دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
ویروس کرونا: همه آنچه که باید از کرونا بدانید !
3
زمان مطالعه: 9 دقیقه
ویروس کرونا Coronaviruses چقدر خطرناک است ؟ چه کسانی در معرض خطر هستند ؟ راهکارهای موثر برای جلوگیری از آلوده شدن به کرونا ویروس و روش های درمانی کرونا ویروس چگونه است ؟

ویروس کرونا (coronavirus) چیست ؟

کرونا ویروس‌ها (Coronaviruses) خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که هم در حیوانات و هم در انسان یافت می شوند. این مجموعه از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس (SARS) و مرس (MERS) را شامل می‌شود.

کرونا ویروس‌ها که پس از راینو ویروس‌ها بزرگترین عامل ابتلا به سرماخوردگی هستند، بیشتر در زمستان و بهار باعث سرماخوردگی های شدید می‌شوند.

اگرچه کورونا ویروس‌ها بیشتر در حیوانات دیده می‌شوند، اما هفت نوع از آن‌ها دستگاه تنفسی بدن انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تشخیص اینکه علت بیماری کرونا ویروس باشد یا خیر کمی مشکل است، چرا که برخلاف راینو ویروس‌ها به سختی در آزمایشگاه رشد و نمو می‌کنند.

خانواده ویروس کرونا همیشه از گونه حیوانی به گونه دیگری منتقل شده‌است. این ویروس برای انتقال آسان‌تر ممکن است تکامل پیدا کند و موجب بیماری سخت‌تری شود ، کورونا ویروسها در بین حیوانات سراسر جهان رایج هستند ، اما تنها تعداد معدودی از آنها بر انسان تأثیر می گذارد.

بیشتر افراد در طول زندگی به انواعی از کورونا ویروس ها آلوده می شوند ، اما علائم آن معمولاً خفیف تا متوسط ​​است. در برخی موارد ، این نوع ویروس ها تکامل یافته و می توانند باعث بیماری های دستگاه تنفسی تحتانی مانند ذات الریه و برونشیت و مرگ شوند.

به ندرت ، کرونا ویروس ها می توانند تکامل یافته و از حیوانات به انسان منتقل شوند. این اتفاقی است که با کورو ویروسهای معروف به سندرم تنفسی کورنو ویروس خاورمیانه (MERS-CoV) و سندرم شدید حاد تنفسی کروناویروس (SARS-Cov) رخ داده است ، که هر دو شناخته شده هستند و باعث علائم شدیدتری می شوند.

coronavirus ویروس کرورنا

ویروس کرونا چقدر خطرناک است ؟

مانند سایر بیماری های تنفسی ، عفونت با کرونا می تواند باعث علائم خفیفی از جمله آبریزش بینی ، گلو درد ، سرفه و تب شود. این برای برخی از افراد شدیدتر است و می تواند منجر به ذات الریه یا مشکلات تنفسی شود.

به ندرت ، این بیماری می تواند کشنده باشد. افراد مسن و افراد با شرایط پزشکی از قبل موجود (مانند دیابت و بیماری های قلبی) به نظر می رسد در معرض ابتلا به بیماری شدید با ویروس آسیب پذیرتر باشند.

چه کسانی در معرض خطر هستند ؟

چه کسانی در معرض خطر کرونا هستند ؟

معمولا افراد بالای 60 سال که هم‌زمان دارای بیماری های دیگری باشند ( سیستم ایمنی ضعیف ) و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کروناویروس‌ها هستند.

در حال حاضر ، بیشتر بیمارانی که در اثر عفونت ویروس کرونا فوت کرده اند ، از 60 سال به بالا بوده اند.

بطور کل میزان مرگ و میر ویروس کرونا از هر 100 نفر 2% است یعنی از هر 100 نفر دو نفر ممکن است فوت کنند که بیشتر به علائم خود کم توجهی کرده و رسیدگی نشده است.

Coronavirus جدید از کجا آمده است؟

خفاش ها - ویروس کرونا - کروناویروس

از آنجایی که این ویروس برای اولین بار در ووهان چین در افرادی که از غذای های محلی وحشی و حیوانات مختلف استفاده کرده بودن سرچشمه گرفته ، مقامات فقط می توانند بگویند که احتمالاً این نوع ویروس تکامل یافته از حیوان به انسان است.

با این حال ، در یک مطالعه جدید ، محققان ژنتیکی با بررسی و مقایسه انواع ویروس های سارس با آنهایی که مصرف غذاهای چینی را داشته اند دریافتند که نزدیک ترین ویروس ها مربوط به دو کرو ویروس هستند که از خفاش ها سرچشمه گرفته اند .

خفاش ها هر دو نوع کروناویروس 88٪ از توالی ژنتیکی خود را با SARS-CoV-2 مشترکا دارا بوده اند. براساس این نتایج ، محققا بر این باورند که SARS-CoV-2 احتمالاً از مصرف خفاش ها توسط چینی ها منشا گرفته است.

یک مطالعه قبلی مارهایی را که در بازار غذاهای محلی چین فروخته می شدند ، به عنوان منبع احتمالی ویروس جدید کرونا نشان می داد . با این حال ، برخی از کارشناسان با انتقاد از این مطالعه ، گفتند که هنوز مشخص نیست که آیا کرو ویروس ها می توانند مارها را آلوده کنند یا خیر.


میزان مرگ و میر ناشی از کورونا ویروس چقدر است؟

میزان مرگ و میر ناشی از کورونا ویروس

بزرگترین مطالعه در مورد کورونا ویروس تا به امروز جزئیات جدیدی را از شدت بیماری و میزان مرگ و میر آن و افرادی که بیشترین حساسیت را دارند ارائه می دهد.

این مطالعه همچنین نشان می دهد که افراد مسن به شدت بیشتری در اثر کورونا ویروس مورد حمله قرار گرفته اند. در بین آن سنین 80 و بالاتر ، میزان مرگ و میر 14.8 درصد بود ، در حالی که در مقایسه با کسانی که در سنین 70 تا 79 قرار داشتند 8 درصد درصد بود.

  • 3.6% برای افراد 60 تا 69 ساله
  • 1.3٪ برای افراد 50 تا 59 ساله
  • 0.4٪ برای افراد 40 تا 49 سال
  • 0.2٪ برای سنین 10 تا 39 سالگی گزارش شده است.
  • در بین کودکان از بدو تولد تا 9 سالگی هیچ مرگ و میر گزارش نشده است.

علائم کرونا ویروس coronavirus جدید چیست ؟

علائم کرونا ویروس coronavirus جدید چیست ؟

علائم کروناویروس جدید همانند آنفولانزا شامل: تب بالا سرفه و دشواری در تنفس است.

تخمین زده می شود که این علائم ممکن است به محض آلوده شدن فرد بعد از 2 یا تا 14 روز ظاهر شود.

مطالعه NEJM که در 29 ژانویه منتشر شد ، نشان می دهد که به طور متوسط ​​، مردم حدود 5 روز پس از آلودگی به کرونا علائم خود را نشان می دهند.


روش های درمانی کرونا ویروس چگونه است ؟

استفاده از ماسک در مکان های عمومی

تا به امروز ، هیچ داروی خاصی برای پیشگیری یا معالجه کرونا ویروس معرفی نشده است و بیشتر افراد به تنهایی بعد از مراقبت های اولیه بهبود می یابند .

بنابراین درمان بیشتر شامل استراحت و داروهایی برای رفع علائم است.

  • دستگاه بخور و مرطوب کننده های هوا یا دوش گرم می تواند به تسکین گلو درد و سرفه کمک کند.
  • اگر شما علائم خفیف بیماری را دارا هستید ، باید مایعات زیادی بنوشید و استراحت کنید اما باید به محض مشاهده علائم آنفولانزا به یک پزشک مراجعه کنید.
  • متاسفانه هنوز هیچ واکسنی برای کروناویروس جدید ارائه نشده است. اما محققان انستیتوی ملی بهداشت ایالات متحده تأیید کردند که آنها در مراحل اولیه ساخت این دارو هستند.
  • محققان همچنین در تلاشند تا نمونه هایی از ویروس را تهیه کنند تا بتوانند درمانی را طراحی کنند که سلولهای ایمنی بدن بیماران را برای کشف و از بین بردن ویروس آموزش دهد.

راهکارهای موثر برای جلوگیری از آلوده شدن به کرونا ویروس

میوه ها و سبزیجات دارای ویتامین C

  • مصرف مرتب ویتامین C و آب میوه های طبیعی ( آب پرتغال - لیمو - کیوی )
  • سیگار نکشیدن
  • مصرف دمنوشهای طبیعی (بالا بردن مصرف مایعات)
  • استفاده از ماسک های صورت به صروت مرتب
  • عدم مصرف خود سرانه دارو ها مانند آنتی بیوتیک ها

آیا آنتی بیوتیک ها در درمان ویروس کرونا موثر است ؟

ویروس کرونا: همه آنچه که باید از کرونا بدانید !

خیر ، آنتی بیوتیک ها علیه ویروسها کار نمی کنند ، آنها فقط روی عفونت های باکتریایی کار می کنند. coronavirus نوعی ویروس است و بنابراین ، از آنتی بیوتیک ها به عنوان ابزاری برای پیشگیری یا درمان نباید استفاده شود

برای محافظت از خودم چه کاری می توانم انجام دهم؟

بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به کورونا ویروس (coronavirus) جلوگیری از قرار گرفتن در معرض ویروس است ولی موارد زیر را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا توصیه شده است:

  1. استفاده از ماسک های تنفسی ایمن در مکان های عمومی
  2. دستان خود را مرت به مدت حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویید و در محل های عمومی و کار از اسپری ضد عفونی الکل برای دستان و وسایل خود استفاده کنید.
  3. قبل از شستن و ضد عفونی کردن دست ها از لمس کردن و دست زدن به چشم ، بینی و دهان خودداری کنید.
  4. از تماس نزدیک با افرادی که مریض هستند خودداری کنید.
  5. در صورت بیمار بودن در خانه بمانید و اشیاء و سطحی که اغلب لمس می شود ضد عفونی کنید.
  6. افرادی که به چین سفر کرده اند و طی دو هفته بعد دچار تب ، سرفه یا مشکل تنفسی شده اند ، باید سریعاً به دنبال مراقبت های پزشکی باشند.
  7. هنگام سرفه و عطسه ، دهان و بینی خود را با آرنج خمیده بپوشانید .
  8. در هنگام سرفه و عطسه اگر به دستان خود عطسه کنید ، ممکن است اشیاء یا افرادی را که لمس می کنید آلوده کنید.
  9. حفظ فاصله اجتماعی ایمن : حداقل 1 متر فاصله بین خود و سایر افراد بخصوص افرادی که سرفه و عطسه می کنند، حفظ کنید.
  10. اگر تب ، سرفه و مشکل در تنفس دارید ، سریعاً به دنبال پزشک معالج باشید.
  11. از سفرهای غیر ضروری به شهر ها و کشورهای آلوده خوداری کنید.
  12. از تماس با فضولات و زباله های حیوانی خودداری کنید.
  13. از مصرف محصولات حیوانی خام یا غیر مجاز خودداری کنید.

coronavirus ویروس کرورنا

coronavirus چگونه بین مردم پخش می شود؟

محققان هنوز در تلاشند تا دقیقاً بدانند که چگونه SARS-CoV-2 گسترش می یابد. اما به طور کلی ، طبق بررسی مرکز CDC ، متداول ترین شیوه پخش شدن کورو ویروس ها از طریق قطرات تنفسی است که از سرفه و عطسه ایجاد می شود.

کرونا ویروس معمولاً پس از تماس نزدیک با بیمار آلوده ، به عنوان مثال ، در محل های عمومی یا مراکز مراقبت های بهداشتی عمومی ، از شخصی به فرد دیگر منتقل می شود.

آزمایشات همچنین ویروس موجود در مدفوع بیماران را نشان داده است و نشان می دهد که ممکن است از طریق آلودگی مدفوع گسترش یابد. CDC می گوید ، با این وجود هنوز مشخص نیست که آیا افراد می توانند ویروس را از طریق دست و لمس سطوح آلوده بگیرند یا خیر!

coronavirus چگونه بین مردم پخش می شود؟

کرونا ویروس جدید با نام علمی مختصر 2019-nCoV معرفی شده است.

آیا ممکن است ویروس کرونا را از حیوانات خانگی خود بگیریم ؟

خیر ، در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر آلوده بودن حیوانات خانگی مانند گربه ها و سگها یا آلوده شدن آنها با 2019-nCoV وجود ندارد.

ویروس کرونا چه مدت در هوا زنده می ماند ؟

هنوز مشخص نیست که ویروس 2019-nCoV چه مدت در سطوح زنده می ماند ، اگرچه اطلاعات اولیه نشان می دهد که ویروس ممکن است چند ساعت یا بیشتر زنده بماند. ضد عفونی کننده های ساده می توانند ویروس را از بین ببرند و باعث می شود دیگر امکان آلوده کردن افراد وجود نداشته باشد.

separator line

ترجمه و نشر مجله دلگرم - نیما صادقی

منابع :

https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-coronaviruses

https://www.livescience.com/new-china-coronavirus-faq.html



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits