دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تلـه هـای افسـردگی را بشنـاسیـد
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
تلـه هـای افسـردگی را بشنـاسیـد

افسردگی از شایع‌ترین مشکلات روانی‌ست که خود را با احساس ناراحتی و سرخوردگی، گوشه‌گیری، عدم اشتیاق به انجام امور روزانه نشان می‌دهد. افسردگی ممکن است زودگذر باشد و یا مدت طولانی زندگی افراد را مشکل و انجام فعالیتهای روزمره را مختل سازد. عوامل به نظر کم اهمیت می‌توانند بر روحیه افراد تاثیرات مخربی بگذارند. گرچه عوامل افسردگی در همه افراد یکسان نیست، اما عوامل درونی و بیرونی مختلفی بر بهتر یا بدتر شدن حالت افسردگی موثر است. در ادامه مطلب به چند عامل ساده اما محرک افسردگی در افراد اشاره می‌کنیم.

تلـه هـای افسـردگی را بشنـاسیـد

تله اول: دوری کردن از اجتماع

تلـه هـای افسـردگی را بشنـاسیـد


هنگامی که فردی بصورت بالینی دچار افسردگی است، بشدت از دیگران دوری می‌کند. انزوا و عدم حضور در اجتماع، دقیقا عکس همان چیزی است که افراد افسرده، به آن احتیاج دارند. عقب نشینی اجتماعی، پاسخی به استرس و درگیری ذهنی است و حضور در اجتماع همانند ترمزی است برای رهایی از این درگیری.

راه حل: بتدریج خود را در اجتماع حاضر کنید. از خانواده و دوستان خود شروع کنید. لیستی از کسانیکه می‌خواهید با آنها دوباره رابطه برقرار کنید، تهیه کنید و شروع به برنامه‌ریزی و فعالیت کنید.

تله دوم: پروراندن افکار بیهوده

تلـه هـای افسـردگی را بشنـاسیـد


می‌توان افکار بیهوده را مقصر اصلی ابتلا به افسردگی دانست. تفکر درمورد شکست‌ها، ناکامی‌ها و هر آنچه که خارج از دسترس فرد است، افکار بیهوده و درگیری ذهنی را پدید می‌آورد. این افکار فرآیندی سمی است که ذهنیت منفی و احساس ناخوشایندی درمورد خود فرد در او ایجاد می‌کند. معمولا افراد افسرده، زمان و انرژی زیادی را برای پروراندن افکار منفی‌شان، هدر می‌دهند.
به گفته دکتر Mark Goulston (روانپزشک)،‌ هنگامی که شما افکار منفی در ذهن خود می‌پرورانید، ‌در واقع در قلمرو دشمن قرار گرفته‌اید. قبل از آنکه افکار منفی بر شما غلبه کند، خود را از دست آنها خلاص کنید. افکار منفی می‌تواند باعث ایجاد توهم شود و رویدادهای عادی را برای افراد غیرقابل تحمل کند. بطور مثال، لبخند زدن افراد را به منزله تمسخر کردن خود پندارند.

راه حل: توجه خود را به انجام فعالیت‌های مثبت مانند خواندن کتاب معطوف کنید.

تله سوم: خود درمانی با الکل
یکی از عوامل تشدید افسردگی، روی آوردن به مصرف الکل و مواد مخدر است. مصرف مشروبات الکلی ممکن است استرس و تفکرهای بیهوده را دور سازد، اما این احساس زودگذر تاثیرات مخربی بر سیستم عصبی فرد می‌گذارد. همچنین الکل می‌تواند اثر داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب را متوقف کند و به جسم فرد نیز صدمه بزند.

تلـه هـای افسـردگی را بشنـاسیـد

راه حل: با پزشک خود ملاقات کنید و در صورت تشخیص، افسردگی را با دارو و روش‌های پیشنهادی وی افسردگی را درمان کنید.

تله چهارم: ورزش نکردن
اگر از آن دسته از افرادی هستید که قبلا به باشگاه می‌رفتید، اما دیگر فعالیت‌های ورزشی انجام نمی‌دهید، یکی از با نشاط‌ترین فعالیت‌های روزانه را فراموش کرده‌اید. انجام فعالیت‌های ورزشی، اثر قدرتمند ضدافسردگی دارد و باعث ترشح سروتونین و دوپامین می‌شود. میزان ترشح این دو ماده در افراد افسرده به پایینترین حد خود می‌رسد.

راه حل: شنا، یوگا،‌ ایروبیک و حتی پیاده روی ورزشهای مفرحی هستند که شما را از دام افسردگی نجات می‌دهند. برای داشتن انگیزه می‌توانید با یکی از دوستان یا آشنایان خود به کلاسهای ورزشی بروید.

تله پنجم: مصرف قند بالا
وقتی فردی احساس ناراحتی می‌کند، معمولا میل به تنقلات و خوراکی‌های شیرین دارد. مصرف تنقلات شیرین، در کوتاه مدت حس خوبی به افراد می‌دهد، اما کمتر از دو ساعت باعث می‌شود گلوکز خون بشدت پایین آید.

راه حل: از مصرف زیاد قند دوری کنید. همیشه راه عاقلانه، به اندازه مصرف کردن است.

تله ششم: افکار منفی
هنگامی که فردی مستعد افسردگی است،‌ همواره افکار منفی در خود می‌پروراند و از انجام فعالیت‌های روزانه خودداری می‌کند. افراد در این شرایط فکر می‌کنند که حتی با انجام دادن کارهای متفاوت و سعی در بهبود اوضاع فعلی نیز، احساس خوبی به آنها دست نخواهد داد. بنابراین تلاشی هم نمی‌کنند! در این صورت از انجام هرگونه فعالیتی بازمی‌مانند. پروراندن افکار منفی دام بزرگی است که باعث تشدید افسردگی و در نتیجه منفعل شدن کامل فرد می‌گردد.

راه حل: منتظر روی دادن اتفاقات منفی نباشید. اگر تلاش و کوشش کنید، شانس‌ رسیدن به نتایج مثبت و سازنده را از دست نخواهید داد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits