بین بردن توده های چربی سر سخت سلولیت نمی کند.همانطور که وزنه زدن به تنهایی برای رفع این مشکل موثر نیست. اما با ترکیب تمرینات هوازی و قدرتی همانند وزنه زدن و کار با دستگاه می توان به طور قابل ملاحظه ای به رفع سلولیت کمک کرد، زیرا ورزش هوازی، چربی های اضافی تمام نقاط بدن را کاهش می دهد و انجام تمرینات قدرتی هم چربی اطراف عضلات رو می سوزانند.پس با ترکیب این دو ورزش با هم در مبارزه با چربی های ناخوشایند موفق خواهید شد.

البته نکته حائز اهمیت این است که چون سلولیت در بدن هر فردی در نواحی مختلف تشکیل می شود، برنامه تمرینی صحیح که توسط مربی آگاه با توجه به شرایط فردی تنظیم شده باشد نقش بسیار مهمی دارد.

رژیم غذایی موثر در از بین بردن سلولیت

رژیم غذایی به تنهایی در از بین بردن و کاهش سلولیت موثر نیست، بلکه باید در کنار ورزش مناسب رژیم غذایی صحیح را نیز رعایت کرد.

  • وعده های غذایی اصلی را حذف نکنید. غذای شما باید بیشتر دارای میوه ها، سبزیجات، ماهی، گوشت بدون چربی، مرغ، آجیل و غذاهای دارای فیبر باشد.
  • آب زیادی بنوشید. آب باعث دفع مواد سمی بدن می شود.
  • میوه ، آب میوه ، سبزی یا آب سبزی مصرف کنید. این مواد غذایی برای افزایش آنتی اکسیدان های بدن، افزایش مقدار ریز مغذی ها و همینطور برای بیرون ریختن مواد سمی از بدن بسیار مفیدند.
  • کپسول روغن ماهی و یا منابع غذایی امگا 3 مصرف کنید، از قبیل: ماهی، گردو، تخم کتان و غیره.
  • مصرف نمک را کاهش دهید. نمک زیاد در غذا باعث از دست رفتن آب بدن می شود. بنابراین نمی توان مواد سمی را از بدن دفع کرد.
  • شیرین کننده ها و شیرینی ها را مصرف نکنید. شیرین کننده ها و شیرینی ها دارای موادی هستند که موجب تداخل در عملکرد مغز می گردند و گرسنگی را ایجاد می کنند.
  • گوشت سفید مصرف کنید. گوشت باعث سیر شدن و عضله سازی می گردد
  • در انتها باید توجه کنید که تمام راهکارهای ذکر شده در این گزارش که به تفصیل توضیح دادیم،باید در کنار هم رعایت شود تا به نتیجه مورد نظر در از بین بردن سلولیت برسیم.

کاهش وزن که در نهایت منجر به کاهش چربی در کل بدن می شود ، با رعایت رژیم غذایی صحیح و ورزش نتیجه می دهد.همچنین وقتی با انجام ماساژ جریان خون را در نواحی سلولیتی که توده های چربی جمع شده افزایش دهیم با انجام دادن ورزش های ترکیبی هوازی و کار با وزنه این چربی ها را آسان تر از بین می بریم، در واقع به کمک این روش ها در کنار هم به هدفمان می رسیم.

از بین بردن و پیشگیری از سلولیت

داشتن یک رژیم غذایی سالم و تقویت ماهیچه‌ها با ورزش منظم، روش‌های معقول برای صاف نگه داشتن پوست می‌باشند. بیماران قبل از انجام اقدامات جراحی، مکمل‌های غذایی، و یا تکنیک‌های دقیق اثبات نشده، باید بسیار محتاط باشند. مهم است که به خاطر داشته باشید که سازمان غذا و دارو فقط درمان‌های خاصی را برای کاهش موقت در ظاهر سلولیت تأیید کرده است. برای حفظ تأثیر، بیماران باید این درمان‌های پر هزینه و وقت گیر را به صورت منظم انجام دهند.

پیش آگهی برای سلولیت چیست؟

سلولیت مشکل پزشکی نیست و عواقب ناگوار سلامتی در پی ندارد. اکثر درمان‌ها، حتی درمانهایی که توسط سازمان غذا و دارو تأیید شده‌اند، فقط راه حلی جزئی و موقت ارائه می‌دهند.

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits