دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
عادت هایی که برای سلامت زیانبارند
10
زمان مطالعه: 3 دقیقه
عادت هایی که برای سلامت زیانبارند,عادت های مضر, عادات زیانبار, 7 عادت مضر ,پیچاندن مو ,گاز گرفتن لب ,گاز گرفتن لپ ,گاز گرفتن مداد, قولنج ,آدامس جویدن, کندن جوش

برخي از عادت ها براي سلامت مضر است. اين عادت ها مي تواند پيامدهاي خطرناکي داشته باشد که حتي تصور آن براي ما سخت است.


در اين مطلب به نقل از «MSN» به بخشي از اين عادت ها اشاره مي کنيم.

پيچاندن موها

کشيدن و پيچيدن موها دور انگشت به مرور زمان باعث آسيب ديدن مو و ريزش آن مي شود. کشيدن مو مي تواند يک حالت رواني به نام «تريکوتيلومانيا» باشد که نوعي وسواس است و نياز به روان درماني دارد.

عادت هایی که برای سلامت زیانبارند

شکستن قولنج گردن

پيچاندن سر به يک سمت، تراکم گاز موجود در مفصل هاي بين مهره پشت را کاهش مي دهد. اگر چه ممکن است با اين کار احساس خوبي پيدا کنيد اما، شکستن مکرر قولنج گردن مي تواند رباط هاي اطراف گردن را بيش از حد تحريک و مستعد آسيب کند.

عادت هایی که برای سلامت زیانبارند

علاوه بر آن، تحرک بيش از حد مفصل هاي سطحي، باعث ساييدگي درون مفصل ها مي شود و به مرور زمان به آرتريت منجر مي شود. در موارد نادر نيز شکستن قولنج مي تواند باعث سکته شود.

عادت هایی که برای سلامت زیانبارند

دست زدن به صورت

لمس کردن صورت يا کندن آکنه مي تواند به لايه ميکروسکوپي و نازک پوست آسيب برساند. هنگام کندن آکنه اگر دچار خون ريزي شود، لکه دائمي ايجاد مي شود بنابراين هرگز جوش يا قسمت هايي را که خارش دارد، دستکاري نکنيد و از کرم هاي موضعي و مرطوب کننده استفاده کنيد.

عادت هایی که برای سلامت زیانبارند

قسمت داخل لپ ها را گاز مي گيريد

همانند جويدن ناخن ها، جويدن قسمت داخل لپ ها مي تواند به يک عادت تبديل شود. در اغلب موارد اين قسمت از لپ متورم و زخم مي شود.

به مرور زمان اين زخم تبديل به يک التهاب مزمن و احتمالاً دچار خون ريزي مي شود.

عادت هایی که برای سلامت زیانبارند

آدامس جويدن

آدامس جويدن خطر بروز TMJ به دليل استفاده بيش از حد از عضله هاي فک را افزايش مي دهد. آدامس هاي رژيمي نيز مشکلات خود را دارد؛ به ويژه مشکلات هاضمه اي.

عادت هایی که برای سلامت زیانبارند

سوربيتول، نوعي شيرين کننده طبيعي است که در صورت مصرف بيش از حد (روزي ۱۸ تا ۲۰ عدد) ممکن است عوارض نامطلوبي به همراه داشته باشد. قورت دادن هواي اضافه هنگام جويدن، گاز معده را نيز افزايش مي دهد.

زبان زدن يا گاز گرفتن لب

زبان زدن لب ها، آن را در معرض آنزيم هاي گوارشي قرار مي دهد. اين آنزيم ها پوست را از بين مي برد و مي تواند منجر به التهاب شود که ظاهر خشک و ترک خورده ايجاد مي کند.

عادت هایی که برای سلامت زیانبارند

جويدن انتهاي مداد يا خودکار

ميکروب ها در انتهاي مداد يا خودکار قرار دارد و اين عادت مي تواند فرد را در معرض باکتري هاي بيماري زا از جمله ويروس سرماخوردگي قرار دهد.

عادت هایی که برای سلامت زیانبارند

فردي که عفونت دارد به احتمال زياد روي انگشتانش ويروس وجود دارد که از طريق خودکار و صفحه رايانه و تلفن پخش مي شود. جويدن انتهاي مداد يا خودکار مي تواند به دندان و به بافت هاي نرم لثه آسيب برساند.




این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (10 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits