دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۰ روش ساده برای تقویت تمرکز
7
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تقویت تمرکز راه حلی برای حواس پرتی و عدم تمرکز است که این روزها یک شکایت رایج است .

تقویت قدرت تمرکز با کارهای ساده

تقویت تمرکز راه حلی برای حواس پرتی و عدم تمرکز است که این روزها یک شکایت رایج است . مخصوصا اگر بخواهید مطالعه کنید و یا در یک بازه زمانی کوتاه کارهای زیادی برای انجام دادن داشته باشید ذهن سرگردان شما همه چیز را بدتر خواهد کرد . این مشکلات طبیعی هستند اما می تواند مشکلات بیشتری ایجاد کنند . در ادامه برای حل این مشکلات 10راه حل بیان شده است با دلگرم همراه باشید.


1 – تقویت تمرکز با خواب مناسب

ذهن، مانند تمام ارگان های دیگر، نیاز به استراحت و خواب مناسب دارد. شما وقتی کار مهمی برای انجام دادن دارید نیاز به تمرکز بیشتر دارید و در عین حال خودتان را از خواب محروم می کنید که این کار به هیچ وجه مفید نیست. خواب مناسب داشته باشید تا ذهنتان با تمرکز بیشتری کار کند.


2 – تقویت تمرکز با ورزش منظم

ورزش و سایر فعالیت های جسمی موجب تحریک اکسیژن رسانی به مغز می شود که این مسئله باعث کارایی بیشتر مغز شده و تمرکز شما را تقویت می کند.

یوگا و تمرکز


3 – وقتی کار کنید که مغزتان فعالتر است


گفته شده که 7 تا 9 عصر زمانی است که مغز فعالتر است . مطالعه و کارهایی که نیاز به تمرکز بالا دارند را در این زمان انجام دهید به جای اینکه با تلویزیون و مسائل دیگر وقت خودتان را تلف کنید . این زمان فقط باید برای کارهای مهم در نظر گرفته شود.


4 – تقویت تمرکز با تمرینات ساده


تمرینات ساده باعث می شود که حواس شما برای بهبود تمرکزتان به ماکزیمم برسد . به عنوان مثال، وقتی بیکار نشسته اید سعی کنید صدای چیزهای کوچک را در اطراف خودتان بشنوید یا سعی کنید تعداد پله هایی که طی یک روز بالا و پایین می کنید و یا موارد مشابه را بشمارید.


5 – برای تقویت تمرکز مغزتان را آموزش دهید


همانطور که حیوانات خانگی خودتان را آموزش می دهید مغز شما نیز می تواند آموزش داده شود . شما باید هر لحظه در ذهن خودتان بگویید معنی کاری که اکنون انجام می دهید چیست و شما باید به موقع آنرا تمام کنید . با خودتان بگویید که برای تمرکز بیشتر بر روی این کار چه کاری لازم است انجام دهید تا آنرا به درستی انجام دهید . با این کارها می توانید ذهن خودتان را آموزش دهید و تمرکز خودتان را تقویت کنید.

تقویت تمرکز


6 – برای تقویت تمرکز غذاهای خوب بخورید


غذاهای سبک و مغذی بخورید . وعده های غذایی شما باید به گونه ای باشد که انرژی شما را تامین کنند و سوخت خوبی برای بدن شما باشند اما نباید سنگین باشد. سعی کنید غذاهای سنگین را در روزهایی که نیاز به تمرکز زیاد بر روی کار یا برای مطالعه ندارید بخورید زیرا غذای سنگین باعث می شود که شما تنبل و خواب آلوده شوید. اگر چه توصیه می شود که صبحانه کامل بخورید اما لزوما به معنی سنگین بودن آن نیست.


7 – تقویت تمرکز با استراحت کافی


اگر انتظار دارید که مغز شما به مدت 24 ساعت و 7 روز هفته و یا به طور مداوم برای یک دوره زمانی طولانی کار کند، انتظارات شما در وهله اول اشتباه است. بین کارهایتان استراحت های کوتاه قرار دهید . پیاده روی در هوای آزاد و یا گوش دادن به یک آهنگ، یک چرت کوتاه نیمروزی یا هر چیزی که مناسب شما است انجام دهید تا قدرت شما بازیابی شود.


8- تقویت تمرکز با دوری از استرس


استرس هیولای بزرگی است که همه چیز را خراب می کند و منجر به فرسودگی مغز شما می شود. وقتی که شما استرس دارید نمی توانید به اندازه کافی روی توانایی های خودتان متمرکز شوید. وقتی که می خواهید روی کاری تمرکز کنید تنش ها را فراموش کنید و هرکاری که لازم است برای دوری از استرس انجام دهید.

افزایش قدرت تمرکز


9 – در یک بازه زمانی فقط یک کار انجام دهید


هنگامیکه کارهای زیادی را باهم انجام می دهید قطعا مانع تمرکز شما خواهد شد و شما قادر نخواهید بود که هیچ کدام را به موقع تکمیل کنید . در یک زمان مشخص فقط یک کار انجام دهید و با خودتان بگویید که تا این کار تمام نشده سراغ کاری دیگری نمی روید . در این مواقع کارهایتان را اولویت بندی کنید و آگاه باشید که انجام چند کار بطور همزمان واقعا کار سالمی نیست.


10- تقویت تمرکز با یوگا و مدیتیشن


در نهایت، یوگا و مدیتیشن یک روش قدیمی است که در هندوستان (و در حال حاضر در سراسر جهان) برای افزایش تمرکز و قدرت ذهن انجام می شود . تمرین تنفس و یوگا در یک محیط ساکت و تمیز توانایی تمرکز شما را چند برابر می کند . وقتی ذهن شما آرام است بهتر کار می کند و شما نیز کارهایتان را بهتر انجام می دهید , مدیتیشن برای رسیدن به این هدف به شما کمک می کند . یوگا چیزی نیست که در حال حاضر یا بعدا انجام شود بلکه باید بطور مرتب برای داشتن ذهنی قوی یوگا را انجام داد زیرا روانشناسان می گویند عدم تمرکز مسئله ای است که این روزها بسیار رایج است. شاید نکات گفته شده بتواند کمک کند که شما به این جمعیت اضافه نشوید!

همچنین در این رابطه بخوانید:

راهکارهایی برای تقویت تمرکز و یادگیری

چه عواملی باعث عدم تمرکز حواس و 11 راه کار برای افزایش تمرکز

4 سوال قدرتمند که به افزایش تمرکز کمک میکند

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits