دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش عملی زنبورداری : پرورش زنبور عسل برای مبتدیان
55
زمان مطالعه: 6 دقیقه
پرورش زنبور عسل کاریست بسیار حساس و نیاز به تجربه پس اگر شما عزیزان درصدد برآمدید تا این شغل شریف را پیشه بگیرید با ما تا انتها همراه باشید. تا با آموزش عملی زنبورداری آشنا شوید.

آموزش عملی زنبورداری

متاسفانه در سال های اخیر و همراه با کاهش تعداد مشاغل در سطح کشور, مسئولان دولتی برای کاهش فشار بر دولت هایشان و به شکلی دست به سر کردن سیل جوانان بیکار, با تبلیغات زیر پوستی و راهنمایی افراد جویای کار به سمت شغل زنبورداری, این کار سخت را یک راه سریع و آسان برای به ثروت رسیدن, معرفی نموده اند.

از طرف دیگر تعداد زیاد کلنی و زنبوردار در کشورمان, خشکسالی های وحشتناکی که روز به روز درحال گسترش یافتن و عمق گرفتن می باشد.

مسئولین بی تفاوت, رها شدگی صنف زنبوردار, مشکلات بیمه زنبورداران, تک محصول بودن زنبورداری در کشور, نبود بازار مصرف مطمئن, بیسواد بودن اکثر زنبورداران قدیمی, نژاد نامناسب زنبور در ایران, کندوهای غیر استاندارد, بیماری های کنترل نشده و خطرناک, داروهای قاچاق و یا غیر موثر و شیمیایی, ضعف تعاونی های زنبورداری, وجود عسل های تقلبی و ارزان قیمت, وجود دلال های فراوان, ضعف بخش آموزش و… همگی دست به دست هم داده اند تا قشر زحمت کش زنبوردار, هرگز روی خوش رفاه, آرامش و امنیت شغلی را نبیند.

مقدمه بالا برای آنهاییست که بدون برنامه و اطلاعات کافی قصد یک شبه موفق شدن را دارند.

این افراد باید برای شروع کار زنبورداری, ابتدا تکلیف خودشان را با خودشان مشخص نمایند و به این نتیجه برسند که آیا این شغل برایشان منفعتی خواهد داشت یا خیر.

آموزش عملی شغل زنبورداری

سه راه ساده برای یادگیری عملی این کار وجود دارد:

  1. حضور در کلاس های فنی و حرفه ای و نیز کلاس های جهاد کشاورزی که متاسفانه کارایی زیادی ندارند.
  2. تعداد کمی کندو خریده و یک سال از آنها نگهداری نمایید. البته در این حالت رموز زنبورداری را یاد نخواهید گرفت, بلکه فقط با زنبور آشنا خواهید شد.
  3. یک سال در کنار یک زنبوردار کار کنید. اینگونه هم تمام تجربیات او را یاد خواهید گرفت و هم درآمد کسب خواهید نمود.

زمان شروع زنبور داری

اگر در نیمه جنوبی کشور هستید از حدود آذر ماه و اگر در نیمه شمالی کشور هستید از نیمه اسفند ماه اقدام به خرید کلنی نمایید.

لوازم کار زنبورداری

شما برای شروع, لوازم زیادی نیاز نخواهید داشت. مهمترین آنها شامل لباس کامل زنبورداری, دستکش, چکمه, دودی, اهرم و برس می باشد.

نوع کندو

سعی کنید برای شروع از کندوهای کف بسته طرح لانگستروت استفاده نمایید. بعدا که با تجربه تر شدید می توانید آنها را با کندوهای کف باز تعویض نمایید.

به تازگی نیز کندوهای شرکت ” فلو هایو ” با القاب فریبنده مدرن, پیشرفته, خودکار و… وارد بازار ایران شده اند که توصیه می نماییم به این کندوها حتی نزدیک هم نشوید.

جمعیت کلنی

سعی کنید کلنی کمتر از ۷ قاب خرید نکنید. یعنی کندویی که دارای هفت قاب پر از زنبور می باشد. شاید گران باشد اما مطمئنا ارزشش را خواهد داشت.

کلنی هایی با جمعیت کمتر ممکن است بیمار باشند, یا ملکه پیر داشته باشند, اما کلنی های قوی هم ملکه جوانی دارند و هم سلامت هستند. همچنین سعی کنید قاب ها بیشتر حاوی تخم و لارو و شفیره باشند و نه عسل.

تعداد کندو

برای فردی که به تنهایی می خواهد زنبورهایش را اداره کند و شغل دیگری نیز دارد و در طول هفته فقط یک یا دو روز برای زنبورداری وقت دارد و تجربه زنبورداری نیز ندارد, بهتر است حدود ۳ الی ۶ کندو بخرد تا با شکست مواجه نشود.

اما کسی که با دوستانش اقدام به شروع نموده و شغل دیگری ندارد و تمام وقت می تواند به زنبورهایش رسیدگی کند و یا یک فرد زنبوردار را در کنار خود دارد, بهتر است بین ۲۰ تا ۱۰۰ کندو خرید نماید.

نژاد زنبورها

عاقلانه است که یک زنبوردار تازه کار که احتمالا وضعیت مالی مناسبی هم ندارد ابتدا با خرید نژاد ایرانی این شغل را شروع کند و یک یا دو سال بعد که مهارت کافی پیدا کرد, اقدام به تعویض ملکه با نژاد های اصلاح شده نماید تا نژاد کل زنبورستانش نیز عوض شود.

این کار دو خصوصیت مهم دارد. اول اینکه چون نژاد ایرانی ارزان تر از نژاد های اصلاح شده می باشد, اگر خسارتی متوجه کار شما باشد, مطمئنا هزینه کمتری خواهید پرداخت و دوم اینکه خرید ملکه اصلاح شده هزینه کمتری نسبت به خرید کلنی اصلاح شده خواهد داشت.

با یک مدیریت متوسط, بدون کوچ و در نیمه شمالی کشور, زنبورعسل نژاد ایرانی در سال حدود ۵ کیلو عسل خالص و نژاد های اصلاح شده همچون کارنیکا در سال حدود ۱۵ کیلو عسل خالص محصول می دهند.

آموزش عملی زنبورداری

چه محصولی

متاسفانه در ایران فقط محصول عسل را از زنبورعسل می شناسند و متاسفانه تر اینکه اکثرا در حال تولید عسل تغذیه ای هستند که بازار بهتری دارد.

اما خوشبختانه استارت تولید محصولات دیگر زنبور عسل به تازگی زده شده و زنبورداران در حال روی آوردن به تولید ژل رویال, زهر و بره موم نیز هستند. شما نیز بهتر است به دیگر محصولات زنبورعسل توجه نمایید تا موفق تر گام بردارید.

سالنامه زنبورداری

یک زنبوردار اگر سالنامه زنبورداری نداشته باشد, هرگز موفق نخواهد بود. افراد تازه کار باید این سالنامه را روی کاغذ داشته باشند و مطابق آن عمل کنند.

شناسنامه کندو

افرادی که در ابتدای راه قرار دارند باید حتما یک شناسنامه برای کلنی های خود تنظیم نمایند تا از وضعیت آنها مطلع باشند, بدون اینکه درب کندو را باز کنند.

آب

زنبور به جز شهد و گرده, احتیاج فراوانی به آب سالم دارد. سعی کنید در فاصله چند متری زنبورستانتان یک منبع آب سالم, همیشگی و جاری وجود داشته باشد.

مکان مناسب زنبورداری

مسلما جای کندوی زنبورعسل داخل باغ یا کوه و یا دشت است, اما گاهی علاقمندان می خواهند کندوهایشان را در خانه نگهداری کنند. این دوستان باید به چند نکته توجه نمایند.

در مرکز شهر های بزرگ و نیمه بزرگ, زنبورداری ارزشی نخواهد داشت. کندوهای شما حداقل باید در حاشیه شهر باشد و نهایتا در فاصله ۲۰۰ متری به بعد به مرتع یا جنگل ختم شود تا زنبور امکان چرا داشته باشد.

اگر کلنی را در حیاط می گذارید باید آن نقطه مسیر رفت و آمد نباشد و حداقل ۲۰ متر از مسیر رفت و آمد فاصله داشته باشد. همچنین شبانه نور هیچ چراغی به آنها برخورد ننماید و نیز مزاحمتی برای همسایه ها ایجاد نکند.

اگر زنبور را در پشت بام قرار می دهید باید شبانه نور هیچ چراغی با آنها نرسد و مزاحم همسایه ها نیز نشود. در ضمن پشت بام ها چون معمولا تغییرات دمایی و باد بیشتری دارند باید بادشکن و سایه بان مناسب نیز داشته باشند.

مطمئنا در هر مکانی که کندو مستقر می شود اگر حداقل ۲۰ سانتی متر از زمین فاصله داشته باشد و دارای یک سایه بان باشد, کمک بزرگی را به آن کرده اید.

بیشتر بخوانید :

زنبورداری : آشنایی کامل با شغل و درآمد زنبور داری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (55 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

یاسین | ۲ سال پیش
سلام خسته نباشید ببخشید من دوتا کندو زنبور عسل دارم که زیاد از زنبور داری سردرنمیارم میخواستم به پرسم کجا میشه دوره زنبور داری دید برای اموزش
1
2

hits