دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین راه درمان دندان درد شدید در کودکان

درمان سریع دندان درد کودکان

بهترین راه درمان دندان درد شدید در کودکان
34
زمان مطالعه: 8 دقیقه
دندان درد کودکان در جریان پوسیدگی و خراب شدن تدریجی و نفوذ به عصب بروز می کند. در این زمان برای تسکین درد دندان کودک به سراغ درمان های خانگی و یا آنچه از تجربیات کسب کرده ایم می رویم ولی با آگاهی بیشتر.

علت و درمان دندان درد کودکان

با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان دندان درد کودکان آشنا شوید.

وقتی بچه‌ها در حال دندان‌درآوردن هستند، هر جسمی را داخل دهانشان می‌کنند و آن را گاز می‌گیرند و به همین دلیل هم پدر و مادرها فکر می‌کنند دندان‌درآوردن با درد شدیدی همراه است که کودک برای کاهش درد چنین کاری را انجام می‌دهد. بعضی‌ها هم به دنبال تاول‌های دردناکی روی لثه کودک هستند و منتظر خونریزی می‌مانند.

رویش دندان‌ها اتفاق دردناکی نیست، ولی باعث خارش شده و ممکن است حس ناخوشایندی برای کودک ایجاد کند که موجب ناراحتی‌اش شود. برای آرام‌تر‌کردن این بی‌قراری و ناراحتی کودکان باید با نظر پزشک از داروهایی که برای این منظور تهیه شده، استفاده کنید.

علاوه بر این، اجسام ژله‌مانند سفت مثل اسباب‌بازی‌های تمیز ژله‌ای نیز‌ می‌تواند به کاهش علائم آزاردهنده ناشی از رویش دندان‌ها کمک کند.

رویش اولین دندان‌ها معمولا در سنین چهار تا شش ماهگی اتفاق می‌افتددر این زمان معمولا سطوح ایمنی که از مادر به شیرخوار رسیده کاهش می‌یابد و کودک کم‌کم خودش باید عناصر ایمنی را بسازد.

بنابراین کاهش عناصر ایمنی منتقل‌شده از مادر به کودک می‌تواند دلیلی برای تب یا بروز عفونت باشد که این فقط یک همراهی با دندان‌درآوردن است و رویش دندان به تنهایی باعث چنین اتفاقی نمی‌شود. همچنین در کودکانی که مشکل یا بیماری خاصی ندارند، معمولا در محل رویش دندان‌ها خونریزی اتفاق نمی‌افتد.

به والدین توصیه می‌کنیم زمانی که کودک دچار مشکلی مانند تب یا اسهال شدید می‌شود، حتما به پزشک مراجعه کنند و این مشکلات را به حساب دندان‌درآوردن نگذارند.

اینکه بچه شما موقع دندان درآوردن،اذیت شود کاملا طبیعی است. اما راه هایی که شما برای کاهش دندان درد او استفاده می کنید، ممکن است بچه شما را بیمار کند. با به کار بردن شیوه های درست از راه های امن تر که مانع بیمار شدن بچه شما می شوند، برای کاهش درد دندان در کودکان استفاده کنید.


توصیه هایی در مورد دندان درد کودکان

دندان درد کودکان همیشه موجب نگرانی والدین می شود به طوری که با بروز دردی که کودک تحمل می کند به سراغ علت پوسیدگی و راه تسکین دندان درد کودک می روند. در این قسمت با علت اصلی خراب شدن و پوسیدگی دندان کودک و راههای درمان و تسکین دندان درد کودک بیشتر آشنا می شوید.

علت ها و دلایل دندان درد بچها

  • مقصر اصلی در این رابطه می تواند نوع تغذیه بچه شما باشد. آب نبات، شیرینی های شکلاتی و نوشیدنی های شیرین دارای کربوهیدرات های تصفیه شده و شکر به اشکال مختلف است. باکتری های موجود در دهان شکر را به اسیدی تبدیل می کنند که با کلسیم موجود در مینای دندان واکنش نشان می دهد.
  • این موضوع منجر به ایجاد پوسیدگی یا فرسایش دندان می شود .که مشکلاتی همچون سوراخ شدن دندان، بیماری های لثه یا حتی آسیب دیدن ریشه های دندان را می تواند به همراه داشته باشد.
  • درد دندان زمانی اتفاق می افتد که پوسیدگی ناحیه مرکزی دندان را تحت تاثیر قرار دهد یا پوسیدگی به این ناحیه بسیار نزدیک شود. این ناحیه اعصاب دندان و مویرگ های خونی بسیار کوچک را در بر می گیرد و بطور خاص به وجود پوسیدگی یا هر نوع اختلال واکنش نشان می دهد.

آیا درد دندان شیری کودک شما شدید است، یا فقط احساس نامطلوب در اطراف دندان وجود دارد؟

  • بچه ها گرایش به پنهان کردن و سکوت درباره درد دندان خود دارند یا درباره درد دندان خود اغراق می کنند تا به این ترتیب بتوانند ابزاری برای رسیدن به خواسته های خود در اختیار داشته باشند.
  • بنابراین، هنگام مواجه شدن با درد دندان کودک اولین گام مناسب می تواند اطمینان از حقیقت موضوع باشد.به جای دندان، درد کودک می تواند به خاطر ایجاد آفت دهان، متورم شدن لثه (التهاب لثه یا ضایعات مربوط به آن) یا انواع دیگر این زخم ها باشد که توانسته ناحیه دهان کودک را تحت تاثیر قرار دهد.
  • از فرزند خود بخواهید نقطه ای را که درد در آن احساس می کند به شما نشان دهد. هنگامی که کودک دهان خود را باز کرد، وجود نقطه های قرمز و ورم در داخل لب های وی را کنترل کنید. اگر این موارد در دهان کودک مشاهده نشد، احتمالاً شما با یک مورد درد دندان مواجه هستید. در این صورت هر چه سریع تر با دندان پزشک خود تماس بگیرید.

علائم دندان درد کودکان

در جریان پوسیدگی، پوشش محافظ بیرونی دندان خراب میشود و بتدریج به مرکز دندان، محلی که اعصاب دندان قرار گرفته اند نفوذ می کند. در این مرحله است که درد احساس میشود خصوصاً اگر چیزهای سرد، گرم یا شیرین با دندان تماس یابد.

تخریب یا فساد دندان و بیماری لثه بطور کلی بر اثر پلاک (Plague) تولید می شوند پلاک، یک لایه نازک از بزاق و باقیمانده های غذاست که باکتری در آن رشد می کند.رشد باکتریها در حضور مواد قندی انجام میشود.

برای مثال مواد قندی موجود در میوه های خشک شده، قندهای خوراکی و حتی عسل را می توان نام برد و به همین دلیل است که قندها در مواد غذایی کودک مضر شمرده میشوند اگردندانها فلوراید دریافت کنند مثلاً با مسواک زدن و استفاه از خمیرهای حاوی فلوراید، پوسیدگی دندان است. پس بهداشت دهان و دندان را باید مرتباً رعایت کرد.
این نکته مهم است که اولین دندانهای کودک بخاطر فساد و پوسیدگی نیفتند و یا دچار پیله دندان (آبسه دندان) نشوند زیرا ریشه دندان نیز دچار پوسیدگی میشود.

اگر شکاف و یا فضای میان دندانهای کودک بمدت طولانی باقی بماند و در این حال دندانهای تازه بخواهند از لثه بیرون بیایند دندانهای دائمی در یک ردیف واقع نمی شوند و ناهماهنگ رشد می کنند.

همچنین بخوانید:

۶ دعای مفید جهت درمان دندان درد

درمان درد ضربان دار دندان با ۱۰ روش فوری و خانگی

فواید ژل دنتافورت برای تسکین دندان درد

دگزامتازون برای عفونت دندان؛آیا دگزامتازون مسکن است؟

درمان دندان درد در بارداری

چه زمان باید برای درد دندان با دندان پزشک تماس گرفت؟

با دندان پزشک یا دکتر خود هم اکنون (هنگام روز یا شب) تماس بگیرید اگر:

  • ظاهر کودک شما یا وضعیت وی بیمار به نظر می رسد.
  • کودک شما تب داشته باشد.
  • صورت کودک ورم کرده باشد.
  • درد شدید و عدم کاهش آن ظرف مدت 2 ساعت پس از استفاده از داروی مسکن.
  • با دندان پزشک خود در طول 24 ساعت شبانه روز (به خصوص ساعات بین 9 صبح تا 4 بعد از ظهر) تماس بگیرید اگر:
  • فکر می کنید کودک شما نیاز به معاینه دارد.
  • درد دندان برای بیش از 24 ساعت ادامه داشته باشد.
  • حفره قهوه ای رنگ بر روی دندان آسیب دیده قابل مشاهده باشد.
  • توده قرمز یا زرد در خط لثه دندان آسیب دیده وجود داشته باشد.

با دندان پزشک خود در طول ساعات کاری روزهای هفته تماس بگیرید اگر:

  • درباره دندان کودک خود سوالات یا نگرانی های دیگری دارید.

والدین در صورتی از فرزند خود در خانه مراقبت کنند که:

  • درد دندان ملایم برای مدت کمتر از 24 ساعت وجود داشته و شما فکر نمی کنید کودکتان به انجام معاینه پزشکی نیاز داشته باشد.
  • پزشک با توجه به شرایط کودک شما بهترین درمان را برای تسکین و بهبود دندان درد فرزند شما در نظر خواهد گرفت. در مواردی با توجه به صلاح دید دندان پزشک ممکن است کشیدن دندان شیری و یا حتی عصب کشی دندان شیری برای کودک شما ضروری باشد.

راه های مناسب برای درمان دندان درد کودکان

درمان دندان درد

برای درمان دندان درد 4 گام زیر را می توان مورد توجه قرار داد:

  1. نخ دندان کشیدن: استفاده از نخ دندان به خارج شدن مواد غذایی باقیمانده بین دندان ها که می توانند باعث ایجاد درد دندان کودکان شوند، کمک می کند.
  2. دهان شویه با آب نمک گرم: استفاده از محلول آب نمک و دهان شویه کردن آن و نیز نگه داشتن محلول بر روی موضع درد می تواند باعث از بین رفتن درد و کاهش التهاب شود.
  3. استفاده از کمپرس آب سرد: انجام این کار می تواند به کاهش درد و ورم ایجاد شده کمک کند. از این روش برای حدود 15 دقیقه استفاده کنید و پس از آن برای بیست دقیقه این کار را متوقف کنید.
  4. مصرف ایبوپروفن یا استامینوفن: استفاده از دوز مناسب دارو با توجه به سن کودک و مدیریت منظم آن مطابق دستورالعمل مصرف می تواند به تسکین دندان درد کودکان کمک کند.

زمان مراجعه به دندانپزشک

در صورت مشاهده شرایط زیر بلافاصله با دندان پزشک کودک خود تماس بگیرید:

  • جهت درمان دندان درد شدید .
  • کودک تب داشته باشد (بیش از 100 درجه فارنهایت یا 37.8 درجه سانتیگراد).
  • در صورت کودک ورم مشاهده شود.
  • کودک شما بسیار بیمار به نظر برسد.

در صورت وجود شرایط زیر در با دندان پزشک تماس بگیرید (شرایط زیر نسبت به شرایط ذکر در بالا فوریت کمتری دارند):

  • دندان درد کودکان برای بیش از یک روز دوام داشته باشد.
  • شما نگرانی ها و سوالات دیگری دارید که لازم است آنها را با دندان پزشک در میان گذارید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (34 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

گلی | ۷ سال پیش
ممنون خیلی نکته های خوبی اشاره شده واقعا توی درمان تاثیر داشت.
0
0
فاطیما | ۷ سال پیش
سلام چه توصیه ای میشه برای جلوگیری از خارش دندان در نوزاد 5 ماه؟
0
0
حسین | ۷ سال پیش
ممنون از سایت خوب دلگرم موفق باشید
0
0

hits