دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه بفهمیم طوطی نر است یا ماده؟
14
زمان مطالعه: 5 دقیقه
طوطی پرنده زیبایی است که بیش از سایر پرندگان به عنوان حیوان خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.


تعیین جنسیت طوطی


طوطی پرنده زیبایی است که بیش از سایر پرندگان به عنوان حیوان خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. طوطی‌ها انواع گوناگونی دارند که با رنگ‌های متنوع پرهای بال و پرهای سر و دم از هم متمایز می‌شوند. بال‌های طوطی‌سانان رنگین و منقارشان خمیده و کژ است، بعضی کاکل و دم کوتاه و بعضی دم دراز دارند.

طوطی‌ها صدای بلند و رسایی دارند. طوطی‌ها معمولاً از میوه‌ها و دانه‌ها استفاده می‌کنند و منقار بسیار محکمی دارند که در شکستن دانه‌های سخت به کار می‌برند. بیشتر این پرندگان دودیسی جنسی ندارند و هر دو جنسشان به یک شکل هستند. رنگ اکثر طوطی‌ها سبز می‌باشد که این رنگ با رنگ‌های روشن دیگر ترکیب شده است. گاهی نیز طوطی‌ها دارای چندیدن رنگ مختلف هستند.

طوطی در کنار زاغ، کلاغ، و غراب دارای بیشترین هوش در میان پرندگان است. این پرنده توانایی تقلید صداها را داشته و بدون درک مطلب، کلمات را تلفظ می‌کند ولی گاهی دیده شده که طوطی با مشاهده صحنه یا شخص یا رفتار دیگران کلمات مناسب و به جا استفاده می‌کند. حتی در برخی موارد دیده شده که یک طوطی تا چند هزار کلمه می‌تواند حرف بزند.

طوطی

نگهداری از طوطی

نگهداری طوطی این روزها طرفداران پر و پا قرص زیادی پیدا کرده است. عاطفه شگفت انگیز طوطی برای ما انسان ها خارق العاده است. طوطی ها موجوداتی باهوش و با احساس هستند. آن ها صاحب خود را خیلی خوب می شناسند و همانند یک نوزاد انسان با صاحبانشان ارتباط برقرار می کنند. این ارتباط جالب موجب شده خیلی ها به نگهداری از طوطی ها علاقه مند شوند و در مورد نگهداری طوطی در خانه به دنبال کسب اطلاعات باشند.

در مورد طوطی ها باید گفت همان اندازه که می توانند خوب ارتباط بگیرند در صورت بی توجهی هم از ما آدم ها فاصله می گیرند و حتی حالت قهر به آن ها دست می دهد. شاید حکایت شیرین مولوی در دفتر اول مثنوی معنوی را به خاطر آورید. حکایتی جالب که حاکی از روحیه ی لطیف و هوش سرشار طوطی ها می باشد.

جنسیت طوطی

روش تعیین جنسیت طوطی

برای تشخیص جنسیت طوطی باید به مواردی دقت کنید :

تشخیص جنسیت طوطی کواکر یا مونک بسیار سخت می باشد و تقریبا تنها راه شناسایی جنسیت آنها در هنگام تخمگذاری می باشد . علاوه بر آن بعضی از ماده ها تا ۱۰ سالگی تخم نمی گذارند .

طوطی سنگالی نر پرهای زیر دم زرد رنگی دارد . اما سنگالی ماده دارای پرهای زیر دمی با ترکیب رنگ زرد و سبز دارند . برای تعیین جنسیت طوطی ملنگو باید دقت کنید که : طوطی ملنگوی نر دارای حلقه گردن پر رنگ و واضحی می باشد در حالیکه ملنگوی ماده حلقه بسیار کم رنگی دارد . البته این حلقه رنگی در ۳ سالگی به بعد ظاهر خواهد شد . ملنگوی ماده دارای صورت گردتری نسبت به نرها می باشد .

طوطی های اکلکتوس نر دارای پر های سبز رنگ با رگه های قرمز هستند . ماده ها عموما به رنگ قرمز ، آبی یا نفش هستند. نرها دارای منقاری با ترکیب چند رنگ هستند در حالیکه ماده ها عموما دارای منقاری کاملا مشکی می باشند .

تعیین جنسیت طوطی برزیلی (کوتوله برزیلی) کار بسیار سخت و پیچیده ای است. گاهی اوقات طوطی برزیلی ها به راحتی با هم دوست می شوند و طوری با هم خو می گیرند. که فکر می کنید این دو باهم جفت شده اند در صورتیکه ممکن است هر دو یک جنسیت مشترک داشته باشند. بنابراین حتی نمی توانید از روی جفت شدن کوتوله برزیلی ها مطمئن شوید که حداقل یکی از آن ها نر است یا ماده.!

طوطی برزیلی های ماده فاصله ی بین دوپایشان در هنگام نشستن بیشتر از طوطی های نر است. بنابراین این طوطی های برزیلی ماده هستند که گشاد نشسته اند.و بقیه نر هستند.

در مورد رنگ پا هم باید بگویم اغلب طوطی های برزیلی نر پاهایشان به رنگ خاکستری کم رنگ دیده می شود در حالی که رنگ پای طوطی برزیلی های ماده به رنگ کرم دیده می شود.

اگر طوطی برزیلی های ماداگاسکاری داشته باشید به راحتی می توانید جنسیت آن ها را تشخیص دهید. آن ها از نظر رنگ باهم تفاوت دارند و شما به راحتی می توانید از روی رنگ ظاهری به جنسیت آن ها پی ببرید. اما بقیه ی نژاد کوتوله برزیلی هم رنگ و بسیار شبیه هم هستند.به همین خاطر تعیین جنسیت را برای شما عزیزان سخت می کند.

در واقع طوطی برزیلی نر ماداگاسکاری کله ی خاکستری رنگی دارد. در حالی که طوطی برزیلی ماده ماداگاسکاری کله ی سبز رنگی دارد. و این معیار درست ترین و اصلی ترین معیار برای تعیین جنسیت طوطی برزیلی ماداگاسکاری است.

separator line

بیشتر بخوانید:

نگهداری از جوجه طوطی ، بهترین روش بزرگ کردن جوجه گوشتی طوطی + ...

۹ راه آموزش صحیح برای دستی کردن طوطی( Taming a parrot ) + فیلم

آموزش یاد دادن حرف زدن به انواع طوطی

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (14 رای)  

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سما | ۲ سال پیش
ازطوطی ها محافظت کنید که راه راست همین است
0
3

hits