دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
افزایش هوش نوزاد،چگونه کودک خود را در آینده موسیقیدان کنیم؟
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
افزایش هوش نوزاد-روش افزایش هوش نوزاد-چگونگی افزایش هوش نوزاد-افزایش هوش نوزاد در موسیقی-افزایش هوش نوزاد برای موسیقی-افزایش هوش نوزاد با موسیقی-افزایش هوش نوزاد به وسیله موسیقی-موسیقی برای افزایش هوش نوزاد-تاثیر موسیقی بر افزایش هوش نوزاد-افزایش...

افزایش هوش نوزاد:تربیت شنوایی یا پرورش هوش موسیقایی در نوزادان بیش از سی سال است که در کشورهای پیشرفته دنیا مورد توجه قرار گرفته است. موسیقی در حقیقت یک زبان محسوب می شود و از آنجا که هر کودک از همان ابتدای تولد توان یادگیری زبانها ( حتی تا 4 زبان هم زمان) را دارد ، موسیقی را نیز می تواند با همان سبک یاد بگیرد.

همه کودکان با سیستم شنوایی کامل یا به اصطلاح کوک دقیق( perfect pitch)به دنیا می آیند یعنی توانایی تشخیص یک نت را بدون نیاز به شنیدن نت اصلی دارند اما این خصیصه در صورت عدم پرورش صحیح و اصولی از بین می رود به طوری که اغلب کودکان هنگام که در 5 یا 6 سالگی نخستین درسهای موسیقی جدی را دریافت می کنند فاقد این توانمندی هستند.

افزایش هوش نوزاد

افزایش هوش نوزاد

دکترجنی سافرن مدیر انیستیتو تحقیقاتی نوزادان در آمریکا می گوید: تمام نوزادان دارای (perfect pitch ) هستند اما در بزرگسالی از هر ده هزار نفر تنها یک نفر دارای این استعداد می باشد. در صورتی که تربیت شنوایی نوزادان و افزایش هوش نوزاد با موسیقی به طور جدی در سن زیر 4 سال و ترجیحا تا قبل از یکسالگی ( 1 ماهگی تا 4 سالگی زمان طلایی این دوره است) کار شود احتمال اینکه این استعداد در آنها باقی بماند بسیار زیاد است.

در دنیا زبانهایی مانند زبان کشور ویتنام ، چینی ماندرین ، تایلند و... وجود دارد که تمرکز اصلی کلمات در آنها بر روی آواها و اصوات آنها می باشد. مثلا کلمه ma می تواند با نحوه بیان مختلف ،چهار معنای متفاوت بدهد . به همین دلیل بچه های این افراد که در معرض یادگیری این نوع زبان هستند با دقت در بیان آواها اغلب دارا ی perfect pitch می باشند.

افزایش هوش نوزاد

دکتر دومان رییس انیستیتو تحقیقات در زمینه توانمندی انسانها می گوید:

پیش از 4 سالگی مغز کودک می تواند اطلاعات زیادی را پردازش کندو افزایش هوش نوزاد به راحتی امکان پذیر است. اگر کودک زیر 3 سال سن داشته باشد مسلما بهتر و راحت تر یاد می گیرد .زیر 2 سال یادگیری قطعا آسان تر و تاثیر گذارتر خواهد بود اما زیر یک سال مطمئنا بیشترین میزان اثر گذاری را دارد!! در واقع هر چه کودک خردسال تر باشد یادگیری موثر تری خواهد داشت.

نوزادانی که در معرض تربیت شنوایی از طریق موسیقی قرار می گیرند اغلب از نظر حافظه و تمرکز شنیداری رشد چشم گیری دارند در عین حال هر زمان که تصمیم به نواختن ساز داشته باشند در دنیای موسیقی نیز نسبت به همسالان خود برتر هستند.

هر نوزاد با میلیارد ها نورون عصبی در مغز خود به دنیا می آید که همه آنها مانند سازهای یک ارکستر ، منتظر تنظیم یک آهنگ زیبا هستند تا نواخته شوند. اگر در ارکستری از سازهای کوبه ای نا به جا استفاده شود صدای سازهای دیگر را می پوشاند و یا اگر تعداد نوازندگان ویولن زیاد تر از حد باشند صدای فلوت به گوش نمی رسد. نورونهای مغز نوزاد نیز این چنین هستند باید به موقع و به طور سیستماتیک آنها را پروراند بدون آنکه آسیبی به رشد کودک وارد گردد.

افزایش هوش نوزاد

تجربه های نوزادان به آنها کمک می کند که این اتصالات نورونی باقی بماند در غیر این صورت به دلیل عدم استفاده از بین می روند.تربیت شنوایی نوزادان دارای اصولی است که حتما باید برای نتیجه بهینه مورد توجه قرار بگیرد. انتخاب قطعات بر اساس پیچیدگی یا سادگی ، ملودی های ساخته شده در گام های مناسب ، آکورد هاو آرپژهای صحیح ، فواصل دقیق و...همچنین انتخاب ساز مناسب و کوک برای کودک بسیار مهم است.

اسباب بازیهایی که توانایی نواختن نت یا آهنگ را دارند درصورت ضعیف شدن باتری از کوک خارج می شوند . گاهی نیز بسیار بد صدا هستند که برای شنوایی کودک مناسب نمی باشند.سازهای نا کوک یا قطعاتی که توسط افراد مبتدی نواخته می شود نیز تا حدی مخرب هستند و بهتر است در مورد آنها دقت شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits