دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روغن‌ کرچک، معجزه سلامت و زیبایی

خواص کرچک و روغن کرچک - ۲۰ خاصیت درمانی روغن کرچک

روغن‌ کرچک، معجزه سلامت و زیبایی
14
زمان مطالعه: 7 دقیقه
خواص روغن کرچک؛ 20 خاصیت جادویی روغن کرچک برای سلامتی و پوست و مو

کرچک و خاصیت بی نظیر روغن کرچک

روغن کرچک از فشردن دانه‌ی گیاه کرچک استخراج می‌شود. روغن کرچک نخستین بار در هندوستان و آفریقا تولید شد. از این روغن که حاوی خواص ضد باکتری و ضد التهابی است،‌ می‌توان در ساخت انواع صابون‌ها، لوازم آرایشی، روغن‌های ماساژ، منسوجات، و داروها استفاده کرد؛ از این رو، روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی انسان فواید بی‌شماری به همراه دارد. پس، جای تعجب نیست که بدانیم قرن‌ها است از روغن کرچک برای مقاصد پزشکی و درمانی استفاده می‌شود. بسیاری معتقدند بیش‌تر خواص روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی از اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی موجود در آن سرچشمه می‌گیرد.

مزایای سلامتی روغن کرچک عبارتند

  • درمان عفونت های پوستی
  • درمان یبوست
  • پیشگیری از سرطان

divider

خواص روغن کرچک برای پوست صورت و مو

1. درمان جوش صورت

ریسینولیک اسید موجود در روغن کرچک برای درمان التهاب پوستی که باعث آکنه و جوش صورت می شود مفید است همچنین روغن کرچک جای جوش را درمان می کند.مقداری روغن کرچک را با پنبه بر روی جوش و جای جوش بمالید، بگذارید یک ساعت بماند و سپس آن را با آب بشویید.

2. رفع چروک صورت و چروک دور چشم

یکی از مزایای روغن کرچک این است که با تولید کلاژن و الاستین از پیری پوست جلوگیری کرده و برای درمان چروک پوست صورت و چروک دور چشم مفید است.

3. مرطوب کننده طبیعی پوست

اگر شما به دنبال یک مرطوب کننده ارزان و طبیعی برای پوست هستید به شما پیشنهاد می کنیم که از روغن کرچک استفاده کنید. اسیدهای چرب موجود در روغن کرچک به راحتی به پوست نفوذ می کنند و باعث آبرسانی پوست صورت می شوند. صورت خود را تمیز کنید و چند قطره روغن کرچک را به شکل حرکات دایره ای بر روی آن ماساژ دهید.

4. درمان زخم

روغن کرچک برای درمان زخم ها مفید می باشد. اسیدهای چرب موجود در روغن کرچک به داخل بافت زخم نفوذ می کنند و باعث رشد بافت های سالم اطراف آن می شوند.

5. درمان لک های پوستی

روغن کرچک برای درمان لک پوست صورت و بدن مفید می باشد. اسیدهای چرب به ویژه اسید های چرب امگا 3 موجود در روغن کرچک به پوست نفوذ کرده و لک های پوستی را درمان می کند.

6. مرطوب کننده پوست دست‌

روغن کرچک به تقویت، نرمی، و رطوبت پوست دست‌ شما کمک می کند. برای آن‌که به نتایج بهتری برسید، می‌توانید روغن کرچک را با مقدار مساوی روغن کنجد مخلوط کنید و به دست‌های‌تان بمالید.

7. رفع سیاهی دور چشم

به آرامی پوست دور چشم خود را با روغن کرچک ماساژ دهید تا گردش خون را افزایش دهد و سیاهی دور چشم شما درمان شود.

8. افزایش رشد مو

روغن کرچک یک درمان طبیعی برای افزایش رشد مو می باشد. روغن کرچک باعث افزایش گردش خون در سر شده و باعث رشد سریع مو می شود.پوست سر خود را با روغن کرچک ماساژ دهید تا باعث تقویت و افزایش رشد مو شود.

9. درمان شوره سر

روغن کرچک دارای خواص ضد قارچ و ضد باکتری است و به درمان شوره سر کمک می کند.

10. درمان موهای خشک

روغن کرچک باعث رطوبت رسانی به موها شده و برای درمان موهای خشک و آسیب دیده بسیار مفید است.

پس از شامپو کردن موها در حمام یک قاشق چایخوری روغن کرچک را به نرم کننده اضافه کنید و بر روی موهای خود بمالید.

11. تقویت ابرو

روغن کرچک حاوی پروتئین، ویتامین ها، اسید های چرب و آنتی اکسیدان ها است که فولیکول های ابرو را تقویت کرده و باعث رشد موی ابرو می شود.

12. تقویت مژه

روغن کرچک یک ماده ی تغذیه کننده قوی بوده که عوامل بیماری زا را از بین بده و می تواند به تقویت و رشد مژه کمک کند.

13. تقویت ناخن

روغن کرچک باعث حفظ رطوبت، تقویت ناخن و همچنین درمان عفونت های کوتیکول و قارچ ناخن شده و برای داشتن ناخن های سالم و زیبا مفید می باشد.

14. درمان ترک پاشنه پا

اگر از ترک پاشنه‌ پا رنج می‌برید و به دنبال درمان طبیعی و موثر برای رفع این مشکل هستید، باید از روغن کرچک استفاده کنید. مواد مغذی ضروری موجود در روغن کرچک می‌توانند عمیقا جذب پوست شوند. استفاده از روغن کرچک می‌تواند به پاشنه‌های خشک و ترک خورده‌تان رطوبت و نرمی ببخشد.برای نرم و درخشان شدن پوست پاشنه‌ی پا، فقط کافی است پیش از رفتن به تخت‌ خواب مقداری روغن کرچک را به آن‌ ناحیه بمالید و سپس جوراب بپوشید و به همین شکل بخوابید.

15. درمان آفتاب سوختگی

تسکین آفتاب سوختگی یکی دیگر از فواید بی‌نظیر روغن کرچک است که باید آن را همیشه در نظر بگیرید. برای این کار باید روغن نارگیل را با مقدار مساوی روغن کرچک مخلوط کنید و روی نواحی آفتاب سوخته بمالید. استفاده‌ی روزانه از روغن کرچک می‌تواند به شکل چشمگیری تاثیرات آفتاب سوختگی را کاهش دهد.

16. لاغری و کاهش وزن

مصرف خوراکی روغن کرچک باعث کاهش اشتها شده و برای لاغری و کاهش وزن مفید می باشد. علاوه بر این روغن کرچک احتباس آب در بدن شما را کاهش می دهد، به عنوان یک مسهل عمل کرده و معده و روده را پاکسازی می کند که آن هم برای لاغری و کاهش وزن مفید می باشد.استفاده از روغن کرچک به صورت موضعی هم برای کاهش وزن و لاغری مفید است، یک قاشق غذاخوری روغن کرچک را گرم کنید و آن را بر روی شکم خود ماساژ دهید این روش چربی اضافی در ناحیه شکم را آب کرده و باعث درمان چاقی شکمی می شود.

17. پاکسازی روده و درمان یبوست

خوردن روغن کرچک در طب سنتی برای بهبود هضم غذا، پاکسازی روده و درمان یبوست مفید می باشد. ریسینولیک اسید موجود در روغن کرچک به عنوان یک مسهل طبیعی قوی عمل می کند و باعث درمان یبوست می شود.

18. قاعدگی

مصرف خوراکی روغن کرچک برای درمان علائم سندروم پیش از قاعدگی مانند خستگی، تغییرات خلقی و افسردگی مفید بوده و درد پریود را کاهش می دهد.

19. کمردرد

روغن کرچک یکی از بهترین درمان های طبیعی برای کمردرد است. ماساژ روغن کرچک در پشت شما یک روش طبیعی برای درمان کمردرد می باشد.

قبل از خواب روغن کرچک را بر روی کمر خود بمالید و بر روی آن یک دستمال تمیز و گرم بگذارید سپس یک کیسه آب گرم روی پشت قرار دهید و بخوابید. این روش را سه روز تکرار کنید تا نتیجه بگیرید.

20. درمان بواسیر

آن‌هایی که به هموروئید (بواسیر) مبتلا می‌شوند، غالبا در آن ناحیه احساس خارش و درد می‌کنند. فواید روغن کرچک برای سلامتی شامل درمان هموروئید و علائم مربوط به آن نیز می‌شود. فقط کافی است کمی روغن کرچک را به آن ناحیه بمالید و اجازه دهید 15 دقیقه به همان حالت بماند.

قبل از استفاده از این ماده آن را روی بازوی خود تست کنید تا از نداشتن آلرژی نسبت به آن مطمئن شوید. چند قطره از این روغن را روی بازوی خود بریزید و اجازه بدهید به‌مدت یک شب روی پوست‌تان بماند. اگر دچار خارش، قرمزی و حساسیت پوستی نشدید می‌توانید از آن استفاده کنید.مصرف روغن کرچک موجب تهوع، شکم‌درد، اسهال و ضعف می‌شود. اگر این علائم را دارید به پزشک مراجعه کنید.روغن کرچک در زنان باردار، باعث شروع دردهای زایمان می‌شود؛ به همین دلیل استفاده از این روغن در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. به دلیل تداخل دارویی بهتر است قبل از استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (14 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits