دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با جاذبه‌های دیدنی و تفریحی فیروزکوه
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
فیروزکوه شهری خوش آب و هوا است که به جزء دریا کمبودی از شهرهای خطه‌ی شمالی ندارد


معرفی شهر زیبای فیروزکوه


فیروزکوه در ۱۴۳ کیلومتری تهران، شهرستانی‌ست که در کناره جاده تهران-قائم شهر واقع شده است.جاده فیروزکوه یا ۷۹ که به محور سوادکوه هم معروف است، بعد از جاده کندوان و هراز، قدیمی‌ترین جاده تهران به حساب می‌آید. این جاده از تهران شروع می‌شود، به بومهن می‌رسد و با گذر از بومهن، شهر فیروزکوه، پل سفید، زیرآب و شیرگاه به قائم شهر می‌رسد.


به جرات می‌توان گفت فیروزکوه، این شهر خوش آب و هوا به جزء دریا کمبودی از شهرهای خطه‌ی شمالی نداشته و از نظر جذابیت با شهرهایی همانند رامسر و تنکابن برابری می‌کند! جدایی از جذابیت‌های طبیعی که گوشه به گوشه‌ی این شهر را محاصره کرده است، از تاریخچه‌ی آن نمی‌توان گذشت زیرا در کتاب‌ها کهن، به دفعات از آن یاد شده و برخی فیروزکوه را با حوادث مرتبط با دماوند هم چون افسانه فریدون و ضحاک مرتبط می‌دانند.


مردم این شهرستان به زبان مازندرانی حرف می‌زنند، بخشی از آنها دامدارند، بخشی باغبانند و عده‌ای دیگر در کار پرورش ماهی قزل آلا هستند. در اینجا سیب، آلو و زردآلو نسبت به میوه های دیگر بهتر به عمل می آیند.


آب و هوای فیروزکوه


فیروزکوه دارای زمستان‌های سرد و سخت و تابستان‌های معتدل و خنک است. دمای هوای فیروزکوه در سردترین روزهای سال به منفی ۱۰ و در گرمترین زمان به ۳۴ درجه سانتی گراد می رسد.

آبشار

جاهای دیدنی فیروزکوه

روستای لزور فیروزکوه

در ۴۵ کیلومتری شمال غربی فیروزکوه، یکی از بکرترین مکان‌های ایران زمین قرار دارد، روستایی بکر به نام «لزور» که مقصدی بی‌نهایت لذت بخش برای طبیعت دوستان محسوب می‌شود. آب و هوایی بسیار معتدل و بهاری همراه با منظره‌هایی دل انگیز و روح نواز، شما را با خود به دل طبیعت می‌برد و روحتان را جلایی دوباره می‌بخشد. در لزور امامزاده‌ای وجود دارد که اگر راهی دیدارش شدید، از آب گوارایی که از چشمه‌ی اطرافش می‌جوشد، غافل نشوید که بس خنک و دلچسب است.

تنگه واشی فیروزکوه

به جرات می‌توان گفت، «تنگه واشی» محبوب‌ترین و معروف‌ترین مقصد گردشگری فیروزکوه به شمار می‌آید که هر ساله میزبان ماجراجویان زیادی‌ست. تنگه واشی در اصل از ۵ قسمت اصلی تشکیل شده است که به ترتیب: تنگه اول، کتیبه تاریخی قاجاریه، دشت ساواشی، تنگ سا و آبشار تنگ واشی می‌باشد که هر کدام دنیایی متفاوت و مملو از شگفتی محسوب می‌شوند. این نکته لازم به ذکر است که به هیچ وجه با دمپایی معمولی به رودخانه نروید زیرا آب به سادگی آن را همراه خود می‌برد و بدون پاپوش درمقابل با سنگ‌های خشن و بی‌رحم رودخانه به دردسر می‌افتید.

دریاچه و سد لزور فیروزکوه

در دل روستای با صفای لزور، دریاچه‌ای به همین نام قرار دارد که در نزد مردم با نام «معجز چشمه و سد سیاه» شناخته شده است. این دریاچه زیبا که به شکل مثلث و درست در آغوش دره‌ای آرمیده، منظره‌ای را در پیش روی چشمانتان پدید می‌آورد که با خود می‌گویید حتما یکی از زیباترین رویاهایتان به واقعیت پیوسته است! اگر شیفته‌ی عکاسی در طبیعت هستید این مکان دل انگیز را از دست ندهید.

طبیعت


تنگه‌ میشینه مرگ فیروزکوه

«تنگه‌ی میشینه مرگ» یکی از خطرناک‌ترین و در عین حال زیباترین تنگه‌هایی‌ست که نظر هر بنی آدمی را به خود جلب می‌کند و سبب حیرت وی می‌شود! این تنگه زیبا که به چهارمحال تهران نیز معروف است، داستان جالبی را در پس نام گذاری خود داراست. نام این تنگه از دو بخش تشکیل شده است که نام میش، به دلیل وجود مجسمه‌های میشی است که در راه مخفی تا قله‌ی کوه وجود دارد و نام مرگ هم، به خاطر وجود چشمه‌ای در نزدیکی قله است که خوردن آب آن برای پرنده‌ها مرگ آور است.

برج مزداران فیروزکوه

در شمالی‌ترین نواحیه روستای مزداران، برجی تاریخی قرار دارد که همتایش در منطقه یافت نمی‌شود؛ نام این برج، «مزداران» می‌باشد که به خاطره معماری ۸ ضلعی‌اش معروف شده است. ساختار بنا به صورتی است که در سمت غرب به قلعه یک بیضی بزرگ از گنبد تا پایین دیواره‌ها برش خورده است. بر این اساس است که صاحب‌نظران، معتقدند ارتباطی بین قلعه و برج سنگی مزداران وجود دارد.


چشمه دریابک فیروزکوه

اگر از فیروزکوه به سمت جاده فرعی زرین دشت بروید، پس از طی کردن ۲۰ کیلومتر به چشمه‌ای می‌رسید که آبی گوارا و بسیار خنک دارد و مامن و پناهگاهی امن برای پرندگان به شمار می‌آید.

تنگه


روستای هرانده فیروزکوه

در قلب دره‌ای روح انگیز، روستایی به نام «هرانده» قرار دارد که از وصف زیبایی و سرسبزیش زبان آدمی قاصر است! این روستای زیبا که در ۱۵ کیلومتری جنوب‌ غرب فیروزکوه جای گرفته، از نعمت آب دائمی حاصل از نمرودبرخوردار است. هرانده زیبا که مردمانش به زبان گیلکی سخن می‌گویند، در فصل تابستان، محل عبور و اتراقگاه ایل الیکایی و ایل اصانلو می‌باشد که دیدنشان خالی از لطف نیست.

تپه تاریخی میراشکار فیروزکوه

درست در ۱۲۰۰ متری جنوب شرق سرخ قلعه، تپه‌ای تاریخی به نام «میر شکار» قرار دارد که در روزگاران دور، یکی از شهرهای مهم دوره ایلخانی به شمار می‌رفته و حاوی تعداد زیادی از سفالینه‌های سرخ گون بوده که متاسفانه به تاراج رفته‌ است.

جدایی از سابقه تاریخی این تپه، از زمین‌های حاصل خیز آن نمی‌توان گذشت! زیرا ۲۵ منطقه‌ای که اطراف تپه‌ را ازان خود کرده‌اند از لحاظ حاصل خیزی رتبه و شهرتی را در بین دیگر زمین‌های زراعی فیروزکوه به دست آورده‌اند.

چشمه آب معدنی خمده فیروزکوه

دومین جای پرطرفدار در فیروزکوه، چشمه آب معدنی خمده است. این چشمه آب معدنی در ۵ کیلومتری جاده فیروزکوه-زرین دشت قرار دارد و استخری‌ست در میان سنگ‌ها. با دیواری که دور این چشمه کشیده‌اند زنان و مردان در ساعت‌های مختلف میتوانند در آب خنکش شنا کنند. برخی معتقدند آب این چشمه برای دردهای مفصلی و کلیوی و همچنین امراض پوستی مناسب است.

قلعه باباریش فیروزکوه

در جنوبی‌ترین نقطه‌ی فیروزکوه و بر فراز صخره‌های مرتفع مشرف به روستای مرزداران، قلعه‌ای تاریخی به نام «باباریش» سالیان درازی‌ست که آرمیده!

بنا بر اسناد یافت شده، قدمت این قلعه تاریخی به قرن ۶ و اوایل ۷ هجری قمری می‌رسد که متاسفانه با اینکه در فهرست آثار ملی ایران زمین قرار دارد، مورد بی توجهی مسئولین قرار گرفته و امروزه قسمت‌های زیادی از آن تخریب شده است و تنها قسمتی از دیوارهای ضلع شمال شرقی و قسمتی از ۲ برج آن در جهات شمالی و غربی باقی مانده است.

دریاچه

روستای مزداران فیروزکوه

در قلب شهرستان فیروزکوه، روستایی قرار دارد که با گذشت سالیان دراز، هنوز که هنوز است مردمانش به زبان زیبای تاتی سخن می‌گویند! نام این روستای خرم، «مزداران» می‌باشد. مزداران از دو بخش مستقل مزدا و پسوند ران تشکیل شده است. واژه مزدا خود از دو بخش مز به معنی بزرگ و دا به معنی دانا و دانشمند است پس مزدا به معنی دانش بزرگ می‌باشد که نامی‌ست برگذیده و کاملا برازنده این روستا.

جدایی از سابقه تاریخی که درون ساروج‌ها و خشت‌های این روستا عجین شده، نمی‌توان از آب و هوای دل انگیزش گذشت؛ آب و هوای مزداران به حدی معتدل است که حتی برای مردم فیروزکوه نیز به عنوان یکی از ییلاق‌های محبوب، به شمار می‌آید.

دریاچه آهنک فیروزکوه

در نزدیکی جاده فیروزکوه به سیمین دشت در استان تهران واقع است. دریاچه از چهار آبگیر کوچک و بزرگ تشکیل شده که وسعت هر چهار آبگیر در حدود نیم هکتار است. آبگیرها در بلندای ارتفاعات جنوبی روستای سیمین دشت واقع شده است.حاشیه دریاچه توسط گیاه نی پوشیده شده که ارتفاع آنها از ۳ متر متجاوز است و مناظر زیبایی را ایجاد کرده است. آب دریاچه از ذوب برفهای ارتفاعات اطراف و چشمه ای که در کف آبگیر قرار دارد تامین میگردد. آب دریاچه قابل شرب نیست.

غار بورنیک فیروزکوه

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در سفر به فیروزکوه که در ۲۳ کیلومتری آن واقع شده غار بورنیک است. این غار بر فراز دشت چشم نوازی به همین نام قرار دارد و پس از عبور از روستای هرانده و گذر از کنار رودخانه حبله رود به آن می‌رسید. غار بورنیک طولانی‌ترین غار استان تهران است و ارزش تاریخی بسیاری دارد و آثاری از زندگی انسان‌های نخستین و غارنشینان در آن مشاهده می‌شود. این نکته نیز قابل توجه است که ورودی پلکانی غار در ابتدای مسیر کار را برای شما آسان‌تر کرده است.

قلعه

قلعه فیروزکوه

قلعه فیروزکوه که قدمت آن به دوران ساسانی می‌رسد، در حومه شهر و بر فراز کوهی صخره‌ای مشرف به امامزاده اسماعیل قرار دارد. بعد از عبور از بخش نخست یعنی دامنه کوه (شهر قدیم فیروزکوه) و بخش دوم (تعدادی خانه متعلق به اهالی، آب انبارها و…) به بالاترین بخش یعنی ارگ حکومتی و قلعه می‌رسید.

روستای سله بن فیروزکوه

این روستا یکی از زیباترین و ناب‌ترین مناظر و طبیعت را بین سایر روستاها دارد و از توابع بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه است. همچنین تپه باستانی سله بن در ۳۰۰ متری شمال شرقی روستا واقع شده است. به هر کسی که عاشق طبیعت است توصیه می‌کنیم که به هیچ عنوان سفر به روستای سله بن را از دست ندهد. حتی اگر خوش شانس باشید می‌توانید مهمان محلی‌ها و روستایی‌های مهمان نواز شوید و لذت سفرتان را چندین برابر کنید.

کاروانسرای گدوک فیروزکوه

یکی دیگر از اماکن تاریخی که در سفر به فیروزکوه می‌توانید از آن دیدن کنید کاروانسرای گدوک است. این کاروانسرا که به دستور شاه عباس صفوی بنا شده واقع در منطقه‌ای به نام گدوک است و از آن با اسم کاروانسرای شاه عباسی نیز نام برده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بازدید از مناطق دیدنی و تفریحی محلات

مناطق دیدنی و تاریخی قوچان

مناطق دیدنی شهر زیبای یزد

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits