دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سئو چیست و کاربرد آن در دنیای وب
0
زمان مطالعه: 9 دقیقه
توجه به عواملی که موجب می‌شود افراد بتوانند به ارتقای رتبه سایت خود در موتورهای جستجو فکرکنند، بیشتر شده است. از جمله این عوامل می‌توان سئو را نام برد.

در حال حاضر، با پیشرفت‌های تکنولوژیکی و رشد فناوری‌های نوین، بسیاری از افراد، فضای کسب و کار تجاری و تبلیغاتی خود را به فضای اینترنت، منتقل نموده‌اند.

بنابراین در شرایط امروز جوامع، بسیاری از افراد علاقه دارند بدانند سئو چیست و چه کاربردی دارد. هم‌چنین آموزش سئو و روش‌های آن، آموزش ورد پرس و... برای بسیاری از افراد لازم است تا از این طریق، به اهداف خود در فضای رقابتی اینترنت، دست یابند. در این مقاله سعی شده، بخش زیادی از مباحث پیرامون این موضوع مهم مورد بررسی قرار گیرند.

اهمیت سئو در چیست؟

در حقیقت، کلمه سئو SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است. به طور کلی، SEO که در زبان فارسی به آن بهینه سازی برای موتورهای جستجو نیز گفته می‌شود، باعث می‌شود تا عملکرد سایت شما بهبود یابد و از این طریق و با حفظ استانداردهای موتورهای جستجو، بازدید کنندگان بیشتری به سمت وبسایت شما جذب و متمایل گردند. پس می‌توان گفت این مفهوم تنها به موتورهای جستجو مربوط نیست بلکه بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، برای بازدیدکنندگان و کاربران نیز از فاکتورهای مهم و اساسی به شمار می‌رود. بنابراین با کاربرد این اصول، می‌توانید جایگاهی بهتر در نتایج گوگل کسب کنید.

اهمیت سئو

چرا موتورهای جستجو نیاز به سئو دارند؟

موتورهای جستجو به اندازه کافی هوشمند، طراحی شده‌اند، اما اکثر آن‌ها در پی بهبود تکنولوژی خزیدن هستند تا بتوانند به نحوی عمیق‌تر وب سایتی خاص را مورد بررسی قرار دهند و نتایجی بهتر را برای کاربران، جستجو کنند. در حقیقت، این موتورها دارای محدودیت‌هایی هستند و نیاز به کمک دارند تا بتوانند به میزان بازدید کنندگان یک سایت و افزایش رتبه آن، یاری رسانند.

در چنین شرایطی به کارگیری یک SEO اشتباه، می‌تواند باعث شود تا از دید کاربران، پنهان شوید و رقبای شما با ارائه یک محتوای ضعیف‌تر بتوانند بازدید و محبوبیت بیشتری به دست آورند. در حقیقت می‌توان گفت، ربات‌های خزنده گوگل، فاکتورهایی مشخص برای درک محتوای صفحه دارند. در صورتی که این فاکتورها، توسط شما رعایت شوند شانس‌تان برای کسب جایگاه برتر، افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

لازم است بدانید که چندین فاکتور مهم و اثر گذار وجود دارند که در SEO سایت شما اثر دارند. از جمله این موارد می‌توان کلمات استفاده شده در متن و محتوا را نام برد. از طرف دیگر، لینک‌های ورودی به سایت نیز از موارد اثر گذار در بهینه سازی سایت شما و افزایش رتبه آن در موتورهای جستجو به شمار می‌روند.

اهداف سئو چیست؟

علاوه بر کسب رتبه‌های برتر در نتایج، بهینه سازی موتورهای جستجو، دارای اهداف دیگری نیز است. در حقیقت می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین اهداف برای انجام این کار، این است که از طریق SEO بسیاری از افراد می‌توانند به کسب درآمدهای بیشتر فکر کنند. چراکه برای دریافت سود بیشتر، از طریق فضای اینترنت، لازم است تا بازدیدکنندگان بیشتری را برای خود دست و پا کنند. فراهم کردن بازدید کننده بیشتر، تنها از طریق بهینه سازی برای موتورهای جستجو امکان پذیر است. از طرف دیگر، برای افزایش دادن ترافیک و رتبه سایت خود نیز می‌توانید از این اصل مهم استفاده کنید. فراهم نمودن رضایت مشتریان و بازدیدکنندگان از سایت مورد نظر نیز، از دیگر اهداف انجام این کار است. برای انجام تبلیغات در حیطه کسب و کار خود نیز می‌توانید از خدمات بهینه سازی موتورهای جستجو بهره مند شوید.

عوامل موثر بر سئو

مهم‌ترین مراحل سئو سایت چیست؟

از جمله مهم‌ترین مراحل برای بهینه سازی SEO سایت، می‌توان به سئو تکنیکال، بهینه سازی درون صفحه و برون صفحه، اشاره کرد تا نهایتا محتوایی اثربخش و ارزشمند ایجاد شود. برای اینکه این مراحل را به خوبی درک کنید می توانید در "دوره جامع متخصص واقعی سئو" آکادمی آی تی شرکت کنید.

سئو تکنیکال

SEO تکنیکال عبارت است از استاندارد سازی کد نویسی سایت، رعایت اصول سئو در طراحی، نشانه گذاری استاندارد، بهینه سازی سرعت سایت، طراحی نسخه ریسپانسیو و... بنابراین لازم است برای شروع فعالیت‌های بازاریابی محتوا، پیش از هر چیز از بستری قدرتمند و یک سایت استاندارد بهره مند باشید.

سئو درون صفحه

هدف از انجام این مرحله، بهینه سازی محتوای تولید شده و هم‌چنین بهینه سازی کدهای HTML است. بنابراین در این گام، فعالیت‌هایی از قبیل شناسایی کلمات کلیدی مهم، بررسی و آنالیز رقبا، تدوین استراتژی محتوایی و... انجام می‌شود تا نهایتا محتوایی خوب و موثر تولید شود.

سئو برون صفحه

رعایت اصول دو مرحله قبلی، یعنی سئو تکنیکال و درون صفحه، دارای این قابلیت است که بتواند سایت شما را به صفحه اول نتایج گوگل، ارتقا دهد. اما برای اینکه بتوانید رتبه اول را به دست آورید و با سایت‌های قدیمی‌تر رقابت داشته باشید نیازمند استفاده از خدمات بهینه سازی برون صفحه هستید. این کار را می‌توانید از طریق لینک سازی خارجی انجام دهید.

تولید محتوای خوب و موثر

گام نهایی در کسب رتبه و ارتقا به نتایج اولیه موتورهای جستجو، تولید محتوای ارزشمندی است که بتواند سایت شما را در معرض دید عده بیشتری از افراد قرار دهد. بنابراین سعی در تولید محتوایی داشته باشید که به میزان کافی دارای ارزش، جذابیت، کاربرد و ... است و می‌تواند رضایت کاربران را نیز فراهم کند.

انواع روش‌های سئو

سئو کلاه سفید

به این شیوه از بهینه سازی برای موتورهای جستجو، سئو اخلاقی نیز گفته می‌شود. در حقیقت در این شیوه، از قواعد و مقرراتی استفاده می‌شود که مورد تایید موتورهای جستجو هستند. در حقیقت در این روش، از سیاست‌های صحیح استفاده می‌شود تا رتبه یک سایت به نتایج برتر ارتقا یابد. لازم به ذکر است که در این روش، سئوکار سعی دارد به نحوی صفحات وبسایت را جذاب و ارزشمند کند تا از این طریق به بازدیدهای بیشتر منجر گردد. بنابراین راهکارهایی را مورد استفاده قرار می‌دهد تا بتواند کیفیت سایت را افزایش دهد.

سئو کلاه سیاه

این روش بهینه سازی موتورهای جستجو، درست در نقطه مقابل سئو کلاه سفید قرار می‌گیرد. در این روش به طور معمول، از راه‌های میانبر برای افزایش بازدید و ارتقای رتبه یک سایت، استفاده می‌شود که بر خلاف قوانین تعریف شده از طرف موتورهای جستجو است. در این روش، سئوکار، موتور جستجو را فریب می‌دهد تا مدتی کوتاه، رتبه و جایگاه سایت را بهبود بخشد. در این شیوه هم‌چنین به رضایت کاربران و نظرات آن‌ها پیرامون محتوای تولید شده نیز، توجهی نمی‌شود. در حقیقت با استفاده از این راهکار، سایت‌هایی در رتبه‌های برتر قرار خواهند گرفت که از نظر محتوا، دارای هیچگونه ارزشی نیستند و سایت‌های با محتوای با کیفیت‌تر جایگاه پایین‌تری را کسب خواهند نمود. اما موتورهای جستجو چنانچه چنین وبسایتی را مورد شناسایی قرار دهند، آن را حذف می‌کنند.

تاثیر رفتار کاربران بر سئو چیست؟

تاثیر رفتار کاریران بر سئو

رتبه بندی سایت‌ها در موتورهای جستجو به شدت تحت تاثیر رفتار کاربران قرار گرفته است. بنابراین چنانچه در نظر داشته باشید در میان بهترین نتایج موتورهای جستجو قرار بگیرید و از این طریق بتوانید محصولات تجاری خود را به فروش برسانید و یا برند خود را به دیگران معرفی نمایید، لازم است در ابتدا بتوانید کاربران سایت خود را درک کنید. در حقیقت می‌توان گفت بهینه سازی وبسایت و محتوای شما بهترین روش برای جمع آوری و استفاده از داده‌های رفتاری کاربران برای بهبود بخشیدن به رتبه بندی در موتورهای جستجو است. در صورتی که صفحه سایت شما، بهینه نباشد درصد زیادی از کاربران آن را ترک خواهند نمود.

لازم است در این زمینه بدانید که رفتار کاربران و داده‌های حاصل از آن، به طور مداوم، در حال تغییر است. در حقیقت با رشدی که در دانش کاربران ایجاد می‌شود، آن‌ها به مرور، تبدیل به جستجوگران بهتری می‌شوند. بنابراین لازم است بدانید که پشت یک کلمه کلیدی چه چیزی نهفته است و یا لازم است درک کنید که چرا یک کلمه کلیدی، حجم جستجوی بیشتری نسبت به دیگری دارد. چه اتفاقی رخ می‌دهد وقتی کاربر، عبارتی معروف را جستجو می‌کند.

این عامل موجب می‌شود تا زمانی که به طور مرتب از محتواهای تازه استفاده می‌کنید موتورهای جستجو تشخیص دهند که چگونه کاربران، با سایت شما ارتباط برقرار می‌کنند.

بهترین روش برای یادگیری سئو کدام است؟

مطالعه یک کتاب پایه

لازم به ذکر است که در حال حاضر، کتاب‌های بسیاری برای آموزش SEO تدوین شده‌اند. با استفاده از این کتاب‌ها می‌توانید بسیاری از اصطلاحات رایج و مفاهیم عمومی و اولیه، در زمینه بهینه سازی موتورهای جستجو و ارتقای رتبه سایت را مورد مطالعه و بررسی قرار دهید.

مطالعه مقالات یا ویدیوهای تخصصی

پس از اینکه توانستید با کمک مطالعه کتبی که در این زمینه به نگارش در آمده‌اند، اندکی از اطلاعات خود را در زمینه بهینه سازی سایت افزایش دهید می‌توانید با مطالعات تخصصی‌تر به نتایج بهتری در این مورد دست یابید. ویدیوهای آموزش سئو نیز می‌توانند در این مسیر به شما کمک کنند.

شرکت در دوره‌های آموزشی سئو

هر چند مطالعه کتب و خواندن مقالات تخصصی، می‌توانند کمک قابل توجهی به شما در درک مفاهیم و اصطلاحات و ... در زمینه بهینه سازی موتورهای جستجو داشته باشند اما یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری این موضوع، شرکت در دوره‌های آموزشی است که بدین منظور تشکیل می‌شوند. بنابراین برای آموزش SEO می‌توانید از خدمات « آکادمی آی تی » استفاده کنید و تکنیک‌ها، اصول و راهبردهای انجام این کار را به دست آورید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits