دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تزریق آمپول و مواردی که باید هنگام تزریق رعایت شود
18
زمان مطالعه: 7 دقیقه
تزریق آمپول روشی سریع برای رساندن دارو به بدن برای درما بیماریها است

روشهای تزریق آمپول


تزریق آمپول روشی سریع برای رساندن دارو به بدن است . همان‌طور که می‌دانیم برای درمان بیماری ها و دریافت داروها یکی از راه های شایع در تجویز فراورده های دارویی تزریق آمپول است که اشتباه در انتخاب محل مناسب تزريق از نظر منطقه آناتوميكي بدن ممكن است منجر به صدمه رسيدن به عصب و استخوان شود. بنابراین بسیار مهم است از مهارت فردی که قرار است برایتان آمپول بزند مطمئن شوید. اما گاهی انسان در شرایطی گرفتار می‌شود که شاید دسترسی به فرد دیگری وجود نداشته باشد. یا موقعیتی پیش بیاید که شما با تزریق آمپول به بیمار بتوانید سلامتی را به او هدیه کنید. پس لازم است این مهارت را بیاموزید.


انواع شیوه های تزریق آمپول


۱ ـ زير جلدي SC subcutaneous
۲ ـ داخل عضله IM intramuscular
۳ ـ داخل جلدي ID ) intradermal)
۴ ـ وريدي IV ) intravenous)

روش صحیح تزریق آمپول در داخل عضله

  • اگر دارو سرد است آن را گرم کنید.
  • سرنگ را از بسته آن خارج کنید.
  • آمپول را باز کنید و دارو را داخل سرنگ بکشید. اگر در آمپول چوب ‌پنبه‌ای بود و سوزنِ سرنگ به درستی داخل آن نمی‌رفت، حتما سوزن را عوض کنید زیرا ممکن است به اندازه کافی تیز و درست نباشد.
  • اگر بنا به هر دلیلی نوک سوزن سرنگ را لمس کردید، حتما آن را عوض کنید.
  • پس از گذاشتن سوزن جدید روی سرنگ، هوای اضافه آن را خالی کنید.
  • یک علامت + روی باسن بیمار تصور کنید. سوزن سرنگ را در مرکز آن باید وارد کنید.
  • محل تزریق معمولا قسمت فوقانی خارجی یا ربع فوقانی خارجی باسن در حدود ۵-۸ سانتی متر پایین تر از کرست ایلیاک است.
  • پیش از وارد کردن سوزن، پنبه الکی را در محل موردنظر بمالید.
  • سوزن را عمود بر بدن بزنید. یعنی باید حتما زاویه ۹۰ درجه داشته باشد.
  • با سرعت بالا، دو سوم سوزن را در عضله وارد کنید. یک سوم سوزن سرنگ باید بیرون بدن بماند.
  • به آرامی دارو را به بدن تزریق کنید.
  • با یک دست بدن را بگیرید و با دست دیگر سرنگ را وارد کنید. از تکان دادن سرنگ روی بدن خودداری کنید.
  • پس از تمام شدن دارو، پنبه الکلی را در کنار سوزن بگذارید. به آرامی سوزن را بیرون بکشید. پنبه را روی محل آمپول فشار دهید.
  • همه بخش‌های سرنگ را دور بیندازید.
  • دست‌های خود را بشویید.

تزریق آمپول

روش صحیح تزریق آمپول به صورت زير جلدي

بافت زير جلدي (Subcutaneous) يك بافت همبند شل غني از بافت چربي با خون‌رسانی كم بوده و به همين دليل معمولاً سرعت جذب دارو در آن طولانی‌تر از عضله است (۲۰ تا ۳۰ دقيقه در مقابل ۵ تا ۱۰ دقيقه در تزريقات عضلاني) البته برخي از داروها سرعت جذبشان از بافت زير جلدي برابر با عضله است (نظير هپارين). براي تزريقات زیر جلدی معمولاً از سرنگ‌های ۲ میلی‌لیتر يا كمتر و سرسوزن نمره ۲۴ تا ۲۶ و با طول ۱٫۵ سانتيمتر استفاده می‌شود. تزريقات زیر جلدی را می‌توان در هر نقطه‌ای انجام داد (نظير بی‌حسی‌های موضعي) ولي محل‌های رايج قسمت فوقاني خارجي بازو، جلوي ران، روي شكم و روي کتف‌ها مي باشد.

همانند تزريقات عضلاني بايستي در زیر جلدی نيز قبل از تزريق آسپيراسيون انجام شود (به‌جز در مورد هپارين). روش كار بدين ترتيب است كه چيني از پوست محل با انگشتان يك دست گرفته و بلند شده و سپس سوزن با زاويه ۴۵ تا ۹۰ در جه زير جلد وارد و پس از آسپیراسیون تزريق می‌شود حداكثر گنجايش بافت زير جلدي در يك نقطه (بدون بروز درد شديد) حدود ۲ میلی‌لیتر است و نبايستي بيش از ۵ میلی‌لیتر تزريق شود.

روش صحیح تزریق آمپول داخل جلدي

از تزريقات داخل جلدي (Intradermal) براي تست هاي آلرژيك، برخي از واکسیناسیون‌ها و نيز بررسي پاسخ سيستم ايمني (anergy screen) استفاده می‌شود و معمولاً سرنگ‌های يك میلی‌لیتر مدرج (نظير سرنگ توبركولين) با سرسوزن‌های نمره ۲۵ تا ۲۷ بكار برده می‌شود و اکثراً در سطح فلكسور ساعد (حدود ۱۰ سانتيمتر پایین‌تر از شيار آرنج) انجام می‌شود. روش كار بدين ترتيب است كه پوست محل با الكل پاک شده و سپس سوزن با زاويه ۱۵ درجه و به ميزان ۲ تا ۳ میلی‌متر داخل درم شده و آنگاه دارو (معمولاً ۰٫۱ میلی‌لیتر) به‌آرامی تزريق می‌شود كه به‌صورت يك عدس برآمده می‌شود. در پايان بدون ماساژ سوزن خارج می‌شود و يك دايره به قطر يك سانتيمتر دور آن كشيده و ساعت و تاريخ تست نوشته می‌شود.

آمپول زدن


روش صحیح تزریق آمپول داخل وریدی


تزریق وریدی مشکل است و نباید بدون راهنمایی یک فرد متبحر صورت گیرد. در هنگام تزریق داخل ورید باید بوسیله نمایان تر کردن آن، دسترسی به ورید را افزایش دهید. وسایل استریل بکار ببرید و دارو را با جریان خون تزریق کنید.


ورید را با دست لمس کنید. پوست بالای ورید را به آرامی فشار دهید. فشار موجب نزدیک تر شدن ورید به سطح پوست می شود. ورید را پیدا کنید و سپس یکی از انگشتان خود را روی آن قرار دهید. بمدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه با انگشت خود بر روی ورید ضربات آهسته ای وارد کنید. اینکار باعث انبساط ورید شده و رویت آنرا آسانتر می کند. برخلاف باورهای رایج، ضربه زدن با کف دست باعث نزدیکتر شدن ورید به سطح پوست نمی شود. عصب های متصل به ورید با احساس درد منقبض شده، در نتیجه ورید کوچکتر و رویت آن مشکل تر خواهد شد.


ناحیه تزریق را گرم کنید. گرم کردن باعث انبساط ورید شده و در نتیجه پیدا کردن آن آسانتر خواهد شد. برای کسب بهترین نتایج، محل تزریق و کل بدن بیمار را قبل از تزریق گرم کنید. در یک روز سرد بلافاصله بعد از اینکه بیمار وارد می شود، تزریق را انجام ندهید. به بیمار فرصت دهید تا خود را گرم کند. پتو یا لباسهای اضافی در اختیار بیمار قرار دهید. روشهای دیگر برای گرم کردن کل بدن عبارتند از: نوشیدن یک آشامیدنی گرم مانند چای یا قهوه یا گرفتن یک دوش آبگرم. زمانیکه بیمار از حمام بیرون می آید بهترین زمان برای تزریق است، البته به بیمار اجازه دهید که بدن خود را کاملا خشک کند.


اگر شما نیاز به گرم کردن محل تزریق دارید، یک حوله مرطوب را بمدت ۳۰-۱۵ ثانیه داخل میکروویو قرار دهید و حوله گرم را دور ورید بپیچید. همچنین می توانید محل تزریق را مستقیما با آب گرم خیس کنید و یا چند ثانیه آنرا با سشوار گرم کنید.


از نیروی جاذبه استفاده کنید. از بیمار بخواهید که بر روی تختخواب یا مبل دراز بکشد و دستش را آویزان کند. جاذبه زمین باعث افزیش سرعت خون به طرف دست شده و در نتیجه ورید بزرگتر و تیره تر دیده می شود. همچنین بیمار می تواند دستش را دراز کند و یا حدود ۲۰ الی ۳۰ ثانیه آنرا بچرخاند. نیروی گریز از مرکز باعث افزایش سرعت خون در دست می شود و اگر اینکار چند دقیقه قبل از تزریق انجام شود، ظاهر ورید نمایان تر شده و تزریق راحتتر صورت می گیرد.

سوزن را با زاویه ۴۵ درجه وارد کنید. سوزن آماده را از محل نگهداری استریل آن بردارید و با دقت وارد ورید کنید. زاویه ورود سوزن به ورید باید ۴۵ درجه باشد. شما باید طوری سوزن را وارد کنید که دارو در جهت جریان خون تزریق شود. چون وریدها خون را به طرف قلب می برند، دارو باید طوری تزریق شود که به طرف قلب جریان یابد.

divider

بیشتر بخوانید:

موارد مصرف و عوارض آمپول سوستانون چیست؟

آمپول ضد حساسیت راه حل درمان انواع آلرژی!

چند نکته برای تحمل آمپول

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (18 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Amirali | ۵ سال پیش
آخه مجبوری مطلب پزشکی بزنی کسی که آمپولو وسط خط به اضافه بزنه که طرف فلج میشه
شورش و درآوردین دیگه...
1
6

hits