دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راههای مناسب برای راه رفتن کودک : چگونه به راه رفتن کودک کمک کنم؟
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
برای کودکانی که دیرتر از میانگین رشدی راه رفتن راه می روند تمرین هایی وجود دارد که به یادگیری این مهارت در کودکان کمک می کند این تمرین ها نیاز به کمک و صبر والدین دارد و باید به طور مداوم این تمرین ها صورت بگیرند.

راهکارهای مناسب برای راه رفتن کودک

راه رفتن کودک : کودکان به کمک والدین می توانند مهارت راه رفتن را بیاموزند و با به کار بردن راهکارهای ساده و ابتدایی می توانید کودک را در این زمینه کمک کنید و او را برای راه رفتن ترغیب و تشویق کنید این حرکات و راهکارها موجب تقویت عضلات کودک می شود و او را برای ایستادن کمک می کند

نشستن کودک به تنهایی

یکی از اولین سیگنال هایی که آمادگی کودک شما را برای راه رفتن نشان می دهد، شروع کردن او به تنهایی نشستن است.

نشستن کودک بدون کمک دیگران، مرحله اول برای حفظ تعادل و یادگیری حرکات بعدی در او است.

تلاش برای نشستن کودک، باعث تقویت عضلات او شده و در راه رفتن کودک کمک زیادی خواهد کرد.

دراغلب موارد، کودکان عمل نشستن را در زمان 4 ماهگی تا 7 ماهگی یاد می گیرند

راههای مناسب برای راه رفتن کودک

کودک را تشویق کنید

در ابتدا، کودک شما سعی خواهد کرد تا با استفاده از تکیه دادن بر مبلمان خانه برای رسیدن به موقعیت ایستادن، کمک بگیرد.

هنگامی که او احساس کند به اندازه کافی و به راحتی، با استفاده از مبلمان و یا وسایل دیگر منزل، بدون کمک پدر و مادر می تواند بایستد، ممکن است برای چند ثانیه دست های خود را از وسایلی که گرفته است، رها کند.

اکثر کودکان این کار را در حدود ماه هشتم تا ماه نهم بعد از تولد انجام می دهند. شما به عنوان یک پدر و مادر باید کودکان خود را بیشتر به انجام این کارها تشویق کرده و سعی کنید پشتیبانی کردن از آن ها را برای چند ثانیه رها کنید.

راههای مناسب برای راه رفتن کودک

تمرین ایستادن کودک

برای انجام حرکات ابتدایی راه رفتن کودک او را به فعالیت کردن و دست و پا زدن ترغیب کنید این عمل موجب تقویت عضلات کودک شما می شود و را رفتن را برای او راحت تر می کند همچنین آموزش خم کردن زانو در کودک باید با تمرین های مکرر صورت گیرد تا کودک مهارت ابتدایی خم شدن زانو را برای شروع راه رفتن بیاموزد.

راههای مناسب برای راه رفتن کودک

استفاده از صندلی مناسب برای کودک

استفاده کردن از واکرها برای کودک توصیه نمی شود واکر کودک را تنبل می کند و مانع رشد مهارت های حرکتی در کودک می شود به همین جهت استفاده از صندلی های فنری مناسب موجب تقویت و رشد عضلات حرکتی کودک می شود.

راههای مناسب برای راه رفتن کودک

استفاده کردن از اسباب بازی برای حرکت کودک

برای کودکانی که چهار دست و پا می روند استفاده کردن از اسباب بازی های جذب کننده و جالب توجه که در یک نقطه قرار گرفته باشد می تواند یک تمرین مناسب برای راه رفتن کودک و تقویت عضلات حرکتی او باشد این کار کودک را وادار به حرکت می کند و علاوه بر آن به رشد ذهنی کودک نیز کمک می کند.

راههای مناسب برای راه رفتن کودک

تغییر دادن محیط

ایجاد محیط مناسب برای کودک حفظ امنیت او یکی از نکات مهم در راه رفتن کودک و کسب این مهارت می باشد به عنوان مثال: در محیط خانه مبلمان و وسایلی که کودک برای ایستادن و راه رفتن از آن استفاده می کند را طوری قرار دهید که به سلامت جسمی کودک آسیبی وارد نکند و کودک بتواند به راحتی از این وسایل کمک بگیرد.

راههای مناسب برای راه رفتن کودک

چند قدمی کودک را ایستاده راه ببرید

با گرفتن دستان کودک به او کمک کنید تا چند قدمی راه برود انجام این تمرین به طور روزانه به آموزش مهارت راه رفتن کودک کمک می کند با این کار کودک می آموزد که چگونه تعادل خود را حفظ کن و وزن خود را روی پاها تقسیم کند.

راههای مناسب برای راه رفتن کودک

تشویق کردن کودک

زمانی که کودک شما برای ایستادن و راه رفتن تلاش می کند او را تشویق کنید تا بیشتر برای این کار ترغیب شود همچنین زمانی که در حال آموزش دادن به کودک می باشید با تشویق کردن اشتیاق او را برای این کار بیشتر می کنید.

راههای مناسب برای راه رفتن کودک

از افتادن کودک نترسید

برای تقویت مهارت راه رفتن در کودک اجازه دهید تا زمانی که خطری کودک را تهدید نمی کند به زمین بخورد و خود برای بلند شدن تلاش کند این کار کودک را به این درک می رساند که خودش برای ایستادن باید تلاش کند والدینی که این اجازه را به کودک نمی دهند فرزند آنان دیرتر راه رفتن را شروع می کند.

راههای مناسب برای راه رفتن کودک

علایم اولیه راه رفتن کودک

نشستن و چهار دست‌وپا رفتن

فرایند نشستن اگرچه امری عادی به نظر می‌ رسد، ولی باید دانست که نیاز به تکامل سیستم عصبی در بخش نخاع و همکاری مناسب آن با ماهیچه‌های مختلف مانند ماهیچه‌ های ناحیه پشت، کمر و لگن دارد.

فرایند نشستن، پیش مرحله‌ای است برای راه رفتن. هر فردی قبل از راه رفتن باید بداند که چگونه بدون استفاده از دست، راست بنشیند.

معمولا نشستن در کودکان حدود شش ماهگی شروع می‌شود. مرحله نشستن هم‌زمان با مرحله چهار دست و پا رفتن صورت می‌ گیرد و کودک علاقه‌مند است که از مکانی به مکان دیگر به حالت چهار دست و پا برود.

والدین کودک باید هر گونه وسیله تیز و برنده و شکستنی را از مسیر راه کودک بردارند.

راههای مناسب برای راه رفتن کودک

خود را به بالا کشیدن

اگر به کودکان حدود 9 تا 10 ماهه دقت کرده باشید می‌بینید که این دسته از کودکان علاقمند هستند که دست خود را به میز و صندلی بگیرند و خود را به سمت بالا بکشند. این کار آزمون و خطایی برای تقویت تعادل بدن و تقویت عضلات پا و هماهنگ کردن آن با قسمت فوقانی بدن می‌باشد.

کودکان در ابتدای این کار بسیار با شکست مواجه می‌شوند و به زمین می‌ خورند، اما در نهایت پس از مدتی تلاش می‌ توانند با کمک وسایلی مانند میز و صندلی و تکیه بر آن، بایستند. در همین زمان است که کودک یاد می‌گیرد که چگونه خود را کنترل کند و بر روی لگن خود بنشیند.

راههای مناسب برای راه رفتن کودک

استفاده از دست

یکی دیگر از پیش مراحل راه رفتن، استفاده کردن از دست ها می‌باشد. کودک در این مرحله می‌ آموزد که چگونه برای ایستادن (برای مدت زمانی اندک) از دست خود استفاده کند. با استفاده از دست، حفظ تعادل خود را نیز تقویت می‌کند.

راههای مناسب برای راه رفتن کودک

مرحله کروز

یکی دیگر از تمرین‌هایی که باید قبل از راه رفتن در کودک شکل بگیرد و با آزمون و خطا تقویت شود، حرکت دادن مستقل پاها می‌باشد.

کودک پس از مرحله "خود را به بالا کشیدن"، وارد مرحله‌ای می‌شود که می‌تواند خود را از یک سر میز (با کمک گرفتن از میز) به سر دیگر میز برساند که این مرحله را کروز می‌گویند.

به تدریج با تقویت عضلات پا و هماهنگی بیشتر آن با سایر اعضای بدن، مسیرهای طولانی‌تری را به این شکل طی می‌ کند. حتی والدین در این مرحله می‌ توانند دست کودک را بگیرند و به آرام قدم زدن او در فرایند راه رفتن کمک کنند.


بیشتر بخوانید :

آتاکسی چیست ؟ علل تعادل و عدم تعادل در راه رفتن کدامند ؟

علت راه نرفتن و دیر راه افتادن کودک چیست؟!

راههای مناسب برای راه رفتن کودک



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits