دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا قلیان کشیدن فایده ای هم دارد ؟
6
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فواید قلیان: به جای آب ساده از عرق نعناع در شیشۀ قلیان استفاده و با تنفس عمیق بدون آتش در اکستنشن ریوی تأثیری به سزا ایجاد می کند.

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با فواید قلیان بیشتر آشنا شوید

این روزها قدم در هر مکان تفریحی که میگذاری عده ای را مببینی که قلیان به دست در حال رفتن هستند . قلیان وسیله ای است که استفاده از آن در بین جوانان بسیار زیاد شده است و باور به اینکه این وسیله میتواند سلامتی را از آنها بگیرد نتوانسته در میان آنها جایی باز کند .

بر خلاف باور عمومی که معتقدند ضررقلیان از سیگار وسایر مواد دخانی کمتر بوده و آب قلیان جلوی مواد مضر و سمی آن را می گیرد،ولی باتوجه به میزان ومدت مصرف قلیان باید اذعان نمود که ضرر و عوارض جسمی و روانی استعمال قلیان از سیگار و سایر دخانیات نه تنها کمتر نبوده بلکه میزان و نوع عوارض آن بیشتر و متنوع تر می باشد و این باورهای غلط در مورد مصرف قلیان در جامعه و بخصوص جوانان و نوجوانان رواج داشته و باعث افزایش شیوع مصرف قلیان در جامعه بخصوص در بین دختران و زنان گردیده است.

divider

فواید قلیان

قلیان برای گرم مزاجان

آیا می دانید که قلیان وسیله درمانی برای گرم مزاجان جهت رساندن دود دارو به اعماق ریه است؟ در گذشته بر سر قلیان به جای تنباکو، شنگرف (یک ماده معدنی) می گذاشتند و با استنشاق آن بیماری سیفلیس را درمان قطعی می نمودند.تا همین 60 سال پیش هم در تهران این نوع درمان رواج داشت.

قلیان به شیوۀ بومی

بهترین نوع ورزش ریوی استفاده از قلیان به شیوۀ بومی بوده است تا با چنین وسیلۀ ساده ای آتش گرم همراه با دود داروها از داخل آب عبور کند و بدون اینکه قطرۀ آب وارد دهان گردد، دود تغییر مزاج یافته، از گرمی و خشکی آن کاسته شود و بر عکس به سردی و تری آن افزوده گردد. این عاملی بود در پیش گیری از صدمه زدن به ریه ها.

فواید دیگر قلیان

اگر مزاج فرد سرد و تر بود و یا به زبانی گویاتر ریه دچار سردی و تری شدید بود چون گرمی و خشکی برایشان مضر نبوده است؛ لذا می توانستند از چپق دارویی با لولۀ بلند چوبی استفاده کنند، تا اینکه اوج گرما را در طول مسیر چپق و قلیان متعادل کنند. در گذشته هرگز از چپق و قلیان مصرف نباتات، نا به جا و مزخرف نمی کرده اند.

همچنین بعضاً به جای آب ساده از عرق نعناع در شیشۀ قلیان استفاده می کردند و با تنفس عمیق بدون آتش در اکستنشن ریوی تأثیری به سزا ایجاد می کردند.

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits