دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص دارویی و درمانی گیاه آنخ (کاکوتی)
19
زمان مطالعه: 4 دقیقه
گیاه دارویی آنخ و خواص آن/آشنایی با خواص و مضرات گیاه آنخ یا همان کاکوتی با دلگرم همراه باشید تا با این گیاه بی نظیرآشنا شوید.

گیاه دارویی آنخ و خواص آن

آشنایی با خواص و مضرات گیاه آنخ یا همان کاکوتی با دلگرم همراه باشید تا با این گیاه بی نظیر

آشنا شوید.

گیاه دارویی آنخ و خواص آن

آنخ (anekh) یا کاکوتی

گیاه کوهی و خودرو که در خراسان شمالی در بین کرمانج ها و ترک ها به نام آنخ شناخته میشود و در میان فارس ها به کاکوتی معروف است که البته نام های دیگری همچون کاکاتو و یا آویشن خراسانی هم برای گیاه آنخ به کار میرود. برگ این گیاه علاوه بر طعم و مزه دلنشین و عالی، خواص درمانی بسیار زیادی دارد و رایجترین نوع استفاده از آن هم به صورت دم کرده همراه با چای و یا حتی بدون چای و فقط آنخ و دقیقا با همان روش دم کردن چای است.

البته در لبنیات هم برای طعم دار کردن ماست و در دوغ برای کم کردن اثرات گوارشی دوغ استفاده میشود. این گیاه هم خانواده ی گیاه آویشن می باشد و از تیره ی نعنائیان می باشد .گیاه کاکوتی که کردهای خراسان به آن آنخ یا آنوخ میگویند ، در شمال خراسان در بین ترک ها و فارس ها ی این استان هم با نام کردی آن یعنی آنخ شناخته شده است .آنخ در بسیاری از کوهستان های شمال خراسان به وفور یافت می شود و مردمان زیادی را در فصل بهار به کوهستان ها برای جمع آوری آنخ می کشاند .این گیاه هم خاصیت داروئی دارد و هم خاصیت غذایی .

کاکوتی اغلب در درمان اختلالات گوارشی نظیر اسهال و دل پیچه کار برد دارد .در شمال خراسان بیشتر آنخ را به همر اه چای دم میکنند و اینگونه طعم خوبی را به چای اضافه میکند و بعضی اوقات هم آنخ را به تنهایی دم میکنند.که این روش هم بسیار مورد استقبال است. و آب جوش ، رنگ سبز و خوش بویی را به خود میگیرد.

خواص گیاه آنخ

گیاه دارویی آنخ و خواص آن

اين گياه چند ساله است وبوته‌هاي آن پرپشت و ارتفاع آن بين ۲۰ تا ۵۰ سانتي متر مي‌باشد و در آذربايجان به آن کهليک اُتي و يا کلکوتي(به معناي علف کبک) مي‌گويند .آويشن بيشتر در بيماريهاي تنفسي استفاده مي‌گردد ولي کاکوتي اغلب در درمان اختلالات گوارشي نظير اسهال و دل پيچه کار برد دارد . چوپان ها و کوه نوردان کاکوتي تازه را جمع آوري مي‌کنند و چاي آن را گوارا ترين نوشيدني مي‌دانند.

کاکوتي را از آن جهت به دوغ اضافه مي‌کنند که اثرات سوء گوارشي آن نظير دل درد و دل پيچه کاهش ميدهد.کاکوتي داراي گل هاي بنفش است"از برگ‌هاي خشک‌شده و خردشده کاکوتي به عنوان طعم‌دهنده در دوغ استفاده مي‌شود.

استفاده از این گیاه کمی هم به عنوان ادویه در غذاها کاربرد دارد و عطر آن بسیار نزدیک به آویشن و Oregano است و برخی از دوغ های بسته بندی شده در ایران این ادویه را دارند.
از آنجا که آنخ یا همان کاکوتی گیاهی است که هیچگونه عوارض جانبی ندارد و بسیار ارزان و در دسترس است مصرف آن را به شما توصیه می کنیم.چاي كاكوتي بعد از غذا نه تنها مانند چاي سياه آهن بدن را دفع نمي‎كند بلكه هضم غذا را آسان مي‎كند.

خواص گیاه آنخ

خواص آنخ ( کاکوتی ):


1-طبع آن گرم است
2-مقوی معده یک ساعت بعد غذا دم کرده میل شود
3-صفرا بر صبح وعصر به جای چایی میل شود
4-باد شکن .خلط اور.
5-مقوی قلب به صورت جوشانده میل شود
6-برای درمان تب مالت بسیار مفید است
7-باعث جذب غذا میشود تاثیر منفی برروی آهن غذا ندارد
8-کسانی که بدن ضعیف دارند از حمام کاکوتی استفاده کنن
9-تقویت کننده نیروی جسمی
10- درمان کننده سرماخوردگی
11- برای سیاه سرفه 5 گرم کاکوتی را در 300 سی‎سی آب جوشانده و دم کرده روزی 3 فنجان بنوشند.
12- چای کاکوتی بعد از غذا نه تنها مانند چای سیاه آهن بدن را دفع نمی‎کند بلکه هضم غذا را آسان می‎کند.
13- اشخاصی که رماتیسم دارند می‎توانند از کاکوتی استفاده کنند به صورت حمام یعنی 100 گرم کاکوتی در 3 لیتر آب جوشانده در وان ریخته داخل وان بنشینید.
حالا که به خاصیت های بسیار آنخ پی بردید ، توصیه میکنیم حداقل هفته ای 3-44 نوبت بجای چای معمولی و چای سیاه از این گیاه استفاده کنید . همچنین به عنوان تفریح و ورزش نیز میتوانید به کوهستان با خانواده سری بزنید و کاکوتی جمع کنید مطمئنا روحیه تان بسیار شاداب خواهد شد .

خواص گیاه آنخ

مضرات و خواص بد آنخ کاکوتی

ممکن است در بعضی مواقع و موارد دردهای شکمی را ایجاد کند.
نکته ی دیگر تیمول موجود در آن در بیماری کولیت

نارسائی قلبی

در زمان حاملگی توصیه نمی گردد.

خواص گیاه آنخ

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (19 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits