دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش موسیقی برای دانش‌آموزان و کنکوری‌ها
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
یکی از دغدغه‎هایی که بسیاری از هنرجویان در دوره آموزش موسیقی با آن مواجه هستند، این است که چگونه همراه با درس خواندن موسیقی هم یاد بگیرند. در واقع به باور بسیاری از هنرجویان نمی‎توان این دو را...

یکی از دغدغه‎هایی که بسیاری از هنرجویان در دوره آموزش موسیقی با آن مواجه هستند، این است که چگونه همراه با درس خواندن موسیقی هم یاد بگیرند. در واقع به باور بسیاری از هنرجویان نمی‎توان این دو را هم‎زمان با یکدیگر پیش برد و به همین دلیل در دوره‎ای که مشغول به درس خواندن هستند و یا در زمان کنکور، کلاس موسیقی را ترک کرده و ادامه آموزش موسیقی را به بعد از پایان امتحانات و مدارس موکول می‎کنند. با توجه به نزدیک شدن به مهر ماه و شروع مدارس لازم دیدیم در مورد این مسئله بسیار مهم مطلبی را با شما به اشتراک بگذاریم تا بتوانیم به یکی از دغدغه‎های مهم هنرجویانِ محصلمان پاسخ مناسب و درخوری بدهیم.

آموزش موسیقی را مانند یک خط ممتد ادامه دهید

مهم‎ترین نکته در زمینه آموزش موسیقی این است که شما باید در تمام مراحل یادگیری آن انگیزه خود را حفظ کرده و با شور و اشتیاق به آموزش خود ادامه دهید.

اگر به هر دلیلی این انگیزه کاهش پیدا کرده و یا از بین برود، در نهایت شما بازده یادگیری موسیقی خود را از دست خواهید داد. عوامل متعددی بر انگیزه هنرجویان برای آموزش موسیقی تاثیر می‎گذارند که مهم‎ترین آن‎ها متوقف کردن یادگیر موسیقی برای یک بازه زمانی کوتاه و یا بلند است.

این کار یکی از اشتباهات رایج در زمینه آموزش موسیقی است. در کنار استعداد و تمرین هنگام یادگیری موسیقی، مهم‎ترین و کلیدی ‎ترین نکته این است که آموزش را مانند یک خط ممتد ادامه دهید. نقطه‎ای که این خط قطع می‎شود و شما یادگیری موسیقی را برای مدتی کنار می‎گذارید، دقیقا نقطه‌ای است که انگیزه شما کم شده و در نهایت یادگیری براینان دشوارتر و سخت‎‌تر می‎ شود.

به طور مثال بسیاری از هنرجویان کلاس گیتار، کلاس پیانو، خوانندگی و... را با شروع فصل مدارس کنار گذاشته و یادگیری را به زمان دیگر موکول می‌کنند. با توجه به این که موسیقی نیاز به تمرین مستمر دارد، این کار باعث می‌شود هنرجو تمام آن‌چه فرا گرفته است را به فراموشی بسپارد. پس هر طور که شده با زمان‌بندی مناسب سعی کنید یادگیری موسیقی را به صورت مستمر ادامه دهید و مطمئن باشید که این کار کلید موفقیت شما خواهد بود. در ادامه چند دلیل علمی مبنی بر یادگیری مستمر و بی‎وقفه موسیقی را برمی‎شماریم.

آموزش موسیقی کلید کاهش استرس

همه ما در جریان زندگی روزمره گه‎گاه دچار فشارهای روانی و استرس می‎شویم. فراز و نشیب‎های زندگی، موانع و ناکامی‎ها، تنهایی، کمبود ارتباط و خستگی و بی‎معنایی زندگی همه و همه منابع تولید فشار روانی هستند. پیشرفت پرسرعت تکنولوژی امروزی هم مولد تنش‎هایمان شده است.

افراد در برابر فشارهای روانی واکنش‎های گوناگونی از خود نشان می‎دهند. به عقیده بسیاری از روان‎شناسان یکی از راه‎های کاهش این اثرات منفی و فشارها می‎تواند پرداختن به موسیقی باشد. هنر و به طور ویژه موسیقی می‎تواند توجه ما را از فضای ملال‎آور و پرتنش زندگی روزمره دور کند.

تحقیقات پژوهشگران نشان می‎دهد احساسات مثبت می‎تواند نقش بسیار موثری در سلامت روانی و جسمانی ما ایفا کند. یادگیری و ارتباط با موسیقی می‎تواند نقش بسیار موثری در بیرون کشیدن احساسات مثبت، کاهش تنش‎های روانی، کاهش احساس تنهایی، تغییر خلق بد، افزایش انرژی، کاهش فرسودگی، درمان ناراحتی‎های عاطفی و آرام‎سازی ذهن و بدنمان ایفا کند.

قدرت تسکین دهندگی موسیقی اثبات شده است و هر کدام از ما بارها آن را تجربه کرده‎ایم. با توجه به آنچه گفته شد یکی از بهترین راه‎ها برای کاهش استرس و فشار روحی دانش‎آموزان و بالاخص کنکور‎ها یادگیری موسیقی است. موسیقی باعث می‎شود تا دانش‎آموزان با خیالی آسوده به درس‎هایشان رسیدگی کنند.

با یادگیری موسیقی خلاقتر شوید

یکی از راه‎های افزایش خلاقیت گوش سپردن و یا نواختن موسیقی است. روان‎شناسان و پژوهش‎گران بعد از تحقیقات فراوان متوجه شده‎اند که هنگام نواختن موسیقی قسمت‎های بسیار زیادی از مغز به کار گرفته می‎شوند و شروع به فعالیت می‎کنند. همین موضوع باعث بهبود عملکرد مغز و رشد خلاقیت می‎شود. به همین دلیل نواختن موسیقی به دانش‎آموزان و محصلین کمک می‎کند تا مغز خود را پرورش داده و خلاقیت خود را افزایش دهند. همین موضوع در بلندمدت می‎تواند به رشد تحصیلی آن‎ها نیز کمک کند و توانایی‎های پردازش اطلاعات و عملکرد مغزشان را بهبود بخشد.


آموزش موسیقی در دوران تحصیل: تفریحی کوتاه، منظم و مفرح

همانطور که جلوتر نیز به آن پرداختیم یادگیری موسیقی امری مستمر و آرام است شما به عنوان یک هنرجوی موسیقی باید صبر و حوصله بسیار زیادی داشته باشید و به صورت مداوم به تمرین‎هایی که استادتان برایتان درنظر گرفته است، بپردازید.

در زمانی که دانش‎آموزان به مدرسه می‎روند و یا خود را برای کنکور آماده می‎کنند زمان زیادی برای تفریح وجود ندارد و اغلب محصلین در این دوره احساس خستگی و دلزدگی می‎کنند و فشار حاصل ار درس و کنکور باعث می‎شود که نتوانند چنان که باید به درس‎های‎شان رسیدگی کند به همین دلیل آموزش موسیقی در دوران تحصیل و کنکور می‌‎تواند تفریحی کوتاه، منظم و مفرح باشد. این کار هم به دانش‎آموز کمک می‎کند که از درس خواندن دلزده نشود و هم آموزش موسیقی را قطع نکرده و به صورت مستمر به آن بپردازد.

با موسیقی متمرکزتر شوید

یکی از مشکلاتی که بسیاری از محصلین و دانش‎آموزان با آن دست‎وپنجه نرم می‎کنند این است که هنگام مطالعه تمرکز بسیار پایینی دارند و نمی‎توانند بر روی مطالب و مباحثی که در حال مطالعه‎شان هستند تمرکز کنند. راه‎های زیادی برای افزایش تمرکز وجود دارد اما یکی از بهترین راه‎ها یادگیری موسیقی است.

طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است که هنرجویان موسیقی تمرکز بیشتری نسبت به کسانی که آموزش موسیقی ندیده‎اند دارند. به دیگر سخن به دلیل این‎که در زمان آموزش موسیقی هنرجو باید هارمونی‎ای میان بدن و ذهنش ایجاد کند به صورت ناخودآگاه تمرکزش افزایش پیدا می‎کند و همین موضوع می‎تواند کمک بسیار بزرگی به دانش‎آموزانی باشد که از عدم تمرکز رنج می‎برند.

ما به نیازهای شما پاسخ مناسب میدهیم

با توجه به آنچه گفته شد ما همواره در آموزشگاه موسیقی صدای مهرورزان به هنرجویان خود توصیه می‎کنیم که به هیچ‎وجه وقفه‎ای در آموزش موسیقی خود ایجاد نکنند. این کار در وهله اول به خود هنرجو لطمه می‎زند و باعث از بین رفتن انگیزه و علاقه‎اش می‎شود.

از سوی دیگر هزینه‎هایی که پرداخت کرده است نیز از بین می‎رود چراکه بعد از وقفه ایجاد شده به دلیل فراموش کردن و تمرین نکردن مجبور می‎شود که دوره‎هایی که پیشتر طی کرده بود را دوباره از سر بگیرد. ما صدای مهرورزانی‎ها نیز به خوبی شرایط این دانش‎آموزان عزیز را درک می‎کنیم و تلاش میک‎نیم با منعطف قرار دادن برنامه کلاس‎ها، آموزش‎هایی اصولی و درک وضعیت و حال هنرجویانمان آنها را هر چه بیشتر و بهتر در مسیر آموزش موسیقی همراهی کنیم.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits