دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آغاز عمليات بزرگ كربلاي 5 در شلمچه و شرق بصره (1365 ش)
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آغاز عمليات بزرگ كربلاي 5

عمليات بزرگ كربلاي 5 با رمز يا زهرا(س) از جبهه جنوب شلمچه و شرق بصره در منطقه‏ اي به وسعت 150 كيلومتر مربع، با كربلاي 5,هدف آزادسازي شلمچه، جزاير و مناطق شرق بصره، انهدام ماشين جنگي عراق، پاسخ دندان ‏شكن به شرارت‏هاي دشمن در بمباران مناطق مسكوني، در سه مرحله، از نوزده دي سال 1365 با 22 لشكر از سه قرارگاه آغاز شد و تا 8 اسفند آن سال به مدت پنجاه روز به طول انجاميد.

عمليات كربلاي 5، در شرايطي انجام گرفت كه رژيم صدام قصد داشت با تبليغات گسترده در ميان حاميانش، نسبت به قدرتِ مقاومت ارتش عراق در برابر تهاجمات برق ‏آساي رزمندگان اسلام، اميدي كاذب ايجاد كند.

در اين علميات، قوي‏ترين پدافند دشمن كه با كمك مستشاران خارجي ايجاد شده بود تا عمق 9 كيلومتري خاك عراق در هم شكسته شد و دشمن براي مقابله با تهاجم برق ‏آساي رزمندگان اسلام، 140 تيپ را به اين منطقه اعزام كرده بود كه از اين ميان 81 تيپ و گردان به طور كامل و 34 تيپ ديگر به ميزان 50 درصد آسيب ديدند.

در اين عمليات ده درصد از نيروهاي هوايي عراق منهدم و سنگين‏ترين تلفات انساني به ارتش دشمن وارد گرديد.

نتايج عمليات بزرگ كربلاي 5:

تلفات نيروي انساني دشمن:

2700 اسير و چهل هزار نفر كشته و زخمي. ساير نتايج: به تصرف درآمدن 150 كيلومتر مربع از جمله پاسگاه‏هاي بوبيان، شلمچه، كوت سواري و خين و همچنين جزاير بوارين و ام‏الطويل، كانال پرورش ماهي و چندين روستا در نتيجه استقرار نيروهاي اسلام در 10 كيلومتري بصره.

تجهيزات و امكانات:

تانك و نفربر: 700 دستگاه انهدامي، 220 دستگاه اغتنامي، هواپيما: 80 فروند انهدامي، توپ صحرايي: 250 قبضه انهدامي، 85 قبضه اغتنامي و 400 دستگاه ساير ادوات جنگي، انهدامي،

خودرو:

1500 دستگاه انهدامي، 500 دستگاه اغتنامي، وسايل مهندسي: 100 دستگاه اغتنامي،

توپ ضدهوايي:

120قبضه انهدامي، 100 قبضه اغتنامي.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits