دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۶ راه جادویی برای درمان خانگی گوش درد
26
زمان مطالعه: 5 دقیقه
درمان درد گوش: درمان های خانگی گوش درد نیز به راحتی در دسترس هستند و بدون عوارض جانبی، می توانند در تسکین گوش درد بسیار موثر باشند.

درمان های خانگی گوش درد

زمانی که دچار گوش درد می شوید ممکن است تمام روز شما را درگیر کند و آرامش شما را سلب کند، مگر اینکه برای درمان آن اقدام کنید. و در برخی موارد گوش درد در اثر عفونت‌هایی ایجاد می‌شود که ممکن است به درمان آنتی‌بیوتیکی نیاز داشته باشند. اما اغلب اوقات گوش درد را می توان به راحتی و با داروهای بدون نسخه نیز درمان کرد. به هرحال، برخی درمان های خانگی گوش درد نیز به راحتی در دسترس هستند و بدون عوارض جانبی، می توانند در تسکین گوش درد بسیار موثر باشند. برای آشنایی با این راهکارهای خانگی با مجله دلگرم همراه شوید.

علل گوش درد

گوش درد معمولا در اثر سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر عفونت ها است. اغلب گوش درد زمانی اتفاق می افتد که میکروب هایی که عامل عفونت هستند به شیپور استاشی در گوش حمله می کنند و آن را مسدود می کنند. در واقع یکی از علل اصلی عفونت گوش مربوط به عملکرد نادرست شیپور استاش می باشد. شیپور استاش کانالی است که گوش میانی را به حلق متصل می‌کند. وظیفه اصلی شیپوراستاش متعادل کردن فشار هوا و مایعات در گوش میانی است. سرماخوردگی، آنفولانزا و آلرژی می‌توانند باعث تحریک و متورم شدن این کانال شده و در نتیجه عفونت گوش را به همراه داشته باشند.
راهکارهای خانگی درمان گوش درد

برای جلوگیری از گوش درد، بهتر است از نظر غذایی احتیاط لازم را داشته باشید مثلا حذف شیرینی ها، چربی ها و محصولات لبنی و استفاده از زنجبیل و سیر به عنوان ادویه. درمان های خانگی عبارتند از:

1. سیر

ترکیبی از روغن سیر و خرگوشک(گل ماهور) که به عنوان قطره گوش استفاده می شود می تواند در کاهش درد گوش موثر باشد. به این دلیل که سیر دارای خواص ضد ویروسی و ضد باکتری است. با این حال، از آنجایی که سیر غلظت یافته می تواند موجب تحریک پذیری کانال گوش شود، باید با سایر روغن ها مانند روغن گیاه خرگوشک رقیق شود. همچنین می توانید با گل راعی ( هزار چشم) و گل همیشه بهار را به آن اضافه کنید. طبق گفته جولیان ویتاکر، از مرکز سلامتی ویتاکر، کالیفرنیا، مصرف روزانه یک یا دو حبه سیر خام به درمان درد گوش مزمن کمک می کند، زیرا خاصیت ضد ویروسی و آنتی بیوتیکی طبیعی آن میکروب هایی که باعث آسیب به گوش می شوند را از بین می برد.

2. گیاه گوتوکولا

گیاه آب قاشقی یا گوتوکولا نه تنها احتمال عفونت گوش را کاهش می دهد، بلکه باعث بهبود شنوایی نیز می شود و به دو صورت کپسول و پودر در بازار موجود است. این گیاه معمولا با عسل مخلوط شده و به صورت خوراکی مصرف می شود.

3. رایحه درمانی یا آروماتراپی

آروماتراپی یعنی استفاده از اسانس گیاهان برای بهبود در وضعیت سلامتی. برای تهیه روغن موثر آروماتراپی می توان از ترکیب اسانس اسطوخودوس، روغن درخت چای و بابونه همراه با روغن زیتون استفاده کرد. این مخلوط را می توان در قسمت خارجی گوش مالید یا می توان پنبه را به آن آغشته کرد و داخل گوش قرار داد و تا زمانی که عفونت درمان شود ، باید این کار را تکرار کرد.

4. طب هومیوپاتی

طب هومیوپاتی یکی از روش های درمانی است که در حیطه طب مکمل قرار دارد و امروزه در دنیا بسیار گسترش یافته است. بعضی از داروهای هومیوپاتی را می توان در منزل برای تسکین درد گاه به گاه گوش استفاده کرد. این داروها عبارتند از Belladonna، Chamomilla، Pulsatilla Mercurius، و مانند آن. داروهایی مانند آکسونیت و هپار سولفور در صورت شروع ناگهانی گوش درد پس از سرماخوردگی موثر هستند. گوش درد های تکراری نیز به درمان های هومیوپاتی واکنش خوبی نشان می دهند.

5. هیدروتراپی یا آب درمانی

این درمان شامل آب گرم و سرد است. شما می توانیدکمپرس گرم بر روی گوش ها بگذارید و در کنارش پاهایتان را در آب گرم ماساژ دهید. به مدت 10 تا 30 دقیقه پاهایتان را در آب گرم قرار دهید و به مدت 5 دقیقه کمپرس گرم از یک گوش تا گوش دیگر بگذارید، در این مرحله پوشاندن گلو موجب تسکین فوری گوش درد می شود. اگر درد ادامه یابد، طول مدت درمان افزایش می یابد

6. رفلکسولوژی (بازتاب درمانی)

این روش، نوعی ماساژ درمانی است که تاثیری مثبت بر سلامت کلی بدن دارد، که با ماساژ نقاط خاصی، عمدتا با ماساژ دست ها و پاها انجام می شود، زیرا نقاط خاصی در کف پا یا دست وجود دارند که می توانیم با ماساژ آن نقاط دردها را تسکین و درمان کنیم. نقاط موثر، گوش، گلو و گردن بر روی پا هستند. پاها آینه تمام نمای بدن انسان هستند. ماساژ کف پا می تواند کارکرد بدن را متعادل کند. با ماساژ انگشتان پا می توان گوش درد را کاهش داد.

گوش درد یکی از بیماری هایی است که درمان آن ساده است و اکثر اوقات به تجویز داروی خاصی برای درمان نیاز ندارد. درمان های خانگی گوش درد کاملا موثر است. اما، همانند داروهای تجویزی، برای استفاده از داروهای خانگی نیز باید با پزشک خود مشورت کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.8 از 5 (26 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits