دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز درست نشستن دور میز غذا را به کودکانمان آموزش دهیم
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طرز درست نشستن دور میز غذا را به کودکانمان آموزش دهیم

چگونه آداب درست غذاخوردن را به کودکمان بیاموزیم؟

معمولا وقتی بچه‌ای شروع به صحبت می‌کند یا زمانی که در جمعی حضور دارد، همه افراد با مشاهده رفتارهای خوب یا بدش درباره نحوه تربیت درست یا غلط او نظر می‌دهند و به صورت ناخودآگاه دیدشان نسبت به خانواده تغییر می‌کند. مسلما هیچ پدر و مادری هم دلش نمی‌خواهد فرزندش بی‌ادب شناخته شود و دیگران فکر کنند آنها وقت کافی برای تربیت کودک اختصاص نداده‌اند، بنابراین بسیار مهم است که به کودک بیاموزیم در جمع چطور ظاهر شود و رفتارهایش چگونه باشد.

طرز درست نشستن دور میز غذا

یکی از مسائل مهم در این زمینه رفتار کودک هنگام صرف غذا و سر میز یا سفره غذا​ست. مثلا هیچ کس دوست ندارد کودکی سر میز غذا کثیف و به هم ریخته غذا بخورد یا هیچ کس کودکی را که با دهان باز و بدون توجه به دیگران و هنگام حرف‌زدن غذا می‌خورد، دوست ندارد. بنابراین خوب است به کودکان بیاموزیم نشستن سر میز یا سفره هم آداب خاص خودش را دارد که باید رعایت شود.


برای این کار قبل از هر چیز یادتان باشد کودک را برای غذا خوردن به خودتان وابسته نکنید. او از​ سه سالگی باید بتواند به تنهایی غذایش را بخورد و در این کار مستقل باشد. نگران هم نباشید؛ چون متخصصان می‌گویند این سن بهترین زمان برای پذیرفتن این مسئولیت است. اگر به او اجازه دهید از سه سالگی غذایش را بدون کمک زیاد شما بخورد، مسلما فرصت بیشتری هم برای تمرین رفتار صحیح خواهد داشت و در نتیجه به نفعش خواهد بود. البته خوب است آداب اولیه غذا خوردن را به تدریج از دو سالگی به کودک بیاموزید؛ کارهایی بسادگی نحوه گرفتن قاشق و چنگال در دست و... .


علاوه بر این، حواستان باشد کودک را به تند و باعجله غذاخوردن یا آرام و کندخوردن عادت ندهید. البته اگر او غذایش را خیلی تندتر از بقیه بخورد و زودتر از سر سفره یا میز بلند شود، شما هم اذیت خواهید شد و باید دائم دنبال او باشید تا برای کسی مزاحمت درست نکند.


در ضمن​ برای این‌که به این هدف برسید هیچ وقت او را ساعت‌ها گرسنه نگه ندارید. شاید به همین دلیل است که متخصصان تغذیه تاکید می‌کنند میان وعده‌هایی مناسب و مغذی را در ساعات مختلف روز در دسترس کودک قرار دهید تا هنگام وعده‌های اصلی غذا ولع زیادی نداشته باشد. البته این میان وعده‌ها نباید موجب سیری کودک شود و در نتیجه غذا نخورد؛ بنابراین با رعایت تعادل و تناسب، میان‌وعده‌های مورد نیاز را در اختیارش بگذارید.


در نهایت هم فراموش نکنید که​ این کارها به صبر و همراهی والدین نیاز دارد. پس به این زودی‌ها نباید خسته شوید و در میان راه کار را نیمه تمام رها کنید. مسلما شما بهتر از دیگران و افرادی مانند مربی مهدکودک یا مادربزرگ و پدربزرگ می‌توانید این نکات را به کودک آموزش دهید. فقط باید بپذیرید که او هنوز خیلی کوچک است و براحتی نمی‌تواند قوانینی را که برایش توضیح می‌دهید درک و اجرا کند.

منبع :



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits