دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بار زبان،پیشگیری و درمان این عارضه
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
بار زبان در طب سنتی:زبان قوی ترین ماهیچه بدن انسان است .با نگاهی به زبان می توان تصویری کلی از وضع سلامت فرد به دست آورد.با دلگرم همراه باشید تا با علت و درمان این عارضه آشنا شوید.

بار زبان در طب سنتی

زبان قوی ترین ماهیچه بدن انسان است .با نگاهی به زبان می توان تصویری کلی از وضع سلامت فرد به دست آورد.با دلگرم همراه باشید تا با علت و درمان این عارضه آشنا شوید.

بار زبان در طب سنتی

«زبان باردار» چیست و چگونه درمان می شود؟

زبان از ماهیچه های قوی بدن است که در دهان قرار گرفته و به جویدن و هضم غذا کمک می کند.مهم ترین کارکرد این عضو چشیدن است اما با توانایی حرکت به صورت های مختلف به تشکیل صداهای مختلف و صحبت کردن کمک می کند.برای خیلی از ما پیش آمده که احساس سنگینی در زبانمان کنیم .

باردار شدن زبان coated tongue به سفید یا زرد شدن زبان گفته می شود که در نتیجه رشد بیش از حد و التهاب برآمدگی های ناخن مانند در سطح زبان بروز می کند، این برآمدگی ها و طرح های ریز ناخن مانند پاپیلا papillae گفته می شوند. زبان باردار دارای ظاهری سفید و گاهی زرد است که بر اثر باکتری ها، مواد باقیمانده در دهان و سلول های مرده که بین پاپیلاهای ملتهب و بزرگ شده گیر کرده اند، بروز می کند.

راه های درمان بار زبان

اگر شما هم از محونشدن بار روی زبان تان با مسواک زدن پی درپی کلافه شده اید، به این توصیه ها عمل کنید.


1. درمان زبان باردار با ماست

باکتری های پروبیوتیک موجود در ماست، نه تنها به سالم ماندن روده های شما کمک می کنند، بلکه احتمال باردار شدن زبان تان را هم کاهش داده و مانع بد بو شدن نفس تان می شوند.

2. درمان زبان باردار با قرقره کردن آب نمک

اگر جرمی زردرنگ روی زبان تان خانه کرده، سرم نمکی قرقره کنید. اگر هفته ای یکی دوبار این محلول را در دهان تان بچرخانید و تخلیه کنید، نه تنها زبان تان زرد نمی شود، بلکه کمتر هم سرما می خورید.

3. درمان زبان باردار با مصرف کمتر شیرینی

با خوردن زیاد شیرینی و شکلات، ممکن است باکتری هایی که در دهان شما خانه کرده اند، مقاوم تر شده و هر روز بیشتر تکثیر شوند. پس نه تنها برای محافظت از دندان های تان، بلکه برای کاهش این جرم آزاردهنده، مدتی با شیرینی جات خداحافظی کنید.

 درمان

4. درمان زبان باردار با جوش شیرین

روی خمیردندان تان، مقدار کمی جوش شیرین بریزید و با آن، دندان های تان را بشویید. این ماده ضدعفونی کننده، هم دندان های تان را سفید می کند و هم از جاگرفتن جرم روی زبان تان جلوگیری می کند. البته حواس تان باشد که هر روز سراغ جوش شیرین نروید؛ چراکه در صورت استفاده زیاد، ممکن است به مینای دندان تان آسیب برساند.

5. درمان زبان باردار با مصرف دارو

حل کردن این مشکل و برطرف کردن زبان باردار، همیشه کار شما نیست. برای خلاص شدن از این وضعیت، گاهی با کمک متخصصان، به مصرف برخی داروهای ضدقارچ نیاز دارید. پس اگر راه هایی که گفته ایم، کمکی به شما نکرده اند، حتما به پزشک مراجعه کنید.بار زبان در طب سنتی طبقه بندی های مختلفی دارد؛ طبقه بندی بر این اساس انجام می شود که بار، کدام قسمت از زبان را گرفته باشد، چه رنگی باشد، میزانش چقدر باشد و همراه با آب دهان یا مواد لزج و چسبنده باشد یا خیر. نوع تجویز درمان نیز با توجه به این موضوع متفاوت است.

اگر زرد بود

بار زرد رنگ زبان نشانه صفراوی شدن بدن است. این حالت به دلیل افزایش مایعات و مواد طیف زرد رنگ بدن ایجاد می شود. حالت دیگری هم به نام «کمودت» یا تیرگی و سیاهی رنگ زبان وجود دارد که نشانه سودایی بودن فرد است. معمولا کسانی دچار این حالت می شوند که زندگی پرتنش همراه با مشکلات روحی- عاطفی فراوانی دارند.

اگر بی رنگ بود

اگر زبان یا غشای مخاطی (لایه های سلولی که قسمت هایی از بدن مثل دهان و بینی را از خشک شدن محافظت می کنند) رنگ پریده به نظر برسند، یعنی خون بدن شما کمبود هموگلوبین دارد. هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول های قرمز خون وجود دارد و نقش آن حمل اکسیژن و دی اکسید کربن در خون است. این عارضه معمولا منجر به خستگی و بی حالی می شود. به عقیده متخصصان سنتی، نشانه های این عارضه، سردشدن زبان، احساس کمبود انرژی و خستگی است. می توان با خوردن جوشانده های گیاهی مثل سیر، زنجبیل و دارچین آن را مداوا کرد.

اگر ارغوانی بود

اگر رنگ زبان شما ارغوانی به نظر می رسد احتمالا شما از کلسترول بالا رنج می برید که می تواند منجر به مشکلات قلبی شود. زبان ارغوانی می تواند نشانه برونشیت مزمن نیز باشد که باعث کاهش کارآیی امواج هوا در رساندن اکسیژن به جریان خون می شود.
اگر زبان شما همچنان ارغوانی بود حتما به پزشک مراجعه کنید. به عقیده متخصصان طب گیاهی، لکه های روی زبان منعکس کننده آلرژی هایی مثل آسم و اگزما هستند. برای مداوای آسم، ترکیب شیرین بیان و گیاه جینکو و برای اگزما، ترکیب سیر و شبدر قرمز را تجویز می کنند.

منبع:نمناک،نیک و نو

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits