دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عفونت قارچی کاندیدا و بهترین راه درمان بیماری قارچی کاندیدا
6
زمان مطالعه: 9 دقیقه
عفونت قارچی کاندیدا و بهترین راه درمان بیماری قارچی کاندیدا:عفونت کاندیدا را با ۷ نشانه تشخیص دهید/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان عفونت کاندیدا آشنا شوید.

عفونت کاندیدا را با ۷ نشانه تشخیص دهید

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان عفونت کاندیدا آشنا شوید.

عفونت کاندیدا را با ۷ نشانه تشخیص دهید

عفونت کاندیدا چیست ؟

کاندیدا (قارچ): کاندیدا گونه‌ای از مخمرها و رایج‌ترین عامل عفونت‌های قارچی در سراسر جهان است. بسیاری از انواع این قارچ هم‌سفر‌ه‌های بی‌ضرری هستند که در بدن میزبان‌هایی مانند انسان زندگی‌ می‌کنند؛ با وجود این، وقتی موانع مخاطی دچار اختلال می‌شوند یا دستگاه ایمنی ضعیف می‌شود، آنها می‌توانند به بدن حمله کنند و باعث ایجاد بیماری شوند.

هر وقت اسم "‌قارچ‌" را می‌شنویم دچار ترس و نگرانی می‌شویم، ولی در حقیقت کاندیدا به عنوان یکی از مهم‌ترین دوستان و متحدان انسان عمل می‌کند. کاندیدا به دستگاه گوارش کمک و در جذب مواد مغذی همکاری می‌کند – دو عملکرد بسیار مهم برای بدن. ولی مشکل زمانی ایجاد می‌شود که تعداد این قارچ‌ها در بدن به شدت افزایش می‌یابد، در نتیجه این قارچ‌ها عملکرد روده‌ها را مختل می‌کنند و وارد جریان خون می‌شوند؛ به علاوه، آنها باعث تولید سم می‌شوند و آن را در بدن ترشح می‌کنند که می‌تواند به ایجاد "‌حفره در روده‌" منجر شود.

عوامل مربوط به پاتوژن

در بيش از 90 % موارد ، عامل عفونت کانديدايي مهبل و فرج ، کانديدا آلبيکانس است و به گروه آزول نيز حساس مي باشد و نوع مقاوم آن به ندرت ديده مي شود ، اعتقاد بر اين است که در زنان با عفونت راجعه کانديدايي مهبلي ممکن است تعداد کمي از کانديدا حتي طي درمان در مهبل باقي بماند و بعدا" يک منبع ذخيره اي جهت عود عفونت توسط همان ارگانيسم شود ( کلونيزاسيون ) . کانديدا گلابرتا دومين عامل عفونت کانديدايي مهبل است که به عوامل ضد قارچي استاندارد پاسخ کمتري نشان مي دهد .

1. انتي ژن لوئيس

2. عوامل پزشکي

3. عوامل رفتاري

4. دوش هاي مهبلي و عوامل بهداشتي , عوامل تغذيه اي , استرس و موارد ديگر .

آنتي ژن لوئيس

زناني که حامل آنتي ژن لوئيس ( گليکو پروتئيني که ممکن است مانع باند شدن کانديدا به موکوس مهبل شود ) نيستند ، در معرض خطر بيشتري براي ابتلا به عفونت کانديدايي مهبل و فرج راجعه هستند .

عوامل پزشکي

1- بيماري ديابت يا متابوليسم غير طبيعي گلوکز

2- آنتي بيوتيک وسيع الطيف

3- عوامل کاهش دهنده سيستم ايمني ( اوليه يا القا شده توسط دارو )

بیماري ديابت يا متابوليسم غير طبيعي گلوکز

افزايش سطح گلوکز در ترشحات مهبل و ادرار پيش گويي کننده کانديدياز در زنان مي باشد . زنان با کانديدياز راجعه ، سطح قند ادرار بالاتري را نسبت به زنان سالم دارند . ديابت باعث کاهش کيفي ايمني سلولي و شيوع بيشتر ابتلا به کانديديازيس مي شود .

آنتي بيوتيکهاي وسيع الطيف

آنتي بيوتيک ها چه به صورت سيستميک و يا موضعي فلور طبيعي لاکتولاسيل را ريشه کن کرده و به اين ترتيب باعث رشد قارچ مي شوند . همچنين درمان با آنتي بيوتيک با مخدوش کردن فلور طبيعي مدفوع, ممکن است باعث افزايش پروليفراسيون قارچ هاي روده اي شود و افزايش اين منبع ذخيره اي قارچي ممکن است باعث کلونيزاسيون قارچ مهبل گردد.آنتي بيوتيک هايي که بيشتر باعث کلونيزاسيون مي شوند شامل آمپي سيلين ، تترا سايکلين ، سفالوسپورين ها و آنهايي که کم تر باعث کلونيزاسيون مي شوند ، سولفاناميد ها هستند .

عوامل کاهش دهنده سيستم ايمني ( اوليه يا القا شده توسط دارو )

بيماراني که کاهش سطح ايمني دارند ، کانديدياز عود کننده شديدتري را نشان مي دهند . به نظر مي رسد که آنتي بادي ها در جلوگيري از رشد و گسترش ارگانيسم هاي ساپروفيت نقش داشته باشند . ايمني سلولي نقش مهمي را در مکانيسم هاي دفاعي ميزبان در برابر کانديدا بازي مي کند . کاهش اينترفرون Y توليد شده توسط لنفوسيت ها مانع جوانه زدن ميسليا مي شود . اين يافته ها نشان مي دهد که عامل کليدي در موارد کانديديازيس راجعه کاهش ايمني سلولي است . از آنجايي که ايمني طبيعي عفونت کانديدايي ، به طور برجسته ايمني سلولي تعديل شده است .

استفاده از کورتيکواستروئيد و ساير داروهاي مشابه ، حساسيت به کانديدياز مهبل را افزايش مي دهند . کساني که شيمي درماني مي شوند و يا از کورتن ها استفاده مي کنند, در مقايسه با افراد سالم لنفوسيت هاي T پايين تري دارند .ساير عواملي که باعث تضعيف سيستم ايمني مي شوند مانند لوپوس اريتماتوز ، سرطان ،مريض ناتوان در بستر خوابيده ، پيوند کليه يا ساير اعضا ، سابقه چند بار ترانسفوزيون خون ، شيمي درماني ، مصرف آنتي هيستامين ها ، استفاده از مشروبات الکلي ، نيکوتين موجود در دخانيات ، کمبود آهن ،

ويتامين B12 ، روي ، فولات ، نامنظم بودن دوره قاعدگي مي توانند سبب عفونت کانديدايي شوند.نامنظم بودن دوره قاعدگي ، از دو جهت خطر ابتلا به عفونت کانديدايي را افزايش مي دهد . اول اينکه به علت تغييرات هورموني شخص مي تواند در معرض عفونت قرار بگيرد ، دوم اينکه عوارض و ناراحتي هاي همراه با قاعدگي از جمله خستگي ، درد کمر ، خونريزي هاي زياد و کاهش مقاومت بدن در ابتلا به عفونت کانديدا موثر خواهد بود .

عوامل رفتاري : رفتارهاي جنسي

رفتارهاي جنسي

ميزان ابتلا به عفونت کانديدايي مهبل با شروع فعاليت جنسي افزايش دارد ، همچنين بين عفونت کانديدايي مهبل و تماس جنسي از طريق دهان ارتباط وجود دارد .مقاربت هاي خشن ، تحريک جنسي در حين قاعدگي از علل مساعد کننده رشد قارچ مي باشند . مقاربت خشن و آسيب مخاط مهبل و خراشيدگي اين ناحيه باعث تغيير PH اين ناحيه مي شود و زمينه را براي رشد قارچ فراهم مي سازد . پاسخ هاي آلرژيک به مايع مني و اسپرم نيز ممکن است در ايجاد واژينيت در زناني که از نظر جنسي فعال هستند, مهم باشد .

پروستاگلاندين مايع مني مرد ممکن است در برخي زوج ها مانع دفاع ايمني شود . اغلب پروتئين هاي موجود در مايع مني يا اسپرم توليد آنتي بادي را در خانم تحريک کرده و او را مستعد آلرژي مي کند و باعث پاسخ التهابي مي شود .در يك مطالعه کارآزمايي باليني گزارش شد ، نزديکي هاي مکرر ( 7 بار يا بيشتر در هفته ) قوي ترين عامل خطر است .

پاکسازی روده از تمام سموم با یک معجون خانگی

با این‌که معمولا تشخیص این بیماری کار سختی است، ولی در ادامه به چند علامت عفونت کاندیدا اشاره می‌کنیم:


۱. ناراحتی‌های روده

دستگاه گوارش به عنوان نخستین سکونت‌گاه کاندیدا جایی است که مشکلات و ناراحتی‌های ناشی از این قارچ شروع می‌شود. آروغ مداوم، نفخ، یبوست، اسهال و تجمع گاز در روده‌ها علائم عفونت کاندیدا هستند. دلیل این مشکلات این است که تعداد این مخمرها در تعداد باکتری‌های مفید در روده بیش‌تر می‌شوند، و عفونت ایجاد می‌کنند. معمولا وقتی عفونت کاندیدا درمان شود، بیماران به صورت چشمگیری احساس آرامش و راحتی می‌کنند.


۲. ذهن مه‌آلود

ذهن مه‌آلود اصطلاح عجیب و مبهمی است که به احساس مداوم خستگی، حواس‌پرتی، و دمدمی‌مزاجی اشاره می‌کند. زندگی کردن در دنیایی پر از مادیات و مشغله باعث شده است بیماری ذهن مه‌آلود بسیار رایج شود. هم‌چنین رژیم‌های غذایی نامناسب و مملو از خوراکی‌های فراوری‌شده و گوشت‌های صنعتی نیز می‌توانند دلایل بروز این اختلال باشند. به علاوه، رشد بی‌رویه و عفونت کاندیدا نیز می‌تواند باعث ایجاد علائم ذهنی از جمله عدم تمرکز، به هم ریختن هماهنگی بین اعضای بدن، حواس‌پرتی، و حافظه‌ی ضعیف شود.


۳. عفونت سینوس

عفونت سینوس نیز مانند دیگر علائم کاندیدا به طور کلی بسیار رایج است و همین عامل، تشخیص علت اصلی این عفونت را دشوار می‌کند. به طور کلی، کاندیدا دائما باعث ایجاد مشکلاتی سینوسی از قبیل آب ریزش بینی، عطسه‌ی مداوم، ترشحات پشت بینی، و گرفتگی بینی می‌شود. وقتی چنین عفونت‌های سینوسی – به ویژه برای آن‌هایی که سابقه‌ی حساسیت ندارند – به شکل مداوم وجود داشته باشد، شاید بتوان کاندیدا را مقصر اصلی آن دانست.


۴. خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن (CFS) نوعی ناهنجاری است که با احساس دائمی خستگی مفرط یا کوفتگی شناخته می‌شود و باید بیش از شش ماه ادامه داشته باشد. این اختلال معمولا باعث ایجاد علائم دیگری از جمله حواس‌پرتی، سردرد، درد مفاصل، مشکلات حافظه، و گلودرد می‌شود. عفونت‌های کاندیدا احتمال ایجاد CFS را در افراد افزایش می‌دهند.


۵. اختلال هورمونی

عفونت کاندیدا می‌تواند باعث ایجاد یائسگی زودرس، کاهش میل جنسی، میگرن، احتباس آب، نوسانات خلقی، افزایش وزن و آندومتریوز شود. هم‌چنین عفونت نیز یکی از علائم بسیار رایج است؛ همین عامل باعث می‌شود این مخمر حجیم‌تر شده و از مجاری گوارشی خارج شود. افزایش بی‌رویه کاندیدا هم‌چنین باعث ایجاد ماده‌ا‌ی شبیه استروژن می‌شود که می‌تواند به وخیم‌تر شدن اختلال هورمونی منجر شود.


۶. عفونت‌های مکرر مجاری ادراری و واژینال

کاندیدا ممکن است دلیل اصلی ایجاد عفونت‌های دوره‌ای واژن و مجاری ادراری باشد. این قارچ می‌تواند از طریق رابطه‌ی جنسی به طرف مقابل انتقال یابد. زنان می‌توانند با انجام برخی کارها احتمال رشد کاندیدا را کاهش دهند؛ کارهایی از قبیل خودداری از پوشیدن لباس‌های زیر/ جوراب‌شلواری بسیار تنگ و اجتناب از حمام داغ در دوره‌ی عفونت قارچی.


۷. عفونت پوستی و/یا ناخنی

قارچ ناخن پا و بیماری پای ورزشکاران، دو عفونت قارچی هستند که می‌توانند ریشه در کاندیدا داشته باشند. ابتلای مکرر به عفونت‌ها ممکن است نشانه‌ای از عفونت کاندیدا باشد، به ویژه اگر با علائم دیگر این بیماری همراه باشد.

موضوع ناامیدکننده‌ای که در مورد علائم موجود در این فهرست باید ذکر شود این است که ممکن است همه‌ی این علائم توسط بیماری دیگری غیر از عفونت کاندیدا نیز ایجاد شوند. بر این اساس، علاوه بر روش‌های خانگی راه‌های مختلفی برای تشخیص عفونت کاندیدا وجود دارد.

پزشکان به سه طریق می‌توانند کاندیدا را تشخیص دهند:

آزمایش خون، آزمایش مدفوع، یا آزمایش ناتراز شدن همزیستی طبیعی دستگاه ادراری. دکتر ایمی مِیِرز، یکی از مشهورترین پزشکان دنیا، در مورد هر یک از این آزمایش‌ها چند توضیح مختصر داده است.در آزمایش خون، باید پادتن‌های جی (IgG)، اِی (IgA)، و اِم (IgM) کاندیدا بررسی شوند. افزایش سطح هر یک از این‌ها می‌تواند نشانه‌ی افزایش کاندیدا باشد. مشکل این آزمایش این است که گاهی اوقات ممکن است جواب آن منفی باشد، در حالی‌که جواب آزمایش ادرار و مدفوع مثبت باشد.

آزمایش مدفوع با بررسی کاندیدا در روده و بخش تحتانی دستگاه گوارش، از سایر آزمایش‌ها دقیق‌تر است. به علاوه، از این طریق در آزمایشگاه معمولا نوع این قارچ‌ها هم قابل شناسایی است. هم‌چنین نوع درمانی که بر اساس این آزمایش انتخاب می‌شود، بسیار موثر خواهد بود.آزمایش ناتراز شدن همزیستی طبیعی دستگاه ادراری، مواد به جا مانده از کاندیدا را با نام دی-آرابینیتول بررسی می‌کند. افزایش میزان این ماده معمولا نشان‌دهنده‌ی رشد کاندیدا است.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits