دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
از پرورش گل ابری چه می دانید؟؟
25
زمان مطالعه: 6 دقیقه
از پرورش گل ابری چه می دانید؟؟-گل ابری-فصل گل ابری-تکثیر گل ابری-ازدیاد گل ابری-کاشت گل ابری-کاشتن گل ابری-عکس گل ابری

از پرورش گل ابری چه می دانید؟؟

از پرورش گل ابری چه می دانید؟؟

گل ابری یک گیاه باغچه‌ای یک‌ساله است و به واسطه گل‌هایِ رنگارنگ و بادوام و پُر عمرِ خود و مراقبت آسان، گیاهی ارزشمند تلقی می‌شود.

با وجودِ اینکه این گیاه به آسانی از بذرِ آن رشد می‌کند، گیاهانِ کاشته شده آن نیز در گلدان‌ها، در اوایلِ بهار، در گلخانه‌ها و گلفروشی‌ها به فروش می‌رسند.

این گیاه جزءِ معدود گیاهانِ یک‌ساله ایست که می‌توانند سایه را نیز تحمل کنند و در صورتی که خاکِ زهکش و آبِ کافی در اختیار داشته باشند، با مراقبتِ بسیار اندکی شکوفا شوند.


گل‌هایِ این گیاه از اواسطِ تابستان تا اواسطِ پاییز در رنگ هایِ آبی، بنفش، صورتی و سفید، بسته به نوعِ آن ظاهر می‌شوند؛ با این وجود رنگِ آبی رایج‌تر است.

طول دروه زندگی: یک ساله

ارتفاع بوته: 15 تا 45 سانتیمتر

شرایط خاک (از نظر رطوبت ): با زهکشی خوب ، کمی مرطوب

نوع خاک: حاصلخیز

شرایط نور: آفتاب

مقاومت به سرما: ندارد


رنگ گل: آبی و بنفش، صورتی، سفید

زمان گلدهی: از اوایل فصل تابستان تا اواخر آبان و حتی در آذر ماه


کاربرد: جهت حاشیه ها ، گلدانها ، کشتهای توده ای ، طرحهای شطرنجی و نیز به طور مخلوط همراه با شمعدانی در باندها


مراقبت ها: گلهای پژمرده به منظور تحریک گلدهی دوباره حذف شوند.

از پرورش گل ابری چه می دانید؟؟


مشخصات ویژه:

گیاه پر رشدی است و در بستر کات اگر همراه با گلهای دیگر مثلا" گل ناز و غیره کت شود بر آنها غالب می گردد . ریشه آن

به دلیل سطحی بودن سبب نفوذ پذیری بیشتر خاک می گردد.

خواستگاه این گیاه کشور مکزیک است. ارتفاع آن به 60 سانتیمتر می رسد ولی ارقام پا کوتاه آن با ارتفاع 20-15 سانتیمتر زیباتر و پرکاربرد تراند. برگها دندانه دار ، قلبی شکل یا بیضی با پرزهای کم و به رنگ سبز تیره می باشند.

خاک: ابری خاکهای قابل نفوذ و مرغوب را می پسندد و مکانهای گرم و آفتابی را ترجیح می دهد

آبیاری: نیاز به آبیاری منظم با فواصل کم دارد.

کود: در صورت کشت در خاکی مناسب و مرغوب، نیازی به کود ندارد.

ازدیاد: از طریق بذر در اواخر زمستان (بهمن ماه) در شاسی و یا در بستر اصلی در آغاز اردیبهشت ماه کشت می شود و از طریق قلمه، قلمه ها را از روی پایه مادری که در گلخانه نگهداری کرده اند در اواخر زمستان برداشت کرده و در شاسی نیمه گرم می کارند پس از ریشه دهی در گلدان می کارند تا برای بهار آماده شود.

کاربرد: واریته های بلند قد در حاشیه ها و یا برای گل بریده و زینت تپه ها استفاده می شود و واریته های کوتاه برای تزئین حاشیه پارکها و نقشه های موزائیکی و به صورت یکنواخت یا همراه سایر گیاهان به طور مخلوط کشت می شوند.

همچنین می توان آن را در گلدان،سبد گل بالکن ها و در اطراف استخرها، آبنماها و یا تزئین نمای ساختمانها کاشت.


این گل تابستانی به رنگ های آبی، بنفش و سفید وجود دارد. این گل که چهره جالبی دارد از اواسط بهار تا اواسط پائیز می روید و به عنوان یکی از جالب ترین گل های تابستانی شناخته میشود. گل ابری را باید در اواسط زمستان و در گلخانه ها کاشت تا این روزها گل بدهد.

برای نگه داری از گل های ابری باید آفتاب کامل و خاک معمولی را در اختیارش قرار دهید. این گل نیز مانند دیگر گل های تابستانی نیاز به آب متوسطی دارد.

موارد موردِ نیاز برایِ پرورش گلِ ابری از بذر:

یک سینی برایِ رشد دادنِ بذر‌ها
مخلوطِ مخصوصِ رشد دادنِ بذر
کیسه پلاستیکی
چند سینی یا گلدان
خاکِ گلدان

از پرورش گل ابری چه می دانید؟؟

چگونه گل ابری را پرورش دهیم؟

بذرِ این گیاه را در خانه و در ۸ تا ۱۰ هفته قبل از آخرین یخبندان در منطقه خود پرورش دهید، این زمان معمولاً در ماه‌هایِ بهمن و اسفند است.


سینیِ مخصوص را با مخلوطِ پرورش دهنده بذرِ استریل پُر کنید. بذر‌ها را رویِ سطحِ خاک بپاشید و آن‌ها را به سمتِ پایین فشار دهید؛ اما مراقب باشید که با خاک پوشیده نشوند، زیرا نور برایِ جوانه زدنِ آن‌ها مورد نیاز است.


به سر تا سرِ این مخلوط آب دهید و آن را با کیسه پلاستیکی بپوشانید. دانه‌ها را در مکانی گرم، یعنی در دمایی در حدودِ 21 تا 24 درجه سانتی گراد قرار داده و خاک را مرطوب نگاه دارید. جوانه زنی معمولاً پس از 10 تا 15 روز اتفاق می‌افتد، با این وجود گاهی اوقات ممکن است تا 3 هفته نیز به طول بیانجامد.


در صورتی که می‌خواهید گیاهِ خریداری شده گلِ ابری را به باغ یا باغچه‌تان منتقل کنید، این کار را پس از اتمامِ خطر یخ‌بندان انجام دهید.

در صورتی که در منطقه‌ای با آب و هوای سرد زندگی می‌کنید، محلی از باغ یا باغچه‌تان را انتخاب کنید که تمامِ نورِ آفتاب را دریافت کند و در صورتی که آب و هوای منطقه‌تان گرم است، محلی را انتخاب کنید که تا حدودی در سایه قرار بگیرد.

همچنین این گیاه به رطوبت و خاکِ زهکش نیاز دارد. هنگامِ کاشتِ این گیاه آن‌ها را در فواصلِ 15 تا 20 سانتیمتری از یکدیگر بکارید و به رشدِ آن‌ها فضایِ زیادی اختصاص بدهید.

از پرورش گل ابری چه می دانید؟؟


گلِ ابری را هنگامی که شروع به پژمرده شدن می‌کند آبیاری کنید. خاک را به ارتفاعِ 2.5 سانتی‌متر آب دهید و تا زمانی که گیاه دوباره شروع به پژمرده شدن نماید، قبل از اینکه آن را دوباره به ارتفاع 2.5 سانتی‌متر آبیاری کنید، صبر کنید.

آب را مستقیماً به خاک بدهید، زیرا برگ‌هایِ خیس بیشتر در معرضِ ابتلا به بیماری‌ها قرار می‌گیرند. این گیاه را در صبحِ زود آبیاری کنید تا رطوبتِ اضافی قبل از عصر تبخیر شود.


در صورتِ نیاز، برایِ طولانی کردنِ مدتِ گلدهی و یا بهبودِ ظاهرِ این گیاه، آن را هرس کنید. گل هایِ این گیاه را تا جایی که ممکن است از نزدیکِ ساقه بچینید، تا از صدمه دیدن گیاه خودداری کنید. گیاه بلند را در اواسطِ فصل به ارتفاعِ نصفِ آن کوتاه کنید تا رشدِ آن را تقویت کرده و گلدهیِ آن را قبل از به پایان رسیدنِ فصلش افزایش دهید.

گردآوری توسط : مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (25 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits