دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دلایل شکستن ناخن ها چیست؟
20
زمان مطالعه: 6 دقیقه
شکستگی بی مورد و بی دلیل ناخن ها می تواند خبر از وجود یک بیماری در بدن را بدهد . به گزارش دلگرم اگر شما هم جزء کسانی هستید که ناخن های شکننده دارید و به دنبال راه درمان می گردید با این مطلب ما را همراه باشید.

علت شکستن بی دلیل ناخن ها / راه درمان شکنندگی ناخن

ناخن های ما حرف های زیادی برای گفتن دارند. اگر نگاهی به ناخن های خود بیندازید می توانید اطلاعات زیادی در مورد سلامتی جسمتان به دست آورید. در حقیقت، چیزی که شما بر روی سطح ناخن های خود می بینید، رشد از ماتریس ناخن هاست که در قسمت های عمیق انگشت قرار گرفته است. نکته مهمی که باید بدانید این است که ناخن سیستم بسیار پیچیده ای است و زمانی که این سیستم با مشکل مواجه می شود ممکن است بشکند یا رشد خوبی نداشته باشد. در این مقاله قصد داریم 8 مورد از علت های شکستن ناخن را با هم مرور کنیم. پس همراه مجله دلگرم باشید.

آهن کمی در بدن خود دارید:

ناخن های مقعر و فرو رفته( مثل داخل یک قاشق) می تواند به خاطر کمبود سطح آهن در بدن یا کم خونی ایجاد شده باشد. آهن به تشکیل هموگلوبین ( مولکولی که خون غنی از اکسیژن را به اندام های مختلف بدن می رساند) کمک می کند. بدون آهنِ کافی، ممکن است رشد ناخن ها با مشکل مواجه شود.

راه حل: اگر با فرو رفتگی ناخن ها مواجه شدید، بهتر است سری به پزشک متخصص بزنید و از او بخواهید ازمایش خون را برایتان تجویز کند. اگر کم خونی داشته باشید پزشک می تواند داروهایی را برای بهبود شرایط تجویز کند.

علت شکستن ناخن ها

بدون توقف تایپ می کنید:

زمانی که در حال نوشتن ایمیل یا متن بر روی رایانه و گوشی همراه خود هستید ممکن است با صدای شکستن ناخن ها مواجه شوید. اگر ناخن های شما در تماس با کیبورد یا صفحه نمایش گوشی هوشمند باشد، می تواند باعث جدا شدن یا شکستگی ناخن ها شود.

راه حل: اگر مجبور هستید تمام روز با گوشی یا رایانه خود کار کنید بهتر است ناخن های خود را کمی کوتاه تر کنید تا تنها نوک سفید رنگ آن باقی بماند. اینکار باعث می شود به هنگام تایپ کردن تنها انگشت با کیبورد در تماس باشد.

صبح هنگام، تنها از لوسیون بر روی یک قسمت از دست استفاده می کنید:

زمانی که صبح از خواب بیدار می شوید و دست و صورت خود را می شویید باید، لوسیون خود را بر روی همه قسمت های دست اعمال نمایید. آب باعث خشکی پوست می شود و اگر پوست زیر کوتیکول(پوستک) خشک شود، ماتریس ناخن نیز خشک خواهد شد. این موضوع بدین معنی است که ناخن در چنین شرایطی مستعد شکستگی، جدا شدن و ترک خوردن می شود.

راه حل: یک لوسیون با جذب سریع پیدا کنید و آن را در طول روز بر روی تمامی قسمت های دست اعمال نمایید. به ناحیه بالای ماتریس ناخن یعنی از کوتیکول تا بند دوم انگشت، توجه ویژه ای داشته باشید.

علت شکستن ناخن ها

لاک ناخن را به مدت زیادی بر روی آن رها می کنید:

تمامی لاک ها در برگیرنده مواد خشک کننده ای هستند که رطوبت را از سطح ناخن بر می دارند و به ضعیف شدن آن منجر می شوند. همین خشک شدن می تواند ادامه دار باشد. حتی لاک های ناخنی که از مواد تحریک کننده همچون تولوئن و دی بوتیل فتالات استفاده نمی کنند هم باعث خشکی شدید ناخن می شوند. به همین خاطر اگر لاک را مدت زمان زیادی روی ناخن رها کنید باعث خشکی آن می شود و به شکستگی و ترک خوردن می انجامد.

راه حل: بعد از 5 روز بهتر است لاک ناخن را پاک کنید. اجازه دهید ناخن شما چند روز بدون لاک استراحت کند و سپس از لاک هایی که دوست دارید استفاده کنید.

ناخن خود را با پوشش پایه ای آماده می کنید:

ممکن است فکر کنید که استفاده از پوشش پایه ای بر روی ناخن کار درستی است. علی رغم نامی که این گزینه دارد، نباید در مراحل اولیه اعمال لاک بر روی ناخن مورد استفاده قرار گیرد. اگر لاک را به طور مستقیم بر روی ناخن خالی و بدون آرایش خود اعمال می کنید، مواد شیمیایی همچون حلال ها، می توانند بر روی صفحه ناخن قرار گیرند و آن را ضعیف تر و حساس تر سازند.

راه حل: خوب در این شرایط می توانید قبل از هر کاری کمی، لوسیون دست به ناخن خود اعمال کنید.لوسین خلاهای ریزی که در ناخن وجود دارد را همانند پرایمر پر می کند و باعث آبرسانی به ناخن می شود. در این شرایط ناخن شما مستعد اسیب نخواهد بود.

علت شکستن ناخن ها

نمی توانید کوتیکول های خود را رها کنید:

کوتیکول ها که پوستی در پایه ناخن هستند، به عنوان لایه محافظتی بین ناخن و پوست شناخته می شوند و ناخن را از آب، باکتری ها و هر چیزی که با آن تماس دارد محافظت می نماید. کشیدن کورتیکول ها همانند حذف کردن این لایه محافظتی است. حالا دیگر هیچ چیزی برای محافظت از آب و سایر مواردی که باعث ایجاد عفونت می شود وجود ندارد.

راه حل: بعد از اینکه دوش گرفتید، کوتیکول را با لیف حمام کمی مالش دهید. اصلا اجازه برداشتن کوتیکول ها را ندارید.

به درستی از مکمل ها استفاده نمی کنید:

همه ما با مکمل های زیبایی اشنا هستیم اما واقعیتی پشت بیوتین( ویتامین Bای که به طور گسترده در تقویت کننده مو و ناخن استفاده می شود) وجود دارد. مطالعه منتشر شده در Journal of Cosmetic Dermatology نشان می دهد مصرف 2.5 میلی گرم از ویتامین B در روز می تواند باعث تقویت ناخن ها و کاهش شکستگی آن بعد از شش الی نه ماه شود. با اینکه کمبود پروتئین در بیشتر افراد نادر است اما اگر ناخن در نوک آن دچار پوسته پوسته شدن می شود یا شیارهای طولانی بر روی آن ظاهر می گردد، ممکن است استفاده از بیوتین کمک کننده باشد

راه حل: تنها 2.5 میلی گرم از بیوتین در روز می تواند شکستگی ناخن را کاهش دهد. فقط به خاطر داشته باشید که مصرف این ماده باید چندین ماه طول بکشد پس قبل از هر کاری با پزشک خود مشورت کنید.

علت شکستن ناخن ها

از لاک پاک کن قدیمی استفاده می کنید:

برخی از لاک پاک کن ها می توانند برای سلامت ناخن های شما مضر باشند. استون موجود در لاک پاک کن های قدیمی، روغن طبیعی که در ناخن وجود دارد را از بین می برد و باعث شکستگی ناخن ها می شود. حتی در لاک پاک کن هایی که از استون استفاده نمی شود نیز وجود حلال می تواند باعث خشکی ناخن گردد.

راه حل: به دنبال لاک پاک کن های عاری از استون و مبتنی بر سویا بگردید. این لاک پاک کن ها باید روغنی برای مرطوب کردن ناخن داشته باشند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (20 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits