دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کدام شهرهای متروکه، دل گردشگران را برده‌ است ؟
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
شهرهای متروکه-گردشگران خارجی-سن‌المو در آمریکا-هند و آمریکا – شیلی و ترکیه – اسپانیا و نامیبیا-جاذبه های گردشگری

شهرهای متروکه


آیا می‌دانید شهرهایی در دنیا وجود دارند که با وجود ترک آنها توسط ساکنانشان و تبدیل‌ به مکان‌هایی متروک، همچنان میزبان گردشگر هستند؟

شهرهای متروکه

شهرهایی در دنیا هستند که اگرچه دیگر زندگی در آنها جریان ندارد و اکنون به مکان‌هایی متروک تبدیل شده‌اند، اما در سال‌های اخیر دوباره میزبان انسان‌ها هستند، البته از نوع گردشگر.

این انسانها با هدفی متفاوت پا به این شهرها می‌گذارند. آنها گردشگرانی هستند که با هدف آشنایی با شیوه زندگی مردمانی که از یک قرن تا چند هزار سال قبل در این مکان‌های متروک زندگی می‌کرده‌اند، پا به این شهرها می‌گذارند. آشنایی با این شهرهای تاریخی که هر یک نقش بسزایی در رونق صنعت گردشگری کشورهایشان دارند خالی از لطف نیست.

** «سن‌المو» – آمریکا

شهر «سن‌المو» در ایالت کلرادو آمریکا تا سال ۱۹۲۲ به دلیل فعالیت معادن ذغال سنگ در اطراف آن یکی از شهرهای پررونق محسوب می‌شد و از امکانات فراوانی از جمله دفتر پست،‌ بیمارستان، هتل و ایستگاه راه‌آهن بهره می‌برد. اما در سال ۱۹۲۲ و با پایان ناگهانی ذخایر ذغال سنگ در معادن اطراف، به سرعت متروکه شد و از آن زمان تا کنون به عنوان یک شهر متروک اما سالم به یکی از جاذبه‌های گردشگری آمریکا تبدیل شده است.

** «بهانگاره» – هند

شهر تاریخی «بهانگاره» در ایالت راجستان در شمال‌غربی هند تا حدود سال ۱۷۲۰ میلادی محل زندگی طبقه اشراف هندی بود. این شهر که از سبک معماری خاصی بهره می‌برد، از آثار تاریخی متعدد از جمله چند معبد، قلعه، بازار و دیگر جاذبه‌های گردشگری بهره می‌برد. "بهانگاره" طی سال‌ها به دلایل متفاوت از جمله کاهش چشمگیر ذخایر زیرزمینی آب به سرعت متروکه شد و از مدت‌ها قبل به یکی از جاذبه‌های گردشگری هند تبدیل شده است.

شهرهای متروکه

** «چاکوکانیون» – آمریکا

شهر «چاکوکانیون» در فاصله‌ی سال‌های ۸۰۰ تا ۱۱۰۰ میلادی یکی از قطب‌های تجاری منطقه‌ نیومکزیکو در آمریکا به شمار می‌رفت. این شهر با سبک معماری خاص ده‌ها بنای تاریخی شامل خانه‌های چوبی و آجری در خود جای داده است. این شهر در حدود سال ۱۱۰۰ میلادی به دلیل مسائل اقتصادی و زیست‌محیطی خالی از سکنه شده و از مدت‌ها قبل میزبان هزاران گردشگر است که برای دیدن این شهر متروک به منطقه‌ نیومکزیکو سفر می‌کنند.

** «سانتا لورا» – شیلی

شهر «سانتا لورا» در صحرای "آتاکاما" در شیلی طی سال‌ها به دلیل فعالیت معادن نمک یکی از شهرهای پررونق آمریکای جنوبی محسوب می‌شد و از امکانات فراوانی از جمله هتل و بیمارستان بهره می‌برد. اما از سال ۱۹۵۸ و به دلیل کاهش چشمگیر سود حاصل از استخراج نمک، این شهر خالی از سکنه شد. اما در سال‌های اخیر با راه‌اندازی تورهای ویژه‌ ماشین‌سواری در صحرای آتاکاما،‌ بازدید از معدن معدنچیانی که چند ماه در این صحرا گرفتار شده بودند، رونق دوباره یافته و به یکی از پرگردشگرترین مقاصد گردشگری شیلی تبدیل شده است.

شهرهای متروکه

** «بادی» – آمریکا

شهر تاریخی «بادی» تا سال ۱۸۷۹ به دلیل فعالیت معادن طلا در اطراف آن حدود ۸۵۰۰ نفر جمعیت داشت و یکی از شهرهای پررونق آمریکا در آن دوران محسوب می‌شد، اما در سال ۱۸۷۹ به دلیل پایان ذخایر طلا در زمانی کمتر از یک ماه به سرعت خالی از سکنه شد. این شهر در حال حاضر حدود ۱۵۰ ساختمان را در خود جای داده و از مدت‌ها قبل به عنوان یک جاذبه‌ گردشگری متروک و در قالب پروژه‌ای تحت عنوان «پارک ایالتی تاریخی کالیفرنیا» به یکی از مقاصد گردشگری این ایالت تبدیل شده است.

** «کایاکوی» – ترکیه

شهر «کایاکوی» در منطقه آناتولی ترکیه تا قبل از جنگ میان یونانی‌ها و ترک‌ها در سال ۱۹۲۳ یکی از شهرهای پررونق ترکیه به شمار می‌رفت. در جریان جنگ ساکنان این شهر آن را ترک گفته و به مناطق دیگر مهاجرت کردند، اما با پایان جنگ بخش قابل‌توجهی از ساکنان آن حاضر به بازگشت به خانه‌هایشان نشدند که این امر "کایاکوی" را که در حال حاضر نزدیک به یک قرن قدمت دارد به یک مکان متروک تبدیل کرد. در حال حاضر دولت ترکیه قصد دارد در راستای سیاست‌های جدیدش در توسعه‌ صنعت گردشگری، کایاکوی را به یک مقصد گردشگری جهانی تبدیل کرده و شرایط لازم برای ثبت آن در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو را فراهم کند.

شهرهای متروکه

** «پیرامیدن» در نروژ

شهر «پیرامیدن» در نروژ از سال‌ ۱۹۲۷ تا پایان حیات حکومت کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی سابق یکی از منابع اصلی تامین ذغال سنگ این کشور محسوب شده و برای اقتصاد شوروی سابق نقشی حیاتی داشت. این شهر از امکانات رفاهی متعددی از جمله فرودگاه،‌ راه‌آهن، چند هتل و مراکز ورزشی بهره می‌برد و به عنوان یک شهر کمونیستی در بیشتر مناطق آن مجسمه‌هایی از لنین به چشم می‌خورد. پیرامیدن تا سال ۱۹۹۸ به دلیل حضور معدن‌چیان فعال بود اما با ترک ناگهانی آن از سوی معدنچیان به یک شهر متروک تبدیل شده و از سال‌ها قبل به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری نروژ روزانه میزبان هزاران گردشگر است.

** «بلشیت» – اسپانیا

شهر «بلشیت» که زمانی یکی از شهرهای پررونق ایالت زاراگوزا در اسپانیا محسوب می‌شد، در جریان جنگ‌های داخلی در حدود سال ۱۹۳۷ توسط نیروهای ژنرال فرانکو اشغال شد و پس از اینکه بخش قابل‌توجهی از آن منهدم شد، ساکنانش بلشیت را ترک کرده و در سال‌های بعدی حاضر به بازگشت به آن نشدند. بلشیت از سال‌ها قبل به یکی از مقاصد گردشگری اسپانیا و مقصد نخست گردشگری جنوب اسپانیا تبدیل شده است.

شهرهای متروکه

** «هرکولانیوم» – ایتالیا

شهر تاریخی «هرکولانیوم» در ایتالیا همزمان با شهر تاریخی پُمپی بر اثر آتشفشان یک کوه زیر خروارها خاکستر مدفون شد و هزاران نفر از ساکنان آن جان خود را از دست دادند. البته این شهر قرن‌ها زودتر از پُمپی از زیر خروارها خاکستر خارج شد، اما دیگر هیچ انسانی حاضر به زندگی در آن نشد. در حال حاضر سالانه بخش قابل‌توجهی از سه میلیون گردشگری که از این شهر دیدن می‌کنند، از شهر متروک هرکولانیوم نیز دیدن می‌کنند.

** «کولمانسکوپ» – نامیبیا

شهر «کولمانسکوپ» در میان صحرای شنی بی‌آب و علف نامیبیا واقع شده و تا اواسط دهه‌ ۵۰ میلادی به دلیل فعالیت هزاران نفر در معادن الماس اطراف آن یکی از شهرهای پررونق قاره‌ی آفریقا به شمار می‌رفت. با این وجود با پایان یافتن ذخایر الماس، "کولمانسکوپ" به سرعت خالی از سکنه و متروکه شد و از مدت‌ها قبل به یکی از جاذبه‌های گردشگری نامیبیا تبدیل شده است.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits