دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص و فواید تخمه کدو تنبل
9
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خواص و فواید تخمه کدو تنبل:آشنایی با خاصیت تخمه ی کدو تنبل با دلگرم همراه باشید تا با خواص تخمه ی کدو تنبل و خواص کدو حلوایی بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با خاصیت تخمه ی کدو تنبل

با دلگرم همراه باشید تا با خواص تخمه ی کدو تنبل و خواص کدو حلوایی بیشتر آشنا شوید.

خواص تخمه کدو

خواص تخمه ی کدو تنبل (کدو حلوایی)

بسیار تا به حال تخمه ی کدو خورده ایم اما با خواص و فواید تخمه ی کدو تنبل آشنایی دارید؟!

دانه کدو تنبل دارای طیف گسترده ای از مواد مغذی اعم از منیزیم، منگنز، مس، پروتئین و روی است.همچنین حاوی ترکیبات گیاهی شناخته شده به عنوان فیتوسترولها و آنتی اکسیدان مهار کننده رادیکال های آزاد است که می تواند سبب افزایش سلامت شما شود کدو تنبل یک میان وعده بسیار عالی است که شما در هر زمان حتی در حال حرکت نیز می توانید مصرف نمایید.

کدو تنبل یک گیاه است دانه و روغن آن برای دارو استفاده می شود . کدو تنبل برای درمان سوزش مثانه، عفونت های کلیه، کرم روده و اشکال در ادرار کردن به علت هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) استفاده می شود .کدو تنبل گاهی اوقات در ترکیب با گیاهان در درمان علائم BPH مورد استفاده قرار می گیرد دانه کدو بوداده در میان وعده ها استفاده می شود.


فواید کدو تنبل چیست؟


1. منیزیم برای قلب سالم

یک چهارم فنجان دانه کدو تنبل حاوی نزدیک به نیمی از مقدار توصیه شده روزانه منیزیم است که در طیف گسترده ای از توابع حیاتی مهم فیزیولوژیکی از جمله ایجاد ATP ) آدنوزین تری فسفات، مولکول انرژی بدن شما )، سنتز RNA و DNA، پمپاژ قلب شما، استخوان مناسب و شکل گیری دندان، آرامش عروق خونی و عملکرد مناسب روده شرکت می کند.
نشان داده شده است که منیزیم برای فشار خون مفید و به جلوگیری از ارست ناگهانی قلب، حمله قلبی و سکته مغزی کمک می کند هنوز حدود 80 درصد از آمریکایی ها دچار کمبود این ماده معدنی مهم هستند.


2. روی از ایمنی بدن پشتیبانی می کند.

دانه کدو تنبل یک منبع غنی از روی است ( یک اونس شامل بیش از 2 میلی گرم از این ماده معدنی مفید است ) روی در بسیاری جهات، از جمله ایمنی، رشد و تقسیم سلول، خواب، خلق و خوی، طعم و مزه و بو از حواس، سلامت چشم و پوست، تنظیم انسولین و برای عملکرد جنسی مردان مهم است.
کمبود روی در بسیاری از موارد مانند اثرات داروها، رژیم های غذایی گیاهی و دیگر رژیم های غذایی بالا در دانه ها وجود دارد این کمبود با افزایش سرماخوردگی و آنفولانزا، خستگی مزمن، افسردگی، آکنه، تولد نوزاد با وزن پایین، مشکلات یادگیری و عملکرد ضعیف کودکان در مدرسه همراه است.


3. اسیدهای چرب امگا 3 بر پایه گیاهخواری

آجیل خام و دانه ها، از جمله دانه کدو تنبل، یکی از بهترین منابع گیاهی امگا3S ( اسید آلفا لینولنیک یا ALA ) هستند همه ما به ALA نیاز داریم با این حال ALA در بدن شما به چربی ضروری امگا 3 EPA و DHA تبدیل می شود بنابراین، در حالی که دانه کدو تنبل یک منبع بسیار عالی از ALA است یک اعتقاد است که برای به دست آوردن برخی از اسیدهای چرب امگا 3 از منابع حیوانی مانند روغن کریل ضروری است.


4. سلامت پروستات

دانه کدو مدت طولانی است که به عنوان یک مواد غذایی طبیعی مهم برای سلامت مردان ارزش دارد این به دلیل مقدار روی بالا برای سلامت پروستات ( بدلیل بالاترین غلظت در بدن ) مهم است و همچنین عصاره و روغن دانه کدو تنبل ممکن است در درمان هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH یا پروستات بزرگ شده ) نقش داشته باشد تحقیقات نشان می دهد که هر دو روغن دانه کدو تنبل ممکن است به خصوص در حمایت از سلامت پروستات مفید باشد.


5. اثر ضد دیابت

مطالعات حیوانی نشان می دهد که دانه کدو تنبل ممکن است سبب بهبود تنظیم انسولین شده و با کاهش استرس اکسیداتیو به جلوگیری از عوارض دیابت کمک کند.


6. مزایا برای خانم های یائسه

روغن دانه کدو تنبل غنی از فیتواستروژن طبیعی است و مطالعات نشان می دهد که ممکن است منجر به افزایش قابل توجهی در "HDL" کلسترول خوب و کاهش در ( فشار خون، گرگرفتگی، سردرد، درد مفاصل و دیگر علائم یائسگی ) در زنان پس از یائسگی شود.


7. سلامت قلب و کبد

دانه کدو تنبل، غنی از چربی های سالم، آنتی اکسیدان ها و فیبر، است و ممکن است مزایای برای قلب و سلامت کبد ( به خصوص هنگام مخلوط با دانه کتان ) دارد.


8. دارای تریپتوفان برای خواب آرام

دانه کدو تنبل یک منبع غنی از تریپتوفان یک اسید آمینه ( بلوک ساختمان پروتئین ) است که بدن شما آن را به سروتونین تغییر داده که به نوبه خود به ملاتونین "هورمون خواب" تبدیل می شود خوردن دانه کدو تنبل چند ساعت قبل از خواب، همراه با یک کربوهیدرات مانند یک تکه کوچک از میوه، ممکن است به خصوص برای فراهم کردن تریپتوفان مورد نیاز بدن برای تولید ملاتونین و سروتونین جهت ترویج یک خواب آرام شب مفید باشد.


9. فواید ضد التهاب روغن دانه کدو تنبل

روغن دانه کدو تنبل اثرات ضد التهابی دارد یک مطالعه حیوانی نشان داد که به خوبی همانند ایندومتاسین دارای اثر ضد التهابی و در درمان آرتریت موثر است.

فواید تخمه کدو

10 مورد از خواص تخم کدو عبارتند از:

1- محافظ پروستات

مصرف تخم کدو، مشکلات ناشی از بزرگ شدن پروستات را کاهش می‌دهد.

2- تقویت کننده مثانه

برخی تحقیقات روی حیوانات نشان داده، عصاره کدو، تقویت کننده خوبی برای عملکرد مثانه است.

3- درمان افسردگی

این ماده غذایی حاوی ترکیب تریپتوفان است که طبیعتا ضد‌ افسردگی است.

4- پیشگیری از پوکی‌استخوان

به خاطر وجود مقادیر فراوان روی، تخم کدو محافظ طبیعی خوبی در برابر پوکی‌استخوان است.

5- ضد التهاب طبیعی

تخم کدو بدون برجای گذاشتن عوارض جانبی داروهای ضدالتهاب، به نحو موثری التهاب را کاهش می‌دهد.

6- پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه

تخم کدو، طی نتایج حاصله از تحقیقات از تشکیل سنگ‌های کلیه از جنس اگزالات کلسیم پیشگیری می‌کند.

7- از بین برنده انگل‌ها

در بسیاری از فرهنگ‌ها، برای درمان کرم کدو و دیگر انگل‌ها، از تخم کدو استفاده می‌کنند.

8- سرشار از منیزیم است

مصرف نصف پیمانه تخم کدو، 98 درصد از نیاز روزانه بدن به منیزیم ، ماده معدنی که بیشتر آمریکایی‌ها به کمبود آن دچار هستند، را برطرف می‌کند.

9- کاهش دهنده کلسترول

به خاطر وجود فیتواسترول‌ها،‌ ترکیباتی که سطح کلسترول LDL را کاهش می‌دهند، این ماده غذایی باعث پایین آمدن سطح کلسترول بد خون می‌شود.

10- پیشگیری از سرطان

فیتواسترول‌های موجود در این ماده غذایی،‌ محافظان خوبی در برابر ابتلا به انواع سرطان‌ها محسوب می‌شوند.

خواص تخمه کدو

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (9 رای)  

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

زهرا | ۷ سال پیش
تخمه ی کدو حلوایی برای کسانی که بیماری سنگ کلیه دارند خوبه؟!چطور به دفع سنگ کمک میکنه؟
0
0
زیبا | ۷ سال پیش
سپاس از مطلب مفید.تخم کدو چرب نیست؟ضرری ندارد مصرفش؟
0
0
نیما | ۷ سال پیش
ممنون از اطلاع رسانیهای خوبتون.
0
0

hits