دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
9 واقعیت جالب در رابطه با عملکرد مغز
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
عملکرد مغز با استرس و خستگی و بینایی تحت تاثیر قرار می گیرد و می توان از این امر برای تقویت عملکرد مغز استفاده کرد


در رابطه با عملکرد مغز چه می دانید ؟

عملکرد مغز ! آیا تا حالا فکر کرده اید که مغز چگونه کار می کند؟ با خواندن این مقاله آماده باشید تا تمام تصورات غلط خودتان در رابطه با کارکرد مغز را پاک کنید و همچنین خودتان را چک کنید تا ببینید تا چه حد تصوراتی که داشتید درست بوده است . با ما در مجله دلگرم همراه باشید .


1- انجام چند کار با هم غیر ممکن است


این تصور درست است که مغز شما نمی تواند چند کار را با هم انجام دهد . در حالی که ممکن است شما کاملا در مورد قابلیت های چند وظیفه ای خودتان اطمینان داشته باشید، واقعیت این است که مغز شما فقط از یک زمینه به زمینه دیگر تغییر می کند و با انجام این کار شما میزان بهره وری و عملکرد مغزتان را کاهش می دهید. با تمرکز بر روی یک کاربه تنهایی، شما فعالیت لوب پیشانی مغزتان را تقویت می کنید.


2- خوابیدن برای عملکرد مغز خوب است


گاهی اوقات در بین برنامه های روزانه فشرده یک چرت کوتاه و خواب خوب می تواند قدرت حافظه و عملکرد مغز شما را بهبود ببخشد . در این زمان مغز شما می تواند افکار قبلی را بررسی و پردازش کرده و آنها را به خلاقانه ترین روش ممکن مجددا سازماندهی کند.


3. مغز در هنگام خستگی خلاق تر است


اگر شما می دانید چه زمانی از روز را بر اساس سحرخیزی یا شب بیداری به فکر کردن و برنامه ریزی اختصاص دهید بهتر است این ایده را نادیده بگیرید . وقتی شما خسته هستید مغزتان خلاق تر است زیرا در هنگام خستگی بیشتر مستعد حواس پرتی است بنابراین شما وسوسه می شوید که به چیزهای مختلف فکر کنید . در اوج کار و خستگی عملکرد مغز به شما کمک می کند همه امکانات را برای انجام بهتر و سریعتر کارها بررسی کنید بنابراین شما خلاق تر خواهید شد زیرا در طول خستگی اعتماد به نفس کمتری دارید .

عملکرد مغز


4- استرس عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می دهد


استرس مزمن، گلوكوكورتيكوئيدها را افزايش مي دهد و تنظيم كورتيزول را كاهش مي دهد که در نهايت منجر به تغييرات سلولي در هيپوكامپ مي شود. استرس طولانی مدت می تواند عملکرد مغز ما را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، اگر شما نمی خواهید آسیب جدی به ساختار مغزتان وارد شود استرس خودتان را کنترل کنید . افرادی که هیپوکامپ کوچکتری دارند بیش از سایرین مستعد بیماری اختلالات استرسی پس از ضربه (PTSD)هستند .


5- بینایی عملکرد مغز را افزایش می دهد


از مناظر فوق العاده اطرافتان لذت ببرید و اجازه دهید این مناظر بر افکار شما غالب شود زیرا مغز مطیع چشم های شماست و به شدت توسط چشم ها تحت تاثیر قرار می گیرد . اگر هنوز متقاعد نشده اید، چیزی مانند یک آموزش تصویری ببینید . متوجه خواهید شد که حداقل 65 درصد پیام های کلامی آن ویدئو را از یاد می برید ولی آموزش تصویری را به خاطر خواهید داشت زیرا مغز دستورات کلامی را از طریق تصاویر رمزگشایی می کند و به شما کمک می کند آنها را بفهمید . نیازی به گفتن نیست که آموزش های صوتی – تصویری تاثیر دو چندانی در یادگیری دارند.


6- کنجکاوی عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می دهد


اشتباه کردن بهتر از درک نادرست است . تحقیقات نشان داده که ما تمایل داریم افرادی را دوست داشته باشیم که کنجکاو باشند و دائم مرتکب کارهای فاجعه بار می شوند . علاوه بر این افرادی که مرتکب اشتباه می شوند قابل فهم تر هستند و بسیار انسانی تر دیده می شوند .


7 – سیم کشی مغزی : برونگرایی / درونگرایی


درونگرایی و برونگرایی توسط عوامل ژنتیکی تعیین می شود اما نسبت بیشتری با عملکرد مغزی دارند . برونگرایی و درونگرایی بستگی به محرک های عاطفی دارد که از طریق یک مسیر کوتاه در مغز شما ایجاد می شود و شامل قابلیت لذت های احساسی است که شما را برونگرا می کند درحالیکه محرک های مشابهی که در مسیرهای طولانی تری در مغز ایجاد می شوند شامل به خاطر سپردن , تجزیه و تحلیل و حل مسئله هستند که شما را درونگرا می کند . این مسئله شرح می دهد که چرا برخی از افراد در پاسخ به موقعیت های هیجانی کندتر و آرامتر هستند درحالیکه که برخی پاسخ شدیدتر و قویتری به همان موقعیت می دهند . برونگرایی نشان دهنده پاسخ نسبتا قوی به سیستم دوپامین آمیگدال و عقده های قاعده ای در مغز است .

فعالیت مغز


8- عملکرد مغز گذر زمان را تحت تاثیر قرار می دهد


شما ممکن است فکر کنید که 24 ساعت زمان , دو دست و دوپا و یک مغز برای رسیدن به آنچه آرزو دارید برایتان کافی نیست . حتی احساس اینکه مدت کوتاهی است در حال فعالیت هستید حاصل عملکرد مغزی است . مغز خودتان را با ایده های آشنا پر نکنید زیرا ممکن است چند ثانیه تا یک دهه برای پردازش آنها زمان صرف شود و به شما این احساس را القاء می کند که به شدت در حال فعالیت هستید . فقط به این فکر کنید که شما زمان خیلی زیادی پیش رو دارید و بر اساس آن برنامه ریزی کنید . در این حالت شما احساس آرامش و خوشحالی بیشتری خواهید داشت و کارهای شما قطعا این وضعیت را منعکس خواهد کرد.


9 – ورزش قدرت عملکردی مغزی را احیاء می کند


ورزش و تمرین برای جسم و ذهن شما مفید است . درحالیکه ورزش می کنید مغز آنرا به عنوان استرس در نظر می گیرد زیرا باعث ترشح هورمون شادی BDNF ( فاکتور نوروتروپیک مغزی) و همچنین هورمونهای شیمیایی می شود که اندروفین نامیده می شود که به حفظ و ترمیم نورون های حافظه شما کمک می کند . از اینرو شما پس از انجام ورزش های منظم احساس آرامش و خوشحالی بیشتری خواهید داشت.

بنابراین نگران ظهور نسل آینده و جلسات از دست رفته , اهداف غیرقابل دستیابی یا معاملاتی که به سرانجام نرسیده نباشید . استرس کمتر , ورزش منظم از جمله مدیتیشن , خواب مناسب و تغذیه خوب تنها چیزهایی هستند که باید نگران آن باشید . اجازه بدهید ذهن شما پر از افکار مثبت شود.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

امواج مغزی و تاثیر مدیتیشن بر آنها

راه حل های مفید و شگفت انگیز برای تقویت مغز

نوشیدنی و تمریناتی برای تقویت مغز

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits