دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درگذشت حجة الاسلام و المسلمین سید محمد باقر شیرازی ، از مراجع تقلید ( 1393ش)
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
درگذشت حجة الاسلام سید محمد باقر شیرازی-درگذشت- حجة الاسلام سید محمد باقر شیرازی-مرجع تقلید-اجتهاد- مجتهد

حجة الاسلام و المسلمین سید محمد باقر شیرازی (مدّ ظلّه) در ماه رجب المرّجب1350 هجری قمری همزمان با ولادت با حجة الاسلام سید محمد باقر شیرازیسعادت حضرت باقر العلوم امام محمّد باقر(علیه السلام) در شهر شیراز و در خانواده ای متدیّن و عالم پرور که در عصر خود شهره خاص و عام بود، دیده به جهان گشودند.

در کنار کسب مراتب عالیه اخلاقی، اشتیاق سرشار به فراگیری علوم مختلف از یکسو، و هوش واستعداد و نبوغ ذاتی از سوی دیگر، موجب شد تا ایشان در هر مرتبه از مدارج علمی، گوی سبقت را از همدوره ای های خودگرفته و همواره مورد تحسین و تمجید علمی و درسی همگان واقع گردند تا جایی که والد معظمّشان درباره ایشان می فرمودند: ((فرزندم سیّد محمّد باقر ازهمان ابتدای عمر به مرتبه عالیه اجتهاد نائل آمد)).

و سایر اساتید معظّم له نیز اذعان داشتند که ایشان در بسیاری از مباحث اصولی و فقهی حتی از بسیاری از مراجع بنام زمان خویش در نجف اشرف، از دقت بیشتری برخوردار بوده، حوزه علمیه نجف اشرف به چنین فقیه ژرف اندیشی افتخار و مباهات می نموده است تا جایی که در سنین اول عمر ـ و در سن بیست سالگی ـ به رتبه عالیه اجتهاد نائل گردیده و مرتبه علمی ایشان مورد تأیید مراجع عظام تقلید وقت واقع گردید.

معظّم له که چهره ای فاضل و دانشمندی بزرگ و نشانگر بارز تربیت علمی و عملی فقید سعید آیت الله العظمی شیرازی (قده) والد معظّم خویش بودند، صرف نظر از بهره های علمی، فقهی، اصولی و کلامی فراوانی که از محضر پدر بزرگوار و سایر اساتید خود برده و در آن صاحب نظر گردیدند، برداشتهای دیگری نیز در فنون و علوم مختلف از شخصیتهای علمی و اساتید بزرگ داشته ، در پاره ای از دانشها و علوم از قبیل هیئت و نجوم، ریاضیات و علوم فلکی، متخصّص و صاحب نظر گردیده، بسیاری از دانشمندان و علمای مراکز علمی خارجی و داخلی آن فنون، نظرات نوین ایشان را استقبال نموده و پذیرا شدند.

که برخی از این نظرات در کتاب «الفقه الاسلامی و سیر الزمن» در حدود چهل سال پیش به چاپ رسید که در آن با شیوه نوینی مقارنه بین علوم جدید و مباحث فقهی و احکام ارائه شده است.

یکی دیگر از ممّیزات حجة الاسلام سید محمد باقر شیرازی، شجاعت بی حدّ و حصر ایشان در دفاع از مکتب پربار تشیّع علوی و صیانت از حوزه های علمیه، خصوصاً علماء و طلاب آن می باشد که در هر زمان آن را از اهمّ واجبات شرعی خود فرض نموده و در این راه نیز از هرگونه سعی و تلاشی دریغ نورزیده و مشکلات و تبعات آن را به جان خریده اند.

ایشان همزمان با ولادت امام علی (علیه السلام) روز ( سه شنبه 23 اردیبهشت ) بعد از یک دوره تحمل بیماری به ملکوت اعلی پیوست.

برای مطالعه بیشتر زندگینامه ، می توانید به وب سایت ایشان مراجعه کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.5 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits