دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
میزان شیر خشک مورد نیاز نوزاد در سنین مختلف
3
زمان مطالعه: 9 دقیقه
میزان شیر خشک مورد نیاز نوزاد به جز گرسنگی نوزاد به عوامل دیگری از جمله سن، وضعیت رشد و وزن او بستگی دارد. برای تغذیه درست نوزاد با شیر خشک باید به موارد مختلفی توجه کرد تا وضعیتی برای رشد سالم او فراهم شود. این موارد را در ادامه خواهید خواند.

میزان شیر خشک مورد نیاز نوزاد

تشخیص میزان شیر خشک برای نوزاد می تواند مشکل باشد. خیلی شیر می خورد یا خیلی کم؟ چقدر کافی است؟ جواب این سوالات به مقدار وزن نوزاد و وضعیت رشد او بستگی دارد.

نکات کلی در رابطه با شیر دادن به نوزاد

به طور کلی، نوزادان وقتی گرسنه باشند می خورند و وقتی سیر باشند دست از خوردن می کشند. اما فرمول شیر خشک دادن به نوزادان باید غلیظ تر از نوزادانی باشد که شیر مادرشان را می خورند. اشتهای نوزادان خیلی با هم متفاوت است و نیازهای غذایی هر نوزاد روز تا روز و ماه به ماه با هم فرق می کند.

ممکن است پیچیده به نظر برسد اما اگر راهنمایی های کلی را که در ادامه می آید دنبال کنید و هر هفته نوزادتان را به دکتر ببرید احتمالا روند شیر خوردن نوزادتان معمول می شود. دستورالعمل های این مقاله برای نوزادانی است که از اوایل چهار ماهگی تا شش ماهگی شیر خشک می خورند و بعد تا 1 سالگی ترکیبی از شیر خشک و غذاهای مقوی به آنها داده می شود.

بیشتر از 32 اونس (معادل 907.1847 گرم) در روز به نوزاد شیر خشک ندهید و وقتی خوردن غذاهای مقوی را شروع کرد احتمالا باید از میزان شیر خشکی که به او می دهید کم کنید. احتمالا پزشک نوزاد شما می تواند به شما بگوید وضعیت او کجای نمودار رشد قرار می گیرد و برای رشد مداوم و با ثبات او به شما اطمینان دهد و میزان کافی و سالمی از شیر خشک را برای او مشخص کند.

توجه: اگر خوراک نوزادتان ترکیبی از شیر مادر و شیر خشک است با دکترتان برای توصیه های جزئی تر صحبت کنید.

میزان شیر خشک مورد نیاز نوزاد

میزان شیر خشک مورد نیاز نوزاد و وزن او

از اوایل چهار تا شش ماهگی وقتی نوزاد هیچ غذای جامدی نمی خورد یک قانون ساده وجود دارد: هر روز نسبت به هر پوند از وزن نوزاد (هر 1 پوند معادل 0.4536 کیلوگرم است) 2.5 اونس شیر خشک به او بدهید. مثلا اگر نوزادتان 6 پوند وزن دارد حدود 15 اونس شیر خشک در یک 24 ساعت باید به او داده شود.

این مقادیر قوانینی قطعی و حتمی نیستند بلکه یک میانگین کلی از مقداری است که احتمالا نوزادتان نیاز دارد. نیازهای غذایی روزانه او با توجه به نیازهای فردی او فرق می کند، به عبارت دیگر ممکن است روزهایی کمی بیشتر شیر بخواهد و روزهای دیگر کمتر بخواهد.

میزان شیر خشک مورد نیاز نوزاد

میزان شیر خشک مورد نیاز نوزاد و نشانه های گرسنگی او

یادگیری درباره نشانه های گرسنگی نوزاد به شما کمک می کند بدانید نوزادتان چه زمانی و به چه میزان شیر خشک احتیاج دارد.

نوزاد تازه متولد شده: اگر نوزادتان گرسنه باشد بالاخره گریه می کند اما گریه کردن از آخرین نشانه های گرسنگی نوزاد است. نشانه های گرسنگی که نوزاد زودتر نشان می دهد شامل موارد زیر است:

  • ملچ مولوچ کردن
  • مکیدن لب هایش
  • با دهان باز به دنبال چیزی گشتن (وقتی به گونه او دست می زنید سرش را با دهان باز بر می گرداند).
  • قرار دادن دستهایش روی دهانش

تغییر اشتهای نوزاد: نوزاد شما ممکن است هنگام رشد سریع، گرسنه تر از معمول باشد که معمولا 14 روز بعد از تولد و 3 هفتگی، 6 هفتگی، 3 ماهگی و 6 ماهگی پیش می آید. در ضمن ممکن است اگر نوزادتان حال خوبی نداشته باشد گرسنه تر از همیشه باشد.

احتیاج بیشتر نوزاد به شیر خشک: اگر نوزاد غذا خوردن را سریع تمام می کند و باز هم به دنبال غذا می گردد سعی کنید بعد از اینکه یک بطری شیر را تمام کرد فقط یک یا دو اونس شیر خشک بیشتر برای او آماده کنید. اگر بیشتر از این درست کنید ممکن است همه آن را نخورد و مجبورید آن را دور بریزید.

بیش از حد خوردن نوزاد: استفراغ بعد از یک بار شیر خوردن نوزاد می تواند نشانه بیش از حد شیر خوردن نوزاد باشد. (برگرداندن مقدار کمی از شیر معمولی است اما استفراغ کردن نه). دل درد بعد از شیر خوردن نوزاد هم می تواند نشانه ای از زیاد خوردن باشد.

اگر نوزادتان پاهایش را می کشد یا شکمش منقبض به نظر می رسد ممکن است درد داشته باشد. مساله همیشه گرسنگی نوزاد نیست؛ با هر گریه زاری کودک فوری شیشه شیر را به او ندهید. اگر به تازگی به او شیر داده باشید ممکن است گریه او به خاطر خیس کردن پوشکش باشد. سرد یا گرمش باشد. بخواهد آروغ بزند یا فقط بخواهد به شما نزدیک باشد.

میزان شیر خشک مورد نیاز نوزاد

تناسب میزان شیر خشک مورد نیاز نوزاد با سن او

در هفته اول، میزان شیر خشک نوزاد به خواست او بستگی دارد. بعد از این مدت مهم است که به نوزادتان بیش از حد غذا ندهید تا در وزن معمول و سالم بماند. بیشتر نوزادان تازه متولد شده می خواهند هر چند ساعت یک بار شیر بخورند. غذا دادن به نوزاد را با 1.5 تا 2 اونس در هر بار شروع کنید و هر سه تا چهار ساعت 2 تا 3 اونس شیر به او بدهید.

همانطور که نوزادتان رشد می کند و شکمش بزرگتر می شود از تعداد شیشه شیرها کمتر اما مقدار شیر خشک بیشتر و غلیظ تر می شود. مثلا حدود 1 ماهگی ممکن است هر 24 ساعت مقدار شیری که می خورد به 5 تا 6 بطری از 4 اونس کاهش یابد.

حدود 6 ماهگی معمولا این مقدار به چهار تا پنج بطری شیر 6 تا 8 اونسی در هر روز تغییر می کند. این میزان تا یک سالگی در حد همان چهار پنج بطری می ماند تا بتواند شیر گاو را در بطری های نی دار در کنار 3 وعده غذای جامد و 2 میان وعده بین وعده های غذایی در هر روز بخورد.

میزان شیر خشک مورد نیاز نوزاد

نشانه های میزان درست شیر خشک مصرفی نوزاد

افزایش وزن ثابت

بعد از یکی دو هفته اول نوزاد وزن اضافه می کند و همین الگوی رشد را تا 1 سالگی ادامه می دهد. (بیشتر نوزادان تا 10 درصد از وزن زمان تولدشان کم می کنند و بعد دوباره تا 2 هفتگی وزن اضافه می کنند.)

شادی نوزاد

مشخص است که بعد از غذا خوردن آرام و راضی به نظر برسد.

پوشک خیس

اگر از پوشک یک بار مصرف استفاده می کنید با شیر خوردن به اندازه کافی و لازم روزی 5 تا 6 پوشک خیس می کند و اگر از پوشک های کهنه ای استفاده می کنید روزی 6 تا 8 پوشک خیس می کند.

میزان شیر خشک مورد نیاز نوزاد

نگرانی درباره مصرف بیش از حد یا کمتر شیر خشک

اگر نگرانید که نوزادتان خیلی زیاد یا خیلی کم شیر خشک می خورد با پزشک او صحبت کنید. دکتر می تواند وزن و رشد نوزاد را بررسی کند و به شما بگوید آیا شیری که مصرف می کند برای جثه و وزن او مناسب است یا نه و به شما هر توصیه ای درباره تغییرات لازم را بدهد.

نوزادان سالم وقتی به سنی می رسند که طبق اشتهایشان بدون تشویق یا اجبار پدر و مادر مایعات می نوشند (و در نهایت غذا می خورند) در حدی که برای آنها نرمال است رشد می کنند. اگر کودکتان با سرعتی ثابت و طبق یک منحنی همسان وزن اضافه می کند لازم نیست نگران خوراک بیش از حد او باشید. اما اگر نوزادتان شیر را به اندازه غذای مصرفی شما در سلف سرویس ها می خورد احتمال خیلی زیادی برای اضافه وزن دارد.

نشانه های مصرف بیش از حد شیر خشک نوزاد

برگرداندن مرتب شیر در نوزادان: خوراک بیش از حد نوزاد می تواند منجر به پس زدن شیر و بالا آوردن اضافه آن شود. ریختن شیر بیش از حد در شکمی کوچک مرزی برای بالا بر گرداندن آن هم دارد.

اضافه وزن نوزاد با شیر خشک: اگر وزن نوزادتان مرتب و سریع تر از قدش بالا می رود با دکتر در میان بگذارید. نوزاد ممکن است سریع چند کیلوگرم اضافه کند چون بیش از حد شیر خشک می خورد. اگر پزشک کودک به شما می گوید نوزادتان اضافه وزن دارد چند راه حل هست که می توانید برای کاهش مصرف شیر خشک او (و میزان اضافه وزن او) انجام دهید:

شیر دادن به نوزاد با دلیل درست

دلیل درست گرسنگی او است نه چون سرحال و خوشحال نیست یا چون خسته است یا چون کمی زخمی شده یا چون به دنبال جلب توجه شما است. اگر نوزادتان شیر هم خورد اما هنوز بدخلق بود او را با بغل گرفتن آرام کنید نه با غذای اضافه. اگر بعد از غذا نق می زند شاید فقط می خواهد آروغ بزند نه اینکه دوباره غذا بخورد. برای بازی کردن با او سرتان شلوغ است؟ جلوی او به جای یک بطری شیر دیگر اسباب بازی بگذارید.

استفاده از پستانک

استفاده نوزاد از پستانک نیاز او به مکیدن را تامین می کند. یا به او پستانک بدهید یا کمک کنید تا مشت یا انگشت های خوشمزه اش را پیدا کند. بعضی نوزادان فقط به مکیدن اضافه بین وعده های غذایی یا بعد از یک بار شیر خوردن نیاز دارند (نه یک بطری شیر اضافه).

رقیق یا غلیظ نکردن شیر خشک

همیشه موقع مخلوط کردن شیر خشک با آب برچسب محصول را بررسی کنید تا سهوا آب خیلی کم یا خیلی زیادی استفاده نکنید چون ممکن است میزان کالری ها را نسبت به هر کیلوگرم وزن افزایش دهد.

آب دادن به نوزاد با توصیه پزشک

معمولا آب دادن به نوزاد قبل از شروع خوردن غذاهای جامد در شش ماهگی توصیه نمی شود؛ چند جرعه کوچک از آب می تواند نوزاد را بدون پر کردن شکمش از آب سیراب کند اما شیر خشک او را بدون توصیه پزشک برای کم کردن کالری مصرفی او رقیق نکنید چرا که میزان سدیم بدن او را نامتعادل می کنید.

بیشتر بخوانید:

نکاتی که باید در دوران شیردهی رعایت کنید

چگونه مادر پس از سزارین به نوزادش شیر دهد؟

برنامه غذایی کودکان ۱ تا ۳ سالگی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits