دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان قولنج شکم در طب سنتی
27
زمان مطالعه: 7 دقیقه
درمان قولنج شکم در طب سنتی:دردهایی همچون قولنج و بواسیر دردهای مزمنی هستند که گاها با دارو و درمانهای شیمیایی به راحتی برطرف نمی شوند اما مثل همیشه راهی طبیعی می تواند موثر باشد.

آيا گرفتگي يا قولنج معده، نفخ، گاستريت و درد شکمي مي تواند از علائم سرطان کولون باشد؟

دردهایی همچون قولنج و بواسیر دردهای مزمنی هستند که گاها با دارو و درمانهای شیمیایی به راحتی برطرف نمی شوند اما مثل همیشه راهی طبیعی می تواند موثر باشد با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان قلنج کردن آشنا شوید.

 قولنج چیست؟

قولنج چیست؟

قولنج درحقیقت آن نوع ازبیماری را گویند که سبب بیماری درروده ستبر وکلفت – که نامش قولون است – ودراطراف قولون منشا دارد؛ که سبب بیماری درحقیقت ازاثر سرد یی است که برقولون تاثیر گذاشته زیرا ماده بیماری سرد مزاج، انبوه وبرهم انباشته است وپیه زیاد برقولون جمع آمده است که درنتیجه احساس درد زیاد ازاثر سرد مزاجی قولون به وجود می آید.

اگر چنین حالتی نه درقولون، بلکه درروده باریک باشد نام راستین آن ایلاوس است ونباید آن را قولنج نامید. لیکن ازآنجا که دربسیاری از حالات، درد واثر قولنج وایلاوس با هم شباهت دارند ازاین رو گاهی ایلاوس را نیز قولنج گویند.

درمان قولنج

این درد چه احساسی دارد؟

کلمه قولنج یا گرفتگی و درد، طیف گسترده ای از احساس های ناخوشایند در ناحیه شکم را پوشش می دهد، از یک حس ناراحت کننده خفیف گرفته تا درد شدید و فلج کننده. روده بزرگ تان ممکن است در این درد دخیل باشد یا نباشد.
باید به یاد داشته باشید که شدت علائم شما همیشه هم بیانگر شدت و وخامت مشکل تان نیست. ممکن است قولنج های شدید و گرفتگی های سختی داشته باشید، اما دلیلش آنفلوآنزای معده باشد، در عوض دردهای کوتاه مدت و خفیف تر به خاطر سرطان کولون باشند

به پزشک تان دقیقا توضیح دهید که چه احساسی دارید و از کلمات واضحی برای این توضیح استفاده نمایید. این کار به پزشک کمک می کند سریع تر تشخیص دهد که در بدن شما چه اتفاقی در حال رخ دادن است، مثلا خیلی ساده نگویید که " من درد شکم دارم".

وقتی معده تان دچار گرفتگی می شود و یا درد ناتوان تان می کند، فکر کردن کار سختی است. وقتی در مطب پزشک نشسته اید، سعی کنید تمام مراحل دردتان را از اول و با جزئیات به خاطر بیاورید تا بهتر آن را توضیح دهید.

  • درد

توضیح دهید که وقتی این قولنج و درد شکم به سراغ تان آمد، در حال انجام چه کاری بودید و چطور متوقف شد. آیا این گرفتگی ها بعد از خوردن غذا بود؟ چه زمانی این درد را ندارید؟ حین ورزش چطور هستید؟

  • کیفیت درد

برای توضیح گرفتگی ها از کلمات واضح و دقیق استفاده کنید، مانند شکم درد ناگهانی، سوزش تند و شدید، مداوم، گهگاه، یا حتی بی حالی و کرختی.

  • ناحیه درد

محل دقیق گرفتگی ها در شکم تان را توضیح دهید. این دردها ممکن است در سراسر شکم (بیشتر قسمت های شکم) و یا در پشت و یا در یکی از پهلوها باشد.

  • شدت درد

از معیار 0 تا 10 برای امتیاز دادن به دردتان استفاده کنید، صفر یعنی بدون درد و ده یعنی بدترین دردی که تا کنون داشته اید. از آنجایی که همه ما به دلایل گوناگون درد را تجربه می کنیم، این شیوه به پزشک تان کمک خواهد کرد تا تشخیص دهد که این قولنج ها تا چه حد خطرناک و جدی هستند.

  • زمان بندی درد

توضیح دهید اگر این دردها گهگاهی هستند، چه مدت طول می کشند، یا بیشتر در چه زمان هایی رخ می دهند (صبح، بعدازظهر یا شب).

باید به یاد داشته باشید که شدت علائم شما همیشه هم بیانگر شدت و وخامت مشکل تان نیست. ممکن است قولنج های شدید و گرفتگی های سختی داشته باشید، اما دلیلش آنفلوآنزای معده باشد، در عوض دردهای کوتاه مدت و خفیف تر به خاطر سرطان روده بزرگ باشند.

درمان قولنج

چه چیزی سبب قولنج می شود؟

به غیر از سرطان کولون، درد شکمی دلایل گوناگون دیگری هم می توانند داشته باشند که ممکن است بی خطر و یا خطرناک باشند. برخی از این علل عبارتند از:
- نفخ و ورم معده
- پرخوری یا سوء هاضمه
- سنگ کلیه یا سنگ کیسه صفرا
- بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت زخمی
- ویروس شکمی
- اسهال یا یبوست
- عادت ماهیانه
- حاملگی خارج رحمی
- آپاندیسیت

درمان قولنج


چه زمانی باید نگران شوید؟

با اینکه اکثر قولنج های شکمی دلایل خیلی جدی ندارند، اما باید به پزشک مراجعه کنید. قولنج هایی که بیشتر از 24 ساعت طول می کشند و یا همراه با تب هستند، باید هر چه زودتر مورد بررسی پزشکی قرار بگیرند.

به هر علامت دیگری که دارید نیز توجه کنید، مخصوصا علائمی که به سرطان کولون مربوط می شوند مانند:
- احساس خستگی و ناتوانی و بی انرژی بودن علی رغم استراحت کافی
- خون در مدفوع
- تغییر در الگوهای دفع مثلا سایز مدفوع
- احساس تهوع و استفراغ
- نفخ معده یا گاز شکم
- کم خونی یا کاهش تعداد گلبول های قرمز خون
- کاهش وزن بی دلیل، یعنی بدون رژیم گرفتن یا تلاش برای کم کردن وزن
قولنج های شکمی که به سرطان کولون مربوط هستند

اغلب، گرفتگی ها یا دردهای شکمی در قسمت چپ روده بزرگ، به سرطان مربوط می شوند. گرفتگی ها ممکن است به دلیل سرطان پیشرفته کولون نیز باشند، در این حالت لایه شکم آسیب دیده و سبب دردهای قولنجی می شود.

تومورهای سرطانی می توانند خونریزی کنند و به مخاط معده یا سایر اندام های مجاور آسیب برسانند. در موارد نادرتر، تومورهای بزرگ می توانند سبب انسداد روده شده و در نتیجه مدفوع، باریک و نواری شکل شود و یا مجرای دفع کاملا مسدود گردد.

درمان قولنج

راههای درمان قولنج

برای درمان قولنج تاجریزی (انگوله ) ،گل ختمی یا تخم ختمی ، بنفشه از هر کدام پنج مثقال و از مغز سیاه داخل میوه فلوس چهار مثقال و روغن بادام شیرین ده مثقال مجموع را بجوشانند به طوری که آب داروی جوشیده سه یا چهار لیوان شود بعد از صاف کردن به وسیله ی پارچه ای مقدار پنج مثقال صابون را پودر کرده در دو لیوان آب گرم حل کنند بعد با آب دوا مخلوط نمایند و در دو نوبت برای بیمار تنقیه کنند . ضمنا مریض باید برای درمان قولنج همراه این عمل ، مقدار ده مثقال روغن بادام شیرین بخورد و از بالای آن نیز دو سه لیوان آب گرم میل نماید .

همچنین می توان مقدار چهار مثقال مغز فلوس را چهار قسمت نموده و هر قسمت را در یک نوبت با دو مثقال روغن بادام شیرین به مریض بدهند و از بالای آن مقداری آب گرم بخورد . اما باید توجه داشت که دادن مسهل قوی نیز صلاح نبوده و خطرناک است بلکه باید به صورت ملین و ملایم باشد . یعنی مقدار ثلث یا ربع مقدار مسهل معمول . همچنین می توان مقدار دوازده مثقال روغن کرچک را دو قسمت کرده و هر قسمت را با دولیوان آب گرم در دو وعده برای بیمار تنقیه بریزند .

اگر با قولنج استفراغ هم باشد و شدت داشته باشد باید ضمن مصرف داروهای ساکت کننده استفراغ ، بیمار را بستری نموده و ضمن تزریق سرم از داروهای بازکننده روده به صورت تنقیه استفاده کنند .این نکته را برای درمان قولنج یاد آوری میکنیم که چنانچه حنظل را جوشانده و حاصل را با زهره گاو مخلوط نموده و بر شکم فردی که قولنج کرده گرماگرم ضماد نمایند در رفع انسداد و بهبودی مرض اثر قابل توجهی دارد . اما اگر قولنج در اثر وجود ورم یا غده ای در داخل روده باشد اولا قولنج بتدریج پیدا می شود .

در ثانی دردش از قولنج انسدادی کمتر است ثانیا یبوست هست و تا زمانی که ورم گرم باشد با تب و عطش و سرخی بول همراه است و در چنین مواقعی پزشک سنتی معمولا دستور به گرفتن خون از رگ با سلیق دست می دهد و خون را از دستی که ورم به آن نزدیک تر است می گیرند و گاهی از هر دو دست و روی شکم هم باید مخلوط کافور و آبلیمو یا کافور و سرکه بدون نمک ضماد کنند تا در تحلیل ورم کمک نماید و از نظر خوراکی باید داروهای سرد مزاج و اب میوه های سرد مزاج و غذاهای سرد مزاج زود هضم و روان مصرف کند .

درمان قولنج

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (27 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

فرشته | ۶ سال پیش
سلام من همیشه دجار قولنج میشم که باعث میشه در بسیار شدیدی در قسمت معده و پشتم داشته باش. لطفاًً اگر امکان داشته باشد راهنمایی ام کنید. باتشکر
2
2
گندم | ۷ سال پیش
سلام من همیشه شبها می خوابم قولنج میکنم ودردش توی معده میزند خیلی شدید و پا هام سرد میشود دلیلش چیست لطفا راهنمایی کنید ممنون
2
3
نیما | ۷ سال پیش
ماماهی دوسه بار قولنج میکنیم چه کنیم خسه شدییییییییییییی
ییییییییم
0
0
مهتاب | ۷ سال پیش
با سلام درمان قولنج چیست چگونه عوارض ناشی از آن را کاهش دهیم ؟ممنون از دلگرم
1
0

hits