دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خاصیت خوردن سیر پخته
18
زمان مطالعه: 10 دقیقه
خاصیت خوردن سیر پخته:خواص سیر خام این سبزی بی نظیر/سیر خام یا پخته؟ کدام بهتر است؟با دلگرم همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

خواص سیر خام و پخته این سبزی بی نظیر

سیر خام یا پخته؟ کدام بهتر است؟با دلگرم همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

خوردن سیرخام مفیدتر است یا سیر پخته؟

خواص معجزه آسا سیر پخته

سیر یکی از معجزه گرهای دنیای خوراکی ها برای سلامتی اعضای بدن است. برخی افراد سیر را خام و ناشتا می خورند و برخی با غذا و یا به صورت پخته. سوالی که برای برخی پیش می آید این است که کدام یک بهتر است، خوردن سیر خام یا خوردن سیر پخته؟


خواص خوردن سیر خام و پخته

یک متخصص تغذیه با اشاره به خواص درمانی سیر گفت:مصرف روزانه سیر تا 8 درصد فشار خون بالا را کاهش می دهد و مانع تصلب شرایین می شود. وی در رابطه با خواص درمانی سیر اظهار داشت:مصرف سیر، خواص درمانی بسیاری داشته و در واقع گیاه دارویی به شمار می رود که بسیاری از افراد به دلیل بوی آزار دهنده آن در جمع، از خوردن آن امتناع می ورزند.

سیر حاوی ترکیبی به نام آلیسین می باشد که دارای خواص دارویی بسیاری است. بوی قوی سیر ناشی از وجود همین ترکیب در سیر می باشد. آلیسین از طریق دستگاه گوارش وارد سایر قسمت های بدن می شود و اثرات بیولوژیکی قوی روی آن ها می گذارد و در درمان بسیاری از بیماری ها موثر است. این سبزی از خانواده پیاز و تره فرنگی به شمار می رود و در طبخ بسیاری از غذاها به کار می رود. سیر در عین حال که بسیار مغذی است, اما کم کالری می باشد.

سیر تقریبا دارای تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن است. بسیاری از خاصیت های سیر ناشی از همین مواد مغذی می باشد. ارزش غذایی 28 گرم سیر خام به شرح زیر است. این مقدار سیر 42 کالری دارد که از 1.8 گرم پروتئین و 9 گرم کربوهیدرات موجود در این مقدار سیر حاصل می شود.

  • 23 درصد از نیاز روزانه به منگنز
  • 17 درصد از نیاز روزانه به ویتامین B6
  • 15 درصد از نیاز روزانه به ویتامین C
  • 6 درصد از نیاز روزانه به سلنیوم
  • فیبر: 1 گرم
  • مقادیری خوبی از کلسیم، مس، پتاسیم، فسفر، آهن و ویتامین B

فواید سیر

فواید سیر

1- برای بیماران مبتلا به مرض قند(دیابت) اثر شفابخش داشته و قند خون را می کاهد.

2- اثر سمی نیکوتین حاصل از دود سیگار را برطرف می نماید. چنان چه معتادین به سیگار، به علت نیکوتین دچار ناراحتی های هاضمه و قلب شده باشند، با مصرف سیر احساس بهبودی می کنند.

3- عرق بدن و خون قاعدگی را زیاد می کند.

4- مداومت در مصرف سیر به تدریج باعث ریختن موی سفید و روییدن موی سیاه می شود.

5- چنان چه سیر پخته را بر موی و پوست بمالند کشنده ی شپش است.

6- اگر سیر پخته را با شیر مخلوط نموده و از آن مرهم تهیه کنند و در محل آبسه (دمل) قرار دهند، برای گشودن هر نوع آبسه و حتی آبسه ی دندان مفید است.

7- سیر برای درمان شقاق (ترک) مقعد، نوک پستان و پاشنه ی پا مفید است. به این منظور باید سیر را در روغنی مانند روغن زیتون، کرچک و ... جوشانده و در محل شقاق و ترک خوردگی بمالند.

8- اگر جوشانده ی سیر و روغن ( مانند مورد قبل) را در محل دردهای مفاصل و قولنج بمالند، درد و ناراحتی را تسکین خواهد داد.

9- اگر مخلوط سیر با سرکه را بر پوست بمالند، ورم اعضاء را بر طرف می نماید.

10- سیر خرد شده حاوی اسانس گوگردی است و بوی تندی دارد که برای دستگاه گوارش خاصیت آنتی بیوتیکی (ضد میکربی) دارد. اسانس فرّار آن در تمام بدن پراکنده می شود و از راه ریه و پوست دفع می گردد.

11- سیر، یک محرک پوستی است و به عنوان خلط آور در التهاب مخاط ریه ها مصرف می شود.

12- سیر، یک داروی ضد کرم ضعیف است و برای درمان بیماری تصلب شرایین به کار می رود.

13- به خاطر بوی نامطبوع سیر بهتر است به طور کامل آن را خرد و در شیر حل نمایید. این محلول برای درمان فشارخون بالا، تصلب شرایین، ناراحتی های گوارشی، (اسهال و اتساع روده) و التهاب مخاط ریه ها ها مفید است.

فواید سیر

مصرف سیر چه فوایدی برای پوست و زیبایی دارد؟

  • فواید سیر برای پوست

یکی از مهمترین خواص سیر برای پوست, رفع چین و چروک پوست صورت به ویژه پوست میان ابروها است. همچنین سیر می تواند در درمان جوش, آکنه و لکه های پوستی موثر باشد و جوش های سر سفید و سر سیاه را از بین ببرد. کاهش منافذ باز پوست یکی دیگر از مهمترین مزایای سیر برای پوست می باشد. دیگر خواص این سبزی برای پوست به شرح زیر است.

وجود سطح بالایی از آلیسین در سیر مزایای بسیاری برای پوست دارد. درمان بیماری های قارچی پوست, ضد پیری و صاف کننده پوست از جمله خاصیت های سیر ناشی از این ترکیب است.
گوگرد موجود در سیر به پیشگیری از عفونت های پوستی کمک می کند و در کاهش التهاب پوستی موثر است. همچنین آن باعث افزایش جریان خون شده و منجر به درخشش طبیعی پوست می شود.

  • درمان سرماخوردگی با سیر خام

یکی از مهمترین خواص و فواید سیر, افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن است. این مسئله موجب کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های شایع از جمله سرماخوردگی می شود. بررسی های بسیاری نشان داده است مصرف روزانه سیر در بهبود علایم سرماخوردگی بسیار موثر است. بنابراین به افرادی دائما از بیماری سرماخوردگی رنج می برند, توصیه می شود در رژیم غذایی خود از سیر استفاده کنند. در واقع مصرف سیر خطر ابتلا به بیماری های شایع مانند آنفولانزا و سرماخوردگی را به طور چشمگیری کاهش و در صورت ابتلا به بیماری, شدت بیماری را نیز کم می کند.

  • خواص سیر در کاهش فشار خون

بیماری های قلبی عروقی مانند حملات و سکته قلبی بزرگترین عامل مرگ در جهان هستند. فشار خون بالا یکی از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است. نحقیقات بسیاری روی افراد مبتلا به فشار خون بالا نشان داده است, افزودن سیر مانند سیب زمینی به رژیم غذایی این افراد به طور قابل توجهی فشار خون آن ها را کاهش می دهد. به طوری که تاثیر این سبزی با تاثیر برخی از داروهای درمانی فشار خون برابر است.

  • بهبود سطح چربی خون با استفاده از سیر

یکی دیگر از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی, افزایش سطح چربی خون است. سیر مانند گوجه فرنگی در کاهش سطح چربی بد خون موثر است. در واقع یکی از مهمترین خواص سیر بهبود سطح کلسترول در خون می باشد. این مسئله می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی ناشی از افزایش سطح چربی بد خون را به طور چشمگیری کاهش دهد.

در واقع مصرف سیر, موجب کاهش چربی کل و کلسترول خون می شود. به طوری که مصرف منظم آن می تواند 10 تا 15 درصد سطح چربی خون را بهبود بخشد. با این وجود هنوز بررسی ها ثابت نکرده اند که این سبزی می تواند تاثیری مثبتی در افزایش سطح چربی خوب خون و یا کاهش سطح تری گلیسیرید ( عامل دیگر خطرساز برای بیماران قلبی) داشته باشد.

  • خواص سیر برای مغز

بررسی ها نشان می دهد سیر مانند سیب حاوی آنتی اکسیدان هایی است که از زوال مغز پیشگیری می کنند و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهند. امروزه رادیکال های آزاد از جمله بزرگ ترین عوامل بیماری زا محسوب می شوند. آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد به روند پیری کمک می کنند. سیر حاوی آنتی اکسیدان هایی است که از سلول ها در برابر این آسیب ها محافظت می کنند.

مهم ترین اثرات سیر در بدن شامل موارد زیر است:

* كم كردن چربی خون، بخصوص كلسترول

* پایین آورنده فشار خون بالا

* محرك دستگاه ایمنی بدن

* ضد باكتری، قارچ و انگل های روده ای

* ضدسرطان

* خلط آور‎ ‎

* ضد اسهال‎ ‎

* ضدسل ریوی ‎

* ضد آماس كبد

* تسكین دردهای قلبی‎ ‎

‎* درمان زگیل و واریس ‎

  • افزایش طول عمر با مصرف سیر

اگرچه خواص سیر در افزایش طول عمر هنوز به اثبات نرسیده است, با این حال فواید سیر در حفظ سلامت مغز و قلب باعث شده این سبزی به عنوان افزایش دهنده طول عمر تصور شود. علاوه بر این سیر می تواند با بیماری های عفونی مقابله کند. این بیماری های مهم و خطرناک به خصوص از عوامل شایع مرگ در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف و مسن هستند.

بهبود عملکرد ورزشی, کمک به سم زدایی فلزات سنگین در بدن, بهبود سلامت استخوان ها از دیگر خواص سیر برای سلامتی می باشند. بنابراین توصیه می شود از این سبزی بسیار مفید در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید.

_________________________________________________

مضرات سیر

معمولا اثرات جانبی مصرف سیر خفیف و غیر متداول است. ولی با زیاده روی در مصرف آن و در موارد خاصی مضر است. بعضی از این مضرات شامل موارد زیر است:

1- ‏ظاهرا سیر تاثیری بر متابولیسم داروها ندارد، اما بیمارانی كه از داروهای ضد انعقاد خون مثل آسپرین استفاده می‌ كنند، باید در مصرف سیر احتیاط كنند، زیرا سیر مانع از انعقاد خون می شود. ‏از این رو افرادی كه جراحی می ‌كنند، باید 7 تا 10 روز پیش از جراحی از خوردن سیر خودداری كنند، زیرا زمان خونریزی را ‏طولانی ‌تر می ‌كند. ‏

2- بنابر تحقیقات دانشمندی بنام «ری (REY)» زیاده روی در مصرف سیر، موجب سردرد و ضعف بینایی می شود. برای جلوگیری از این مضرات چند راه پیشنهاد شده است:

الف- پختن سیر در آب و اضافه کردن کمی نمک یا کره یا روغن بادام به آن.

ب- مصرف گشنیز به همراه مصرف سیر یا بعد از مصرف سیر.

3- چنانچه در مصرف سیر، مراعات سن و مزاج و فصل نگردد، مخصوصاً در مصرف سیر خام زیاده روی شود، برای دستگاه تنفسی و بیماری بواسیر مضر است.

4- زنان آبستن یا شیرده بهتر است از‎ ‎سیر استفاده نکند‎ . ‎

_________________________________________________

از بین بردن بوی سیر

1- برای‎ ‎از بین بردن بوی سیر ‎می توان نیم ساعت پس از خوردن آن، یك قاشق عسل یا كمی جعفری یا یك عدد سیب خورد. ‎

2- بهترین کار برای برطرف کردن بوی سیر، خوردن سبزی مثل کاهو است، زیرا کلروفیل موجود در سبزی ها بوی سیر را دفع می کند.

_________________________________________________

نکاتی برای مصرف سیر

سیر را به صورت قرص سیر،ترشی سیر،سیر سرخ شده و...استفاده می کنند.از نظر علمی، ترکیبات و مکانیسم اثر سیر تا حد زیادی پیچیده است و ترکیبات موجود در آن، زمانی که پوست حبه های سیر جدا نشده است، نسبت به وقتی که پوست کنده و خُرد می شود کمی متفاوت است، یعنی به محض له شدن سیر و مجاورت با هوا تغییراتی در آن روی می دهد، چون مواد اصلی و موثر سیر نسبت به هوا و به ویژه حرارت حساس هستند.

هر چه سیر بیشتر حرارت داده شود، خواص آن کمتر می شود. بنابراین اثر سیر در غذاهای پخته و سرخ شده به مراتب کمتر از سیر تازه است.قرص سیر : قرص سیر حاوی پودر سیر خشک شده است که بهترین شکل دارویی آن است وخواص آن تا حدودی شبیه سیر تازه است و مواد موجود در آن نیز حاوی اکثر موادی است که در سیر تازه وجود دارد. این قرص ها روکش دار هستند و بعد از خوردن، بوی سیر کمتر به مشام می رسد.سیر ترشی : سیر وقتی به صورت ترشی در می آید، دست خوش تغییراتی خواهد شد که به حرارت محیط، سرکه، زمان نگه داری و... بستگی دارد، ولی در اکثر موارد دارای خواصی شبیه به سیر است.

_________________________________________________

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (18 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits