دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش های کنترل خشم و تسلط بر اعصاب خود را یاد بگیرید
34
زمان مطالعه: 5 دقیقه
روش های کنترل خشم و تسلط بر اعصاب-روش های کنترل خشم-تسلط بر اعصاب-خشم-کنترل خشم-مشکلات عصبی-اعصاب خوردی-کنترل کردن خشم-راههای کنترل خشم-چگونگی کنترل خشم

روش های کنترل خشم و تسلط بر اعصاب:خشم پديده‌اي طبيعي بوده و مانند ساير احساسات نشانه سلامت، تندرستي و عواطف انساني است. اما هنگامي كه از كنترل خارج شود مي‌تواند به حسي مخرب و ويرانگر تبديل شده و پيامدهاي ناگواري در روابط شخصي و در تمامي عرصه‌هاي زندگي به وجود آورد.

بيشتر افراد خشم را در زندگي تجربه كرده‌اند. خشم مي‌تواند به دليل رويدادهاي بيروني و يا تغييرات دروني باشد.ابراز خشم به اين معناست كه در بيان خشم خود به جاي پرخاشگري جسور و منطقي باشيد.

روش های کنترل خشم و تسلط بر اعصاب

روش های کنترل خشم و تسلط بر اعصاب

اين روش منطقي‌ترين راهكار براي ابراز خشم است. جسور بودن به اين معني نيست كه قلدر باشيد و به ديگران زور بگوييد بلكه به اين معني است كه براي خودتان و ديگران ارزش قائل باشيد. با احترام رفتار كنيد و مشكلاتتان را از راه منطقي حل كنيد.

هيچ‌كس نمي‌تواند از خشم خلاص شود يا از آن اجتناب كند زيرا هميشه پديده‌ها يا افرادي هستند كه شما را خشمگين كنند اما مي‌توانيد ياد بگيريد كه چگونه رفتارهاي خود را كنترل و خشم‌تان را كاهش دهيد و آن را به شكل مناسبي نشان دهيد.

علل خشم

برخي از عوامل ايجاد كننده خشم عبارتند از تحفير شدن يا مورد تبعيض قرار گرفتن، مورد پيشداوري يا بي‌مهري قرار گرفتن، مورد فريب يا عهدشكني قرار گرفتن، تحقير شدن احساسات، ارزش‌ها يا اقتدار واقعي فرد از سوي ديگران، بدرفتاري و بي‌توجهي از سوي افراد، صدمه ديدن در نتيجه بي‌توجهي نسبت به خود، مورد تجاوز بدني يا كلامي قرار گرفتن و قرباني شدن.

روش های کنترل خشم و تسلط بر اعصاب

راهكارهاي كنترل خشم

ببينيد چه چيز باعث خشم‌تان مي‌شود: آگاه باشيد كه در چه موقعيت‌هايي كنترل خود را از دست داده و خشمگين مي‌شويد. وقتي فهميديد كه چه چيزي منجر به خشم‌تان مي‌شود درصدد جلوگيري از ايجاد چنين موقعيت‌هايي برآمده يا ياد بگيريد كه چطور با اين موقعيت‌ها كنار بياييد.

روش های کنترل خشم و تسلط بر اعصاب:كمي قدم بزنيد تا خشم‌تان فروكش كند: وقتي مي‌بينيد كه درصدد خشمگين شدن هستيد، خود راز از محل خشم دور كنيد تا بتوانيد عصبانيتتان را فراموش كنيد. از اين طريق مي‌توانيد كنترل احساساتتان را دوباره به دست آوريد.

روش های کنترل خشم و تسلط بر اعصاب

روش های کنترل خشم و تسلط بر اعصاب:از روش خود آرام سازي استفاده كنيد: وقتي عصباني هستيد، استفاده از مهارت‌هاي خود آرام سازي بسيار مفيد است. پيش از اين كه پاسخ بدهيد تا 10 بشماريد.

اين كار به شما فرصت مي‌دهد تا بهترين راه حل را انتخاب كنيد. همچنين مي‌توانيد با تنفس آرام و عميق در مدتي كوتاه خود را كاملاً آرام كرده و سپس در وضعيت بهتر و آرام‌تر راه‌حل‌هاي خود را بررسي كنيد.

روش های کنترل خشم و تسلط بر اعصاب

روش های کنترل خشم و تسلط بر اعصاب:با كسي كه مي‌تواند آرامتان كند، حرف بزنيد: هميشه كسي را براي درد دل كردن و تكيه كردن داشته باشيد. در اين مواقع سعي كنيد كه با او بيرون رفته و كمي صحبت كنيد. درست نيست كه همه احساساتتان را در خود نگاه داشته و بيرون نريزيد. با اين كار سلامتي خودتان به خطر خواهد افتاد.با دوستي منطقي و قابل اعتماد در مورد مشكلات صحبت كنيد تا او آرامتان كرده و كنترل خود را دوباره بازيابيد.

روش های کنترل خشم و تسلط بر اعصاب

روش های کنترل خشم و تسلط بر اعصاب:اطرافيانتان را بشناسيد: ببينيد رفتار هر كدام از اطرافيانتان چه علائمي دارد. ممكن است خيلي از حرف‌هاي آن‌ها كه براي شما مثل انتقاد مي‌ماند در واقع حكم شوخي داشته باشد.با شناختن شخصيت و رفتارهاي اطرافيان خود، بهتر مي‌توانيد با انتقادهاي آن‌ها كنار آمد و خشم خود را كنترل كنيد.

روش های کنترل خشم و تسلط بر اعصاب

روش های کنترل خشم و تسلط بر اعصاب:واكنش افراد ديگر را پيش‌بيني كنيد: زماني كه مي‌خواهيد كار جديدي را انجام دهيد واكنش و عكس العمل اطرافيانتان را پيش بيني كنيد. با اين كار مي‌توانيد بهتر با انتقادها و ايرادهاي آن‌ها پس از انجام كار كنار بياييد.

روش های کنترل خشم و تسلط بر اعصاب

روش های کنترل خشم و تسلط بر اعصاب:خود را براي حفظ آرامش آماده كنيد: در حين مباحثه، خود را براي هر نوع سؤال و انتقادي آماده كنيد. با اين كار مي‌توانيد حين ايراد انتقاد سايرين، آرامش خود را حفظ كرده و به درستي پاسخ انتقادها را بدهيد.

روش های کنترل خشم و تسلط بر اعصاب

روش های کنترل خشم و تسلط بر اعصاب:احترام خود را حفظ كنيد: هيچ‌گاه به ديگران بي‌احترامي نكنيد حتي اگر حق با شما باشد.

روش های کنترل خشم و تسلط بر اعصاب

روش های کنترل خشم و تسلط بر اعصاب:در پايان هر روز خشم‌تان را دور بيندازيد: ياد بگيريد كه با ترك موقعيت، خشم خود را نيز دور بريزيد و بعد از آن به كارهايي بپردازيد كه به آن علاقه داشته و لذت مي‌بريد.

روش های کنترل خشم و تسلط بر اعصاب

روش های کنترل خشم و تسلط بر اعصاب:با دوستانتان بيرون برويد يا تلويزيون تماشا كنيد با اين كار استرس‌تان را از بين خواهد برد.

روش های کنترل خشم و تسلط بر اعصاب

روش های کنترل خشم و تسلط بر اعصاب:براي طغيان‌هاي عصبي خود عذرخواهي كنيد: اگر عصبانيتتان باعث شده كه كه به كسي بي‌احترامي كنيد، از او معذرت‌ بخواهيد. لزومي ندارد كه براي عصبانيت خود توضيحي بياوريد فقط گفتن «من رفتار بدي داشته‌ام و عذر مي‌خواهم» كافي است تا همه سوء رفتارها را از بين ببرد.

گرداوری:مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (34 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits