دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روغن کاسیا چه مزایایی دارد؟

خواص شفا بخش روغن کاسیا (دارچین چینی)

روغن کاسیا چه مزایایی دارد؟
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
روغن کاسیا دارچین چینی از خانواده دارچین سینامون (cinnamon ) است، روغن دارچین کاسیا سینامون طعم شیرین تری نسبت به روغن دارچین کاسیا دارد، اما از نظر مزایای سلامتی ارزش دارچین کاسیا کمتر از دارچین سینامون نیست.

خواص روغن کاسیا (دارچین چینی)

چرا روغن دارچین کاسیا در طب سنتی چینی حائز اهمیت است؟

روغن دارچین کاسیا یکی از روغن های ضروری است که به علت خواص شفابخشی تایید شده اش، از نظر گیاه درمانی ارزش دارد.

دارچین کاسیا از خانواده دارچین سینامون(cinnamon ) است، روغن دارچین سینامون طعم شیرین تری نسبت به روغن دارچین کاسیا دارد، اما از نظر مزایای سلامتی ارزش دارچین کاسیا کمتر از دارچین سینامون نیست.

روغن کاسیا چیست؟

روغن کاسیا، از دارچین چینی و از خانواده برگ بو(Lauraceae)، مشتق شده است. روغن دارچین کاسیا اغلب با روغن دارچین سینامون مقایسه می شود، اما هر دو اینها از یک گونه گیاهی استخراج می شوند. در واقع کاسیا به عنوان دارچین چینی(سینامون چینی) شناخته شده است. کاسیا، گیاه بومی چین است و درختچه ای باریک و همیشه سبز است که ارتفاع آن تا 20 متر یا 65 فوت می رسد. برگ های ضخیم، زبر و گل های کوچک و سفید بی نظیر دارد.

روغن کاسیا به طور گسترده ای قابل دسترس است و منشا آن چین و ایالات متحده آمریکا است، جایی که این گیاه تقطیر و عصاره گیری می شود. عصاره کاسیا یک مایع قهوه ای تیره است که دارای بوی قوی و گرم صمغ چوب است و طعم شیرینی دارد. تانن های موجود در پوست کاسیا، روغن کاسیا را به رنگی تیره تبدیل می کند(در صورتی که هنوز مس استفاده شود)، از طرف دیگر، روغن کاسیای رقیق شده دارای رنگ زرد رنگ است.

روغن دارچین

کاربردهای روغن کاسیا(دارچین چینی)

اگرچه پوست كاسيا به دليل رنگ تیره اش به ندرت به محصولات عطر اضافه می شود، اما همانند سینامون به عنوان طعم دهنده در غذاها، نوشيدني ها و داروها به كار مي رود.

به عنوان یک داروی گیاهی، پوست کاسایا را می توان برای کمک به بهبود مشکلات گوارش مانند نفخ شکم، قولنج، سوء هاضمه و اسهال استفاده کرد. از سوی دیگر، روغن پوست کاسیا در کمک به درمان تب، سرماخوردگی، آنفولانزا و لرز در هنگام بخار درمانی مفید است.

روغن دارچین چینی

ترکیب های شیمیایی روغن کاسیا

اجزای اصلی شیمیایی روغن کاسایا عبارتند از آلدهید سینامیک، سینامیل استات، بنزالدهید، لینالول و چاویکول. سینامالدئید یکی از اجزای اصلی روغن کاسیا است. سینامالدئید نیز در روغن دارچین سینامون، وجود دارد.

خواص دارچین کاسیا

مزایای روغن کاسیا

به طور سنتی، گیاه کاسیا به طور گسترده در طب گیاهی چینی، به ویژه در اختلالات عروقی استفاده می شود. با این حال، روغن کاسیا در بهبود عملکرد قلب و عروق، دستگاه گوارش، دستگاه ادراری و تناسلی، گردش خون و اختلالات سیستم ایمنی مؤثر است. همچنین اثرات قابل توجهی در موارد زیر دارد:

  • کمک به درمان تهوع و استفراغ
  • کاهش دمای بدن هنگام تب
  • بهبود گردش خون
  • از بین بردن عفونت های ویروسی
  • کمک در درمان اسهال
  • کاهش افسردگی
  • کاهش درد مفاصل
  • مبارزه با عفونت های میکروبی در بدن
  • تقویت لثه ها، ریشه مو و ماهیچه ها

دارچین کاسیا

طرز تهیه روغن کاسیا

روغن کاسیا از طریق فرایند تقطیر بخار یا آب تولید می شود. این روغن ضروری معمولا از برگ ها، پوست ، شاخه ها و ساقه های باریک درخت کاسیا چند ساله استخراج می شود.

روغن کاسایا در مقیاس وسیع در چین و ایالات متحده تولید می شود و اغلب تقلبی تولید می شود که به نوبه خود سبب افزایش میزان سمی بودن می شود. برای اطمینان از این که روغن کاسایا مورد استفاده تان دارای بالاترین کیفیت ممکن است، توصیه می شود تنها از تولید کنندگان معتبر و قابل اطمینان که روغن هایی از مواد ارگانیک کاملا سالم و به شیوه های ایمن تولید می کنند، خریداری کنید.

روغن کاسیا چگونه اثر گذاری می کند؟

روغن کاسیا یکی از روغن های ضروری است که به دلیل خواص شفابخشی تایید شده اش از نظر گیاه درمانی ارزش دارد. این روغن به عنوان یک تب بر (کاهنده تب)، ضد تهوع و استفراغ، ضدنفخ (کاهش گاز یا نفخ شکم) و ضد آرتریت(ضد التهاب مفاصل) عمل می کند. سایر کاربردهای روغن کاسیا عبارتند از:

  • ضد عفونی کننده. روغن كاسيا را در روغن حامل ملایم رقیق کنید و مقدار كمي را به نقاط رفلكسی کف پا بمالید.
  • ضد اسهال. برای اسهال و سایر مشکلات مربوط به گوارش، این روغن را با یک روغن دیگر رقیق کنید سپس به نقاط رفلکسی کف پا و روی شکم بمالید و ماساژ دهید.
  • ضد قارچ. حداقل یک بار یا دو بار در روز مقدار کمی روغن کاسیای رقیق شده را به ناحیه آسیب دیده بمالید.
  • ضد ویروس. برای سرماخوردگی و آنفولانزا این اسانس را سرتاسر اتاق اسپری کنید.

روغن کاسیا- دارچین چینی

آیا روغن کاسیا سالم و بی خطر است؟

روغن کاسیا ممکن است موجب بروز حساسیت پوستی شود. روغن کاسیا قطعا برای نوزادان و کودکان، به دلیل پوست ظریف و حساس شان، بی خطر نیست. به علت اینکه این روغن می تواند حساسیت زا باشد، استعمال موضعی روغن خالص کاسیا توصیه نمی شود، بنابراین بهتر است این روغن را در یک روغن حامل ملایم با غلظت کم رقیق کنید تا تاثیر حساسیت زایی آن کمتر شود.

با این وجود، تاکید می کنیم که بهتر است قبل از انجام هر گونه روش های خود درمانی برای جلوگیری از عواقب ناگوار، با پزشک خود یا یک متخصص آروماتراپی(عطر درمانی) با تجربه مشورت کنید. ناگفته نماند که روغن کاسیا باعث تحریک جریان خون می شود (قاعده آور است) و همچنین مانع ترشح شیر مادر می شود(کاهنده شیرمادر است)، به همین دلیل توصیه می شود زنان باردار و شیرده از مصرف این روغن خودداری کنند.

فواید و مضرات دارچین کاسیا

عوارض جانبی روغن کاسیا

در حالی که روغن کاسیا در آروماتراپی(عطر درمانی) یا بخار درمانی استفاده می شود، استنشاق بیش از حد این اسانس گرم ممکن است در بعضی افراد باعث بی خوابی، سستی و افسردگی شود. توصیه می شود قبل از اضافه کردن روغن کاسیا یا هر روغن گیاهی به رژیم بهداشتی و سلامتی خود، ابتدا با کارشناس و یا پزشک متخصص خود مشورت کنید.

مقالات بیشتر برای خواص روغن ها:

خواص روغن لوندین

خواص روغن مرزنجوش

خواص روغن اکالیپتوس

خواص بی نظیر روغن گل یاس

ترجمه و گرد آوری
سهیلا مقصودی
بخش سلامت مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits