دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با خواص حیرت انگیز گیاه بید خشت
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بید خشت یک گیاه دارویی است که می تواند به درمان بسیاری از مشکلات کمک کند. در ادامه شما را با خواص این گیاه جادویی آشنا خواهیم کرد.

بید خشت چیست ؟

شاید تا به حال نام گیاه بید خشت را شنیده باشید. این گیاه به عنوان یک دارو شناخته می شود و می تواند به درمان بسیاری از مشکلات و بیماری ها کمک کند. جالب است بدانید که بید خشت یک شیرین کننده طبیعی است که برای بیماران دیابتی مفید است.

بید خشت یک ماده شیرین است که هنگام گرمای تابستان از تنه درخت بید تراوش می کند. این ماده بر روی درخت به صورت چکه های بیرنگ چسبیده دیده می شود.

اگر می خواهید اطلاعات مفیدی درمورد گیاه بید خشت بدست آورید، این مطلب را از دست ندهید و تا انتها با ما همراه باشید.

مشخصات گیاه بید خشت

نام علمی درخت:

نام علمی درخت Salix fragilis می باشد، نام فرانسوی Saule fragile و نام انگلیسی آن Brittle willow است. نام‌ های دیگر آن به فارسی و در کتب طب سنتی، فوکا، بید خشتی و صفصاف مشفق نامیده شده است.

تیره گیاه بید خشت:

تیره گیاه بید خشت از بید Salicaceae است و از نوع درختی می باشد.

مشخصات ظاهری درخت:

درختی است به ارتفاع حدود 15 متر گاهی موارد بیشتر که پایه‌ های نر آن در ایران دیده شده است. گل‌ های نر آن به صورت شاتون انبوه و مخروطی شکل به رنگ زرد متمایل به سبز می‌ باشند. شاخه‌ های درخت مانند بید مجنون کمی از تاج درخت آویزان است و شاخه‌ ها خیلی ترد و شکننده هستند.

بید خشت ماده‌ ای شیرین است شبیه شیر خشت که طعم و مزه آن با شیر خشت فرق می‌ کند و بر اثر نیش حشره خاصی روی برگ‌ های درخت فوق ایجاد می‌ شود.

طبیعت بید خشت:

طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت بید خشت سرد و معتدل می‌ باشد.

رویش جغرافیایی بید خشت:

این‌ گونه ی درخت بید، بومی اروپا و آسیای شمالی است و در ایران به صورت خودرو در جلگه‌ های شمال می‌ روید و در سایر نقاط نیز به صورت پراکنده کاشته می‌ شود از جمله در شهریار تعدادی از آن دیده می‌ شود.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در پوست بید:

از جمله ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در بید خشت موم، صمغ، اکسالات آهک، تانن و غیره است که در آن تشخیص داده شده است.

بید خشت چیست

خواص درمانی بید خشت

خواص دارویی بید خشت

همانطور که گفته شد بید خشت خواص بسیاری دارد. این گیاه می تواند تمامی مشکلات مربوط به حلق و سینه را برطرف کند. همچنین حرارت قلب، کبد و معده را تسکین می دهد.

در برخی موارد دیده شده که بید خشت توانسته زردی نوزاد را درمان کند. از جمله خواص درمانی بید خشت می توان به ضد تب، ضد نفخ، ضد حساسیت، ضد سرفه، ضد سوزش معده و مری، ملین، خنک‌ کننده، آرام‌ بخش، بهبود دهنده آبله مرغان، تنظیم‌ کننده دستگاه گوارش، مقوی معده، مقوی کبد، مقوی روده، جلوگیری از نرمی و پوکی استخوان اشاره کرد.

همچنین اگر این گیاه جادویی را به شکل ضماد بر روی پوست استفاده کنید، سبب روشن شدن و نرم شدن پوست می شود.

نحوه مصرف بید خشت

بید خشت ممکن است در برخی افراد سبب بروز حساسیت هایی شود به همین دلیل نباید به طور خودسرانه از آن استفاده کرد و حتما باید با تجویز پزشک بید خشت را استفاده کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits