دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سندروم گرگینه چیست ؟ آیا سندروم گرگینه درمان قطعی دارد؟
7
زمان مطالعه: 6 دقیقه
سندروم گرگینه جزو دسته‌ای از بیماری‌های عجیب و ناشناخته است که کمتر به گوش کسی خورده است؛ در این بیماری موها به صورت غیرعادی در برخی از قسمت‌های بدن، مانند صورت رشد می‌کند...

سندروم گرگینه

گرگینه در افسانه ها و داستان ها

گرگینه در داستان ها و افسانه ها به این صورت است که برخی افراد حین کامل شدن ماه در آسمان شب به هیولایی تبدیل می شوند که از نیم تنه گرگ و نیم دیگر انسان تشکیل شده است.

در زمان تبدیل شدن انسان به گرگینه فرد به درنده ای شکارچی و خونخوار تبدیل می شود که هیچ کنترلی روی رفتارش ندارد.

زوزه‌های بلند، بی قراری و خوی وحشی از ویژگی های گرگینه به شمار می رود و هر فردی که حین تبدیل گرگینه کنار او قرار داشته باشد، در معرض حمله هیولا قرار خواهد داشت و حتی در صورت جان به در بردن از آسیب‌های دائمی در امان نمی ماند.

در اغلب داستان ها و فیلم های هالیوودی فرد در صورتی به گرگینه تبدیل می شود که توسط یک گرگ یا گرگینه دیگر گاز گرفته شود اما این همه ماجرا نیست.

در افسانه های ملل مختلف راه های گوناگونی برای تبدیل شدن به گرگینه نقل شده است .

در داستان های شرقی برای تبدیل شدن به گرگینه باید داوطلب لباس هایش را درآورده و کمربندی از جنس پوست گرگ به تن کند.

برخی اقوام اروپایی هم بر این باورند که هرکس در چهارشنبه یا جمعه خاصی از تابستان بیرون از خانه و رو به ماه بخوابد، همان شب به صورت گرگینه در می آید.

در داستان های دیگری هم گفته شده که با استفاده از ساقه گیاه تاج الملوک یا قاتل الذئب می توان به گرگینه تبدیل شد.

برخی نیز مدعی شده اند که با پوشیدن پوستین کامل گرگ در شب می توان به یک درنده تبدیل شد.

گرگینه در داستان ها

گرگینه در واقعیت

گرگینه در واقعیت از نظر علم مردود است اما در گزارش های متعدد به مواردی اشاره شده که از برخی ویژگی های گرگینه‌ ها رنج می برده اند.

در حال حاضر شواهدی حاکی از واقعیت داشتن گرگینه نه به این صورتی که در داستان ها و افسانه ها نقل شده، بلکه به صورت نوعی بیماری نادر که گریبان گیر عده ای از افراد است، می باشد.

سندروم گرگینه چیست ؟

سندروم گرگینه ( پرمویی ) بیماری است که ویژگی آن رشد زیاد مو روی همه سطوح بدن است.

این سندروم می‌تواند هر دوی مردان و زنان را گرفتار کند ولی بسیار نادر است.

رشد غیرعادی مو ممکن است صورت و بدن فرد را بپوشاند یا فقط قسمت‌های کوچکی از بدن را تحت‌تاثیر قرار دهد.

منشا این بیماری می‌تواند ژنتیکی یا اکتسابی باشد. پرمویی معمولا یکی از این سه نوع مو را درگیر می‌کند:

  1. Vellus : فولیکول‌های این نوع موها کوتاه‌اند (کمتر از دو میلی‌متر) و در همه جای بدن به جز کف پا، لب، کف دست، پشت گوش، و بافت جوشگاهی یا اسکار می‌رویند. ولوس ها ممکن است دارای رنگدانه نیز باشند.
  2. Lanugo : این نوع مو بسیار نازک، نرم و مانند موهای بدن نوزاد است و معمولا فاقد رنگدانه است. اکثر کودکان این نوع مو را طی روزها یا هفته‌های بعد از تولد از دست می‌دهند. اگر نوزاد دچار پرمویی باشد این موها بعد از چند هفته نیز از بین نمی‌روند.
  3. Terminal: این نوع موها دراز، ضخیم و معولا بسیار تیره‌اند.

انواع مختلفی از پرمویی وجود دارد:

  • Congenital hypertrichosis lanuginose .1 : در ابتدا به شکل موهای نرم بدن نوزاد (Lanugo) ظاهر می‌شود ولی به جای از بین‌ رفتن پس از هفته‌های بعد از تولد، به رشدشان ادامه داده و در نقاط مختلفی از بدن نوزاد ظاهر می‌شوند.
  • Congenital hypertrichosis terminalis .2: رشد غیر‌عادی مو که از زمان تولد شروع می‌شود و در طول زندگی فرد مبتلا ادامه دارد. موی زاید در این بیماری معمولا ضخیم و تیره است و صورت و بدن فرد را می‌پوشاند.
  • Nevoid hypertrichosis .3: رشد زائد هر نوع مو که در یک ناحیه خاص از بدن صورت گیرد.
  • Hirsutism .4: این نوع پرمویی مختص زنان است و موهای ضخیم و تیره روی قسمت‌هایی از بدن مانند صورت، سینه و پشت می‌روید.
  • Acquired hypertrichosis .5: برخلاف نوع ژنتیکی پرمویی، نوع اکتسابی آن مدت‌ها بعد از تولد بروز پیدا می‌کند. همچنین در این نوع پرمویی، موی Lanugo دیده نمی‌شود و موهای زاید ممکن است تمام بدن فرد را پوشانده یا فقط در نواحی خاصی دیده شود.
پرمویی همچنین می‌تواند دندان‌ها و لثه‌ها را دچار مشکل کنند. لثه‌ها ممکن است بزرگ‌تر از حالت عادی شده یا بعضی دندان‌ها ممکن است وجود نداشته باشند.

گرگینه در واقعیت

سندروم گرگینه به چه دلیل به وجود می‌آید؟

متاسفانه پزشکان هنوز نتوانستند علت به وجود آمدن سندروم گرگینه را شناسایی کنند، اما نوعی از آن وجود دارد که از والدین به فرزندان به ارث می‌رسد.

یکی از اصلی‌ترین علت‌های سندروم گرگینه ارثی، دوباره فعال شدن ژن‌هایی است که موجب رشد زیاد مو می‌شوند، به دلیل جهش ژنی که دلیل آن هنوز مشخص نشده، زمانی که جنین هنوز در رحم مادر قرار دارد این ژن‌ها روشن می‌شوند.

نوع اکتسابی سندروم گرگینه می‌تواند به علت‌های مختلفی به وجود آید که با رعایت موارد می‌توان این بیماری را کنترل کرد.

این عوامل شامل مشکلات تغذیه‌ای، سرطان، مصرف دارو‌های خاص مانند هورمون‌های مردانگی یا دارو‌های تقویت رشد مو است که تاثیرات منفی بر روی بدن می‌گذارد.

آیا سندروم گرگینه درمان قطعی دارد؟

در حال حاضر هیچ نوع درمان قطعی برای این سندروم وجود ندارد و تنها با روش‌های جدید می‌توان آن را کنترل کرد؛

به دلیل اینکه نوع اکتسابی آن به دلیل مصرف برخی قرص ها به وجود می‌آید می‌توان با امتناع از مصرف آن احتمال بروز این بیماری را کاهش داد، اما برای جلوگیری از بروز نوع ژنتیکی این بیماری نمی‌توان کاری کرد.

خوشبختانه روش‌هایی برای از بین بردن مو‌های زاید مطرح شده است که یکی از آن ها معالجات بلندمدت شامل الکترولیز و جراحی لیزری است.

برخی دیگر برای از بین بردن این موها از تیغ و موم استفاده می‌کنند که تنها رشد مو در این افراد بعد از تراشیدن موقتی می‌تواند بین چند ساعت تا چند هفته متوقف شود.

چند درصد مردم به سندروم گرگینه مبتلا هستند؟

با توجه به آمارهای موجود، در حال حاضر تنها ۱۹ نفر در کل دنیا به بیماری سندروم گرگینه مبتلا هستند، و با توجه به تحقیقات می‌توان گفت از بین ۳۴۰ میلیون نفر، تنها یک نفر به این بیماری مبتلا می‌شود؛

افزایش رشد مو در این بیماری وابسته به هورمون‌های جنسی مردانه یا آندروژن‌ها نیست.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits