دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چرا ترک پا به وجود می آید؟راه درمان آن چیست؟
65
زمان مطالعه: 4 دقیقه
چرا ترک پا به وجود می آید و راه درمان آن چیست

علل و راه درمان ترک پا

علل و راه درمان ترک پا

پینه و ترك پا چيست؟

پينه و ميخچه پوست اولين بافت در جسم است كه وظيفه دفاع بدن را بر عليه عوامل خارجي گوناگون به عهده دارد. يكي از عواملي كه مي تواند صدمات جدي به بدن وارد كند ضربه و فشار مستمر و طولاني به پوست است. افرادي كه به دليل شغل، تفريح و ورزش مستمراً به كف پاي خود فشار وارد مي آورند خصوصاً آنها كه كمي انحراف در كف پا دارند دچار مشكل مي شوند زيرا فشار تنها بر قسمتي از پا وارد مي شود ، در نتيجه پوست در آن قسمت با ضخيم شدن و افزايش قطر سعي در مبارزه با اين فشارها دارد.

به پديده ضخيم شدن پوست در يك ناحيه "پينه" مي گويند مانند : پينه دست كارگران كه به علت كار مداوم و سنگين با دست ها دچار اين عارضه مي شوند.

گاهي نيز قسمت مركزي پينه متراكم تر شده و بافت سخت تري توليد مي كند در اين حالت فشارهاي وارد شده به اعصاب پوستي برخورد مي كند و باعث درد مي شود. به اين عارضه "ميخچه" مي گويند.

علل و راه درمان ترک پا

تفاوت میخچه و پینه:

در واقع مكانيسم ايجاد پينه و ميخچه مشابه است با اين فرق كه در ميخچه سلول هاي قسمت مركزي با ايجاد تراكم و سخت تر شدن ، مبارزه با فشارهاي وارده را به عهده مي گيرند ولي اين بافت سخت به دليل تماس با اعصاب پا موقع راه رفتن باعث درد مي شود.كساني كه كفش تنگ مي پوشند و يا ورزشكاران از قبيل فوتباليست ها، كوهنوردان و غيره حتي با مختصر انحراف كف پا (كه اكثريت مردم دچار آن هستند) بدون اين كه مشكلي از نظر راه رفتن داشته باشند استعداد ابتلا به ميخچه و پينه را دارند. توصيه به اين گونه افراد انتخاب كفش هاي مناسب و غير تنگ است و در صورت ابتلا به ميخچه ، اطبا با تجويز داروهايي كه از تركيبات اسيدي و خورنده ميخچه تشكيل شده اند ، به درمان آن مي پردازند. در صورت عود اين عارضه بهتر است بيمار از كفش هاي مخصوص طبي استفاده نمايد و در اكثر موارد با رعايت بهداشت پا، پوشيدن كفش مناسب و درمان هاي طبي بهبودي حاصل مي گردد.

يكي از شكايات شايع بيماران خصوصاً بانوان، شاخص خشكي هاي كوچك تا ترك هاي شديد كف پا مي باشد.

اين ضايعات به دو دسته "فيزيولوژيك و بيماري هاي پوستي" طبقه بندي مي شوند.

علل و راه درمان ترک پا

علت بیماری:

فيزيولوژيك در مناطقي كه آب و هواي خشك دارند به دليل كمي رطوبت هوا و تابش نور خورشيد و باد به تدريج آب ميان بافتي پوست كاهش يافته و خشك مي گردد. افرادي كه به دليل شغل، سرگرمي و يا ورزش زمان هاي طولاني تري را در هواي باز مي گذرانند بيشتر با اين پديده ي پوستي بيشتر مواجه مي شوند.

خشكي پا و خصوصاً كف پا در ناحيه پاشنه، بيشتر در بانوان خانه دار ديده مي شود كه روزها در منزل بدون جوراب و با پاي برهنه، تردد مي نمايند و به همين دليل خشكي پوست پا از شكايات عمده ي بانوان است. خانم هايي كه عادت به شستشوي مداوم پاها دارند، به طور كامل و با دقت پاها را خشك نمي كنند و از كرم هاي مرطوب كننده و چرب كننده بعد از هر شستشو استفاده نمي نمايند پاهايشان دچارخشكي شديدتري مي شود.

مردان به دليل پوشيدن كفش در طي روز و اين كه اصولاً تعريق مردان بيش از زنان است كمتر دچار اين عارضه مي شوند.

گروهي از بيماري هاي پوستي با خشكي پوست همراه هستند. اين بيماري ها ممكن است فقط در پا ظاهر شوند و يا اين كه علاوه بر پا در ساير قسمت هاي پوست هم ديده شوند. بيماراني كه دچار ترك هاي ضعيف و خشكي پا به يكي از دلايل فوق شده اند مي توانند از پماد طبیعی زیتون استفاده كنند.

علل و راه درمان ترک پا

اين روغن در كوتاه مدت باعث بهبودی کامل پینه، زبری، خشکی و ترک دست و پا و همچنین نرمی پوست مي شود و مصرف طولانی آن هیچ گونه عارضه ای در پی نخواهد داشت.

در آخر به تمام افرادي كه دچار خشكي پا خصوصاً در كف پا هستند توصيه مي شود:

1-سعي كنند بعد از شستشوي پاها، بلافاصله و با دقت پاها را با حوله ي تميز خشك كنند، از پماد طبیعی زیتون و چرب كننده مانند گليسيرين و وازلين استفاده نمايند و در طي روز در منزل سعي كنند از جورابهای نخی و كفش هاي روفرشي استفاده كنند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (65 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۵ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ساراراستین فرد | ۹ سال پیش
ممنون ازراهنماییتان
0
0
نوشهری | ۹ سال پیش
با تشکر ممنونم
0
0
نوشهری | ۹ سال پیش
با تشکر از راهنمایی تان
0
0
حسین نیکبخت | ۹ سال پیش
خیلی ممنون از شما که
راه درمان ترک پاشنه رو معرفی کردین
تشکر
0
0
اکرم قلعه چه یزدانی | ۱۰ سال پیش
ممنون از راهنماییها.مفید بود.
0
0

hits