دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هزینه های سفر به سریلانکا و جاذبه های طبیعی بی نظیر آن
1
زمان مطالعه: 10 دقیقه
سریلانکا کشوری از جنوب آسیا است که به خاطر همجوار بودنش با اقیانوس هند، کشور سواحل بی انتها نیز آن را می خوانند.


راهنمای سفر به سریلانکا


سریلانکا کشوری از جنوب آسیا است که به خاطر همجوار بودنش با اقیانوس هند، کشور سواحل بی انتها نیز آن را می خوانند. وجود آثار تاریخی متعدد، مردمی که در مهمان نوازی مشهور اند، جاذبه های طبیعی فراوان و غذاهای متنوع و لذیذی که هم فراوان اند و هم ارزان، باعث شده است که افراد زیادی در سراسر جهان، این کشور زیبارا به عنوان مقصدی تازه برای گذراندن تعطیلات خویش، انتخاب کنند.


کشور سریلانکا طی سال های اخیر توانسته است نام خود را در کنار کشور های معروف توریستی جهان به ثبت برساند. این کشور به لحاظ برخورداری از طبیعت زیبا، پارک‌ های طبیعی، مناظر باستانی و فرهنگی با تمدن ۳‬ هزار ساله همواره توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است.


صنعت گردشگری یکی از منابع ارزی سریلانکا محسوب می‌شود و پس از نیروی کار، منسوجات و چای مقام چهارم را داراست. به عبارتی دیگر صنعت گردشگری، ۲۰‬ درصد تولید ناخالص ملی در سریلانکا را تشکیل می ‌دهد. آمارهای موجود، نشان می ‌دهد که ورود نزدیک به ۶۰۰‬ هزار گردشگر در سال به سریلانکا، نزدیک به ۶۰۰ ‬میلیون دلار برای این کشور در آمد در پی داشته است. با این حال صنعت گردشگری در سریلانکا هم‌اکنون تحت تاثیر دو عامل مهم با رکود قابل ملاحظه‌ ای مواجه شده است. جنگ داخلی چندین ساله شورشیان تامیل با دولت سریلانکا و نیز تشدید آن طی سال های اخیر به عنوان عامل نخست، ضربه سنگینی را به صنعت گردشگری این کشور وارد کرده است.

زبان رسمی: سینهالی / تامیل
واحد پول: کرون(LKR)

موقعیت جغرافیایی سریلانکا


از لحاظ جغرافیایی کشور سریلانکا جزیره ای است که در جنوب آسیا واقع شده است. این کشور ۱۹ میلیون و ۶۶۸ هزار نفر جعیت دارد و مساحت آن ۶۵ هزار و ۶۱۰ کیلومتر مربع است. در زمان های گذشته این نام این سرزمین سیلان بوده که نحن استعمار بریتانیا نیز بوده است؛ کلمبو بزرگترین شهر سریلانکا و پایتخت آن است و به ترتیب بنتوتا و کندی از دیگر شهرهای این کشور هستند.

سریلانکا

آب و هوای کشور سریلانکا


شرایط آب و هوا در کشور سریلانکا در طبق استوایی قرار دارد و دو فصل گرم و خشک در این کشور نمایان است. به طور معمول میانگین دما در این کشور بین ۲۸ تا ۳۲ درجه ی سانتی گراد بوده و در منطقه‌ی Nuwara Eliya که در ارتفاعات مرکزی قرار دارد، ممکن است تا ۱۶ درجه ‌ی سانتیگراد هم کاهش یابد. سردترین ماه ‌های سال دسامبر و ژانویه و گرم ‌ترین ماه‌ های سال آوریل و آگوست است.

بهترین زمان برای سفر به سریلانکا فصل خشک نواحی ساحلی یعنی از آوریل تا نوامبر برای سواحل شرقی و از دسامبر تا مارس برای سواحل غربی و ارتفاعات مرکزی است.

هزینه خورد و خوراک در سریلانکا


در ادامه ی راهنمای سفر به سریلانکا به حدودی از قیمت غذا در این کشور بر اساس سایت Numbeo اشاره خواهیم کرد.

  • برای یک وعده غذا در یک رستوران ارزان قیمت باید هزینه ۳۰۰ روپیه سریلانکا را بپردازید.
  • برای صرف یک وعده غذای دونفره در یک رستوان متوسط باید ۲۰۰۰ روپیه سریلانکا پرداخت کنید.
  • قیمت منوهای مک دونالد در کشور سریلانکا به نسبت ارزان تر است و مبلغ ۳۸۶ روپیه سریلانکا می باشد.
  • برای تهیه آب معدنی ۴۸ روپیه سریلانکا و اگر بخواهید یک فنجان قهوه میل کنید باید بابت آن ۳۴ روپیه سریلانکا بپردازید.

جزیره

هزینه حمل و نقل در سریلانکا


اکثر شهرهای سریلانکا کوچک هستند و شاید برای گردش در شهر پیاده‌روی بهترین گزینه باشد، ولی در شهرهای بزرگ می‌توانید از وسایل نقلیه‌ای مانند اتوبوس، تاکسی و یا موتورهای سه چرخی که در اکثر مناطق آسیا با نام « تاک تاک » شناخته می‌شوند، استفاده نمایید:


اتوبوس

اتوبوس‌های شهری تقریبا به هر مکانی از شهر و حتی خارج از شهر و روستاها می‌روند، و هزینه آن‌ها نیز از ۱۰ تا ۵۰ روپیه می‌شود.

تاکسی

تاکسی‌ها را تقریبا در همه شهرهای سریلانکا و حتی روستاهای آن می‌توانید پیدا کنید. در بعضی از شهرهای بزرگ این کشور مانند کلمبو، اکثر تاکسی‌ها مجهز به تاکسی متر بوده و هزینه سفر با این تاکسی‌ها حدود ۶۰ تا ۱۰۰ روپیه به ازای هر کیلومتر است.

تاک تاک (موتورهای سه چرخ)

موتورهای سه چرخ که در بعضی از مناطق آسیایی با نام‌های «تاک تاک – tuk-tuks » و یا « باجاجس – bajajs » شناخته می‌شوند، تقریبا در هر گوشه‌ای از شهرها یافت می‌شوند؛ تنها کافی است که یکی از آن‌‌ها را برای گردش خود انتخاب کنید. مزیتی که تاک تاک‌ها نسبت به تاکسی‌ها دارند، این است که شما نسبت به تاکسی‌ها بیشتر می‌توانید با آن‌ها بر سر هزینه چانه بزنید و تخفیف بگیرید؛ میزان تخفیف نیز به مهارت شما در امر چانه‌زنی بستگی دارد!! از طرفی نیز گردش با تاک تاک در سطح شهر، هیجان بیشتری نیز برایتان به همراه خواهد داشت.

فیل

جاذبه های گردشگری سریلانکا


صخره Sigiriya در سریلانکا

قلعه صخره ای تماشایی Sigiriya یکی از اصلی ترین جاذبه های سریلانکا محسوب می شود که توسط پادشاه کاساپای اول (۴۷۷- ۹۵ ) ساخته شد. او یک صخره طبیعی را به مکانی روحانی با باغ ها، خندق ها، دیوارها و نقاشی های فرسکو تبدیل کرد.

معبد غاری دامبولا در سریلانکا

تاریخچه معبد غاری دامبولا به قرن سوم پیش از میلاد بازمی گردد که در آن زمان اینجا مقر اصلی بوداییان در سریلانکا بوده است. در این مکان شواهد باستانی مبنی بر شاغل بودن مردم در دوره پیش از تاریخ به دست آمده است. در ۵ غار این معبد پیچیده، نقاشی های دیواری وجود دارد و ۱۵۷ مجسمه نیز در سایزهای مختلف در آن می توانید ببینید.

شهر باستانی Anuradhapura سریلانکا

قدیمی ترین پایتخت سریلانکا Anuradhapura نام دارد که قرن چهارم پیش از میلاد بنا شد و ادامه ساخت آن در قرن یازده انجام شد. ویژگی جالب در مورد این شهر درخت ترسناک Bo است که از یک شاخه درختی که بودا زیر آن می نشست، رشد کرد و بزرگ شد.

مجسمه

پرورشگاه فیل ها در سریلانکا

این محل بزرگ به وسعت ۲۴ اکتبر سال ۱۹۷۵ توسط سازمان حیات وحش سریلانکا تاسیس شد و بزرگ ترین جمعیت گله فیل ها در جهان در این منطقه قرار دارد که تقریبا به ۳۰۰۰ فیل می رسد.

شهر Nuwara Eliya سریلانکا

Nuwara Eliya یکی از شهرهای سریلانکا است که آب و هوای متفاوتی با دیگر نقاطش دارد و به خاطر نوع معماری آن لقب «انگلیس کوچک» را به خود اختصاص داده است. در این شهر دیدنی های بسیاری از جمله Haggala Botanical و دشت های زیبای Hortons با کوه هایی به ارتفاع ۸۰۰ متر وجود دارد.

مجسمه ۶۰ فوتی خوابیده بودا در سریلانکا

Polonnaruwa دومین پایتخت سریلانکا بعد از ویرانی Anuradhapura در سال ۹۹۳ می باشد. امروزه Anuradhapura نمونه کامل معماری سریلانکایی است که تاریخچه آن به قرن ۱۲ بعد از میلاد بازمی گردد. در این شهر مقبره های بودایی زیادی توسط پادشاه Parakramabahu اول ساخته شده است.

شهر روحانی کندی سریلانکا

این محل روحانی بودایی که عموما با نام شهر Senkadagalapura شناخته می شود آخرین پایتخت پادشاهان Sinhala بود، کسانی که از فرهنگ Dinahala پشتیبانی کرده و برای ۲۵۰۰ سال باعث رشد و پیشرفتش شدند. سال ۱۸۱۵ این شهر توسط بریتانیا اشغال شد.

پارک

پارک ملی یالا در سریلانکا


پربازدیدترین پارک در کشور سریلانکا، پارک ملی یالا است که دومین پارک ملی این کشور به شمار می رود و به پنج قسمت تقسیم شده است. این پارک برای بازدید عموم باز است و هر کدام از بخش های آن دارای نام ها مختلفی هستند. این پارک وسعتی معادل ۹۷۹ کیلومترمربع دارد و در ۳۰۰ کیلومتری کلمبو واقع شده است. این پارک در سال ۱۹۰۰ به عنوان منطقه‌ی حفاظت‌ شده‌ ی حیات وحش انتخاب شده است و به خاطر تنوع حیوانات وحشی شهرت دارد.

قله‌ آدم در سریلانکا

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری سریلانکا که در راهنمای سفر به سریلانکا می خواهیم به آن اشاره کنیم، قله ی آدم است که به زبان محلی های این کشور پادا نام دارد. این کوه مخروطی ۲۲۴۳ متری در نواحی مرکزی سری‌لانکا قرار دارد. این قله را سری پادا یعنی جای پای مقدس نامیده ‌اند.

شهر تاریخی گاله سریلانکا

در سریلانکا شهری قدیمی وجود دارد که ردپای هلندی ها در آن کاملا مشهود است. در واقع هلندی ها در قرن ۱۶ شهر گاله را بنا نهادند و با دیوارها و استحکاماتی آن را در برابر هجوم دشمن مقاوم کردند. شهر گاله در فاصله حدودا ۱۳۰ کیلومتری پایتخت سریلانکا، کلمبو، قرار دارد و واقعا ارزش بازدید و دیدن را دارد.

در حالی که در داخل قلعه، می توانید از غذاهای مشهور جهان، که توسط بسیاری از مجلات مسافرتی توصیه شده است، لذت ببرید. در داخل شهر یک موزه وجود دارد که شما می توانید از آن دیدن کنید. رفتن به گاله از کلمبو بسیار آسان است. این مسافت در حال حاضر از بزرگراه جنوبی در کمتر از یک ساعت طول می کشد. در طول ماه های نوامبر تا آوریل، بازدید Mirissa برای تماشای نهنگ و دلفین توصیه می شود.

صخره

باغ گیاه شناسی سریلانکا


گیاه شناسی سابقه ای طولانی دارد. باغ های Peradeniya در سریلانکا تحت تاثیر تحولات صنعتی و مستعمراتی تغییر کرده است و باوجود رشدی که داشته است یکی از دارایی های ملی سریلانکا محسوب می شود. در اینجا بیش از ۳۰۰ نوع متنوع ارکیده، درختان نخل، گیاهان دارویی و ادویه جات خودنمایی می کنند.

بایدها و نبایدها در سریلانکا

  • سعی کنید حدود ۱ ماه قبل از سفرتان هتل محل اقامتتان را در کلمبو سریلانکا رزرو نمایید چرا که اینکار حدود ۵۰ درصد تحفیف شامل حالتان خواهد شد. اگر با هواپیمایی‌های ارزان سفر می‌کنید، غذای حاضری همراه‌تان ببرید. چون معمولا غذاهای ارائه شده در هواپیمایی‌های ارزان، بسیار گران هستند.
  • برای این که بیشتر با جاذبه ها و نواحی دیدنی که در این منطقه وجود دارد آشنا شوید از طریق سایت کوچ سرفینگ.com از تجریبات اهالی و دیگر توریست هایی که به سریلانکا سفر کرده اند نیز اطلاع پیدا کنید.
  • سعی کنید در فعالیت های و تفریحات رایگانی که در سطح شهرهای سریلانکا برگزار می شود نظیر دوچرخه سواری یا پیاده روی و همینطور کوه نوردی و بازارگردی در این شهر نیز بهره ببرید.
  • در سفر به سریلانکا حتما از آب معدنی استفاده کنید.
  • یک سیم کارت محلی با پکیج‌های دیتا و تماس در سفر به سریلانکا تهیه کنید. با این کار می‌توانید به راحتی و با قیمت ارزان با اماکن توریستی و اقامتی مختلف تماس بگیرید و به راحتی از اینترنت استفاده کنید. اپراتورهای Dialog و Mobitel آنتن ‌دهی خوبی در سراسر سریلانکا دارند.
  • درست است که سریلانکا از نظر کشورهای غربی همچنان مقصد ارزانی به حساب می آید اما برخی قیمت ها در آن روز به روز بالاتر می رود. اگر قصد خرید دارید به سوپرمارکت های شهرهای بزرگ بروید اینجوری خیالتان راحت است که به اندازه پول می دهید.
  • برای فرار از شلوغی و هیاهو به سمت شمال سریلانکا بروید! استان شمالی، منطقه ای بکر برای کسانی است که می خواهند در مسیرهای کمتر شناخته شده کوله گردی کنند. قلعه «ناملی تایگر» یکی از آخرین جا هایی است که دوباره به روی گردشگران باز شده است. اگر به دنبال سواحل طلایی خلوت، مکان های مقدس و دورافتاده و بنادر استعماری هستید به سمت شمال بروید.

divider

بیشتر بخوانید:

هزینه های سفر به هنگ کنگ و آشنایی با جاذبه های گردشگری آن

هزینه های سفر به مجارستان و جاذبه های توریستی آن

از هزینه های سفر به لائوس و جاذبه های گردشگری آن چه می دانید؟

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits