دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش های ترک سریع سیگار
5
زمان مطالعه: 6 دقیقه
ترک سیگار شاید سخت باشد اما راهکار های زیادب برای اینکار وجود دارد. شما آماده اید که بر این عادت غلبه کنید.عالی است!! اما این فقط نیمه ی پر لیوان است و قرار نیست که به این سادگی باشد.انتخاب بهترین راه برای ترک;اولین قدمی است که به شما اطمینان میدهد...

چگونه میتوان سیگار را ترک کنیم ؟

روش ترک سریع سیگار چیست ؟

برنامه ریزی کنید

همان طور که میدانید راه های مختلفی برای ترک سیگار وجود دارد.بعضی ها کارآمد تر از دیگری اند.بهترین راه آن است که با شما سازگار باشد. توجه کنید کدام یک از راه های زیر مناسب شماست.

1) به یک باره قطع کنید

حدود 90 درصد افرادی که تلاش میکنند سیگار را ترک کنند این کار را انجام میدهند; البته بدون کمک افراد دیگر; درمان;و یا دکتر. گرچه اکثر افراد این راه را انتخاب میکنند اما موثرترین و موفق ترین روش نیست.تنها بین 4 الی 7 درصد افراد قادرند که از این روش به تنهایی استفاده کنند.

2) رفتار درمانی

به معنی کمک گرفن از یک مشاور جهت پیداکردن راه هایی برای ترک این عادت است.شما و مشاورتان با کمک هم محرک ها(مانند احساسات و یا موقعیتهایی که شما را برای سیگارکشیدن تحریک میکند) پیدا کرده و راهی را برای غلبه بر هوس هایتان میابید.

3) جایگزینی برای نیکوتین بیابید

آدامس نیکوتین; اسپری ها و استنشاق کننده ها جایگزین های مناسبی برای نیکوتین اند.آنها به شما نیکوتین میدهند اما بدون استفاده از تنباکو.شما احتمالا با این راه سازگار تر باشید اما اگر این روش با روش(رفتاردرمانی) و همچنین پشتیبانی دوستان و خانواده تان ترکیب شود نتیجه بهتری خواهید گرفت.

4) داروها

از جمله نسخ دارویی که به شما کمک میکند بر هوس تان برای کشیدن سیگار غلبه کنید Bupropion و Varenicline را میتوان نام برد.

5) درمان های ترکیبی

بهره بردن از ترکیب چند روش مختلف درمانی ممکن است شانس شما را برای ترک سیگار افزایش دهد.برای مثال استفاده از یک تکه نیکوتین همراه با آدامس نیکوتین بهتر از یک تکه نیکوتین به تنهایی است. دیگر روش های ترکیبی که موثر هستند شامل: رفتاردرمانی همراه با روش جایگزینی نیکوتین; دارودرمانی همراه با تکه های نیکوتین و روش جایگزینی نیکوتین همراه با اسپری های نیکوتین.سازمان غذا و دارو استفاده همزمان از دو نوع جایگزین مختلف را برای نیکوتین تایید نکرده است.لذا توجه داشته باشید که در ابتدا با دکترتان در این باره صحبت نمایید.

اهمیتی ندارد که کدام روش را انتخاب میکنید.بخش اصلی برای ترک سیگار; طرح ریزی برنامه ای کارآمد است. زمانی را برای شروع انتخاب کنید که به شما فرصت آماده شدن بدون از دست دادن انگیزه تان را بدهد. به خانواده و دوستانتان بگویید که در حال ترک سیگار هستید.در محل کار; منزل و اتومبیل از افراد سیگاری دوری کنید.محرک هایی که باعث میشوند سیگار بکشید را بیابید و تصمیم بگیرید که چگونه با آنها مقابله کنید.

چگونه سیگار کشیدن را ترک کنیم
سیگار کشیدن را ترک کنیم

اما چگونه مسیر را بپیماییم؟

روزهایی خواهد رسید که میخواهید از هوس تان پیروی کنید.این کار را نکنید. ترک کردن بهترین چیزی است که برای خودتان انجام میدهید. اما هنوز برنامه خودتان را دارید.

قدم های زیر را برای مصمم بودن در مسیر یک زندگی بدون سیگار بردارید:

1) محرک ها را شناسایی و به سرعت از آنها دوری کنید

محرک هارا پیدا کرده و مشخص کنید که چگونه میخواهید آنها را مدیریت نمایید.از موقعیتهایی که معمولا انگیزه ی شما را برای کشیدن سیگار بر می انگیزند دوری کنید; به خصوص 3 ماه اول ترک; چرا که این زمانی است که احتمال روی آوردن دوباره به سیگار وجود دارد.

2) بدانید که چند روز اول سخت ترین روزها هستند; اما نا امید نشوید

شما احتمالا بدخلق شده و احساس افسردگی و خستگی میکنید.به خصوص اگر شما میخواهید که به یکباره قطع کنید.سعی کنید که یک گروه پشتیبانی داشته باشید.دوستانتان میتوانند شما را پشتیبانی کنند.هم زمان که روزهای اولیه را پشت سر میگذارید;احساس آرام بودن بیشتری به شما دست میدهد.اما توجه داشته باشید که هنوز انگیزه کسیدن سیگار در شما از بین نرفته است.

3) هوس هایتان را کنار بگذارید

هر زمانی که هوس سیگار کشیدن به سرتان میزند اما مقاومت میکنید شانس شما برای موفقیت در این راه افزایش میابد.

4) یک سرگرمی را با دوستانی که سیگار نمیکشند امتحان کنید

کاری انجام دهید که دستانتان را فعال نگه دارد و ار استرس شما بکاهد.

5) به خودتان جایزه بدهید

کاری که دارید انجام میدهید آنقدر ها هم آسان نیست!! هر زمان که مرحله ای را پشت سر میگذارید خودتان را به چیزی که دوست دارید مهمان کنید.

چگونه سیگار کشیدن را ترک کنیم
سیگار کشیدن را ترک کنیم

ترک کردن سیگار چقدر سخت است؟

برای هرکس متفاوت است و سختی آن به خود شما بستگی دارد.اینکه:

1) روزانه چه مقدار سیگار میکشید؟
2) آیا دوستان و خانواده تان سیگاری اند؟
3) چرا سیگار میکشید؟

منفعت های ترک سیگار را در نظر داشته باشید.در طول دوره ترک بدن شما آغاز به بازگشت به دوران قبل از سیگار و نیکوتین میکند. فشار خون ضربان قلب و دمای بدنتان که به خاطر سیگار در سطحی بالاتر از سطح استاندارد هستند به سطح استاندارد بر میگردند.

میتوانید راحت تر نفس بکشید. میزان سم مونوکسید کربن در خون تان کاهش میابد. بنابراین اکسیزن بیشتری در خونتان جاری میشود.

بدون شک ترک سیگار; به تمام بدنتان کمک میکند.حتی موجب بهبود چهره تان میشود.شما از چین و چروک روی صورتتان رهایی یافته و همچنین در پولتان صرفه جویی میکنید.

اگر دوباره به سیگار روی بیاورم چه؟

از آن به عودت یا بازگشت یاد میشود.و متاسفانه برای افراد زیادی قبل از این که بر این عادت غلبه کنند اتفاق می افتد.البته در موارد اعتیاد شدید مثل سیگار; نرمال است. اگر به سیگار روی آوردید سعی کنید تا جایی که ممکن است کمتر سیگار بکشید. ترک دایمی سیگار امری است که ممکن است زمان زیادی بطلبد اما قطعا ارزشش را دارد.


14 خوراکی مفید برای ترک سیگار



با استفاده از نکات بالا به راحتی میتوانید سیگار کشیدن را ترک کنید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits